honda cb 500 x

Ik heb inmiddels bijna zo'n 46k kilometer er op staan, dus heb besloten om hem maar gelijk te bombarderen als pekelfiets. In de zomer mag ik 'eindelijk' ook zwaardere motoren rijden, maar de CB500X blijft sowieso als woon-werk fiets.
Die paar duizend euro (als ik dat uberhaupt nog krijg) zijn het voor mij niet waard.
 
Ik heb inmiddels bijna zo'n 46k kilometer er op staan, dus heb besloten om hem maar gelijk te bombarderen als pekelfiets. In de zomer mag ik 'eindelijk' ook zwaardere motoren rijden, maar de CB500X blijft sowieso als woon-werk fiets.
Die paar duizend euro (als ik dat uberhaupt nog krijg) zijn het voor mij niet waard.
Zwaarder is niet altijd beter/leuker;)

Been there, done that...
Heeft wel veel geld gekost :')


:+
 
De Honda Forza 350 heeft het gehaald tot de shortlist. *O*
Ik heb vorig jaar om deze tijd een Forza 300 overwogen. Ik woon In het oosten van het land en ik kon nergens proefrijden. Toen heb ik maar een CB500X gekocht. Inmiddels is er een Forza 350 en het trekt toch weer 😊
 
Ik heb vorig jaar om deze tijd een Forza 300 overwogen. Ik woon In het oosten van het land en ik kon nergens proefrijden. Toen heb ik maar een CB500X gekocht. Inmiddels is er een Forza 350 en het trekt toch weer 😊
Voor woon-werk lijkt het me een ideaal ding, maar voor vakantie niet. Dan moet ik er alweer 2 hebben, en dat vinden mijn schuur en bankrekening niet ok. Gelukkig is de CB500X een goede allrounder :]
 
Voor vakantie lijkt ie me ook uitstekend, genoeg bagageruimte iig.
Dat geloof ik graag, punt voor mij is dat ik al jaren met dezelfde mensen op vakantie ga, kruissnelheid ligt meestal tussen 120 en 145 km/u op de saaie snelweg stukken. En dat is volgens mij net te gek voor de Forza...
Hoe dan ook, de 500 is net een jaar oud, die mag nog effe blijven :)
 
Bij 145km/h is de pret er wel af denk ik.
Maar dat vind ik eigenlijk bij elke motor wel.
Ach, ik zie wel wat het wordt.
 
De CB staat in de werkplaats voor een vervroegde 24000 beurt, nieuwe voorband en kettingset. Dat wordt de eerste keer dat ie een dure beurt krijgt vrees ik :')
Beurtje is iets te vroeg, maar aangezien ik niet in de regen en pekel rij stond ie toch al even stil. Gelijk maar gebruik van maken ;)
 
De CB staat in de werkplaats voor een vervroegde 24000 beurt, nieuwe voorband en kettingset. Dat wordt de eerste keer dat ie een dure beurt krijgt vrees ik :')
Beurtje is iets te vroeg, maar aangezien ik niet in de regen en pekel rij stond ie toch al even stil. Gelijk maar gebruik van maken ;)
Ik heb maandag mijn dealer gevraagd naar de prijs van een 24.000 beurt. Dat kost € 400 / € 425. Dat is voor de standaard beurt incl. inspectie van de kleppen (dus geen banden ed.)
 
Ik heb maandag mijn dealer gevraagd naar de prijs van een 24.000 beurt. Dat kost € 400 / € 425. Dat is voor de standaard beurt incl. inspectie van de kleppen (dus geen banden ed.)
We gaan het zien, ik ga er vanuit dat het hele gebeuren een slordige 800 euro gaat kosten... :/
Het mag wat kosten, de hobby :P
 
Nee, normaal is het zo gepiept, maar ze hebben last van vertraagde levering van onderdelen. Balen, want nu is het wel mooi voor een ritje :')
 
De CB is weer terug. Met nieuwe voorband en nieuwe kettingset.
Moesten een paar kleppen gesteld worden, verder geen bijzonderheden.
Kettingset was wel een beetje raar, ze hadden moeite een kettingset te vinden voor een 2019 model, die van de oudere generaties past niet omdat het achter kettingwiel anders is.
Nu zit er een after market set op voor een 2016 model en een origineel Honda achter kettingwiel.
Hoe dan ook, we rijden weer. :]
 
De CB is weer terug. Met nieuwe voorband en nieuwe kettingset.
Moesten een paar kleppen gesteld worden, verder geen bijzonderheden.
Kettingset was wel een beetje raar, ze hadden moeite een kettingset te vinden voor een 2019 model, die van de oudere generaties past niet omdat het achter kettingwiel anders is.
Nu zit er een after market set op voor een 2016 model en een origineel Honda achter kettingwiel.
Hoe dan ook, we rijden weer. :]
 
Dat is bij mijn CB500 ook gebeurt, zie mijn bericht van 14-12-2020. Mijn Honda dealer heeft toen zelf eenkettingset samengesteld met goede componenten. Is 24k beurt (met kleppen stellen) nog binnen de marges gebleven die mijn Honda dealer heeft genoemd?
 
Dat is bij mijn CB500 ook gebeurt, zie mijn bericht van 14-12-2020. Mijn Honda dealer heeft toen zelf eenkettingset samengesteld met goede componenten. Is 24k beurt (met kleppen stellen) nog binnen de marges gebleven die mijn Honda dealer heeft genoemd?
Alleen de beurt was ongeveer 460 euro.
Overigens, de nieuwe kettingset, een klein kettingwiel en ketting, staan voor ruim 100 euro op de factuur, het achter kettingwiel, origineel Honda dus, ruim 80! euro -O-
Wat zou je bij Honda dan moeten betalen voor een complete kettingset? 8)7
 
Alleen de beurt was ongeveer 460 euro.
Overigens, de nieuwe kettingset, een klein kettingwiel en ketting, staan voor ruim 100 euro op de factuur, het achter kettingwiel, origineel Honda dus, ruim 80! euro -O-
Wat zou je bij Honda dan moeten betalen voor een complete kettingset? 8)7
Oei wat een taalfout in mijn vorige bericht, ik 😳 me. De kettingset bestaat uit een D.I.D. 520VX3 ketting, een JT 15 tands voortanden en ook een achtertandwiel (41 tanden) van JT. JT en Elsjot zijn de beste tandwielen voor ons type motoren. Het achtertandwiel kost bij mijn dealer (Ten Kate Nieuwleusen) € 27,00 incl. BTW, het voortandwiel € 17,00 incl. en de ketting kost dan € 110 incl.
 
Volgens de monteur van de motorzaak was het lastig een achtertandwiel te vinden.
Daarom hebben ze een originele van Honda besteld. Ik vind het een beetje merkwaardig allemaal....
 
Volgens de monteur van de motorzaak was het lastig een achtertandwiel te vinden.
Daarom hebben ze een originele van Honda besteld. Ik vind het een beetje merkwaardig allemaal....
Dat klopt wel, mijn Honda dealer had een complete kettingset besteld. Zijn onderdelenhandelaar had een set gestuurd voor het oude CB500x type. Op de nieuwe CB500X is de bevestiging van het tandwiel op het achterwiel behoorlijk veranderd en dus paste het achtertandwiel niet. De handelaar had ook geen tandwiel voor het nieuwe type CB. De dealer stelde toen voor om dan maar een Honda achtertandwiel te gebruiken maar die is duur en de kwaliteit van het origineel viel zwaar tegen. De dealer heeft toen zelf een set samengesteld.
Het valt mij wel op dat dit probleem niet bij de dealers bekend was en ook niet bij de onderdelenhandel. Blijkbaar zijn wij de eerste gebruikers met een versleten kettingset.
 
Wat jij beschrijft is precies wat er bij de mijne gebeurt is.
Alleen ben ik in het geval van een achtertandwiel niet zo bang voor slechte kwaliteit, het eerste achtertandwiel die versleten is voor de rest van een kettingset dat is moet ik nog tegenkomen.
Ik vind alleen prijs belachelijk, dat gaat de volgende keer anders.
Maar de komende 25000 km gaat dat niet gebeuren mag ik hopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan