Honda FMX 650


Op de motorbeurs heb ik er op gezeten en er om heen gelopen...
Maar ik ben bang dat het geen succes gaat worden...
Ondanks de poging om bestaande techniek te recyclen om de prijs te drukken.
Als je erop zit op dichtbij ,, niet echt het Honda gevoel ....
Als je erop zit en wat zit te schuiven , voel je het plastic knarsen....
En de zit is maar zozo ,,, het zwarte blok lijkt teveel met een spuitbusje gedaan te zijn.... met slecht 37 pk ,,, dan was 400cc al dik genoeg te zijn geweest...

de prijs is naar mijn smaak € 2500 te hoog
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik heb me zo'n 3 maand geleden een FMX650 gekocht en volgende aanpassingen laten doen.

Remus dempers ipv de originele dempers (Remus was best getest)
Breeder renthal stuur en handkapjes, erop die het wat sportiever laten ogen.
Spiegels er af, stuur wat rechter enz.....

Mijn conclusie, na toch reeds enkele motoren te hebben bereden (zie www.coeneweb.be)

Een motor met iets minder Pk gevoel uiteraard, maar die op geen enkel vlak tegenvalt.
Deze motor stuurt als geen ander, ... knietje zetten..... zelf voor een beginner is dit een peulschil. Ikzelf moet tov andere rijders zeker geen meter toegeven op sportieve ritten. Deze motor stuur dermate soepel en zelfzeker, dat je moet opletten om nie te hard in de bochten te gaan.

Mijn besluit : zij die deze motor willen afbreken, ... bezint eer ge begint, en ga hem eens testrijden. Ikzelf stond er ook eerst beetje sceptisch tegenover omwille van de kW's. Maar die motor heeft me al super veel "FUN" opgeleverd.
Wheelies, stoppies enz......

Voor mij een HONDA SUCCES
 
Honda heeft zich er in mijn ogen veel te makkelijk vanaf gemaakt. Ze hebben de oude niet zo succesvolle SLR 650 genomen, en er wat moderne kappen en wielen ingezet. Het blokje(wat al 20 jaar geleden of zo in de Dominator werd gebruikt!) zwart gespoten, en voila: een SM. Of een Funmoto zoal ze het bedoelen.

foto van de SLR:

full


En dat terwijl Honda veel modernere en fraaiere techniek in huis heeft in de vorm van de XR 650 en de CRF. Wat zou je denken van een straatlegale CRF? :9~ :9~ :9~ Als ze nou een van deze fietsen hadden aangepast, desnoods met injectie of zo, dan had je vast wel wat fraais gehad. Niet dat ik de FMX lelijk vind of zo, het is best een leuk ding om te zien, absoluut. Maar waarom met die bejaarde techniek? :? :N :?

Honda heeft gewoon veel en veel te laat ingespeeld op de snel opkomende populariteit van de SuperMotard. En probeert de verloren inkomsten goed te maken door de SLR even snel aan te passen. Nogmaals, neemt niet weg dat ik de FMX een leuk ding vind om te zien. Maar na de aanschaf van de FMX ben je zeker genoodzaakt om je portemonnee nog een keer leeg te schudden voor aftermarkt onderdelen. Ik geloof best dat een aangepaste FMX met meer vermogen een hele leuke motor is. En het frame kan het makkelijk aan. Want ongeveer het zelfde soort frame is ook ingezet voor de Hornet 600.

Groet van Powerfred.
 
Honda heeft zich er in mijn ogen veel te makkelijk vanaf gemaakt. Ze hebben de oude niet zo succesvolle SLR 650 genomen, en er wat moderne kappen en wielen ingezet. Het blokje(wat al 20 jaar geleden of zo in de Dominator werd gebruikt!) zwart gespoten, en voila: een SM. Of een Funmoto zoal ze het bedoelen.

foto van de SLR:

(Afbeelding)

En dat terwijl Honda veel modernere en fraaiere techniek in huis heeft in de vorm van de XR 650 en de CRF. Wat zou je denken van een straatlegale CRF? :9~ :9~ :9~ Als ze nou een van deze fietsen hadden aangepast, desnoods met injectie of zo, dan had je vast wel wat fraais gehad. Niet dat ik de FMX lelijk vind of zo, het is best een leuk ding om te zien, absoluut. Maar waarom met die bejaarde techniek? :? :N :?

Honda heeft gewoon veel en veel te laat ingespeeld op de snel opkomende populariteit van de SuperMotard. En probeert de verloren inkomsten goed te maken door de SLR even snel aan te passen. Nogmaals, neemt niet weg dat ik de FMX een leuk ding vind om te zien. Maar na de aanschaf van de FMX ben je zeker genoodzaakt om je portemonnee nog een keer leeg te schudden voor aftermarkt onderdelen. Ik geloof best dat een aangepaste FMX met meer vermogen een hele leuke motor is. En het frame kan het makkelijk aan. Want ongeveer het zelfde soort frame is ook ingezet voor de Hornet 600.

Groet van Powerfred.

:^

Ik vind het ook een verrekte mooi ding. En heb d´r serieus over gedacht ´m te kopen. Echter; antiek blok, weinig pk, veel te zwaar. Uiteindelijk DR-Z400SM gekocht en nog geen moment spijt gehad. Het vermogen is niet veel hoger, da´s waar maar ´t blokkie is veel moderner en heeft voldoende opvoerpotentieel. Keuze is niet zo moeilijk.
 
Honda heeft zich er in mijn ogen veel te makkelijk vanaf gemaakt.
...
En dat terwijl Honda veel modernere en fraaiere techniek in huis heeft in de vorm van de XR 650 en de CRF. Wat zou je denken van een straatlegale CRF? :9~ :9~ :9~
mee eens

echter een straatlegale CRF (oftewel de CRF X) is
-bijna 2x zo duur in aanschaf
-heeft in vergelijk een moordend onderhoudsschema.


Ik zie het zo:

1) FMX
2) XR-SM
3) CRF X-SM

in mijn ogen 3 gradaties straatlegale fun met oplopend prijskaartje, onderhoud en vermogen/koppel.
kies je niveau, kies je rijstijl, kies je fiets
 
Redrider,


Wel, dit vind ik nu eens een goeie opvatting! :}
Dit mag gezegd worden vind ik.

Iedereen kan idd zijn idee geven over wat hij positief of negartief vind aan een bepaalde motorfiets.
Maar iedereen heeft dan ook zijn eigen verschillende basis elementen om z'n keuze te bepalen, en/of zijn eerdere ervaring.
Slechte moto's (nieuwe althans) bestaan er eigenlijk niet meer, eender welk merk.
Mocht er maar één merk bestaan, 't zou ook triestig zijn hé. :p
 
Op de motorbeurs heb ik er op gezeten en er om heen gelopen...
Maar ik ben bang dat het geen succes gaat worden...
Ondanks de poging om bestaande techniek te recyclen om de prijs te drukken.
Als je erop zit op dichtbij ,, niet echt het Honda gevoel ....
Als je erop zit en wat zit te schuiven , voel je het plastic knarsen....
En de zit is maar zozo ,,, het zwarte blok lijkt teveel met een spuitbusje gedaan te zijn.... met slecht 37 pk ,,, dan was 400cc al dik genoeg te zijn geweest...

de prijs is naar mijn smaak € 2500 te hoog
ik heb er een proefrit op gemaakt en kan je melden dat hij het bij lange na niet haalt bij de ktm prestige
geen power en hij ziet er goedkoop uit
 
Tja, de FMX is momenteel te verkrijgen voor 4990 euro.

Laat hem 100% tunen door Honda zelf (2250 euro)

- voorbocht
- open dempers
- hogedruk piston
- ander carburator
- open luchtfilter
- hogere hotcams
- blok afvlakken

en je hebt een 50 pk voor 7240 euro

Met die resterende 2500 tot 3000 euro tov KTM, HUSKY, Honda XR (of CRF)
zou ik als hobby SM-rijders toch nog een mooi extraatje hebben.
Een extra endurooke misschien *D

Ma ik moet wel zeggen, dat ik de andere modellen ook graag mag, als je die competitie machines ziet staan (van eender welk merk), ze zijn toch allemaal om van te smullen.
Maar de keuze is voor iedereen afzonderlijk gebaseerd op, budget, smaak, doel enz...

Dus ... motorvrienden.... gelukkig is er voor elk wat wils.

:]
 
Laatst bewerkt:
in een rij-test, die in januarie in de motor-tourisme stond, kwam die er niet slecht af.

en op mijn honda mt heb ik ook een leuke tijd gehad, dus met zo een fmx zal ik me ook wel vermaken.
alleen jammer dat ik er geen heb. B|
 
Ik zou effe moeten gaan zoeken, maar in duitsland heb je van die gasten die hele paketten aanbieden om de fmx op te voeren.
Nee geen 3 maar half in de 20 pk's erbij is bij hun geen probleem.
Ze gingen wel al snel in maandsalarissen tellen..nadeeltje..
 
Goed, het kost wat, maar dan heb je best een leuke motor. Ik vind persoonlijk luchtgekoelde motorblokken mooier om te zien. Heb het uiterlijk van de FMX altijd al best aardig gevonden.

Maar ja...
Zie ook mijn eerdere posts over deze motor.
 
Goed, het kost wat, maar dan heb je best een leuke motor. Ik vind persoonlijk luchtgekoelde motorblokken mooier om te zien. Heb het uiterlijk van de FMX altijd al best aardig gevonden.

Maar ja...
Zie ook mijn eerdere posts over deze motor.

Tja ,, kijk naar de plaatjes van de vorige post ,daar rij je echt niet mee voor aap .. ziet er goed uit , kan je niks van zeggen....

Met een ander ( corbin ) zadel kan je best stukken rijden ,,
zeker met wat vermogen aanpassingen ,,
 
de looks van de FMX zijn ook zeker niet verkeerd
ik vind hem echter niet lekker rijden
gewoon te weinig pit in vergelijking met een KTM
tuurlijk kan je hem kietelen en als dat in zijn totaliteit nog ver onder de aanschafprijs van een KTM zit is het zeker het overwegen waard
voor mij telt het gevoel echter ook en dan kies ik in dit segment voor de KTM

al heb ik hiervoor 3 honda's gehad :)
 
Dat is appels met peren vergelijken ! Een KTM en een Honda FMX...
Met die 2 Remus pijpen ziet ie er niet slecht uit. Of heeft die Remus ook kleine gaatjes aan de onderkant voor de echte uitlaat? :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan