honda cb 500 x

Voor mijn Africa Twin ben ik nu alvast op zoek naar een tweedehands kofferrek, zo bespaar ik daar ook nog op. En dan de Smartin koffers kopen. De hardplastic honda koffers zit al een scheur in ...
En anders heb ik nog wel een set aro adventure koffers in de aanbieding....
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Nieuw merk van alu zijkoffers, worden bevestigd door middel van een universeel bevestigings systeem aan alle soorten kofferrekken.
Scheelt aardig wat in prijs tegenover de grotere merken. Zodra mijn hardplastic africa twin koffers het begeven ga ik ook voor deze optie!

Smartin alu zijkoffers
Interessante budget-oplossing! Ik ben wel erg beniewd naar hoe diefstalbestendig deze koffers op de motor bevestigd kunnen worden.
 
Interessante budget-oplossing! Ik ben wel erg beniewd naar hoe diefstalbestendig deze koffers op de motor bevestigd kunnen worden.
Als ik het juist heb worden ze langs binnen aangedraaid dus als ze op slot zijn lijkt me dat prima!
 
Bij mijn givi beugels zat een speciaal oerlelijk bochtstukje wat aan de uitlaat geschroefd kan worden zodat er geen gat in een kunststof koffer brandt. Fraai is anders :')
Dat is op de bovenstaande foto ook goed te zien :')
Ziet er idd echt niet uit...
 
Nog net geen 16.000 km en nu al een defecte ketting😖.
Eerder ging bij een Kawasaki Versys 650, ook al berucht om z’n low budget onderdelen, de ketting ook bij 18.000 km stuk.
Toch had ik dit van Honda niet verwacht.
 
Nog net geen 16.000 km en nu al een defecte ketting😖.
Eerder ging bij een Kawasaki Versys 650, ook al berucht om z’n low budget onderdelen, de ketting ook bij 18.000 km stuk.
Toch had ik dit van Honda niet verwacht.
Vind 16000km voor een std ketting eigenlijk niet zo gek hoor....
 
En wat is er dan met de ketting aan de hand dat je 'm defect noemt?
Bij het ronddraaien van het achterwiel spant de ketting zich zodat ie eigenlijk strak is en even verder ontspant hij zich weer en heeft dan weer een beetje te veel ruimte. Tijdens het rijden veroorzaakt dit voelbare trillingen. Ik ben er mee naar de Honda dealer geweest, die heeft me het laten zien.
 
Vind 16000km voor een std ketting eigenlijk niet zo gek hoor....
Dit is pas de tweede motor waarbij ik een ketting moet vervangen, maar meestal rijd ik niet zoveel km. Ik hoor van andere motorrijders dat ze soms wel 35.000 km met een ketting rijden.
 
Dat kan met een kettingsmeersysteem. Met een beetje vet uit een bus red je dat niet zo snel.
 
De oem ketting van mijn honda vfr800x ging 36.000km, smeren doe ik gewoon met kettingvet uit een spuitbus of met versnellingsbakolie en een kwast.

Ik denk dat ik met jouw ketting gewoon zou doorrijden, tot 20 of 24k. Ondertussen in de gaten houden of het niet veel erger wordt en goed blijven smeren.
Heeft de dealer je ook verteld waar het aan ligt?
 
De oem ketting van mijn honda vfr800x ging 36.000km, smeren doe ik gewoon met kettingvet uit een spuitbus of met versnellingsbakolie en een kwast.

Ik denk dat ik met jouw ketting gewoon zou doorrijden, tot 20 of 24k. Ondertussen in de gaten houden of het niet veel erger wordt en goed blijven smeren.
Heeft de dealer je ook verteld waar het aan ligt?
De dealer gaf de schuld aan “de oem-ketting”. Hij gaat er nu een beter merk opleggen. De ketting bleek eerder ook al lastig af te stellen. Een tijd nadat de ketting was afgesteld stond hij toch weer te strak. Dus maar opnieuw afgesteld.
 
Nou, de koffer keuzestress is niet voorbij: Met Black Friday deals is de smartin adventure kofferset inclusief verzending naar NL even duur als een set zwarte TRK33 koffers van Givi (wel problematisch met uitlaat, helemaal straks met after market uitlaat). Zo te zien zou ik voor de Smartin set ook wel moeten slijpen op de Givi koffer houders, die grote vierkante stukjes die uitsteken lijken me namelijk niet handig:


1606297713671.png




Wat is wijsheid :?

Ik kan ook werkelijk niets aan informatie vinden over de Smartin Adventure koffers. Enkel die belgische site komt naar voren bij zoekopdrachten... In deze video worden wel de Smartins gebruikt (blijkbaar met topkoffer, nergens te vinden):
 
Nou, de koffer keuzestress is niet voorbij: Met Black Friday deals is de smartin adventure kofferset inclusief verzending naar NL even duur als een set zwarte TRK33 koffers van Givi (wel problematisch met uitlaat, helemaal straks met after market uitlaat). Zo te zien zou ik voor de Smartin set ook wel moeten slijpen op de Givi koffer houders, die grote vierkante stukjes die uitsteken lijken me namelijk niet handig:


Bekijk bijlage 1568210



Wat is wijsheid :?

Ik kan ook werkelijk niets aan informatie vinden over de Smartin Adventure koffers. Enkel die belgische site komt naar voren bij zoekopdrachten... In deze video worden wel de Smartins gebruikt (blijkbaar met topkoffer, nergens te vinden):
Ik weet ook niet meer over die Smartin koffers maar ik stel voor dat je via de site eens een bericht stuurt. Gasten reageren altijd snel en zijn fijn in de omgang!
 
De dealer gaf de schuld aan “de oem-ketting”. Hij gaat er nu een beter merk opleggen. De ketting bleek eerder ook al lastig af te stellen. Een tijd nadat de ketting was afgesteld stond hij toch weer te strak. Dus maar opnieuw afgesteld.
 
Op You Tube staat nog een filmpje waarin volgens mij het werkelijke euvel wordt getoond. Het heet: The Workshop Chain tight spots- but why?
Ik weet niet hoe ik dit filmpje op dit forum krijg.
 
Ik haalde 35000 kilometer met een Bandit1200 en een Osco, daarna cardan.
Osco heb ik ook, geniaal apparaat :}
Diverse smeersystemen geprobeerd, van heel duur en volledig automatisch tot manueel, ik kom steeds weer bij de osco uit.
Ketting is nu 21000 km oud, straks bij de 24000 beurt maar eens goed kijken hoe ie eraan toe is, maar ik merk er nog geen problemen aan.
 
Ik weet ook niet meer over die Smartin koffers maar ik stel voor dat je via de site eens een bericht stuurt. Gasten reageren altijd snel en zijn fijn in de omgang!

Inmiddels wat mailcontact gehad met Jasper, behulpzame kerel! We zijn aan het kijken wat het beste past, hij raadt voor de Smartins aan om een Givi Trekker Outback rek te monteren voor de CB500X. Ook die set komt met het beruchte "uitlaat tuitje", ik heb even teruggevraagd of de Smartin koffers (die al 1,7cm minder hoog zijn dan de outbacks) toevallig ook ietsje hoger gemonteerd kunnen worden dan hoe de Outback koffers zouden hangen. Dat zou genoeg verschil moeten maken lijkt me. Het tuitje installeren zal niks worden, ik denk dat er een Mivv Suono slip on op gaat binnenkort. Die hangt amper lager dan de originele uitlaat, en het tuitje kan daar onmogelijk op.

De Smartins zijn wel helemaal van aluminium aan de onderkant, dus ik vraag me af hoe ernstig een beetje uitlaat gas daar langs is. Ik weet dat het in tassen wel een gat kan branden :P Als het echt niet anders is ga ik misschien kijken of ik iets van een plaat om die Smartin koffers heen kan maken aan de onderkant, al zou dat wel een beetje jammer zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Terug
Bovenaan Onderaan