Honda Forza 350

Ten Kate idd, hoe kan ik die vergeten, daar staan of stonden de Honda demo's. Maar die verkoopt 2e hands nog een berg andere merken (wat absoluut niet vreemd is), bij Pols heb je bijna alleen maar Honda met een enkele motor wat anders. Volgens mij staat er nu alleen één Yamaha bij Pols. ;) Dan ben je echt exclusief Honda. :+
 
Op 11 juni de 1000 km beurt laten doen, de olie was nog als nieuw!
Logisch. Na 1000km.
Op zich vind ik het wat verouderd dat je voor een moderne motorfiets nog een eerste onderhoud na 1000km moet doen.
Voor zover me bekend is dat nog altijd standaard bij veel, misschien de meeste, misschien alle fabrikanten.
Bij auto's is dat al lang weg.

Bij mijn toenmalige Renault Scenic uit 2003, 18 jaar geleden, was dat al weg. Bij afhalen in de garage moest ik pas na 30.000km voor een eerste onderhoudsbeurt terugkomen. Toen toch bevestiging gevraagd en gekregen. En pas na 30.000km voor de eerste keer teruggekomen.
Ondertussen lijken de onderhoudstermijnen terug iets ingekort naar 20 - 25.000km maar die eerste onderhoudsbeurt na luttele km is voorgoed verdwenen.
 
Logisch. Na 1000km.
Op zich vind ik het wat verouderd dat je voor een moderne motorfiets nog een eerste onderhoud na 1000km moet doen.
Voor zover me bekend is dat nog altijd standaard bij veel, misschien de meeste, misschien alle fabrikanten.
Bij auto's is dat al lang weg.

Bij mijn toenmalige Renault Scenic uit 2003, 18 jaar geleden, was dat al weg. Bij afhalen in de garage moest ik pas na 30.000km voor een eerste onderhoudsbeurt terugkomen. Toen toch bevestiging gevraagd en gekregen. En pas na 30.000km voor de eerste keer teruggekomen.
Ondertussen lijken de onderhoudstermijnen terug iets ingekort naar 20 - 25.000km maar die eerste onderhoudsbeurt na luttele km is voorgoed verdwenen.
Op zich een goed punt hoor.
We moeten alleen niet vergeten dat auto's consumentenproducten zijn.
Voor motorfietsen geldt dat in nog grotere mate.
De kwaliteit is navenant.
Absolute bagger eigenlijk.
Een kwaliteit die voor professionele toepassingen i.i.g. volstrekt onaanvaardbaar zou zijn.
Nemen we even de Renault uit jouw voorbeeld.
Stel even dat deze een technische levensduur zou hebben van 500.000km.
Laten we stellen dat de gemiddelde snelheid over die afstand 70km/u bedraagt.
Kom je uit op 7150 draaiuren oftewel 300 draaidagen bij continue gebruik.
Elke 14 dagen een onderhoudsbeurt.
Laten we optimistisch aannemen dat de Renault het een jaar zou uithouden in de professionele wereld.
De motorfiets haalt in een heel optimistisch scenario een maand of 4.
Eigenlijk in de professionele wereld niet serieus te nemen wegwerpartikelen dus.... :)
Consumenten accepteren de baggerkwaliteit omdat ze de voertuigen nauwelijks gebruiken.
 
Consumenten accepteren de baggerkwaliteit omdat ze de voertuigen nauwelijks gebruiken.
Het is niet een kwestie van accepteren maar meer van betaalbaar houden. Professionele kwaliteit zoals jij omschrijft kost een veelvoud en is niet levensvatbaar voor de consument. Het merendeel van de mensen kan de huidige nieuw prijzen al niet betalen.
 
Vandaag is duidelijk geworden waarom de levering van mijn Forza zo lang op zich laat wachten |(
Mijn dealer heeft gisteravond een mail ontvangen van Honda (Engelstalig) waarin nu eindelijk duidelijk het tijdpad van de levering wordt aangegeven en niet alleen de melding van hij komt eraan zonder verdere info.
Het blijkt nu dat mijn bestelde Forza nog helemaal niet gebouwd is. ( dan is ook weinig te leveren :()
Het tijdpad ziet er nu als volgt uit:

24 juni rolt de Forza uit de fabriek
29 juni aankomst bij Honda Logistics in de Gentse zeehaven in België
Van daaruit vindt de verdeling plaats naar de dealers, dit kan 1 tot 2 weken duren.

Dealer verwacht dan ook de Forza rond de 2e week van juli te kunnen leveren.
Laat dat nou net de periode zijn dat we op de camping staan (5 t/m 19 juli).
Gelukkig in Nederland dus daar ga ik wel even voor naar huis toe :]
Dan zitten we dus in week 28 wat ook de eerst afgegeven levertijd was toen ik hem bestelde.
Vraag me dus af waar op gegeven moment week 19 als levering vandaan kwam.

Laten we hopen dat dit de laatste aanpassing is en de levering nu eindelijk kan plaats vinden.
 
@Nicci1964, ik wilde je al niet uit de droom helpen , maar zaterdag 5 juni zei motoport Echt nog dat de levering ( en hij had vroeg besteld) pas in september plaats zou vinden ( wat ik hem dus al eerder verteld had) 🤬🤬🤬. Dus ik ga toch eens een xmax uitproberen
 
Tja, als het uiteindelijk september zou worden dan is het balen maar dat verandert mijn keus voor de Forza niet. De tijd zal het leren.
 
Het is niet een kwestie van accepteren maar meer van betaalbaar houden. Professionele kwaliteit zoals jij omschrijft kost een veelvoud en is niet levensvatbaar voor de consument. Het merendeel van de mensen kan de huidige nieuw prijzen al niet betalen.
Het zit er bovendien in dat als de (overbodige) 1000 km beurt etc niet wordt afgestempeld de fabrieksgarantie vervalt. En dat zal Honda niet erg vinden dat ze dan van die “vervelende” wettelijke garantie af zijn.
 
Het is niet een kwestie van accepteren maar meer van betaalbaar houden. Professionele kwaliteit zoals jij omschrijft kost een veelvoud en is niet levensvatbaar voor de consument. Het merendeel van de mensen kan de huidige nieuw prijzen al niet betalen.
Leuke discussie! Ik kocht in jan-2021 een NC750X van 2019 met 6.700 km op de teller. Helaas had de vorige eigenaar nooit de 1.000 km beurt laten geven. De Honda dealer beloofde een officiele “jaarbeurt“ te geven maar de opdracht raakte zoek tussen de verkoopafd. en de werkplaats. Toen ik 3 maanden later de werkplaats belde of ze bij de “jaarbeurt“ ook de remolie hadden ververst (omdat de motor 2 jaar oud was), bleek dat de beurt vergeten was. Maar goed, de beurt is toen alsnog uitgevoerd en ook hier bleek de inloop-olie, na 2 jaar, zo goed als nieuw uit het blok te komen. By the way, zo‘n “jaarbeurt“ kost normaal € 199,-! En ja, ook mijn nieuwe VW Golf heeft geen 1.000 km beurt gehad en gaat pas na 30.000 km (of na 1 jaar!!!!) terug naar de garage voor onderhoud.
 
@Nicci1964, ik wilde je al niet uit de droom helpen , maar zaterdag 5 juni zei motoport Echt nog dat de levering ( en hij had vroeg besteld) pas in september plaats zou vinden ( wat ik hem dus al eerder verteld had) 🤬🤬🤬. Dus ik ga toch eens een xmax uitproberen
Doe het niet, de Forza is de betere motorscooter. Ik heb deze keer echt veel tijd gestoken in meerdere proefritten met zowel de Forza als de X-Max en de Forza is toch echt de beste keus! Geduld wordt beloond.
 
Doe het niet, de Forza is de betere motorscooter. Ik heb deze keer echt veel tijd gestoken in meerdere proefritten met zowel de Forza als de X-Max en de Forza is toch echt de beste keus! Geduld wordt beloond.
Moet zeggen dat ik de Xmax ook een mooie scooter vind.
Wat maakt de Forza beter volgens jou?
 
Moet zeggen dat ik de Xmax ook een mooie scooter vind.
Wat maakt de Forza beter volgens jou?
Ik heb proefgereden op twee X-Max scooters. Mijn eerste proefrit begon op een slechte weg gevolgd door een klinkerweg door de bebouwde kom in een dorp. De sportieve X-Max heeft een stugge vering en ik was er eigenlijk al na 50m klaar mee. Tevens viel het mij op dat de koppeling wat rauw aangreep. Het scherm biedt een goede windprotectie tot ca. 70/80 km per uur. Daarboven wordt het kabaal ondraaglijk. De tweede proefrit op een andere X-Max gaf hetzelfde beeld, sportief maar niet zo comfortabel. Die dag stond er ook meer wind en bij lage snelheid vond ik de balans niet zo goed.
Ik stond op het punt om te stoppen met motorrijden en over te stappen op een scooter. Na deze tweede proefrit op de X-Max had ik het gevoel dat overstappen geen goed idee was.
Toen kreeg ik een mailtje van Honda dat ik bij Ten Kate in Nieuwleusen proef kon rijden op een Forza 350. Al bij het opstappen had ik gelijk het “Honda“ gevoel, perfecte zithouding, perfecte balans en een zijdezachte motor. Verder een prima vering, en op klinkerwegen een stuk beter dan op de X-Max. En, de Forza heeft een elektrisch verstelbaar scherm wat bij mijn lengte (182 cm) prima werkt. Ik rijd met het scherm in de laagste stand tot ongeveer 70 km per uur. Boven deze snelheid zet ik het scherm in de hoogste stand en zit dan redelijk uit de wind. Ook heeft de Forza standaard een topkoffer voor extra bergruimte als dat nodig is. De topkoffer is gemakkelijk af te nemen en staat standaard bij mijn de garage. Maar hij is er als ik ’m nodig ben.
Kortom, ik ben een uiterst tevreden scooterrijder geworden en mijn belangstelling voor motoren is volledig verdwenen.
 
@Bathman , had je niet het gevoel dat je op de xmax iets ruimer zat ? Ben vorige week even gaan proefzitten bij Goedhart ( was in de buurt ivm werk) op een forza 350 en een xmax 300 . Wel viel mij op dat de voeten vooruit weer beter was op de Forza . Ben zelf 1.88m
 
Ik heb proefgereden op twee X-Max scooters. Mijn eerste proefrit begon op een slechte weg gevolgd door een klinkerweg door de bebouwde kom in een dorp. De sportieve X-Max heeft een stugge vering en ik was er eigenlijk al na 50m klaar mee. Tevens viel het mij op dat de koppeling wat rauw aangreep. Het scherm biedt een goede windprotectie tot ca. 70/80 km per uur. Daarboven wordt het kabaal ondraaglijk. De tweede proefrit op een andere X-Max gaf hetzelfde beeld, sportief maar niet zo comfortabel. Die dag stond er ook meer wind en bij lage snelheid vond ik de balans niet zo goed.
Ik stond op het punt om te stoppen met motorrijden en over te stappen op een scooter. Na deze tweede proefrit op de X-Max had ik het gevoel dat overstappen geen goed idee was.
Toen kreeg ik een mailtje van Honda dat ik bij Ten Kate in Nieuwleusen proef kon rijden op een Forza 350. Al bij het opstappen had ik gelijk het “Honda“ gevoel, perfecte zithouding, perfecte balans en een zijdezachte motor. Verder een prima vering, en op klinkerwegen een stuk beter dan op de X-Max. En, de Forza heeft een elektrisch verstelbaar scherm wat bij mijn lengte (182 cm) prima werkt. Ik rijd met het scherm in de laagste stand tot ongeveer 70 km per uur. Boven deze snelheid zet ik het scherm in de hoogste stand en zit dan redelijk uit de wind. Ook heeft de Forza standaard een topkoffer voor extra bergruimte als dat nodig is. De topkoffer is gemakkelijk af te nemen en staat standaard bij mijn de garage. Maar hij is er als ik ’m nodig ben.
Kortom, ik ben een uiterst tevreden scooterrijder geworden en mijn belangstelling voor motoren is volledig verdwenen.
Goed verhaal.
 
@Bathman , had je niet het gevoel dat je op de xmax iets ruimer zat ? Ben vorige week even gaan proefzitten bij Goedhart ( was in de buurt ivm werk) op een forza 350 en een xmax 300 . Wel viel mij op dat de voeten vooruit weer beter was op de Forza . Ben zelf 1.88m
De voeten kunnen op de Forza inderdaad vooruit en op de X-Max is dat niet prettig. De zit op de Honda is voor mij prima maar jij bent toch weer 6 cm langer ( misschien al iets meer want inzit in de “krimpfase” 😂) Ik vind de X-Max een mooie, sportieve scooter met en dito motor. Het sportieve element gaat wel ten koste van het comfort en dat was voor mij doorslaggevend.
 
De voeten kunnen op de Forza inderdaad vooruit en op de X-Max is dat niet prettig. De zit op de Honda is voor mij prima maar jij bent toch weer 6 cm langer ( misschien al iets meer want inzit in de “krimpfase” 😂) Ik vind de X-Max een mooie, sportieve scooter met en dito motor. Het sportieve element gaat wel ten koste van het comfort en dat was voor mij doorslaggevend.
Tja, het comfort is voor mij ook heel belangrijk , daarom keek ik meer naar de Forza als de Xmax . Wil ik sportief ( voor zolang als ik opgevouwen kan zitten 😂😂), dan pak ik wel voor even de Street Triple van het vrouwtje . Denk dat ik na jou verslag toch nog maar even wacht op de forza
 
Ik weet niet of er veel verschil is tussen de 300 en 350 maar met mijn 1.86 zit ik met genoeg knie ruimte op een comfortabel zit, al moet ik zeggen dat het zit comfort van mijn vorige scooter en 2 motoren net iets beter was maar ik begin eraan te wennen 😇
 
Tja, het comfort is voor mij ook heel belangrijk , daarom keek ik meer naar de Forza als de Xmax . Wil ik sportief ( voor zolang als ik opgevouwen kan zitten 😂😂), dan pak ik wel voor even de Street Triple van het vrouwtje . Denk dat ik na jou verslag toch nog maar even wacht op de forza
Motoport Zelhem en Ten Kate in Nieuwleusen hebben een Forza 350 om proef te rijden
 
Ik weet niet of er veel verschil is tussen de 300 en 350 maar met mijn 1.86 zit ik met genoeg knie ruimte op een comfortabel zit, al moet ik zeggen dat het zit comfort van mijn vorige scooter en 2 motoren net iets beter was maar ik begin eraan te wennen 😇
Aan de linkerkant van het stuur van de Forza 350 is onderaan een knop gemonteerd tbv spraaksturing via een app. Dit systeem werkt nog niet maar de grote knop zit lelijk in de weg (linkerknie). Ik ga binnenkort eens kijken of het spul te demonteren valt.
 
Op zich een goed punt hoor.
We moeten alleen niet vergeten dat auto's consumentenproducten zijn.
Voor motorfietsen geldt dat in nog grotere mate.
De kwaliteit is navenant.
Absolute bagger eigenlijk.
Een kwaliteit die voor professionele toepassingen i.i.g. volstrekt onaanvaardbaar zou zijn.
Nemen we even de Renault uit jouw voorbeeld.
Stel even dat deze een technische levensduur zou hebben van 500.000km.
Laten we stellen dat de gemiddelde snelheid over die afstand 70km/u bedraagt.
Kom je uit op 7150 draaiuren oftewel 300 draaidagen bij continue gebruik.
Elke 14 dagen een onderhoudsbeurt.
Laten we optimistisch aannemen dat de Renault het een jaar zou uithouden in de professionele wereld.
De motorfiets haalt in een heel optimistisch scenario een maand of 4.
Eigenlijk in de professionele wereld niet serieus te nemen wegwerpartikelen dus.... :)
Consumenten accepteren de baggerkwaliteit omdat ze de voertuigen nauwelijks gebruiken.
Producten moeten aangepast zijn aan hoe de gebruikers er gebruik van maken.
Het klopt dat het aantal uren dat men een auto en zeker een motorfiets gebruikt gering is.
Daarnaast wordt een auto en al zeker een motorfiets zelden vervangen omdat het voertuig versleten is. Bijna altijd is dat omdat de gebruiker zin heeft in iets nieuws, of in iets anders.
Als een auto of een motorfiets zonder moeilijkheden die gebruiksperiode overbrugt dan is dat kwalitatief voldoende goed. Auto's / motorfietsen bouwen die 100 jaar continu gebruik aankunnen is gewoon verspilling van middelen en materialen, en bovendien wordt een natuurlijke evolutie van een product geblokkeerd. Stel je voor dat wij nu nog altijd zouden rondrijden met die oude Ford T van onze overgrootouders.

Maar daar ging het mij eigenlijk niet om.
Het ging mij om die eerste beurt na 1000km, die volgens mij niet meer van deze tijd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan