€500 challenge 2024: Honda VFR RC36

Drie jaar stilstaan worden de remmen ook niet beter van natuurlijk. De remleidingen heb ik bekeken en kan geen droogte scheuren oid ontdekken. Ze zijn niet meer zo soepel als nieuw maar omdat ik toch tijd heb wil ik er eerst zo mee rijden als het kan. Mocht ik er na een paar proefritten achterkomen dat het toch anders moet dan kan dit altijd nog. Heb er zelf ook het liefst stalen leidingen op, dat remt ook fijner.

Een hoop dingen die ik bekijk/controleer zijn niet nodig om er een rondje mee om de kerk te rijden maar wel goed om te doen als je er wat verder weg mee wil. De koppeling had ik bijvoorbeeld dan met rust gelaten, vooral omdat de kans groot is dat er bouten afbreken met alle risico's dat dezen daarna uitgeboord moeten worden.

En nu het er af ligt maak ik het gelijk even netjes. Ook al zie je er niks van als de kappen er op zitten.....

Net een bestelling gedaan voor wat onderdelen en als dat binnen is kan ik de uitlaat definitief vast zetten en de remmen afmaken. Zijdeksels even in de straalcabine en daarna spuiten en monteren. Daarna eerst maar eens kijken naar de carburatie en een compressie test doen.
 
Voor betere remleidingen (overigens tellen niet mee voor het sleutelbudget, zelfde geldt voor revisieset voor de remklauwen en eventuele leidingen) kan je ook langs bij een motorsloop. Meet de leidingen en vraag of ze staalommantelde hebben in ongeveer die lengtemaat (iets langer dan de gewenste lengte is geen probleem, voor korter geldt iets anders _O- .



Daarvoor geldt het advies, zoek een passende motorfiets :+ of koop ze niet.

Maar goed bezig :t
 
Weer een behoorlijk stap vooruit gemaakt vandaag met de VFR. DE VFR leeft.. min of meer.

Had onderdelen besteld en vrijdag was alles binnen, oa pakkingen, revisieseta voor de remmen en grafietbus pakkingen die nodig waren voor de uitlaat.
Tevens sakkingen voor het dynamo en koppelingsdeksel, voor montage deze deksels nog even een behandeling gegeven met wat velgenspray en daarna het blok dicht gemaakt. Nu lijkt het weer heel wat.

Een nieuw filter wat 10W40 Action olie en maar even een poging gedaan gedaan de motor te starten. Na een paar startpogingen deze redelijk stationair draaiend gekregen. Is toch wel fijn om te horen dat er weer wat leven in zit.

Goed genoeg voor een testrit werkt het niet dus de carburateurs zullen er af moeten maar dat was ook wel verwacht.
 

Bijlagen

  • 1685807834416.jpeg
    1685807834416.jpeg
    424,3 KB · Weergaven: 60
  • 20230603_082143.jpg
    20230603_082143.jpg
    141,1 KB · Weergaven: 58
  • 20230603_083202.jpg
    20230603_083202.jpg
    175,1 KB · Weergaven: 59
  • 20230603_174014.jpg
    20230603_174014.jpg
    112 KB · Weergaven: 58
  • 20230603_173714.jpg
    20230603_173714.jpg
    145,4 KB · Weergaven: 59
  • 20230603_173847.jpg
    20230603_173847.jpg
    171,2 KB · Weergaven: 61
  • 20230603_173915.jpg
    20230603_173915.jpg
    144,1 KB · Weergaven: 60
Top dat er weer leven in zit:}.
Ja wel fijn dat die even gelopen heeft. Stationair liep die best wel redelijk maar flink gas geven deed de motor afslaan. Kon nog wel langer proberen en weer proberen maar mijn ervaring er mee is dat het uiteindelijk toch open moet.

Heb wel vast kunnen stellen dat de laagspanning mooi stabiel 14v is bij 2000rpm en de brandstofopvoerpomp werkt. De uitlaat is zit er weer goed op en geen olie of koelvloeistof lekkage gezien. Allemaal goed nieuws dus.

Binnenkort dus verder met carburateurs uitbouwen en reviseren en tegelijk wil ik de klepdeksels er af om klepspeling opmeten en stellen als dat nodig is.
 
Leuk gedaan zo. Mogelijk dat ik na de challenge wat bezig ga met modificeren. Ivm de kosten zit het er voor die tijd niet in ben ik bang. Behalve wat spuitbussen primer en verf dan. Eerst technisch in orde. Zo juist nog even de carburateurs van het blok gesleuteld. Was nog wel even prutsen om die te lossen uit de inlaatrubbers....
 
Oh ja.....ik weet niet of ik dat al tegen je gezegd had maar, het luchtfilter is een K&N filter. Dus hoeft alleen maar schoongemaakt te worden.
 
Oh ja.....ik weet niet of ik dat al tegen je gezegd had maar, het luchtfilter is een K&N filter. Dus hoeft alleen maar schoongemaakt te worden.
Had ik gezien, scheelt weer in het sleutelbudget. Heb het even gewassen en daarna wat ATF olie over het filter verneveld, hopelijk werkt het zo weer.
 
Toch maar even een kleine update met de VFR aangezien ik tijdens het wachten op de levering van onderdelen nog wel wat kleine klusjes heb kunnen doen. Belangrijke klussen toch ook wel weer, waar ik achter kwam nadat ik er aan begonnen was.

Zoals het koppelingsreservoir. Want wat ik daar in aantrof.. zo vervuild heb ik het nog niet eerder aangetroffen. Alsof er een chemische reactie in had plaats gevonden met vaste stof als resultaat. Zat echt helemaal vol met zwarte drap en vloeistof. Misschien dat er twee verschillende soorten remvloeistof gebruikt oid, want water leek het mij niet aangezien eea niet roestig was.
Het gekke was dat de koppeling, zij het wat zwaar, wel gewoon werkte tot nog toe.


Eea koppelingcilinder schoongemaakt en vloeistof ververst en zo moet het eerst maar evern. Mogelijk dat ik het nog een keer ga doen als ik
een revisieset heb.

Ook de achternaaf gedemonteerd, schoongemaakt en de lagers opnieuw ingevet en weer gemonteerd. As moer op moment vast gezet. Deze moet ook echt vas met ca 200nM en de kettingop spanning gebracht. Wiel schoon gemaakt en vastgezet en de nieuwe uitlaat gemonteerd.
Nog even afwachten of die er ook op komt voor de challenge ivm het budget (aanschaf 75 euro) maar ik hoop dat dat lukt aangezien ik deze er wel bij passen vind (Er zijn mooiere, betere ,en vaak ook duurdere wat niet in het budget past.

Fotos:

20230619_194021.jpg

Die troep die er onder ligt komt uit de naaf.

20230623_144742.jpg



20230624_101414.jpg

Jaren 90 Bling met E-keur.
 

Bijlagen

  • 20230623_144727.jpg
    20230623_144727.jpg
    192,5 KB · Weergaven: 35
  • 1687598535048.jpeg
    1687598535048.jpeg
    208,4 KB · Weergaven: 40
  • 20230624_101456.jpg
    20230624_101456.jpg
    335,6 KB · Weergaven: 38
Plekje gezocht voor de zekeringhouder waarop een aantal gebruikers komen zoals de GPS en een USB/12V voeding aansluiting om mijn telefoon mee op te laden oid. Had nog een 12v ventilator liggen die ik boven de spanningregelaar heb gemonteerd als extra koeling. Voor 10 euro een regelaar met koelribben van een CBR op de kop getikt en de oude nu als reserve.
Hopelijk geen problemen met de elektra onderweg op deze manier

20230623_144727.jpg
 
Deze maakte een geweldig geluid. Tot de eerste gaten in de collector vielen. Toen was het geluid alleen nog maar hard. Eerst vielen er gaten in de einddemper (heb ik toendertijd met hardsolderen weer dicht gekregen maar dat was het begin van het einde). Misfit heeft nu weer een collector die weer dicht is en met de demper die hij er nu op heeft denk ik dat het geluid gewoon weer geweldig is zoals het hoort.
 
Ik heb overigens nog wel wat ditjes en datjes voor VFR's liggen uit de tijd dat ik wat hobbymatig handelde in onderdelen voor die motoren. Mocht je dus nog wat nodig hebben @Misift dan kun je ook mij even vragen, voor een goed doel zoals deze challenge hoef ik geen hoofdprijs voor onderdelen te vangen.
 
Ik heb overigens nog wel wat ditjes en datjes voor VFR's liggen uit de tijd dat ik wat hobbymatig handelde in onderdelen voor die motoren. Mocht je dus nog wat nodig hebben @Misift dan kun je ook mij even vragen, voor een goed doel zoals deze challenge hoef ik geen hoofdprijs voor onderdelen te vangen.
Bedankt voor het aanbod, dat is zeker welkom. Mocht je een goeie brandstofkraan hebben dan hoor ik het graag, die ik nu hebt lekt door en is niet normaal te reviseren (is geklonken ipv met schroeven).

Cosmetische dingen zoals nette knipperlichten kan ik ook wel gebruiken (om het mooi te maken). Mogelijk nog andere ditjes en datjes als ik met het bodywerk bezig ga.
 
Laatst bewerkt:
Deze maakte een geweldig geluid. Tot de eerste gaten in de collector vielen. Toen was het geluid alleen nog maar hard. Eerst vielen er gaten in de einddemper (heb ik toendertijd met hardsolderen weer dicht gekregen maar dat was het begin van het einde). Misfit heeft nu weer een collector die weer dicht is en met de demper die hij er nu op heeft denk ik dat het geluid gewoon weer geweldig is zoals het hoort.

Het is nog even afwachten of er met die Marving uitlaat wat een mooie sound uit gaat komen, ik verwacht zelf dat die niet veel luider dan de orginele is ivm de E keur die er op zit. Als die weer rijdend is wil ik wat gaan experimenteren met de verschillende uitlaten die ik nu heb. Die Yoshi die jij er op had is denk ik wat te veel van het goede voor een trip door de Alpen ben ik bang. Ook is diewel wat aan een opknapbeurtje toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan