Honda CB750 Nighthawk

Ik heb een paar weken geleden een seven fifty gekocht en ik kan bevestigen dat dit echt een fijne motor is.. :t
 

Bijlagen

  • 20221104_112312.jpg
    20221104_112312.jpg
    476,4 KB · Weergaven: 44
En zo op het oog een hele mooie Maarten!

Jaren geleden reed ik op een Honda CB1000. Toen ik hem verkocht kwam er een stel proefrijden, mannetje rijden, vrouwtje achterop. Deze mensen hadden een Sevenfifty en ze (vooral hij) wilden wat zwaarders proberen. Na de proefrit stapte de vrouw af en zei: 'dit gaat hem dus niet worden, veel te heftig zo'n 1000'. Zij was schijnbaar ook erg gecharmeerd van het relaxte karakter van hun 750.

Ik ga volgend jaar eerst een zomertje rijden op deze Nighthawk en daarna haal ik (als laatste kunstje) een mooie Sevenfifty op.
 
Ik heb het even vluchtig gelezen en kan me voorstellen dat een deskundig geklonken ketting betrouwbaarder is dan eentje met een clipje.

Het stukje extra draad van de foto vond ik in eerste instantie een beetje een gek gezicht, een beetje 'houtje - touwtje', maar misschien is het zo gek nog niet. Toch denk ik dat ik er maar op vertrouw zoals het is, ik ben een rustige rijder en zo'n clip zal best wel wat kunnen hebben voor hij eraf schiet.
 
Theo? ik heb die tool nog. Als je toevallig in de buurt bent kom hem ophalen.... originele japanse tool.
Dacht dat ik hem nodig zou hebben, maar ik ben helemaal overgestapt op de Moto guzzi....geen ketting , maar ik heb een stuk gereedschap die ik niet gebruik ?? aahh --> theo... :)

DID ketting pons sterk genoeg voor 525, met de R in de naam. (voglens omschrijving gaat ie tot 532 kettingen)

Heb een ketting ermee geklonken, makkelijk in gebruik. en de flare van het as was perfect. Heeel rustig gedaan . Elke keer kijken, meten.
Super tool.

1672221093368.png
 
Laatst bewerkt:
@Theo-CB1000 mocht je nog op zoek zijn naar bepaalde onderdelen?
Ik heb de mijne verbouwd naar een soort van cafe racer en heb dus nog wel e.e.a. liggen, waaronder een opnieuw bekleed zadel (aanmerkelijk minder glad!)
 
Theo? ik heb die tool nog. Als je toevallig in de buurt bent kom hem ophalen.... originele japanse tool.
Dacht dat ik hem nodig zou hebben, maar ik ben helemaal overgestapt op de Moto guzzi....geen ketting , maar ik heb een stuk gereedschap die ik niet gebruik ?? aahh --> theo... :)

DID ketting pons sterk genoeg voor 525, met de R in de naam. (voglens omschrijving gaat ie tot 532 kettingen)

Heb een ketting ermee geklonken, makkelijk in gebruik. en de flare van het as was perfect. Heeel rustig gedaan . Elke keer kijken, meten.
Super tool.

Bekijk bijlage 1834251

Dat is natuurlijk geweldig, ik stuur je even een berichtje :-)
 
Gisteren de eerste mooie dag van het jaar, tijd om te kijken of het project nog wilde starten, jazeker!

Wel even wat doorstarten voor hij aansloeg, maar dat zal hem in de vacuumbediende benzinekraan zitten, het moet allemaal weer even doorlopen en op niveau komen. Daarna geen slag verkeerd, topblokkie.

Wel nog even het schakelpokie eraf gehaald en recht gebogen in de bankschroef, die was nog een beetje gebocheld, toch nog wat gesleuteld :-)
 

Bijlagen

  • 2023-02-14 14.18.35.jpg
    2023-02-14 14.18.35.jpg
    300,8 KB · Weergaven: 24
Het verhaal van de achtervering is bij mij ook een stoorzender. Ik hou van soepele vering en deze achterdempers maken de achterkant 'stuiterig' over kleine ribbels.

Vorige week heb ik bij wijze van test een setje achterveren van een CBX650 Nighthawk gemonteerd, die dingen hebben wat extra verstelmogelijkheden en lijken wat luxer dan de schokkers die erop zaten. De lengte is exact hetzelfde, allebei 34cm hart op hart.

Het past net wel / net niet, de veren zijn wat breder van onderen en komen in eerste instantie tegen de uitlaat aan als de motor op de middenbok staat, je moet wat duwen en trekken aan de uitlaatbevestiging om wat speling te creëren Zo gauw hij gewoon op de wielen staan dan komen de schokbrekers wel vrij van de uitlaat, uiteraard ook onder het rijden.

Gisteren een proefritje gemaakt en het scheelt inderdaad iets, de motor veert wat minder stuiterig van achteren nu. Ik kan de demping nog een standje lichter zetten nu, staat op 2 en kan nog naar 1, dat ga ik nog even proberen, maar ben al enigszins tevreden nu.

Lekker freubelen zocm.
 

Bijlagen

  • 2023-08-10 08.49.28.jpg
    2023-08-10 08.49.28.jpg
    114,7 KB · Weergaven: 8
  • 2023-08-09 14.01.49.jpg
    2023-08-09 14.01.49.jpg
    332,8 KB · Weergaven: 8
goed bezig. jij sleutelt best veel als ik het zo lees. Het was mijn enigste motor. Jammer dat ik niet de ruimte en de luxe heb om ook zo te sleutelen. Misschien in de toekomst.
 
Bij een motorfiets kan je een hoop vervangen voor de deur hoor. Beurtje, schokbrekers etc is allemaal goed te doen
 
Als er iemand nog uitlaten zoekt......
die van een VF500F/F2 passen prima.

Zie hier een gebruikte set die ik vd week verkocht heb.
1691861011414.png


mp-yams-cd1a9388ef704cfdb078e377714aa027-image.jpg

Met een verloopje
1691861219097.png

Ik heb nog een zgan set liggen (heb mijn VF500F2 verkocht).
Bij interese graag een PB.

360100452_1646560845845795_8250551313330417335_n.jpg
 
Het probleem met de 'stuurkolom' zit hem in de kroonplaat en het T-stuk, die twee staan niet 100% in lijn met elkaar waardoor het stuur nog een fractie scheef staat. Het balhoofd zelf en de lagers ervan zijn in prima staat. In theorie zou je met wat agressief buigwerk de zooi weer in lijn moeten kunnen krijgen, maar dat durfde ik niet goed aan.

Vanmorgen kreeg ik ineens de 'fokkit-bui' en dacht bij mezelf, ik buig nog één keer die voorpoten, zegt het knak dan zegt het knak.

Dus: voorwiel eruit, spatbord eraf, veerpoten los en naar beneden tot ze alleen in het T-stuk vast zitten en dan even agressief duwen en trekken en verdomd, ik zette ze in één keer perfect in lijn. Het gietijzeren T-stuk gaf geen krimp tijdens het buigen en de veerpoten zaten daarna keurig in lijn met de kroonplaat.

Stuurtje is nu weer helemaal recht, topfietsie :-)
 

Bijlagen

  • 2023-08-31 10.49.25.jpg
    2023-08-31 10.49.25.jpg
    79,9 KB · Weergaven: 6
Terug
Bovenaan Onderaan