Honda CB500T caferacer 1976

motorfreak

MF veteraan
2 apr 2002
9.663
3
Geersdijk
Aangezien ik de laatste tijd regelmatig pm's krijg of het al vordert met de caferacer hier dan in vogelvlucht ook maar een stukje van het geen waar ik mee bezig ben ;)


Afgelopen jaar ben ik begonnen aan een Honda CB500T uit 1976, deze maak ik geheel in orde voor mijn vrouw en dus heeft zij het laatste woord hoe die eruit moet komen te zien, het sleutelen doen we regelmatig samen en mijn vrouw zorgt voor alle juiste onderdelen die er moesten komen. Het begon uiteraard met de aanschaf van een CB500T en gelijk alles kaal gemaakt, stralen en poedercoaten :D

Foto-VTABFRX4.jpg


Onderdelen zoeken en stukje bij beetje wat sparen voor nog meer zaken die aangeschaft moesten worden.

Foto-MMFYAPKP.jpg


Blok voorzien van zeer veel nieuwe delen, pakkingen enzenz.

Foto-QYKBGW3S.jpg


Uiteraard hebben we gekozen voor een dubbele remschijf en alles compleet nieuw qwa slijtage delen aan de remmen, was een aardige klus maar dit in combinatie met de door Haan gespaakte hoge schouderrand wielen een tof zicht :razz:

Foto-8ZMC6AT7.jpg


Boren, slijpen, vijlen en de meeste niet onbekend waarschijnlijk een zitje maken naar eigen idee, dit was een nieuw zitje maar de vrouw wilde de lijn van de tank door laten lopen in de zit dus verhogen die onderste rand, blijft mooi spul dat polyester :o

Foto-MPBROHHS.jpg


Ze was helemaal maf van een Black Bomber tellerunit dus dan monteren we die toch!

Foto-HMEESGCK.jpg


Na nog wat meer weken werken, wat spuit en plakwerk een poosje rondgehobbeld met dit, de dempers waren niet geheel naar de zin maar uitgesleuteld ben je toch nooit met een caferacer.............althans wij niet :roll:

Foto-CCG3BB3M.jpg


Sinds 2 weken de CB500T weer op de heftafel geparkeerd en de laatste aanwinsten monteren en veranderingen aanbrengen, het 500T blok heeft links waarschijnlijk een verbrande uitlaatklep of slechte zuigerveren opgelopen vorig jaar en dus een 450T blok uit de kast getrokken hier en deze op orde gebracht, komende maanden gaan we dus het 500T verder aanpakken zodat die weer compleet nieuw klaarstaat als dit blok minder wordt............kan ze in ieder geval blijven rijden :P

Foto-4ZRGVO8Z.jpg


Afgelopen week de carbs nog even door het ultrasoonbad gehaald, revisiesetjes gestoken en de carbs afgesteld, ook de ontsteking wat aangepast en een afspraak gemaakt voor de testbank bij ome Ruud Federiks.............als het goed is dan kan de vrouw er weer mee de weg op zo'n beetje vanaf pasen, dan is deze wel weer klaar voorlopig en kan ik weer beginnen aan een CX500 caferacer............voorlopig staat deze er nu zo bij!

Foto-QJC88ODX.jpg
 
Mooi project!
Waar hebben jullie al die tijd de bammetjes gegeten?
 
Zelfs de extra heftafels werden aangerukt om het een en ander te kunnen showen _O-

Foto-KIK7AHKP.jpg


En uiteraard hebben we de vloer nog als overloopgebied, niet onbekend hier in Zeeland :')

Foto-NDJMVE84.jpg
 
jaja, voor de vrouw hmm, volgens mij ga je er zelf ook stiekum op rijden. Doe ik trouwens ook op de CB500, de uitlaten zijn na 35 jaar redelijk open dus klinkt goed.

Puike bike en nog bedankt voor de info..
 
Leuke fiets hoor, heb ik vele reizen op gemaakt. Hier een piccie van een piccie zo'n 20 jaar terug op een '76-er met een trommel van een suzuki 500T. Sorry voor de kwaliteit. Mijn fiets zit nu in de racerij.
full
 
jaja, voor de vrouw hmm, volgens mij ga je er zelf ook stiekum op rijden. Doe ik trouwens ook op de CB500, de uitlaten zijn na 35 jaar redelijk open dus klinkt goed.

Puike bike en nog bedankt voor de info..
Uiteraard ga ik er wel eens mee rijden maar heb zelf nog wat meer motoren waar ik ook graag mee op pa ga dus keuzes maken :+
 
Leuke fiets hoor, heb ik vele reizen op gemaakt. Hier een piccie van een piccie zo'n 20 jaar terug op een '76-er met een trommel van een suzuki 500T. Sorry voor de kwaliteit. Mijn fiets zit nu in de racerij.[afbeelding]
Toffe foto en inderdaad een apart zicht met die trommel :) Ik heb nog getwijfeld over een grote gekoelde remtrommel aan de voorzijde maar de kosten gaan hier stukje bij beetje en dat was echt een grote uitgave -O-
 
Sow, ik wist dat je het grondig aangepakt had, maar niet dat het zo ver ging.

Moet veel voldoening geven dat hij nu zo ver en blinkend in elkaar zit. Durft ze er nog wel mee in de regen te rijden? :P
 
Zeker weten want ook dit is maar gewoon een motor en dus rijden richting de Eiffel, hopelijk een ronde over de Nurburgring, in september meedoen met de dragraces en vooral toffe kilometers maken en kom je dan in de regen..............heeft ze wat te poesten daarna :) Over 2 weken wordt die afgesteld bij Ruud Fredriks :P
 
Goed bezig met een zwart randje tot nu toe, duidelijk is dat ik de volgende keer zelf een complete kabelboom ga maken want ook hier is bewezen dat je nooit zomaar een draad kan verwijderen zodra je een onderdeel verwijderd waarvoor die draad was, veel zit ergens doorgelust, aarde loopt daar waar je het niet verwacht en anderen veranderen kleuren draden maar laten de originele kleuren in stukjes doorlopen, hier begon het verhaal met een clipon die net de tank raakte bij volle uitslag van het stuur, oke ff een clipon verstellen is een fluitje van een cent maar als dan blijkt dat de kabelboom wel erg strak komt te staan dan moet je wel het een en ander aanpassen :|

En als dan ook nog wordt gekozen voor een andere stuurschakelaar welke gewoon beter is, goede solderingen heeft maar andere maak/breek contakten enz dan is het net ff meer werk dan gedacht..................zeker als daarnaast ook nog eens de accu niet meer wil opladen, dat het neutraallampje niet meer werkt net als het dim en grootlicht en je weer moet starten met een schroevendraaier dan maak je het wel heel bont :046:

Oke tis niet anders maar die pechduivel sloeg wel ff heel erg terug, want na wat aansluitingen en testen of de startmotor wel rond wilde gaan bleek de krukas niet goed meer rond te willen en een vreselijk gekras uit het blok :/ De gedachte dat we de aandrijfrolletjes, veertjes en veerhoedjes niet hadden vervangen omdat deze gewoon goed waren schoot door de kop en met wat testen bleek het toch daar mis te zitten, na de geopende kabelboom ook het blok maar weer even openen en dat vlak voor zaterdag aanstaande wanneer de testbank geheel klaar staat voor de juiste afstelling en min of meer onze streefdatum dat we er echt kilometers mee willen gaan maken................werk aan de winkel dus hier :026:

Foto-4N8TIMHK.jpg


Er zijn ook voordelen natuurlijk, andere betere schakelaar hebben we gevonden, de gaskabel krijgt een betere route en weer een puntje van de lijst met zaken die we zelf nog niet geheel hadden aangepakt weggestreept :054:

Foto-XUPGE8YH.jpg


Overal stekkertjes aan dat maakt testen veel makkelijker :p

Foto-LQDODDXJ.jpg


Dan de nieuwe bedrading aansluiten op de hoofdader en tot nu toe heb ik weer zo goed als alles een plek gegeven en staat de accu weer aan de lader voor morgenavond meer meten.

Foto-M4PNZSX3.jpg


Vanmiddag dan het blok ff openen, heerlijk aan zoiets sleutelen terwijl niet overal vet en vuil zit ;)

Foto-K8LK86EH.jpg


Deze stator zat behoorlijk vast maar samen met Sunny deze los weten te krijgen met behulp van wat speciaal gereedschap, kettingen, tandwielen en de startrolletjes eruit :)

Foto-LF6NK7LH.jpg


Linksboven de nieuwe rolletjes, veertjes en hoedjes maar de oude zien er eigenlijk niet zo slecht uit dat dit het probleem zou moeten zijn, na opmeten van het freewheel tandwiel zelfs ruim binnen de marge.

Foto-HFPFRGIC.jpg


En niet veel verder het probleem gevonden, een bout compleet afgebroken in de stator waardoor de overige 2 bouten ook los zijn geraakt/deels ingescheurd waardoor het gedeelte wat de krukas meeneemt met de startmotor dus loszit.............door die speling grijpen de rolletjes niet meer goed aan, rechtsboven zit de afgebroken bout :019:

Foto-ME8U3GBL.jpg


En dan heb je zo'n moment dat je weet dat die pechduivel opgerot is, met een varkensstaart en een mm boortje was het afgebroken deel er binnen 5minuten uit :022:

Foto-TFIBV6YN.jpg


het hele aandrijfsetje is weer compleet en dik ijn orde met nieuwe bouten welke ik netjes heb geboord met de center, heerlijk die oude techniek :036:

Foto-8G3NR33O.jpg


En uiteindelijk een pracht exemplaar van een free wheeltandwiel geplaatst welke zeer goed aangrijpt :103: Blok is inmiddels weer dicht en voorzien van verse olie, veel daarom heen weer terug gebouwd en klaar voor morgen :+

Foto-L3VPTKGF.jpg
 
Zo afgelopen avonden en zelfs een woensdag overdag tijd gemaakt om af te rekenen met het gedonder met de motor, steeds een andere storing en maar niet kunnen vinden wat. Op een gegeven moment zelfs een kapotte accu al lijkt er volgens de fabrikant een cel kapot te zijn en krijg zoiezo een nieuwe onder garantie :039: Uiteindelijk leek aales weer prima te werken maar met het bedienen van het schakelpookje ging wel keurig het neutraal lampje uit maar ook de verlichting :016: Lijkt zo opgelost te zijn en als dat verholpen was dan deed de startknop het weer niet, zette ik het weer terug dan werkt het weer wel......pppfff kabelboom open, ontsteking verwijderen, de koplamp legen en gewoon hier en daar nieuwe draden trekken en alles doormeten :026:

Foto-IJVVIHW8.jpg


Hier en daar nog wat aangetroffen dat verbeterings vatbaar was en gelijk een wat mooiere vooral nettere ontsteking geplaatst met een veel betere ontstekingsvervroeger.

Foto-CUFRSCR8.jpg


Na veel meten ook veel weten en uiteindelijk kwam de aap uit de bekende mouw, er was een aardedraad onderweg verbonden met een draad die en naar de spanningsregelaar liep en naar de stuurschakelaar rechts, alles lijkt nu keurig op orde te zijn en vanavond wederom een testrit en die ging best goed, duidelijk nog teveel benzine maar zaterdag staat de afspraak met Ruud :054: Rijden gaat redelijk maar mist wat vermogen, evengoed in ongepoetste staat nog wat buitenplaatjes kunnen maken.

Foto-CHOZNOL7.jpg


Foto-ACREGQKL.jpg


Foto-XAFQZUWU.jpg


Oke elektra op orde, laadspanning tikt net de 15V aan, niks kakt meer in dus laten we verder zo en tijd om te poetsen :019: :p

Foto-A6X6AYP8.jpg


Foto-PZVD4VCF.jpg


Belgom is oke maar Neverdull rulezzzzzz :057:

Foto-4MG4D677.jpg


Foto-QYXHNYYF.jpg


Begint een aardig blingbling gehalte te krijgen maar dat was ook de bedoeling, elke regendruppel zal zijn spoor achterlaten dus blijft veel poestwerk maar na zoveel uur sleutelen [ongeveer 400uur] is dat een eitje :+ Zaterdag op de testbank...............we gaan het beleven :054:

Nog een paar plaatjes om af te sluiten :)

Foto-SEPE8SM7.jpg


Foto-3HDLAEVY.jpg


Foto-CQMMMLQG.jpg
 
Heel mooi ding! Ik krijg de kriebels al als ik al die elektrische problemen hoor, als ik ergens een hekel aan heb is het elektrische storingen, mooi dat alles nu weer in orde is!
 
Ik krijg meer de kriebels bij versnellingsbakken waar kromme vorken enz in zitten...............altijd een bonk werk maar oke wat moet dat moet :)
 
Afijn klaar voor morgen, alles nagelopen en moet kunnen zo...............CB500T by night ;)

Foto-4DYJFWII.jpg


Foto-NH3UUMQD.jpg


Foto-QCUYSJBD.jpg


Foto-ST3YBNHI.jpg


Foto-UO3HE8P6.jpg


Foto-WP6QFWMY.jpg


Foto-676COL8H.jpg


Foto-6NFJT738.jpg


Foto-43GSP46S.jpg


Foto-IC4B76VJ.jpg


En gezien Sunny toch wat achter haar wil zien ook de spiegeltjes gemonteerd :054:

Foto-ED74UX3S.jpg


Wordt vervolgt :p
 
Vandaag was de dag dat de CB500T eens nader bekeken zou gaan worden door Ruud Federiks, ik kreeg de carbs maar niet gelijk, gemonteerd zijn een revisiekitje en uiteraard alles is ultrasoon gereinigd , de wekker op 07.00uur en we waren er dus vroeg bij vanmorgen maar de zon scheen dus de CB500T op de aanhanger en met de zon op de voorruit beloofde het een spannende morgen te worden :054:

Foto-MR4RFK3J.jpg


Nog geen minuut nadat we in Goes waren aangekomen een politiewagen die wel heel geïnteresseerd keek naar wat we van plan waren..........ik werk net om de hoek daar en er zijn blauwe bij die dus echt iemand bekeuren omdat een motor, bv circuitracer even van de aanhanger of uit de bus wordt geladen en even op de openbare weg staat, meerdere keren meegemaakt en razend kan ik daarvan worden, wij zijn verzekerd, houderschapsbelasting doen we niet aan dus niks in de weg :+

Foto-MB66WUWO.jpg


Nog even snel een peuk en de motor warm laten draaien, het weertje prima en heerlijk rustig in de Poel :p

Foto-QQZST87Q.jpg


Hier moet het dan weer gaan gebeuren, de welbekende testruimte en inmiddels al goed bekend daar :048:

Foto-U7CSKNWD.jpg


Na enige uitleg van onze kant welk blok er gemonteerd is, dat de versnellingsbak omgekeerd schakelt, welke carbs er gemonteerd zijn en meer van dat soort geneuzel waarbij de oude doos van Ruud gelijk ook open werd getrokken [nostalgie gehalte lag heel hoog voor Ruud] tijd om de computer in te stellen en de 1e run te maken :026:

Foto-YGBC6TPP.jpg


Nog meer prutsen en rommelen aan moderne techniek :007:

Foto-SDDENUDG.jpg


Mijn bevindingen waren dat deze veel te rijk stond maar volgens de gegevens met open filters en deels open pijpen zou er toch echt een sproeier maat 150 in moeten als hoofdsproeier maar bij de 1e run was het Co2 gehalte niet eens te meten................de groenen zouden me vermoorden als ze de waarden zagen :037: Testen en nog eens testen.

Foto-PZEH7SGX.jpg


Ik had nog wat extra sproeiers meegenomen en dus beginnen met uitwisselen van de hoofdsproeiers, de vlotterhoogte stond overigens prima .

Foto-B3LZSGPU.jpg


Van hoofdsproeier maat 150 terug naar 130, vervolgens 120..................110 en uitkomen bij de maat 105, origineel moet er 130 in dus iets klopte gewoon niet helemaal, Ruud werd wat stiller en dat is geen goed teken, testen luisteren en vooral veel vogelen met sproeiers.

Foto-XJJ7XXKS.jpg


Uiteindelijk gekozen om de opgeboorde hoofdsproeiers die wij hier hadden en welke tevens zeer slecht te vinden zijn een behandeling te geven met de draaibank.............dat werkt toch geweldig, de hoofdsproeier is iets uitgecuttert, daarna uitgeboord en als laatste voorzien van een fijne draad alwaar de normale sproeiers vrij verkrijgbaar in de handel zo ingedraaid worden, dat maakt het wisselen van sproeiers makkelijker :039:

Foto-R88CZKCL.jpg


Foto-IIYETCPJ.jpg


Nogmaals een run en toen leek het nergens meer op, de meesten laten een uitdraai zien met mooie strakke lijnen maar dit is een blok van 1972 en die techniek van 38 jaar terug brengt de lijnen iets minder hoog :018:

Foto-8PEEYGMA.jpg


Het wilde meer niet en Ruud ondekte dat de schuiven niet geheel omhoog konden terwijl de gashendel open stond................geloof het of niet maar later bleek dat er in alle 2 de carbs een begrenzer was ingebouwd :046: eerlijk waar 2 rubber dopjes waren gemonteerd on de deksels van de gasschuiven en dit had zelfs ruud nog nooit gezien, mij was wel opgevallen dat er een zwart iets in zat maar was dus het probleem van niet goed op toeren komen :|

Foto-3HCDAUYL.jpg


Ruud uiterst serieus en geen detail wil hij nog missen nu, werkelijk alles wat we mee hadden genomen aan extra onderdelen werd nagezien ;)

Foto-8N3TVE7C.jpg


Terwijl Ruud druk bezig was met geheel nazien van de carbs is Freak maar eens gaan kijken of we niet een andere mee kunnen nemen, deze Kwak van 2009 past ook de kont van de CB500T maar helaas deze mocht niet mee :+

Foto-IOCLQNY3.jpg


Niet veel later werd er nog een fout gevonden, 1 kanaaltje van de linkercarb bleek verstopt te zitten met schilfertjes, de tank was gespoeld, alles was schoon maar toch nog iets van rommmel in een kanaaltje terecht gekomen, met hele dunne boortjes de zooi verwijderd en weg was het gestotter aan de linker cilinder, niet veel later liep het blok keurig en om Ruud zijn woorden te gebruiken..............die draait weer als een zonnetje :022: Resultaat is een motor met links en rechts verschillende hoofdsproeiers, behoorlijk zuinig en met 30pk aan het achterwiel geen racer maar wel een blok wat netjes draait en nu zonder een rot gevoel te berijden is, na ruim 2 uur op de testbank met een run of 12 mocht deze weer huiswaarts................ondertussen was de beregening weer aangezet buiten en de hemelsluizen werden goed open getrokken maar een straf om bij Ruud te zijn is het nooit, zeker niet als er dan na ons een KTM990 de bank op moet.................we moeten nog een aantal kleine zaken verbeteren/nalopen maar deze gaat de weg op :034:

Foto-NZPAB6MH.jpg


Foto-Z4ZSLOH4.jpg


Na een half uurtje toch maar de CB500T op de aanhanger gezet en in de zeikende regen terug, we hebben hem al anderhalf jaar en nog nooit een druppel regen gezien maar dit is dan gelijk de vuurdoop :007:

Motorrijders die wijken voor een beetje regen................wij in ieder geval niet :037:

Foto-IX88RN37.jpg


Het werkelijke testen gaat beginnen, ik heb al een eindje gereden en wat een fun, een zeer hoog Joe Bar gehalte en een zeer strak afgeveerde motor, de voorremmen beginnen te ,,zetten'' en met weinig vermogen veel plezier. Een elektronische ontsteking is ook gevonden en daar gaan we voor sparen zodat dit op het ,,500'' blok kan worden gebouwd, voorlopig resten ons nog wat kleine zaken aanpakken maar niks meer met haast...............het doel is bereikt, de CB500T is on-road 8)
 
"Motorrijders die wijken voor een beetje regen................wij in ieder geval niet"

Dan moet je er wel op zitten.... zo kan ik het ook!! ;)

Wat is trouwens de functie van die 2 bengelende zuigers???

Verder wel een topfiets!!! mooi gedaan!!
 
Laatst bewerkt:
"Motorrijders die wijken voor een beetje regen................wij in ieder geval niet"

Dan moet je er wel op zitten.... zo kan ik het ook!! ;)

Wat is trouwens de functie van die 2 bengelende zuigers???

Verder wel een topfiets!!! mooi gedaan!!
Het was ook als geintje bedoeld van de regen, zelf heb ik helemaal geen blik en rij dagelijks op de motor dus regen is me niet onbekend :P

De zuigertjes die overgens niet bengelen maar vastzitten hebben als functie carterontluchtingopvangdingetjes :+ een flesje van afwasmiddel, monster of redbull blikje zie je zo vaak ;)
 
En ook weer terug van een proefrit met smiley van oor tot oor :018: Geweldige brommer en blok draait inderdaad niet verkeerd, had het nog wel een keer dat de koppelingsplaten iets slipten, ging met 120km/h over een behoorlijke bult in het wegdek en blok draaide ineens iets hoger maar de koppeling vereist nog wat aandacht :026: Starten is gewoon prima, sturen als een mes al moeten we het balhoofd nog iets nastellen en ik twijfel of de stuurdemper wordt terug gemonteerd, zou best wel eens tegen kunnen gaan werken. Al met al een kleine 100km op de teller gezet vandaag in totaal en Zeeuwse klei rulezzzzzzzzzzzz :007:

Foto-YZNPNAZW.jpg


Foto-JYCOWSJD.jpg


We hebben niet voor niets een 3kub's regenbak onder de berging met in de berging een hydrofoor en dus is alle vuiligheid weer verdwenen, morgen ff napoesten maar water kan die in ieder geval ook hebben............altijd handig om te weten :039:

Foto-BAVZD8JZ.jpg


Had onderweg nog wel een oeps momentje :X , moest ff wennen aan het omgekeerd schakelen, in een bocht wilde ik opschakelen en trap de pook omhoog ipv beneden en toen ik de koppelingshendel op liet komen stond de achterkant een eindje dwars, rustig koppeling weer ingeknepen en weer keurig in het spoor, zoiets moet je eigenlijk op beeld hebben ;)

Nog wat paperassen van de testbank ;)

Foto-8JCLEWLA.jpg


Foto-SRET8APE.jpg
 
Linkerpoot orgineel van de 500T, rechterpoot van een CB750 met dus een remklauwbevestiging, zijn voor de rest hetzelfde ;)

Ondertussen een 600km mee gereden maar het trillen is wel behoorlijk :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan