Honda Dax

  • Onderwerp starter Anoniempje599
  • Startdatum
Ik ga zaterdag 10 juni naar Goedhart
Denk dat ik gisteren al even op de Dax heb gezeten die jij gaat proefrijden. Er stond een rode in de Honda hoek.
Mooi ding hoor! :t Ben zelf 1.93 en vond 'm nog verrassend ruim qua ergonomie, al heb je natuurlijk nooit echt een comfortabele kniehoek op zo'n motor.

We zien de plaatjes wel verschijnen *O*

Ik weet trouwens niet wat voor compound ze tegenwoordig voor die handvaten gebruiken, maar die kwamen heel glimmend/plakkerig over. Al is dat natuurlijk zo vervangen, indien nodig.
 
Blijf het een heel leuke motor vinden maar ik heb toch moeite om er een enigzins nuttige toepassing voor te vinden. Ik zie het als een leuk ding om boodschappen mee te gaan doen maar waar laat je die dan? Een scooter is dan handiger. Maar uiteraard niet zo leuk. Kortom, wat doen jullie ermee?
 
Blijf het een heel leuke motor vinden maar ik heb toch moeite om er een enigzins nuttige toepassing voor te vinden. Ik zie het als een leuk ding om boodschappen mee te gaan doen maar waar laat je die dan? Een scooter is dan handiger. Maar uiteraard niet zo leuk. Kortom, wat doen jullie ermee?
Rijden natuurlijk......
 
Verdorie, heb geen camper dus weer geen excuus. Mijn Outlander mag 100kg op de trekhaak hebben maar een Dax + drager komt daar vast en zeker wel boven. Denk dat ik een Dax meer moet zien als mijn brommer vroeger qua gebruik Nou ja, voor ik weer aan motorrijden kan denken ben ik 1 a 2 operaties en 1 jaar verder. Dus, afgezien dat ik een Dax gewoon leuk vindt, komt klein en licht me ook wel van pas. Ik verzin nog wel een excuus.
 
Klopt maar ik probeer altijd het nuttige met het aangename te combineren. Van alleen rondjes rond de kerk is bij de lol snel af dus als ik het kan combineren met af en toe naar het werk (25km), maar familie (35km), boodschappen en stukjes 'zomaar spelen' en ik blij. Een dikke fiets hoeft van mij daarvoor niet meer. Stukje snelweg op een 125cc (PCX) heb ik ook wel eens gedaan. Heel spannend maar het kan. Enigzins...
 
Ik Heb hem nu 3 maanden of zo, en ik doe er letterlijk alles mee.
Rondje om de kerk, naar de kroeg, kinderen naar school (en terug), boodschappen (rugzak), gooi hem achter in de bus als ik naar de camping ga (of op de trekhaak, ook die van mij kan 100kg hebben, geen probleem), m'n jongens leer ik er de eerste metertjes op de motor(brommer) mee rijden, m'n meisje pakt hem inmiddels ook soms om ff uit te waaien, duzzzzzz
Stukkie op de snelweg laatst ook gedaan, dat ging op zich prima, alleen denk dat mijn hart daar te klein voor is 8)7

Mogelijkheden zat, en het is iedere keer weer als ik er op stap een dikke Smile van oor tot oor 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem vanzelfsprekend gekocht. eerste 200 km zijn al versleten. Ik ben alleen bank dat ik eerder mijn rijbewijs ga kwijtraken met de Dax als met de MV _O-

Wat een hooligan machine is dat zeg, Terugschakelen met tussengas went supersnel. Het is echt de essentie van motorrijden, geen technologisch geneuzel, gewoon een motorblok een stuur en een helm, meer is niet nodig. Moet wel nog echt inlopen dat blokje, waar ik zaterdag nog maar 99 op de teller kreeg was dat zondagochtend al 102. ik kan niet wachten tot ik er een keer mee de eifel in kan duiken. op zondagmorgen vroeg durf ik er wel de autobaan mee op denk ik.
dax1.jpg


de helm heb ik zaterdag ook opgehaald bij SL Grafics, Een Arai ChaserX in de kleuren van mijn MV, al past ie ook prima op een Dax zoals jullie zien.

welke sites moet ik hebben voor de goeie accessoires?
 
Als je continue 100km/h kunt rijden dan gaat het wel op de autobaan. Ik ben 1x met een PCX125 naar Roke gereden. Zo'n 100km snelweg en vond het geen fijn idee om constant het gas vol open te houden. Aangezien mijn PCX'je maar net aan 100km/h haalde ging ik dan maar zo'n 90 rijden. Met de vrachtwagens mee. Helaas hebben die jongens uit het voormalige oostblok vaak wat meer tempo en dat werd het wel een beetje eng. Aangezien een Dax niet de grote verliezen van een vario heeft hoop ik dat daar toch wel zo'n 110km/h top inzit. Als je dan 100 rijdt heb je nog wat marge. Alhoewel ik met de brommer vroeger ook gewoon constant vol gas reed (Honda MB5, ca. 80km/h op de teller, 1 uur aan een stuk).

P.s. accessoires, mischien een bagagerekje? Zo'n ding is uitermate geschikt voor boodschappen.
 
Heeft iemand hier getest of 100km/h op de teller ook in de buurt komt van 100km/h op de navi?
 
Ik heb hem vanzelfsprekend gekocht. eerste 200 km zijn al versleten. Ik ben alleen bank dat ik eerder mijn rijbewijs ga kwijtraken met de Dax als met de MV _O-

Wat een hooligan machine is dat zeg, Terugschakelen met tussengas went supersnel. Het is echt de essentie van motorrijden, geen technologisch geneuzel, gewoon een motorblok een stuur en een helm, meer is niet nodig. Moet wel nog echt inlopen dat blokje, waar ik zaterdag nog maar 99 op de teller kreeg was dat zondagochtend al 102. ik kan niet wachten tot ik er een keer mee de eifel in kan duiken. op zondagmorgen vroeg durf ik er wel de autobaan mee op denk ik. Bekijk bijlage 1890705

de helm heb ik zaterdag ook opgehaald bij SL Grafics, Een Arai ChaserX in de kleuren van mijn MV, al past ie ook prima op een Dax zoals jullie zien.

welke sites moet ik hebben voor de goeie accessoires?
Tof *G* mijne is ook gereed om op te halen. Moet even kijken wanneer 't uitkomt qua werk.

qua onderdelen:
Honda Bagagedrager DAX 125 OEM rekje
DOLL WING COLL WHITE 08GAS-RED-CWHIXXX # HONDA MOTORFIETSEN - Elektronische Onderdelen Catalogus

qua accesoires:
DreamParts Store - Le N°1 de la pièce mini 4 temps - Monkey 125

Heb via die laatste nu een zwart bagagerekje en een 'middenrek' onderweg.

Held HELD GEREEDSCH.ROL 4870 LEER, ZWART ben van plan zoiets te halen en op 't stuur/voorvork te hangen met een kettingslot er in. Maar nog ff bekijken als ik 'm thuis heb.
 
Net even nagekeken; Honda geeft zelf een top van 90 aan. Lijkt me een tikkeltje bescheiden. Voor de MSX wordt 105 tot 110 opgegeven. Aan de stroomlijn kan het liggen.
 
Denk dat bij zo'n motor je postuur en kleding ook veel uitmaakt. Of wel gewoon in je wielrenbroek en met de benen geschoren. Of in een strakke raceoverall. Of gewoon accepteren dat alles boven de 90 mooi meegenomen is.
 
Joh, gangetje van 80 is voor mij meer dan dikke prima.
Het geluid dat uit dat kleine blokje komt bij plankgas maakt dat je medelijden krijgt met het arme ding.
 
Had het maar geen motorblokje moeten worden. maar vol gas voelt inderdaad niet heel prima. Daarom een tikje minder, zit ik momenteel tussen de 85 en de 90, wat prima is. maar over rotondes knallen gaat gewoon met geweld!!!
 
Mijn knipperlichten doen het overigens niet, wat ik niet heel netjes vind van de dealer, die werken lijkt me toch een checklist af. heb een mailtje gestuurd, maar ze zijn vandaag pas open. Ik heb eerlijk gezegd niet echt zin om weer van Limburg naar bodegraven te rijden en een halve tank diesel te verklooien daarom. Eens zien met wat voor oplossing hun komen. zekeringen heb ik gecheckt.
 
  • Wow
Waarderingen: dgr
Tof *G* mijne is ook gereed om op te halen. Moet even kijken wanneer 't uitkomt qua werk.

qua onderdelen:
Honda Bagagedrager DAX 125 OEM rekje
DOLL WING COLL WHITE 08GAS-RED-CWHIXXX # HONDA MOTORFIETSEN - Elektronische Onderdelen Catalogus

qua accesoires:
DreamParts Store - Le N°1 de la pièce mini 4 temps - Monkey 125

Heb via die laatste nu een zwart bagagerekje en een 'middenrek' onderweg.

Held HELD GEREEDSCH.ROL 4870 LEER, ZWART ben van plan zoiets te halen en op 't stuur/voorvork te hangen met een kettingslot er in. Maar nog ff bekijken als ik 'm thuis heb.
Die dreamparts is dus wel een betrouwbare site? want een claxon cover en dat kitaco zijtasje moet sowieso komen. bagagerekje wil ik denk ik toch af fabriek honda.
 
Die dreamparts is dus wel een betrouwbare site? want een claxon cover en dat kitaco zijtasje moet sowieso komen. bagagerekje wil ik denk ik toch af fabriek honda.
Mijn pakketje is nog onderweg. Heb het uit voorzorg ook via creditcard betaald 😅

Dat kitaco zijtasje is wellicht ook wel wat voor een kettingslot.. hmm ff over denken.

Hepco & Becker heef tinmiddels ook een C-Bow framepje
https://www.hepco-becker.de/en/C-Bo...side-for-Honda-Dax-ST-125-2023/6319542-00-01L
 
Ik wil dat Kitaco frame laten verchromen door de verchromer hier op de straat. Als dat gaat en netjes uitziet is zo'n tank frame ook wel leuk, volkomen onnuttig maar wel leuk.
 
Ik wil dat Kitaco frame laten verchromen door de verchromer hier op de straat. Als dat gaat en netjes uitziet is zo'n tank frame ook wel leuk, volkomen onnuttig maar wel leuk.
Nice ^O^ Het tasje van Kitaco vind ik zelf niet zo mooi.

Takegawa heeft ook een soortgelijk frame, ziet er iets 'degelijker' uit. 61916048
 
Terug
Bovenaan Onderaan