Hoeveel zuipt jouw motor? AKA Onderzoek naar het brandstofverbruik van motoren.

Merk : Suzuki
Model : V-strom DL 650
Bouwjaar : 2004
Verbruik : 1L: 18-22 KM.

Merk wel een verschil tussen "Door rammen" en vaak hoog in de touren snel optrekken, naar rustig op een N-weg touren voor een hele dag op 85.
 
Merk : ducati
Model : 750ss
Bouwjaar :1994
Verbruik : 18 km/l

Merk : ducati
Model : multistrada 1000
Bouwjaar :2004
Verbruik : 20 km/l

Merk : Laverda
Model : 750sf
Bouwjaar :1972
Verbruik : 22 km/l
 
Merk : Triumph
Model : Speed triple
Bouwjaar : 2009
Verbruik : 1 op 12/13
 
En je bent ook gelijk beschermd met zonnebrand!! :9
Helaas is je motorpak na 100 km een oliepak geworden.

Duur geintje op deze manier rijden.
Hij rijdt 1:4
Je gaat 2-takt-olie mengen 1:40. Fles 1 L kost ca €8,00
Dus na 160 km is 40L ca €72 + €8 voor 2Tolie is €80
Dat maakt €0.50/ km. (alleen voor de brandstof)
Da's geen geintje meer!!!:N
 
Laatst bewerkt:
En je bent ook gelijk beschermd met zonnebrand!! :9
Helaas is je motorpak na 100 km een oliepak geworden.

Duur geintje op deze manier rijden.
Hij rijdt 1:4
Je gaat 2-takt-olie mengen 1:40. Fles 1 L kost ca €8,00
Dus na 160 km is 40L ca €72 + €8 voor 2Tolie is €80
Dat maakt €0.50/ km. (alleen voor de brandstof)
Da's geen geintje meer!!!:N
Maar ik geniet er elke kilometer van!
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Merk : Suzuki
Model : V-strom DL 650
Bouwjaar : 2004
Verbruik : 1L: 18-22 KM.

Merk wel een verschil tussen "Door rammen" en vaak hoog in de touren snel optrekken, naar rustig op een N-weg touren voor een hele dag op 85.

Rustig N-weg toeren heb ik 1:26,7 gedaan. Zat 220km aan-/afrijden over de snelweg bij met 100km/u
 
Merk : Triumph
Model : Bonneville Bobber Black
Bouwjaar : 2019
Verbruik :
- woon/werk: 1 op 20
- toeren 60/80 km wegen: 1 op 25
- lange afstanden: 1 op 30 weten te halen max 100km/u
 
Merk: Yamaha
Type; R5
Bouwjaar 1972
Verbruik: 1: 16
WP_20180621_002.jpg
 
Er zijn nogal uiteenlopende gemiddelden hier.
Zal aan type motor, maar zeker ook aan rijstijl liggen.
Dan ga ik er even van uit dat ze allemaal goed onderhouden zijn.

Toch is het verschil tussen motortypen soms absurd groot evenals de mate waarin rijstijl invloed heeft.
Mijn Silverwing 400 (2008) zat altijd tussen 1:20 (doorrijden) en 1:24 (rustig toeren).
Mijn NC 750 XD heeft een veel grotere marge, 1:25 a 1:36.

Aan de andere kant, brandstofkosten zijn een relatief klein deel van de kostprijs als je onderhoud, afschrijving, belasting, kleding en verzekering meetelt.
 
Ik vind het onzin om het bij te houden,ik kijk op de benzine meter en als de tank bijna leeg is tank ik.
Waarom wil iemand dat weten,wil je rijden zou je toch moeten tanken.
Wel altijd v power
Als het verbruik ineens, of over een bepaalde tijd, verandert kan dat best handig zijn om te weten.. daarnaast staat het bij de meeste moderne motoren gewoon ergens in de display, dus hoef je er zelf helemaal niks meer voor bij te houden (misschien alleen een keer kijken of het klopt cq wat de afwijking is).
 
ineens een hoger brandstof verbruik duid op motorproblemen ;)
altijd voor en na de rit het verbruik bijhouden vind ik behoorlijk fanatiek.
maar een ´basis verbruik´ om als maatstaf te hebben voor in de toekomst kan zeker geen kwaad.

de mijne dan maar:
Suzuki GSX250R
bouwjaar 2017
verbruikt 1:30 (als ik mn best doe haalt ie ook wel 1:32 of meer)
overigens is dat bij E10 het geval.
met E5 nog niet gemeten.
 
Ik vind het onzin om het bij te houden,ik kijk op de benzine meter en als de tank bijna leeg is tank ik.
Waarom wil iemand dat weten,wil je rijden zou je toch moeten tanken.
Wel altijd v power

Omdat je er veel woonwerkverkeer mee rijdt en geen reiskosten krijgt bijvoorbeeld? Dan maakt een motor die 1:10 rijdt of 1:30 nogal een verschil wat je aan het einde van de maand overhoudt.

Rij je alleen bij mooi weer en 1 tank per jaar (of 3) maakt het inderdaad minder uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan