Honda CB500T caferacer 1976

Ah, bedankt! Daar eens langsrijden dan.

[edit]
Oh, en nog een vraagje: met welke stof heb je 'm laten bekleden?
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Had je bericht helemaal gemist maar inderdaad stond in dat blad onlangs :Y

Zeer binnenkort maar eens goed nalopen en klaar zetten voor de winterstalling want noway dat deze over de pekel gaat :P
 
Zo de jacht naar onderdelen is geopend en vanuit diverse landen rollen er binnenkort originele en 0,25mm zuigerveren binnen, ook komt er nog en setje nieuwe in en uitlaatkleppen binnen en dus kan ik binnenkort het CB500T blok onder handen gaan nemen. Ik weet uiteraard nog niet wat we allemaal tegen zullen komen in het blok maar je kan maar vast wat op voorraad hebben liggen :+

De bedoeling is dat dit blok er net uit gaat zien als het CB450T k5 blok wat er nu onder zit maar dan met gelijke compressie.............nu missen we 4 bar op de linkercilinder...............we gaan het beleven *O*

Ik twijfel nog of we het net als het cb450T k5 blok zullen spuiten met VHT verf of de cilinderkop alleen laten stralen, het moet uiteraard toch wel zo glad mogelijk worden en ik moet zeggen de VHT verf bevalt prima, dit was net na het spuiten:

Foto-T3S7QEHT.jpg


En dit is hem na een 1200km meer op de klok.............nu staat die helemaal gepoetst en behandeld in de winterberging, ik kon niks vinden waar de verf er af was, hier en daar wel een schuurplekje maar het zit prima terwijl ik het gewoon met de losse hand had gespoten.

Foto-BAVZD8JZ.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo kijk eens wat een hoop lekkers er ondertussen binnendruppelt, nog een week of wat en dan hopelijk weer meer lekkers binnen :P

Foto-S6FMRQ6X.jpg


Foto-V7UCM7NA.jpg


Foto-7CEWNYW8.jpg
 
Vanaf komende week komen er weer wat nieuwe onderdelen binnen:

Nieuwe gevoerde koppelingsplaten
Nieuwe stalen tussenplaten
Nieuwe koppelingsveren
Nieuwe blokpakkingset compleet met klepseals.

*O* De postbode wordt weer in de gaten gehouden hier :P
 
De motor heeft nog even gedraaid van het weekeind en met de nieuwe air-cut valve erin was het gelijk klik en starten en op 2 poten draaien *O*
 
Ja dat ken ik ;)
Dus we zien jou zaterdag op de beurs in Hardenberg?
Het is vanuit Goes maar 3 a 4 uur rijden :Y

Tot Zaterdag

Rockerbox
 
Hallo oma.............. :P

Vanmiddag was het keurig weertje tot bijna te warm aan toe dus Sunny heeft weer eens een rit gereden met de Honda CB500T :) De motor stond alweer eventjes stil maar het was klik op de startknop en draaien dat blok, het draaide eigenlijk heel netjes en met de sappen allemaal tot de rand toe afgevuld vorige keer, een accu aan de druppellader en de carbs vorige keer nog even leeggedraaid moet het ook gewoon in 1 keer goed gaan.

Echter was er wel 1 minpunt te vinden en dat was dat het overloop slangetje van de accu los was gekomen en dat laat dus smerige sporen na, gelukkig is er nu bijna niks meer van te zien na wat poets en reinig werk maar dit moet je niet te vaak hebben............ondertussen kan de slang niet meer loskomen en er is vandaag een een toffe rit gedaan met de Honda CB500T !

Foto-BUOXX38K.jpg


Gelukkig staat het frame dik in de poedercoat en dat beschermd dus prima.

Foto-4ZUKGUXX.jpg


Na een rit met de Honda CB500T tril je meestal nog een poosje na, zeker boven de 6000 toeren hebben de handen en polsen het best flink te verduren maar dat is het waard met deze nekkentrekker..............ik zelf reed vandaag ook met een trilplaat, tering wat een hok is dat, dat mensen daar graag op rijden, na 10km was ik het al beu maar moest er even mee naar Supercycles voor een lekdichtheidstest.

Foto-3Q7C76GZ.jpg


Oja natuurlijk is die gezakt voor de test :+
 
Laatst bewerkt:
Daarom zie je alleen maar (nee niet alleen maar, vaker :+ ) dikke mensen op een H*rley?

het is eigenlijk een vermomde trilplaat _O- Maar CB is mooi :Y
 
Laatst bewerkt:
Iemand nog een nieuwe set zuiger's liggen in de overmaat 0.50 :P

13103-375-003

Ik hou me aanbevolen en dan voorzichtig eens een nieuw blok maken voor deze caferacert })
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nog een paar leuke plaatjes gemaakt, was weer een zeer hoog Joe Bar gehalte vandaag en redelijk wat kilometers op de klok bijgezet *O*

Foto-ZCLKPEBK.jpg


Foto-YLGQPV6L.jpg
 
Zo het stof is er af geblazen en dus het originele Honda CB500T blok op de operatietafel geparkeerd!

Foto-ZGXKDLIX.jpg


Voorzichtig het daglicht eens naar binnen laten schijnen en jawel daar zijn de klepjes welke zo rot af te stellen zijn bij dit blok,

Foto-4L6RDDZG.jpg


Operatietafel gedraaid, lampje boven de tafel voor de donker ingaat en werken met de deur open want het was blommig weertje, helaas zitten de tl-lampen boven de garagedeur als die open staat :+ Heerlijk een lichte zeewind door de garage en kijk op onze blikken,

Foto-EXH3WHBO.jpg


Nokkenasketting moet je doorhalen gezien deze door een tunnel loopt, heb altijd liever een eindloze maar je kan niet alles hebben,

Foto-OFUGLSJ6.jpg


Spanner er af en zo kan de nokkenasketting weer een verdieping lager,

Foto-TCENWOAQ.jpg


Slepertjes en nokkenstok zien er nog best goed uit, de kruiskoppen aan de buitenzijde van de kop moesten allemaal gelost worden met de slagschroevendraaier maar opdracht volbracht al was het af en toe zweten..............oja blommig was het weertje :)

Foto-THQ6AOYQ.jpg


Tsja ze verzinnen wat die Japanners,

Foto-VY78CRYX.jpg


Andere zijde, de uitlaatkant ook maar gelijk leeglepelen,

Foto-MV4SD3QW.jpg


Alles ruw afgewerkt midden '70er jaren, als je hier een beetje aan gaat zitten flowen dan ga je behoorlijk wat winnen, de inlaatkanalen haal je de vinger open als je het blok even bevingert ;)

Foto-KJI8WTPE.jpg


En de dikke pet is er af, gelijk een zeer blij gevoel bij het zien van de linkercilinder, vies zwart van de verbrande olie en koolaanslag maar we doen het dus niet voor niets...............de linkercilinder had dan ook 4 bar minder compressie dan de rechter en bij gas los laten tijdens het rijden braakte het blok blauwe rookpluimen uit de strot,

Foto-EI8BPPUL.jpg


Yupzzzz dat is vies, duidelijk hebben de linkerkleppen niet goed afgesloten en dat verklaart ook het genies tijdens het stationair draaien.............steeds ontsnapte er wat compressie richting de carburateur.

Foto-PGKNWT3I.jpg


Dit ziet er dan weer netter uit en hulde voor diegene die dit blok voor ons open en dicht heeft gemaakt want alle bouten stonden met de juiste momenten vast en de pakkingen kwamen goed los.

Foto-TDFLTIXP.jpg


De eigenaresse [Sunny] kon niet wachten om na te meten of we te maken hadden met de fabrieks originele boring.............zoiezo weer heerlijk samen aan het sleutelen geweest en goed nieuws want hier hebben we te maken met de originele boring dus ruimte genoeg in de cilinderbussen :022:

Foto-FGOXWDDQ.jpg


Nieuwe kleppen hadden we al gevonden en deze gaan we morgen eens naast de huidige houden.............hopelijk hebben we de juiste uit Amerika laten komen, de verbranding van de rechtercilinder ziet er trouwens niet echt slecht uit, wel een groot verschil tussen de 2,

Foto-FGTITPEO.jpg


Meten is weten :p

Foto-MGTJLKFT.jpg


Nou vooruit...............ik ook maar eens op de foto erbij.................de cilindersbalk eraf en ook deze ging er keurig met 2 tikjes tegen de zijvlakken makkelijk vanaf, niks nada zitten kloten zoals jaren terug met een CB750 balk.................geen koelrib aangeraakt :039:

Foto-VY68EVRJ.jpg


Wat veegjes en streepjes maar niks schokkends..............

Foto-OP7BYJQE.jpg


De zuigertjes zien er ook nog niet eens slecht uit, hier gezien tegen de voorzijde van het blok en ik verwachte eigenlijk een linker zuiger met een donker hemd.

Foto-C77337SZ.jpg


Andere zijde gaat ook nog goed maar morgenavond de zuigertjes maar eens van de drijfstangen halen en dan hebben we ze echt in handen, de bigend lagers hadden we met draaiend blok wel het idee van dat deze goed waren zonder vreemde geluiden en voor nu voelen ze zeker goed en dat is mooi want ook de versnellingen voelden goed aan dus het onderblok kan dicht blijven,

Foto-XEWYELSD.jpg


Het is donker..............morgenochtend vroeg staat de baas te roepen dus het boek mag weer dicht, evengoed een voorzichtig begin gemaakt vanavond met het blok voor de caferacer!

Foto-8C7LHP6M.jpg


Het is nog lang niet klaar maar volgend jaar hoop ik dit blok weer dicht en klaar te hebben met het dubbele aantal peekaas dan het 450T blok wat er nu voor voorlopig onder zit............ze moet toch af en toe even een stukje blazen met de caferacer geheel in Joe Bar stijl :103:

Foto-YJQXHFVO.jpg
 
En de nieuwe kleppen zijn de juiste gelukkig en dus was dat weer een gouden koop via Ebay,

Foto-JQXXTF63.jpg


De onderste geleiderol is redelijk aangevreten en mag best een scherpere rol in dus deze staat op de lijst van onderdelen welke we nog niet hadden aangeschaft,

Foto-NO4Y8A3S.jpg


Dat de versnellingsbak goed werkte wisten we al en echt vreemde geluiden kwamen er niet uit het blok maar toch blijft het spannend of de big-ends goed zijn en zonder bijgeluiden en schraapsel in de afgetapte olie gaf het veel moed maar na controle met de hand van de big-ends lijken deze gewoon in keurige conditie. De koppeling hebben we compleet nieuw liggen, de oliepomp is goed, de dynamo moet wel worden vervangen want niet mee zal vallen om deze te vinden al dan niet een vervangende aftermarkt, de huidige is ingesleten en heeft net wat te hoge weerstandswaarden, evengoed blij met dit onderblok :)

Foto-AHKBCMED.jpg


De zuigers zien er goed uit en dit zijn inderdaad de originele en zo als het er nu naar uitziet worden deze straks voorzien van nieuwe zuigerveren en gaan terug in het blok, scheelt heel wat centen en zoeken naar 1e overmaat zuigers.

Foto-PN6QHUIU.jpg


De nokkenassen zien er ook goed uit, duidelijk geen olietekort gehad of te heet geweest, geen ernstige pitten maar slechts een paar veegjes op de nokken...............mogen ook weer terug het blok in, blijft tot nu toe aardig origineel terwijl de motor dat totaal niet meer is :+

Foto-RCZPNPCZ.jpg


Foto-W3MFNU8A.jpg


Onderdeeltjes verwijderen, zorgen dat er niks in het blok valt en met goede muziek op de achtergrond heerlijk gesleuteld,

Foto-AKIGNAP7.jpg


Cilinderkop met 3...!!! geleiderollen voor de nokkenasketting, en de oude kleppen.............de klepgeleiders zijn ook door de strenge keuring gekomen dus ook dit is weer goed nieuws,

Foto-YBPCNLQA.jpg


Passen en meten maar deze zitten goed op hun plaats...........

Foto-E3E8HVIY.jpg


Laagje olie op de zuigers en een nacht laten staan..............de linkercilinder welke het slechts er uit zag heeft weer wel; de beste zuigerveren want juist de rechter cilinder was nat van de olie onder de zuiger,

Foto-3SAT7T4W.jpg


Cilinderkop verder leeggelepeld en voor de nacht ingespoten met ovenreiniger!

Foto-HN8FXHBX.jpg


24 uur later ziet het er niet uit en stinkt maar geen nood dit spul werkt goed,

Foto-3VKZCGAU.jpg


Tandenborstel erbij en wegpoetsen dit zooi, smerig klusje maar schoon werken blijft het beste,

Foto-PN7UIA46.jpg


Das wel een hele lange zuigerveer die daar uit de kop komt :p

Foto-W3CGTTKK.jpg


Haha binnen een 2 uur hebben we dan toch weer een schonere kop..............goed spul man,

Foto-4DY48F8W.jpg


Vreemde beschadiging hier, kom niet gelijk ontdekken hoe en wat maar deze heeft ondertussen kennis gemaakt met de dremel dus die zien we niet meer terug,

Foto-DCF4LUJZ.jpg


Vanavond toch nog even de nieuwe kleppen erbij gepakt en eens gemeten of ze netjes klepzittingen vallen, uiteraard mag ik hier nog een uurtje of wat aan gaan slijpsel maar een goed begin is het halve werk,

Foto-BIUFYWKW.jpg


Ik kon het niet laten om even een beetje grove klepslijp pasta er bij te pakken en een aantal maal een klep rond laten draaien en jawel deze gaan straks weer keurig afsluiten, ook de klepzittingen zijn oke en ik ik heb bijna het idee dat deze toch aangepast zijn naar loodvrije benzine,

Foto-QQVOHEUN.jpg


Weer een avond verder en weer gesleuteld, tot nu toe valt het alles mee :039:

Foto-GETYN8I6.jpg
 
Gisteravond nog wat kunnen doen aan het blok, ik heb een setje hoonstenen liggen en de cilinders zijn van deze gelukkig nog keurig zonder vage strepen of krassen en zonder stootrand maar even wat opruwen kan geen kwaad en dus besloten om dit uit te voeren,

Foto-FIFQERQA.jpg


De hoonstenen zijn redelijk grof dus niet al teveel spanning op de veer gezet en rustig de cilinderwand behandeld, ziet er grof uit maar steeds gemeten of er niet teveel materiaal werd afgenomen,

Foto-8IVGR8XS.jpg


Vervolgens met een p1200 schuurpapiertje de laatste handelingen verricht en ik vindt het er keurig uit zien,

Foto-OW4HDHJR.jpg


Hier van wat dichterbij een kijkje waar het allemaal gebeurd,

Foto-RD3EKIT8.jpg


Foto-G7V8L6NW.jpg


Vervolgens de cilinderwand schoongemaakt en in de olie en de nieuwe zuigerveren passen en de slotspeling lijkt mij prima van beide bovenste zuigerveren,

Foto-UGCWLWLW.jpg


Foto-I3P6N73C.jpg


Als laatste de zuigers zonder veren nog eens gepast en alles ziet er netjes uit.................weer een klusje gedaan :)

Foto-WNWU8FQI.jpg
 
Wat een mooie caferacer. Ben er zelf ook één aan het bouwen. Een cb450 van 1970 met trommelrem. Ben al 20 jaar bezig met cb450 honda's. Ik race er ook mee, ik ben er altijd mee bezig. Mooie techniek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan