€500 challenge 2024: Honda VFR RC36

Misift

MF'er
14 dec 2012
197
180
Drachten
De afgelopen jaren het 500 euro challange topic met plezier gevolgd en zelf enthousiast geworden om eens een motor aan te schaffen en gereed te maken voor deelname. In het topic zelf worden af en toe motoren voor deelname geschikte motoren aangeboden. Zo ook de VFR die door een MF lid werd aangeboden voor 200 euro. Aangezien ik altijd al fan was van het geluid wat een dergelijke V4 produceert contact gezocht met de verkoper en tot een deal gekomen voor 150 euro zijn
VFR over te nemen.

Dit is dan wat je voor 150 krijgt
20230505_090418.jpg

een jaar of 3 rijdend weggezet en momenteel niet lopend. Accu dood, carburateurs verstopt enz enz. Plus puntjes: Goedkoop, banden zijn goed, kettingset goed en het is een Honda

Minpuntjes, Minstens 2 maal overgespoten, 2 keer gecrashed, 32 jaar oud met 106dkm op de klok en rijd het niet. Oh ja de collector is rot, deradiateur is zo krom als een wokkel en de schijven zijn versleten. Gelukkig woon ik 5 km bij Boonstra vandaan en hebben ze daar vast wat onderdelen voor mij.

20230505_091931.jpg

Om het werk aan de motor wat plezieriger te maken maar een verhogings platform gemaakt waar die op kan komen te staan. Is de beste beslissing geweest ben ik inmiddels wel achter. Op deze manier kan ik comfortabel staand/zittend werken.



20230505_130330.jpg

Aangezien de VFR rijdend weggezet is zit ik er niet over in dat die weer lopend te krijgen is . Daarom maar besloten om te beginnen met de achterkant. Mede omdat de achterrem aanliep en ik de lekke uitlaatcollector wou inspecteren.

Tot zover heb ik al een hoop plezier van, later meer.
 
Zo te lezen ben nog best een tijdje bezig om deze weer zover te krijgen dat hij (of is het een zij ? ) wegverkeerswaardig is.

Zou zeker ook even in de gaten houden of er tweedehands onderdelen op Marktplaats worden aangeboden. Mogelijk budgettechnisch prettiger.

Remmen vallen buiten budget, maar dat zal geen nieuws zijn als je de topics van Challengers gevolgd heb.

Alvast succes en veel sleutelplezier toegewenst (en zo op de foto’s te zien een mooie basis).
 
Mooi project.

Technisch zeker te doen, gezien de historie.

Uiterlijk hoort er bij he. In 30 jaar gaat er wel erns een busje action 1,99 lak tegenaan. :)
 
De uitdaging voor mezelf is om de totale kosten onder het maximale bedrag van 650 euro te houden. Maar als dat niet lukt heb ik inderdaad de uitvlucht om remmerij delen niet mee te rekenen. En das toch een best bedrag.

Heb inmiddels een setje schijven voor de VFR bij Boonstra gescoord in nagenoeg nieuwstaat voor 125 euro en 2 sets remblokken via Marktplaats voor 37 euro inclusief verzendkosten.

Bij de Action ben ik uiteraard ook klant;). In het verleden wel ervaring met de olie van de action in de CB500. Dat gaat dus ivm de koste ook in de VFR. Oh ja en de velgenspray om een wat netter te maken.
 
Ten aanzien van het budget, verzendkosten worden niet gerekend. Want als je dat consequent zou doen moet je ook nog de kilometers (en aanhangerhuur, als je er zelf geen een hebt) ook nog meerekenen. En dan is 500 Euro helemaal niets meer.

Zelf hou ik gewoon een Excellijstje bij. Kolom binnen budget en buiten budget.

Verder is Action geen verkeerde winkel voor het budgettechnisch slim opknappen van een motor :+
 
De afgelopen jaren het 500 euro challange topic met plezier gevolgd en zelf enthousiast geworden om eens een motor aan te schaffen en gereed te maken voor deelname. In het topic zelf worden af en toe motoren voor deelname geschikte motoren aangeboden. Zo ook de VFR die door een MF lid werd aangeboden voor 200 euro. Aangezien ik altijd al fan was van het geluid wat een dergelijke V4 produceert contact gezocht met de verkoper en tot een deal gekomen voor 150 euro zijn
VFR over te nemen.

Dit is dan wat je voor 150 krijgt
Bekijk bijlage 1882294
een jaar of 3 rijdend weggezet en momenteel niet lopend. Accu dood, carburateurs verstopt enz enz. Plus puntjes: Goedkoop, banden zijn goed, kettingset goed en het is een Honda

Minpuntjes, Minstens 2 maal overgespoten, 2 keer gecrashed, 32 jaar oud met 106dkm op de klok en rijd het niet. Oh ja de collector is rot, deradiateur is zo krom als een wokkel en de schijven zijn versleten. Gelukkig woon ik 5 km bij Boonstra vandaan en hebben ze daar vast wat onderdelen voor mij.

Bekijk bijlage 1882295
Om het werk aan de motor wat plezieriger te maken maar een verhogings platform gemaakt waar die op kan komen te staan. Is de beste beslissing geweest ben ik inmiddels wel achter. Op deze manier kan ik comfortabel staand/zittend werken.



Bekijk bijlage 1882301
Aangezien de VFR rijdend weggezet is zit ik er niet over in dat die weer lopend te krijgen is . Daarom maar besloten om te beginnen met de achterkant. Mede omdat de achterrem aanliep en ik de lekke uitlaatcollector wou inspecteren.

Tot zover heb ik al een hoop plezier van, later meer.

Ga het allemaal volgen. Maar de radiateur is bij mijn weten nog goed hoor heb er een paar jaar mee rondgereden in de staat zoals deze nu is en nog nooit een druppel vloeistof verloren. En nog nooit warm gelopen.

En hij is denk ik wel vaker overgespoten (gerold). Toen ik 'm kocht was de vfr zwart en toen ik 'm heb gespoten ben ik tijdens het schuren minimaal 3 verschillende kleuren tegengekomen.

Ik ben er inderdaad 2x mee onderuit gegaan. Maargoed daar reed het geen meter minder om. Helaas kan plastic daar niet zo goed tegen en zit er ook een flinke buts in de radiator.


Ben serieus benieuwd naar het resultaat
 
Laatst bewerkt:
Aan de foto's te zien heb je ontzettend veel motor gekocht voor 150 euro.

Carburateurs inmiddels gevonden? :P
 
@Misift Ik zou em matzwart verven en er zo wat van maken:
Bekijk bijlage 1882855
Mat zwart gaat me wel lukken maar dat tekenen.... niet mijn sterkste punt. Heb nog diverse busjes spray in de kast staan en zit er aan te denken om dat maar gewoon te gebruiken. Eerst technisch maar op orde.

Achterzijde en uitlaat zijn inmiddels grotendeels gereed. de achternaaf moet nog los en de lagers gesmeert voor het idee, want het draait gewoon goed.
 

Bijlagen

  • 20230513_092123.jpg
    20230513_092123.jpg
    180,9 KB · Weergaven: 68
Ga het allemaal volgen. Maar de radiateur is bij mijn weten nog goed hoor heb er een paar jaar mee rondgereden in de staat zoals deze nu is en nog nooit een druppel vloeistof verloren. En nog nooit warm gelopen.

En hij is denk ik wel vaker overgespoten (gerold). Toen ik 'm kocht was de vfr zwart en toen ik 'm heb gespoten ben ik tijdens het schuren minimaal 3 verschillende kleuren tegengekomen.

Ik ben er inderdaad 2x mee onderuit gegaan. Maargoed daar reed het geen meter minder om. Helaas kan plastic daar niet zo goed tegen en zit er ook een flinke buts in de radiator.


Ben serieus benieuwd naar het resultaat
heb ooit met een lekke radiateur van mijn cb650f stil gestaan in Hamburg. Sinds dien ben ik wat overgevoelig voor mogelijke problemen daarmee.Voor 50 euro kon ik bij Boonstra eentje in knappe staat krijgen dus die heb ik maar meegenomen.

Maar goed om te weten dat die wel jaren gebruikt is met die andere.

Aan de beschadigingen her en der is goed te zien dat het nooit geen dikke klappers zijn geweest. Het is leuk onderzoekswerk om aan af te leiden wat er mee gebeurd is allemaal.😁
 
Mat zwart gaat me wel lukken maar dat tekenen.... niet mijn sterkste punt. Heb nog diverse busjes spray in de kast staan en zit er aan te denken om dat maar gewoon te gebruiken. Eerst technisch maar op orde.

Achterzijde en uitlaat zijn inmiddels grotendeels gereed. de achternaaf moet nog los en de lagers gesmeert voor het idee, want het draait gewoon goed.

En de staat van de collector? Echt zo rot als ik dacht?

Je bent in ieder geval lekker bezig.
 
heb ooit met een lekke radiateur van mijn cb650f stil gestaan in Hamburg. Sinds dien ben ik wat overgevoelig voor mogelijke problemen daarmee.Voor 50 euro kon ik bij Boonstra eentje in knappe staat krijgen dus die heb ik maar meegenomen.

Maar goed om te weten dat die wel jaren gebruikt is met die andere.

Aan de beschadigingen her en der is goed te zien dat het nooit geen dikke klappers zijn geweest. Het is leuk onderzoekswerk om aan af te leiden wat er mee gebeurd is allemaal.😁

Ik snap je. En inderdaad voor €50,- kan je niet zonder zitten.

Zijn bij mij 2 flinke schuivers geweest, geen aanrijdingen of dat soort dingen.
 
Uitlaat fotos. flens zat bijna helmaal los en een flink gat waar het metaal al dun is geweest ivm de vorm.
 

Bijlagen

  • 20230517_202336.jpg
    20230517_202336.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 103
  • 20230514_145502.jpg
    20230514_145502.jpg
    120,5 KB · Weergaven: 104
  • 20230508_201844.jpg
    20230508_201844.jpg
    112,5 KB · Weergaven: 101
  • 20230508_201855.jpg
    20230508_201855.jpg
    110,9 KB · Weergaven: 105
Laswerk heb ik aan een collega uitbesteed bij wie het wel in vertouwde handen is. Zelf had ik er alleen maar grotere gaten in gebrand😆
 
Heb nog diverse busjes spray in de kast staan en zit er aan te denken om dat maar gewoon te gebruiken. Eerst technisch maar op orde.
Een tip voor als de spuitbussen van de goedkope soort zijn zoals Action oid, is om de spuitkop te gebruiken van een kwalitatievere spuitbus zoals bv Motip. Reinig die kop(pen) dan ook regelmatig (na elke laag) en je zal een beter resultaat krijgen. De verf eerst een beetje opwarmen wilt ook nog wel eens helpen (even in de zon plaatsen of in een bak warm water).
 
Eea is niet helemaal in chronologische volgorde maar dit zo ongeveer waar ik nu sta met de VFR op dit moment.
De Achterbrug, schokbreker en remmerij zijn aangepakt. Veel schoonmaak werk van kettingvet en troep verwijderd, dit is altijd een smerige klus om te doen maar eea knapt er altijd enorm van op. En ik vind het gewoon fijn om een aan motor te sleutelen die netjes schoon is.

Om de achterbrug te demonteren heb ik van een dopsleutel een stuk speciaal gereedschap moeten maken. Hiermee is de borgmoer aan de rechterzijde van de as te verwijderen. Kan ook met een drevel oid maar ik wou het netjes doen, deze heb ik dan maar weer in mijn gereedschapset tot mijn beschikking.
20230510_192152.jpg




20230510_200047.jpg


De lagers aan 1 kant van de achterbrug waren rauw dus deze er maar uit getrokken om te vervangen. Nadat ik ze gedemonteerd en schoongemaakt had liepen ze weer als nieuw dus maar besloten om ze weer terug te plaatsen.

20230512_192214.jpg

Schoongemaakt en lagers ingevet. Alleen de achternaaf moet nog uitmekaar, hiervoor heb ik een dop 46 nodig die ik nog niet heb.
20230512_203650.jpg

Vervangende schokdemper opnieuw gemonteerd met het linksysteem (schoon en lagers ingevet). Tevens de het achterste deel van de uitlaat weer vastgezet aan de cilinderkop. Gaat lekker zo.

20230514_144325.jpg

20230514_144319.jpg


Kwam er ook nog achter waarom de uitlaat bij Brasletti bijna tegen de achterband liep. Het stepje waar de uitlaat aan hangt was flink naar binnen verbogen. Via markplaats een vervanger gevonden voor 5 hele euro's.
 
Gelukkig wel! Maar je brengt me wel op het idee om mijn uren wat bij te houden, het is wel interessant om te weten.
Zit nu geschat al op een uurtje of 50 als ik even snel wat optel, hobby dus;)
 
Gelijk maart even een update dan ben ik helemaal bij met wat ik inmiddels gedaan heb.



20230528_153945.jpg

Achterzijde grotendeels weer opgebouwd zodat ik de rem en versnelling kan gebruiken om het wiel te blokkeren zodat ik de grote moer 46 er af kan draaien. Het wachten is op de dop 46 die besteld is.

De VFR (en andere Honda's uit de jaren 90) zijn berucht om de problemen me de spanningsregelaar en het laadstroomcircuit. Aan de stekkerverbinding tussen de dynamo en de spanningsregelaar had ik al wat overgangsweerstand en warmteontwikkeling gezien (corrosie op de contacten en verkleuring van plastic). Heb de spoelen doorgemeten met als resultaat dat alle 3 de spoelen ca 0,6 ohm waren. Toch maar besloten om de kap te demonteren en de spoelen visueel te inspecteren. Ook omdat ik het dynamodeksel dan netjes kan maken.

20230528_153930.jpg


20230521_192842.jpg

Tevens de kap van de koppeling maar gedemonteerd zodat ik die kon inspecteren. Alle platen opgemeten en die zijn allemaal ruim binnen de sliijtage limiet. Wel wat gekke slijtage van de veren in de koppelingskorf waargenomen. Weet niet precies wat ik daar mee moet dus maar besloten om alles weer terug te plaatsen en kijken hoe het gaat.
20230520_135042.jpg


20230528_154004.jpg


Beide deksels gelukkig los kunnen maken zonder dat er boutjes zijn afgebroken.

Gisteren begonnen met de voorremmen te demonteren, schoon en gangbaar te maken. Na demontage en het schoonmaken toch maar besloten dat ik er nieuwe rubbers ed in ga zetten, ook voor de hoofdremcilinder. De remleidingen geinspecteerd en deze lijken in goede staat en ga ik eerst hergebruiken.

20230528_111428.jpg

Blijft een smerig klusje dat remmen reviseren.


20230528_132520.jpg


Tot zover.

Oh ja, mocht iemand meer weten over die slijtage in de koppelingskorf en wat ik daar mee moet dan hoor ik het graag.
 
Gelijk maart even een update dan ben ik helemaal bij met wat ik inmiddels gedaan heb.



Bekijk bijlage 1884932
Achterzijde grotendeels weer opgebouwd zodat ik de rem en versnelling kan gebruiken om het wiel te blokkeren zodat ik de grote moer 46 er af kan draaien. Het wachten is op de dop 46 die besteld is.

De VFR (en andere Honda's uit de jaren 90) zijn berucht om de problemen me de spanningsregelaar en het laadstroomcircuit. Aan de stekkerverbinding tussen de dynamo en de spanningsregelaar had ik al wat overgangsweerstand en warmteontwikkeling gezien (corrosie op de contacten en verkleuring van plastic). Heb de spoelen doorgemeten met als resultaat dat alle 3 de spoelen ca 0,6 ohm waren. Toch maar besloten om de kap te demonteren en de spoelen visueel te inspecteren. Ook omdat ik het dynamodeksel dan netjes kan maken.

Bekijk bijlage 1884934

Bekijk bijlage 1884940
Tevens de kap van de koppeling maar gedemonteerd zodat ik die kon inspecteren. Alle platen opgemeten en die zijn allemaal ruim binnen de sliijtage limiet. Wel wat gekke slijtage van de veren in de koppelingskorf waargenomen. Weet niet precies wat ik daar mee moet dus maar besloten om alles weer terug te plaatsen en kijken hoe het gaat.
Bekijk bijlage 1884939

Bekijk bijlage 1884941

Beide deksels gelukkig los kunnen maken zonder dat er boutjes zijn afgebroken.

Gisteren begonnen met de voorremmen te demonteren, schoon en gangbaar te maken. Na demontage en het schoonmaken toch maar besloten dat ik er nieuwe rubbers ed in ga zetten, ook voor de hoofdremcilinder. De remleidingen geinspecteerd en deze lijken in goede staat en ga ik eerst hergebruiken.

Bekijk bijlage 1884942
Blijft een smerig klusje dat remmen reviseren.


Bekijk bijlage 1884943

Tot zover.

Oh ja, mocht iemand meer weten over die slijtage in de koppelingskorf en wat ik daar mee moet dan hoor ik het graag.

Grappig.... ik vond de staat van de remleidingen dusdanig dat ik ze niet goed genoeg meer vond. Maar inderdaad de remmen verdienen wel de nodige aandacht. Daar was ik ook al achter.

Maar nu ik zie hoeveel tijd jij er al in gestoken hebt .......dan ben ik toch blij dat ik er niet aan begonnen ben.
Nogmaals......lekker bezig hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan