Honda FT500

Levoi

Die hard MF'er
30 aug 2015
561
255
Haarlem
Okee komt u maar. De Honda ft500 wordt algemeen niet gezien als klassieker. Daarom leek het me een goed idee deze een beetje te verbouwen tot een... Tjsaa wat eigenlijk? Ik hoor graag jullie mening (opbouwend negatief of positief)
Tips, vragen en opmerkingen zijn welkom.
 

Bijlagen

  • IMG_20220328_172217.jpg
    IMG_20220328_172217.jpg
    257,5 KB · Weergaven: 100
Laatst bewerkt:
Even ter info. Nieuwe hagon 370mm achter schokbrekers. Aangepaste kappen zijkant en achterzijde. Aangepast subframe voor voor Honda xl250 spatbord. Zijstandaard verlengt ivm langere schokbrekers achter. Andere koplamp (Ekeur) en ander achterlicht. Staal omvlochten remleidingen. Olie lekkage rond cilinder kop aangepakt. ( Algemeen ft500 probleem) Aangepast zadel.
Verder wil ik eigenlijk zoveel mogelijk origineel houden. De zijkappen kunnen fraaier, dus daar ga ik naar kijken.
 
De eerste punten heb je van mij al binnen door er geen caferacer van te bouwen! :t
Haha ja dat zag ik ook niet zitten. Dat is al best vaak gedaan en bovendien is zowel het frame als het blok afgeleid van de xl500, dus die kant op leek mij logischer. Tel daarbij op dat ik gewoon een dagelijks inzetbare motor wil hebben waar eventueel iemand achterop kan voor korte ritjes naar het strand enzo.
 
Vroeger (jaren 90) een zwarte FT gehad, waar mijn vrouw op reed, zij was gek van de looks van de FT. Ca 6 jaar geleden is zij opnieuw gaan rijden en er stond een rode opknap FT in Brummen bij W te koop. Ik klein proefritje en....wist waarom zij toen de ft wat eng vond. Bij ca 100kmu voelde het niet stabiel zeg maar. Wiebelig. Jammer maar daarom dus niet gekocht. Een maand later een cb500 uit 2002 gekocht voor haar: top. (En ik vind de cb ook een gave scheur en stuurfiets....).
 
Apart, die van mij rijdt ook op de snelweg heel prima. Was het alleen die uit Brummen of ook bij de eerdere?
 
Goede vraag. Volgens mij die rode uit Brummen. Was opknapper dus kon ook aan balhoofd, vering of banden liggen hoor. FT model vinden wij erg leuk.
 
Okee komt u maar. De Honda ft500 wordt algemeen niet gezien als klassieker. Daarom leek het me een goed idee deze een beetje te verbouwen tot een... Tjsaa wat eigenlijk? Ik hoor graag jullie mening (opbouwend negatief of positief)
Tips, vragen en opmerkingen zijn welkom.
Een tijd naar gekeken, ook foto's op internet van originele bekeken. Wat mij meteen opvalt is dat ik mis? Iets wat ik niet kan benoemen, wel vreemd! Heeft te maken met de hoge offroad maar ook weer niet offroad voorkant.
Zeer fraai is de dirt track achtige (Harley XR1200) achterkant.
Wat grappig is is dat ik de FT500 altijd als een XL500 met genen van wegmotor heb gezien, jij gaat nu met de voorkant terug naar offroad, leuke twist.
 
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat hier een 19 inch voorwiel in zit, tegenover de 21 inch die gebruikelijk is bij offroad motoren? Ik ben ook nog wat in dubio over de hoek en lengte van het voorspatbord, maar ben nog niet tot een conclusie gekomen.
 
Zou het ermee te maken kunnen hebben dat hier een 19 inch voorwiel in zit, tegenover de 21 inch die gebruikelijk is bij offroad motoren? Ik ben ook nog wat in dubio over de hoek en lengte van het voorspatbord, maar ben nog niet tot een conclusie gekomen.
Misschien een klein al dan niet chrome scrambler achtig voorspatbord?
Ik denk dat je dan al een totaal andere look krijgt
 
Ik vind chroom passen bij de jaren 60/70. Dit is jaren 80 dus ik probeer beetje in het tijdperk te blijven.
 
Intussen toch ook qua techniek aan de slag gegaan. Met pijn en moeite haalt de FT 125 km/u op de gps, wat bij normaal gebruik dus ongeveer 110 is. Te langzaam op de snelweg als je iemand wilt inhalen. Nu is het geen snelweg monster, maar nieuw zou het ding bijna 145 moeten kunnen halen. De compressie was ongeveer 10 bar terwijl dit ongeveer 12.5 moet zijn. Geen wonder dat de pk's niet gehaald worden.

Dus de boel uit elkaar en cilinder en kop naar de revisie. Nieuwe zuiger met overmaat en hogere compressie, kleppen geslepen, nokkenas opgelast of opgespoten ( moet ik nog even navragen) naar origineel profiel. Ik wil geen racer dus koppel onderin is ook welkom.

Bij het aftappen van de olie ( uiteraard nadat ik het revisie bedrijf opdracht heb gegeven) vind ik een hoop gruis en een naaldlager. Stik.
Er is maar één optie; het blok uit elkaar. Afgezien van een Zündapp van vroeger heb ik dat niet eerder gedaan, dus spannend. Meteen de kans gegrepen om het blok en cilinder over te spuiten met VHT engine enamel. Weliswaar niet als particulier te krijgen in nederland, maar wel via ebay. Voor de zekerheid geïnvesteerd in adembescherming.

Na demontage blijkt er geen lager in het blok te zitten met de afmetingen van het gevonden exemplaar, behalve één borgpen, die er nog gewoon in zit. Het lijkt er op dat er ooit bij eerder onderhoud iets in is gevallen. Geluk bij een ongeluk. Het losse gruis komt waarschijnlijk van de balans as ketting die flink beschadigd is, mogelijk door het naaldlager? In ieder geval zijn alle tandwielen van de versnellingsbak nog helemaal netjes.

Daarnaast een aantal zaken vervangen; krukas lagers, balansas lagers, druklager, balansas ketting en distributie ketting. Nieuwe kettingspanners en oliepomp tandwielen zijn helaas niet meer nieuw te krijgen. 400 euro voor een tweedehands kettingspanner waarvan je niet weet of die beter is dan de huidige gaat te ver.

Dus, hopelijk binnenkort weer de boel in elkaar zetten en genieten van iets meer vermogen en de wetenschap dat het blok weer vele tienduizenden kilometers verder kan. Hopelijk.
 

Bijlagen

  • IMG_20221010_152515_HDR.jpg
    IMG_20221010_152515_HDR.jpg
    305,5 KB · Weergaven: 36
Heel benieuwd hoe het oplassen van de nokkenas en volgers is gedaan. Deze zijn (net als de kettingspanner en oliepomp) een zeldzaamheid geworden en je vindt ze ook bijna niet meer in goede staat zonder er de hoofdprijs voor te betalen.
Ik ben ook wel benieuwd wat je dan precies in je blok gevonden hebt aan gruis. Ik zou me er niet heel gerust op voelen want ik denk niet dat iemand voor de lol een stuk naaldlager in je blok heeft gegooid.
Mijn FT (Met gereviseerd blok en kickstart):

20210508-05-jpg.1630281
 
Mooi ding. Heb je het hele blok van een xl gebruikt of de oude verbouwd?
Ik heb de nokkenas nog niet terug, duurt nog even ook. Wel de krukas ( weer gericht) terug en die van het weekend gemonteerd.
Ik heb alle lagers gecheckt en geen is de maat van de naald die ik vond, op één borg palletje na, dat er nog in zat bij het verend palletje aan het einde van de krukas. Ik kan alleen maar concluderen dat dat naaldje er in is gevallen bij een eerder onderhoud.

De balansas ketting was wel echt beschadigd en één tandwielen van de bak ook, dus ik denk dat daar iets tussen is gekomen en dat daar het gruis vandaan kwam, of van een eerdere schade in de kop. Hoe dan ook, ik kan echt niks ontdekken dat verder echt een oorzaak is.
 
Is het originele FT blok maar dan met XL kickstart as etc. Hele beschrijving van de bouw van de motor kun je vinden in de link onder mijn post.

Ik moest meteen denken aan het borg palletje in het einde van de krukas inderdaad maar als dat er nog zat weet ik het ook niet.
In ieder geval de moeite waard om een glijbus voor de electrische starter nu te vervangen voor een naaldlager. Heb ik bij mijn andere FT ook gedaan. Was een racertje in opbouw die ik helaas vanwege tijdstekort heb moeten verkopen.
Deze glijbus lubbert uit en daardoor kunnen de tandwielen vast slaan en kapot gaan. Deze zijn niet meer te krijgen. Was initieel ook de reden dat ik mijn FT omgebouwd heb naar kickstart.
20201206-04-jpg.1573292
 
Daarvoor moet je dan het asje laten afdraaien denk ik? Anders is er wel weinig ruimte.
 
In het document dat ik hier heb gedeeld staat alles over de kickstart aanpassing als je dat bedoelt.
Doel je op de naaldlager dan is het antwoord nee. Asje hoef je niets aan te doen, alleen in het gat waar het naaldlagertje in zit moet je een randje weg halen zodat het lagertje 'flush' komt te zitten met de cover.
 
Dank je. Ik ben niet direct van plan er een kickstart in te zetten, maar het busje is inderdaad erg broos (gietijzer met een gehard laagje denk ik) dus die wordt vervangen. Weer een potentieel probleem opgelost.
 
Vandaag m'n gerenoveerde nokkenas terug. Ziet er uit als nieuw moet ik zeggen. Materiaal opgebracht, conform standaard profiel teruggeslepen en oppervlakte behandeling ondergaan. Wel jammer dat morgen de drie maanden van de overgangsregeling ingaan, dus echt uitproberen zit er voorlopig niet in.
IMG_20221130_130606_HDR.jpg
 
Dat is mooi geworden. Waar heb je het laten doen en wat heeft het je uiteindelijk gekost als ik vragen mag?
Laat je de tuimelaars ook doen?
 
Ik heb het bij Track in Cruquius laten doen. De ratings op google zijn wisselend, maar ik ben heel tevreden. Ook qua communicatie enzo.
Totaal 820 euro inclusief btw voor nieuwe wiseco zuiger, boren, honen, zuigerveren op maat maken, wat laswerk aan de kop plus draadeinden voor uitlaat maken ivm kapotte schroefdraad, krukas richten en vervangen van lagers en dus de nokkenas.
Ik heb de rekening nu niet gespecificeerd maar was ongeveer 200 euro voor de nokkenas, die ze overigens naar een bedrijf in de UK hebben gestuurd.
 
Ik heb goede ervaring bij Cat Cams in belgie. Heb daar de nokkenassen van mn bmw laten doen. Was rond de 150 euro
 
De oppervlakte van de nokken waren beschadigd. Ze waren opgelast, herslepen en oppervlakte weer gehard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan