Honda Forza 750

Vandaag was Honda demo dag bij Motoport in Echt. Kunnen rijden met de Forza 750. Meteen daarna met de T max DX. Nadelen van de Forza (voor mij) waren; De zit loopt wat af, is wat smaller en harder, het scherm was (voor mij) veel te laag, door mijn 1.90m zit ik best hoog met mijn benen "in mijn nek" maar........ik ga toch voor de Forza. Veel prettiger rijgedrag dan het "gejank" van de T Max. Ik kwam ook nog een aardige Forza rijder tegen die mij langs de kant even zijn ervaringen vertelde. Hij had een tanktas en een Arrow uitlaat erop. Heel mooi. Het was de eerste zilvergrijze die ik live gezien had. Nadeel is de geringe verkrijgbaarheid (tweedehands) en de prijzen. Voor de prijs hoef je geen TMax te kiezen, dus dat blijft hetzelfde. Het heeft even geduurd maar ik ben er uit :-) Op zoek naar een Forza dus. En dan een hoog scherm er op en klaar.......
 
Morgen een proefrit voor aankoop. Met een paar vragen;
Terugroepacties;
Bij RDW staat; "bij bepaalde gasklepstand kan de motor afslaan" en "kabelboom kan beknellen"
Welke terugroepacties zijn er op de Forza 750 geweest of lopend ?
EN
Hoe weet je of ze uitgevoerd zijn ? Moet dat ergens bij het onderhoud genoemd staan, of moet dit soort acties(af)gemeld worden bij RDW ?
 
Er was ook een stuurslot modificatie.
Mocht je de scooter bij een Honda dealer kopen zullen die al jou vragen wel kunnen beantwoorden.
En anders zul je via het kenteken wel navraag kunnen doen bij.een dealer of alles uitgevoerd is.
Veel plezier met je proefrit.
 
Forza compleet.jpg
Forza zonder set.jpg

Het heeft even geduurd maar dit is hem geworden. Gekocht zoals hij daar staat. Ik twijfelde over het achterspatbord maar die laat ik zitten. Het heeft wel wat (ik weet nog niet wat :-).
Later nog een hoger scherm er op en dan is hij prima.
 
Heeft er iemand wat technische info of werkplaatsboek van de Forza. Ik vond de ketting te slap en heb hem wat strakker gezet, maar kon nog geeneens vinden met hoeveel je de 22/28mm bout/moer moest aantrekken. Dat heb ik maar op 110nm gedaan, maar zou wel ergens wat meer info willen scoren. In het rode boekje dat erbij zit staat dat er 40/45mm ruimte mag zijn tussen de ketting en de achterbrug, maar welke plek op de (schuinlopende) achterbrug bijvoorbeeld.
Wie heeft/weet een informatief boekwerk ?
 
Proficiat met jouw aankoop en zoals je kan zien heb ik ook een forza in dezelfde kleur 8-)
Gisteren snel in werkplaats gevraagd om ketting wat aan te spannen want zondag ga ik naar regio Ardennen.
Mijne heeft reeds 20 000km gereden en nog steeds dezelfde ketting, achterband en remmen...
Misschien ligt het aan mijn rijstijl ...
 
Proficiat met jouw aankoop en zoals je kan zien heb ik ook een forza in dezelfde kleur 8-)
Gisteren snel in werkplaats gevraagd om ketting wat aan te spannen want zondag ga ik naar regio Ardennen.
Mijne heeft reeds 20 000km gereden en nog steeds dezelfde ketting, achterband en remmen...
Misschien ligt het aan mijn rijstijl ...
Dezelfde achterband op 20.000km? Dat lijkt me sterk.
 
Volgens mij deed Rotgerbo met zijn voorband ook erg lang.
Mijn achterband is er bij 17000 km afgaan en was nog niet helemaal op dus het zou zomaar mogelijk kunnen zijn.
 
Ik weet het niet omdat ik hem net gekocht heb met dik 9.000 op de teller, maar als de Bridgestone Battlax er origineel op liggen dan zouden het de eerste kunnen zijn. De achterband is wel vrij vlak op het loopvlak, weinig bochtenwerk gehad denk ik.
Ik heb vandaag een toertje woonplaats-La Roche-Hachiville(tanken in Luxemburg)-Stavelot gedaan, ca 350 km. Door die kleine tank heeft het weinig zin om "even" om te rijden om in Luxemburg te tanken, en met een verbruik van 25km/1ltr is het nut nog minder.
Als ik er zin in heb zet ik hem op Sport en anders 80% in Standaard of (heel) soms Rain. Ik ben wel wat gewend met mijn ex BMW R1150RT, en als ik er dezelfde rijstijl op na houd , dan vind ik 25 km/ltr heel netjes. De BMW deed 16-18 km /ltr.
Ik rij meestal in Standaard. In Rain zal nog wel zuiniger zijn, maar dan schakelt hij wel heel erg vroeg (2000 t/pm?) op. Ik heb dan steeds het gevoel dat de kleppen er een keer uitknallen met die lage toeren. Behalve een keihard zadel (maar ik vind alles hard) bevalt hij prima.
De achtervering is instelbaar meen ik, is de voorvering ook instelbaar (of alleen bij de XADV) ?
 
Dezelfde achterband op 20.000km? Dat lijkt me sterk.
En toch is het zo en idd de voorband werd vervangen op 17 000km ...
Ik controleer de banden elke 2weken, meestal samen met smering van de ketting...
Omdat ik een rustige rijder ben zal dat ook wel invloed hebben op slijtage van de banden...
Zondag geleden had ik opnieuw de waypoint-route (300tal km) van oktober geleden en stond verbruik opnieuw op 3.3l per 100km
Dat is wel erg netjes!
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder. Normaal gesproken gaat een voorband ongeveer 2x zo lang mee als een achterband.
20.000 km is best wel lang. Maar voor het type motor vind ik het niet extreem lang. Het is immers een motor met een lager vermogen en daardoor dus minder belastend voor de banden. Rijstijl doet ook veel.
 
Goedemorgen,
Toen ik moto startte schrok ik een beetje van de boodschap op de display...
Er verscheen een gele balk onderaan de scherm (zie foto) dat batterij compleet leeg is, zo plots?

Lege batterij.JPG

Mijn vraag is nu hoe lang de batterij nog zou werken als je zo'n boodschap krijgt?
Want stel je voor dat je ergens in de Ardennen bezig bent ... 😳
Straks ga ik verder uitzoeken en ook mailtje sturen naar mijn dealer...
 
Tja niet te veel gokken anders kun je bij iedere start een code reeks gaan invoeren. Eventjes naar de winkel en de batterij van je smart key (sleutel) vernieuwen, presto!

IMG_2070.png
 
Bedankt jansovic! :t
Ondertussen batterijen al verwisseld en ben benieuwd of mijn moto zo kan starten?
Code reeks? Waar kan ik die vinden?
 
Die code heb je gekregen bij de sleutel. Heb je die niet. Zou ik terug naar de dealer gaan. Je moet deze toch echt wel hebben. Zonder deze code en zonder werkende sleutel wordt het een duur geintje om het weer werkend te krijgen.
Bewaar je toevallig de sleutel vrij dicht bij de motor?
De batterij gaat normaal gesproken ongeveer 1 jaar mee. Kan langer maar normaal gesproken niet veel korter. Veel gebruikers vervangen aan het begin van het seizoen standaard de batterij. Dan heb je het hele seizoen geen gedonder met de sleutel.

De batterij is meestal een heel gangbare CR2032 batterij
 
Bedankt jansovic! :t
Ondertussen batterijen al verwisseld en ben benieuwd of mijn moto zo kan starten?
Code reeks? Waar kan ik die vinden?
Waar heb je die code voor nodig? Is toch gewoon de batterij vernieuwen en klaar?
Bij mijn auto's was dat altijd het geval.
(mijn Beverly heeft wel een transponder in de sleutel maar dat is een passieve component, dus zonder batterij)
 
De knaap in de video heeft er verstand van. In dit geval bij een kleinere scoot SH-tje, maar komt bij de Forza 750 en en ADV op hetzelfde neer. Eerst je zadel open krijgen met een geheim ontsluitingsding, daarna de blauwe dop aansluiten die bij je boordgereedschap zit om vervolgens de code in te kloppen met de grote draaiknop. Kijk en leer!
 
Hallo,
Gisteren nadat ik batterijtje vervangen had startte mijn forzaatje direct. Dus in orde.
De batterij is er sinds mijn aankoop in 2021! Mss best jaarlijks vervangen?

Die code had ik idd meegekregen van de dealer, dat merk ik nu pas, :o
Erg dank voor de videootje want over dat blauw dingetje en op knop drukken had men mij helemaal niets over verteld!:(
Ik ga verder uitzoeken hoe het allemaal juist moet bij de forza 750...
 
De knaap in de video heeft er verstand van. In dit geval bij een kleinere scoot SH-tje, maar komt bij de Forza 750 en en ADV op hetzelfde neer. Eerst je zadel open krijgen met een geheim ontsluitingsding, daarna de blauwe dop aansluiten die bij je boordgereedschap zit om vervolgens de code in te kloppen met de grote draaiknop. Kijk en leer!
Hoe complex is dat. Veel te moeilijk
 
Het filmpje duurt 3min, dat lijkt ook lang genoeg te zijn om het in het echt te doen.
Als je dat al niet voor elkaar krijgt zit je op of onder het niveau postzegellikker bij de dagbesteding....

En het is een noodgreep om thuis te komen met een lege batterij....
 
@ChrisS ik zou een opzet ruitje bestellen bij Ali kijken of het nut voor je heeft.
Daar kosten ze niet zoveel en kan je het mooi proberen.
Het Puig scherm heb ik tweedehands gekocht op MP.
De vorige eigenaar heeft dat scherm iets ingekort en ik heb het er heel even op gehad maar vond het een stuk stiller worden ( lees minder kabaal).
Ik heb alleen een aanpassing gedaan omdat bij het stuur volledig naar links of rechts draaien kwam.het tegen het scherm aan.
Vond dat geen fijn idee en heb met de dremel er iets vanaf gehaald.
I
 
@ChrisS ik zou een opzet ruitje bestellen bij Ali kijken of het nut voor je heeft.
Daar kosten ze niet zoveel en kan je het mooi proberen.
Het Puig scherm heb ik tweedehands gekocht op MP.
De vorige eigenaar heeft dat scherm iets ingekort en ik heb het er heel even op gehad maar vond het een stuk stiller worden ( lees minder kabaal).
Ik heb alleen een aanpassing gedaan omdat bij het stuur volledig naar links of rechts draaien kwam.het tegen het scherm aan.
Vond dat geen fijn idee en heb met de dremel er iets vanaf gehaald.
I
Bart, heb je de "oren" eraf "gedremeld" :-) ? Hoe lang ben jij en hoe hoog is je scherm nu nog, gemeten vanaf de bovenste bevestigingsbout ? En nu er niet meer op ?
 
Ik heb vd bovenkant van de oren wat afgehaald zodat het stuur max naar links.en rechts kan.
Wat je eigenlijk nooit doet natuurlijk je stuur helemaal om.
Het scherm heb ik eraf gehaald omdat ik met de zomer graag wat meer rijwind wil hebben.
Ik zal het morgen even voor je opmeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan