Hoeveel liter bagage heb jij?

virusje

MF'er
4 mei 2007
209
0
Goedemiddag,

Ik ben mijn bagage uitrusting aan het samenstellen/kopen voor mijn eerste lange reis.
Nu vraag ik me af hoeveel liter aan bagage iedereen gebruikt voor zijn/haar reis.
Dus alles bij elkaar opgeteld: tanktas/bagage rol/koffers etc.
Denk dat dit voor de beginnende reizigers een handige indicatie kan zijn, voor wat ze ongeveer moeten kopen aan bagagemogelijkheden.

Alles is welkom: paar weken wildkamperen in Scandinavie, weekendje weg naar de Eifel of een wereldreis.

Ikzelf wil 3 - 4 weken naar Portugal en terug en wil veel (wild)kamperen, kom uit op ongeveer 125 - 145 liter (afhankelijk van de resultaten in dit topic dus).
Ik gebruik een tanktas(15L) + een grote ortlieb tas(109/130L) achterop.
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat dit heel lastig is en totaal afhankelijk zal zijn van wat je eigenlijk allemaal normaal vind om bij je te hebben. bijvoorbeeld, wat voor tent ben je van plan mee te nemen? of is een bivakzak genoeg? scheelt nogal in de liters ;)

als je alleen voorbeelden wilt hebben van mensen heb je aan mij helaas weinig, ik kan het zo niet noemen en ben ook neit een gemiddeld persoon als het op dit soort dingen aan komt.
 
Voor 4 weken Rusland en Noorwegen ga ik proberen alles in een Giant Loop Great Bassin (60 ltr), een Touratroep topkoffer (38 ltr) en een Famsa tanktas (max. 19 ltr) te proppen.
Qua kampeerzooi gaat alleen de tent mee met twee pannetjes en een gasstel. Verder voor iedere dag een schone onderbokse, 3 of 4 paar 'normale' kleren een handvol sokken, 4 x thermo onderkleding waarvan ik er eentje aan heb, 3 paar handschoenen, een colletje, een paar schoenen, een handdoek, een paar t-shirts, een handvol oplaadkabeltjes, 2 sloffen shag met bijbehorende vloei, kauwgom en een bankpas met voldoende saldo *D
 
Voor 2 weken oostenrijk (op hotel) kom ik aan een goede 100L. Kofferset van 3 stuks in de kleine stand (20 + 25 + 30L) en een roltas (van 38L die voor 2/3 gevuld is). Tanktas is voor kleine brol onderweg en zit geen bagage in.
Ik heb wel geen tent mee, maar wel een hele hoop sportkledij omdat ik niet alleen maar op de motor zit op vakantie.
Daarnaast ook nog laptop en andere elektronische zooi.
 
Laatst bewerkt:
Slaapzak/slaapmat?
Wat moet je met een gasstel en pannen als je geen eten meeneemt? Water? Extra gasvullingen?
 
ik denk dat dit heel lastig is en totaal afhankelijk zal zijn van wat je eigenlijk allemaal normaal vind om bij je te hebben. bijvoorbeeld, wat voor tent ben je van plan mee te nemen? of is een bivakzak genoeg? scheelt nogal in de liters ;)

als je alleen voorbeelden wilt hebben van mensen heb je aan mij helaas weinig, ik kan het zo niet noemen en ben ook neit een gemiddeld persoon als het op dit soort dingen aan komt.

Ik weet dat het per persoon heel verschillend zal zijn.
Daarom is het handig erbij te vermelden wat voor soort reis/vakantie je maakt en wat je zo'n beetje meeneemt.

Het is toch fijn voor mensen die zo goed als geen ervaring hebben met (lange)motorreizen om een indicatie te hebben hoeveel liter aan bagagemogelijkheden ze ongeveer nodig zullen hebben.


Bedankt voor alle antwoorden trouwens! :)
 
De laatste grote motorreizen heb ik met weinig bagage gemaakt, waarom met zoveel troep slepen als het niet nodig is. Ik denk dat het verder persoonlijk is en ook hangt het af van de reisbestemming, de voormalige sovjet unie is niet direct een kampeer gebied. Al waren best wel mooie plekjes waar ik wel een tent had kunnen neerzetten, daar staat dan weer tegenover dat je voor 10 a 15 dollar/nacht kon overnachten inclusief ontbijt en avondeten dus waarom zou je tent en spullen meenemen.
Het is dus de keuze die je maakt

kleding moet je ook niet teveel meenemen, je kan best wassen onderweg of het wordt voor je gedaan.
 
En als je het goed doet hou je er zelfs een vriendin aan over.
:)

En als je het fout doet een soa? :/ :+


Twijfel nog steeds tussen 2 tassen, is 125L in totaal genoeg of beter wat ruimer gaan, 145L.
Ik wacht nog wat reacties van ervaren reizigers af. :]
 
wat voor brommer heb je?

Rij je solo?
Beste is zijtassen. Niet veel ruimte, maar ook minste invloed tijdens t rijden.
Koffers zijn n dikke uitgave, geven weer andere voordelen.

Hoeveel ruimte neemt je tent in?
Heb je n luchtbed of n matje?
Slaapzak volume opgerold?
Dat zijn de minimale items, die je nodig hebt.. ALS je gaat kamperen.
Schone onderbroek en poets gerij kun je altijd nog in je zak steken.

Zet je zwaarste item zo mogelijk in je tanktas. Dan hou je druk op de voorkant.
Te veel gewicht achterop kan n zeer slechte invloed op de rijeigenschappen hebben. Te weinig grip op t voorwiel in de bochten wil je vermijden. Toch?

Volgens mij kan je beter kijken hoeveel volume je spullen innemen, dan dat je spullen in n bepaalde hoeveelheid liters ruimte gaat duwen.

Meten is weten. ;)
 
Ik kan je alleen helpen met een weekendje Eifel tot een korte week trip op en neer naar Oostenrijk, met overnachtingen in hotel. Als wij langer of verder gaan dan gaan de motoren op de trailer achter de auto en is bagageruimte geen probleem meer. :o

Weekendje/lang weekend eifel is 15 tot 20 L zat. Onderbroek(en) sok (ken) lange broek voor de avond, lichte schoenen en wat toiletartikelen, veel meer gaat er dan niet mee. Afhankelijk van de weervoorspellingen en of ik wel of niet met textiele jas op pad ben gaat een regenbroek of regen overal mee. Als ik een tot een week op pad ga komen er nog wat extra onderbroeken sokken en T-shirts bij. Misschien nog een warme trui of iets dergelijks. Maar ik heb dan nog genoeg aan 25 L. achterop en een tanktasje van 5 liter voorop.

Maat deed 2 weken met alleen een tanktas van 15-20 liter, maar die rook je aan het eind van de vakantie ook wat meer. :X
 
Laatst bewerkt:
wat voor brommer heb je?

Rij je solo?
Beste is zijtassen. Niet veel ruimte, maar ook minste invloed tijdens t rijden.
Koffers zijn n dikke uitgave, geven weer andere voordelen.

Hoeveel ruimte neemt je tent in?
Heb je n luchtbed of n matje?
Slaapzak volume opgerold?
Dat zijn de minimale items, die je nodig hebt.. ALS je gaat kamperen.
Schone onderbroek en poets gerij kun je altijd nog in je zak steken.

Zet je zwaarste item zo mogelijk in je tanktas. Dan hou je druk op de voorkant.
Te veel gewicht achterop kan n zeer slechte invloed op de rijeigenschappen hebben. Te weinig grip op t voorwiel in de bochten wil je vermijden. Toch?

Volgens mij kan je beter kijken hoeveel volume je spullen innemen, dan dat je spullen in n bepaalde hoeveelheid liters ruimte gaat duwen.

Meten is weten. ;)

Gsx600f, ik rij solo en ga nog een rekje/versteviging achterop maken waar me tas op kan rusten.
Ik moet nog het een en ander inkopen, heb nog wel wat dingen liggen(luchtbedje/slaapzak etc.)
Maar wil kijken voor goed materiaal en wat dus weinig gewicht/volume inneemt.
Ja ik kan wel alle dingen gaan lopen opmeten, maar volgens mij komt dat ook bedrogen uit.
Ik wil alleen mijn tanktas en die grote (rug)tas voor achterop meenemen, zodat ik alles makkelijk eraf kan halen en mee kan nemen.
De tassen waar ik tussen twijfel zijn ortlieb x-tremers: 109L(82x39x39) of 130L(82x50x30).
http://www.ortlieb-expert.nl/ortlieb-x-tremer#diff
 
Laatst bewerkt:
Ongeacht hoelang we gaan nemen we voor 1 week kleding mee.
Wij overnachten 1x per week op een plek waar we kunnen wassen.
In de avond draaien en in de nacht drogen, alles weer schoon.

Aangezien we niet kamperen past alles in 1 tas van 60 ltr.
Voor de laptop, tablet etc hebben we een Pacsafe tas gekocht.
Deze zit in de tas en vast aan het motorframe.
Hierdoor veilig tegen diefstal wanneer je de motor onderweg achterlaat.

Ow ja: ik gebruik ong 45 ltr en mn vrouw 75 :+
 
Hoe meer bagage ruimte je hebt, hoe meer je meeneemt.
Elk jaar rijd ik ff heen en weer naar de Alpen, woensdagochtend rijd ik weg, zaterdagavond ben ik weet terug in Nederland. Dus, slechts drie overnachtingen.

Vroeger kwam ik uit met twee zijkoffers (33 liter per koffer, geloof ik), later kocht ik er een 35 liter topkoffer bij...... en die zit nu ook in no time vol.
 
2 zijkoffers van 35L per stuk, roltas van 50L. Ik heb nog een topkoffer van 30L, maar die is op wat klein spul na vrijwel leeg. Deze gebruik ik voornamelijk voor klein spul of waar ik onderweg makkelijk bij wil kunnen, zoals camera, regenpak, flesje drinken, kaarten e.d. Deze zit altijd voor maximaal de helft vol. Totaal gebruik ik dus ongeveer 135L bagageruimte.

Dit is voor een kampeervakantie van 3 weken. Dus tent, slaapzak, matje, kussentje, stoel, kleding, brander, pannen en ander eetgerei. Kleding niet voor 3 weken, maar voor maximaal één week. De rest was ik onderweg gewoon. Het kan nog veel compacter, het is net wat je wil. Zo is mijn tent niet heel klein (3 persoons voor mij alleen), slaapzak is redelijk groot, ook wandel ik graag dus ik neem bijvoorbeeld ook bergschoenen mee. Het kan dus veel compacter, maar ik vind het prima zo.

Het is dus nogal wat je zelf wilt. Ga je echt op crepeersterkte dan kan je het redden met een militaire M90 slaapzak met waterdichte hoes, een schone onderbroek en een tandenborstel en je bent klaar. Wil je meer comfort dan kan je het steeds iets gekker maken, naar gelang je bagageruimte hebt. Ga je naar hotels of B&B's dan bespaar je natuurlijk heel je kampeeruitrusting. Ga je wel kamperen maar kies je ervoor om elke dag uit eten te gaan, dan kan je de brander, pannen en bestek thuis laten.

Kortom, hoeveel ruimte je nodig hebt hangt nogaf af van wat je van plan bent.
 
Laatst bewerkt:
Twee weken Alpen met de tent op een KTM SMT.
2 standaard zijkoffertjes van ....18 liter per stuk denk ik??

En een grote 90 liter Northface achterop waar mijn tent,slaapzak,matje,laptop etc in zit.

20130731_123023
 
....

Zet je zwaarste item zo mogelijk in je tanktas. Dan hou je druk op de voorkant.
Te veel gewicht achterop kan n zeer slechte invloed op de rijeigenschappen hebben. Te weinig grip op t voorwiel in de bochten wil je vermijden. Toch?
...

Dit argument heb ik al vaker voorbij zien komen, maar hoe doe je dat als je vriendin of vrouwke meegaat?
Zet je die ook voor op je stuur? *D
Ik geloof ergens wel een deel van het verhaal, maar ik neem geen 50/60 kg aan gerei mee.
Dus zou het echt zoveel schelen?
 
Valt best mee. In theorie klopt het natuurlijk. Gaat vooral om locatie, zit je bagagerek ruim achter je achteras, Dan kan je daar minder gewicht op gooien dan op je buddy.

Verder wil je het zwaartepunt laag houden. Dus gewicht in koffers en lichte spul boven op. Verder proberen om links rechts zelfde gewicht te krijgen maakt bochtjes wat makkelijker:p
 
Terug
Bovenaan Onderaan