Zo, de fout(en) zijn gevonden en hierna kan de rebel weer in elkaar en rijdend gemaakt! Er zaten maar liefst op 3 plaatsen bouten los:
1. de 4 bouten waarmee de uitlaten vast zitten aan de cilinders;
2. de 3 bouten waarmee de spoelen in de stator van de generator
aan het carter vast zitten: deze bouten waren er al een cm uit gekomen;
3. de 3 bouten waarmee het koppelingshuis van het aantrek
gedeelte (koppeling) van de startmoter vastzit aan de krukas. Ook deze
bouten staken meerdere mm uit hun zitting, eentje zoveel
dat daardoor de krukas zeer zwaar langs één punt liep, namelijk daar
waar de schroefkop uitstak.
de bouten van de uitlaat hadden de uitlaat los kunnen laten schieten onder het rijden, linke soep dus!
de bouten van de stator liepen al tegen de binnenkant van het vliegwiel aan en hebben daar een ondiepe groef in uitgeslepen. iets erger is dat er precies in die groef al drie gaten van het vliegwiel zitten en dat veroorzaakte het tikken als er weer eens een boutje langs zo'n gat ging
de bouten in de koppeling van het startermechanisme maakten dat het starter-tandwiel bij elke omwenteling klem raakte tussen het carter en de krukas, waardoor de krukas zwaar ging lopen en bijna niet meer rondkwam: hij was met de hand daar haast niet meer doorheen te draaien.
ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als een van die bouten was afgebroken. .. brr .dat had een ellende in het motorblok kunnen geven!
Gelukkig is alles te vervangen, het zijn geen moeilijke onderdelen, ik verwacht dat er zeker soortgelijke bouten te vinden zijn, originele zou ik liever hebben maar zullen wel moeilijk te vinden zijn. Ik probeer nog een tweede sloop rebel te vinden dan kan ik daaruit putten, zeker ook wat betreft de schroomdelen die niet meer zo mooi zijn. want nu wil ik de rebel ook echt weer mooi hebben!
Omdat het motorblok nu open ligt tot op het bot, probeer ik de motor meteen zoveel mogelijk te voorzien van nieuwe slijtage gevoelige onderdelen: pakkingen en oliekeerringen en kettingen e.d. Ook de pakkingen en O-ringen moet vervangen worden, daar heb ik al een set van aangeschaft.
Verder had ik soms speciaal gereedschap nodig of moest ik even langs mijn favoriete motorzaak in Arnhem ("De Pitstop", hulde voor je steun, Paul!): die gaf me af en toe net voldoende tips en prikkels zodat ik weer een stap verder kon. Want het is allemaal niet zo vanzelfsprekend geweest dat ik het hele motorblok open ging maken: steeds weer twijfelde ik of ik door zou gaan als ik weer eens een minder prettige bericht kreeg over wat er allemaal mis zou (kunnen) zijn. Maar door steeds het gezonde verstand en de ogen te gebruiken, door te overleggen met de mensen die het konden weten, deden de handen het feitelijk ontmantelwerk en kwam ik steeds een stap verder.
Het hebben van de service manuals is goud gebleken: ik kon steeds vooruit leven wat me te wachten stond en als ik iets uit elkaar haalde keek ik eerst hoe weer in elkaar moest. Ik heb steeds foto's gemaakt en die heb ik geplaatst op deze yahoo groep:
http/autos.groups.yahoo.com/group/Rebel-Riders.
Je moet daar lid van worden en als je dat doet kun je bij de Files sectie, in de map Peter's Rebel, heel veel fotos zien van allerlei onderdelen en tussenstappen.
Hieronder een plaatje van de krukas en wat spullen daar in de buurt:
De slijtage op de zijkant (hier te zien) van het tandwiel is zichtbaar: daar hebben de drie boutjes die je eronder ziet en die bijna geen draad meer hebben, steeds langs geschuurd. de koppen van die boutjes zijn dan ook gedeeltelijk afegschuurd. pfff tis maar goed dat ik dit nu uit elkaar gehaald heb, stel je voor als er stukken van een schroef op reis gaan in het blok!