Rustig warmrijden is de boodschap, en dat geldt bij alle motoren. Eens een blok op temperatuur is, heb je bijna geen slijtage meer.
Deze test is reeds gedaan: Iemand heeft met een motor (gesponsord) 250.000km gereden op 1 jaar! Na die afstand hebben ze de blok uiteengehaald en daar was niets van slijtage aan te zien, gewoon omdat die motor nooit koud had gestaan, behalve bij origineel vertrek. Dit omkadert het belang van warmrijden, en niet voor 1km, maar voor minimum 5!
Een vriend van mij heeft zijn ZX-9R op 4800km volledig kapotgereden, moest een nieuw blok in, omdat hij startte en direct de motor over de 9000 toeren joeg. En da's nie goed
Choke is ook zo goed niet, omdat je op deze manier bij gas geven een beetje benzine door je pistonringen blaast. Die komt dan bij je olie terecht zodat in een mum van tijd je filter vol zit en je olie meer uit benzine dan smeersel bestaat.
DUS: De boodschap is om altijd zo weinig mogelijk choke te gebruiken, en in de 1e 5km of meer na vertrek niet te veel gas te geven en onder de 30-35% van je max toerental te blijven. Op deze manier is het mogelijk om vlotjes over de 100-150.000km te gaan met een blok. Zelfs 200.000 met een goede motor.
As always, happy driving!