Honda Rebel (CMX250 + CMX450), deel 5

Druppeltje olie op de veertje/rolletjes en ketting is genoeg.

Die schroeven van de oliepomp zijn van het type JIS. Als je daar geen passend gereedschap voor hebt draai je ze inderdaad naar z'n mallemoer.
Japanese Industrial Standard. Op de kop van zo'n schroef staat ook een puntje ingeslagen. Dat is de markering dat het JIS is. Kijk maar eens naar andere kruiskoppen op de motorfiets.
Bedankt voor de reactie, de oliepomp heeft genoeg vlees om de gaten iets uit te diepen en heb daar nu rvs inbusboutjes ingedaan. Zit perfect en makkelijk voor een volgende keer, misch heeft iemand er wat aan. Is een heerlijk motortje heb em op de camping staan en al veel van genoten.
 

Bijlagen

  • 20210627_164151.jpg
    20210627_164151.jpg
    477,2 KB · Weergaven: 26
hoi luitjes, ben ik weer eens... na jaren van inactiviteit is mijn ' grote vakantie ' (= ja, dat is pensioen echt) begonnen (in februari '21 eigenlijk al) en komend jaar (2022) ga ik de motoren van stal halen en eens even de schade van het stilstaan inventariseren. ik ben benieuwd wie er nog actief bezig is met de rebel en dan met name de 450 want ik heb geen 250's. laat het me even weten. je kunt me bereiken via Gmail als je mijn nickname er voor plakt... graag tot horens!
 
hoi luitjes, ben ik weer eens... na jaren van inactiviteit is mijn ' grote vakantie ' (= ja, dat is pensioen echt) begonnen (in februari '21 eigenlijk al) en komend jaar (2022) ga ik de motoren van stal halen en eens even de schade van het stilstaan inventariseren. ik ben benieuwd wie er nog actief bezig is met de rebel en dan met name de 450 want ik heb geen 250's. laat het me even weten. je kunt me bereiken via Gmail als je mijn nickname er voor plakt... graag tot horens!

Tsja, ik dus.

Net verhuisd naar een 'nieuw' onderkomen want de werkplaats waar ik zat word verkocht. En daar gaat de onderdelenhandel gewoon door. 450 en 250, nationaal en internationaal, ik verstuur het wel en geef advies.
Carburateurs zijn hot tegenwoordig, ik heb alle onderdelen in huis, als mede een proefstand om ze synchroon te kunnen stellen op een draaiend blok.

Kortom, ik vermaak me kostelijk temidden van 450's en heb al heel wat mensen blij gemaakt met onderdelen, service of advies.

Iemand nog nieuwe inlaat rubbers nodig?
Exclusief bij mij verkrijgbaar;
 

Bijlagen

  • 20210329_124949.jpg
    20210329_124949.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 23
Hey Leo,
Ik heb nog een doos, nieuwe rubbers liggen voor het achterwiel van een 450.
Kom ik wel eens afdroppen.
 
Hallo allemaal,

Ik zie dat er de laatste tijd niet meer veel geplaatst wordt in dit gedeelte van het forum.

Toch wil ik hier graag en met vreugde delen dat ik gisteren een mooie Rebel 450 uit 1986 gekocht heb.
De motor heeft een lage kilometer stand en ziet er in het algemeen keurig uit.

Ik kijk uit naar de vele kilometers die er zullen komen met deze motor!

Ik zou graag een foto of verhaaltje over jullie motor zien.

Groet,
Motokroon
 

Bijlagen

  • 011E92C5-036A-4D87-BC93-178229E93A4A.jpeg
    011E92C5-036A-4D87-BC93-178229E93A4A.jpeg
    581,7 KB · Weergaven: 30
Hallo allemaal,

Ik zie dat er de laatste tijd niet meer veel geplaatst wordt in dit gedeelte van het forum.

Toch wil ik hier graag en met vreugde delen dat ik gisteren een mooie Rebel 450 uit 1986 gekocht heb.
De motor heeft een lage kilometer stand en ziet er in het algemeen keurig uit.

Ik kijk uit naar de vele kilometers die er zullen komen met deze motor!

Ik zou graag een foto of verhaaltje over jullie motor zien.

Groet,
Motokroon

Nice!

Mocht je onderdelen zoeken, ik kan je waarschijnlijk wel helpen.
 
Hallo allemaal,

Ik zie dat er de laatste tijd niet meer veel geplaatst wordt in dit gedeelte van het forum.

Toch wil ik hier graag en met vreugde delen dat ik gisteren een mooie Rebel 450 uit 1986 gekocht heb.
De motor heeft een lage kilometer stand en ziet er in het algemeen keurig uit.

Ik kijk uit naar de vele kilometers die er zullen komen met deze motor!

Ik zou graag een foto of verhaaltje over jullie motor zien.

Groet,
Motokroon
Nou, Motokroon, ik ben ook weer aan het kijken naar een 450, dus wie weet binnenkort fotos ;-)
 
Bedankt voor de link maar ik probeer het eerst wat goedkoop/financieel aantrekkelijker te houden. Het wordt mijn heropstapper als het goed is en hoop volgend jaar wat anders te kunnen rijden. Deze motoren zijn ook bijna niets waard (is al half verzaagd en Ali meuk gemonteerd)
 

Bijlagen

  • 9A258F56-80DF-41B0-B6E8-14645CFF8127.jpeg
    9A258F56-80DF-41B0-B6E8-14645CFF8127.jpeg
    252,2 KB · Weergaven: 27
Bedankt voor de link maar ik probeer het eerst wat goedkoop/financieel aantrekkelijker te houden. Het wordt mijn heropstapper als het goed is en hoop volgend jaar wat anders te kunnen rijden. Deze motoren zijn ook bijna niets waard (is al half verzaagd en Ali meuk gemonteerd)
Ja,ik begrijp dat,maar ik hoop voor je dat die imitatie zooi werkt,zo niet ben je alsnog geen stap verder,maar
zou eerst maar eens die kraan openmaken,misschien is deze al helemaal niet meer te redden.
 
Wat kost dat?
Edit:
Opgelost, nieuwe motor gekocht.
Het zal me niks verbazen als Leejow de betreffende rebel heeft opgehaald :+
 
Laatst bewerkt:
Hij was gekocht door ene Leo.
Nu zijn er daar natuurlijk wel meer van maar dacht dat jij dat vast was aangezien jij in de Rebel handel zit...
 
Hoi Leo en Peter (juliie ken ik nog van vroeger)
Heb al jaren niet meer op het forum gekeken daar er in het verleden sommige mensen (vooral dames) er een soort face boek van maakten
weinig ter zake doende verhalen over het prive leven en geen interessante technische verhandelingen over de Rebelletjes.
Ik rij nog steeds op de 250 er die ik in 2011 van poedelschaap heb overgenomen, en die mij in de loop der jaren 52.000km als een trouwe
metgezel op de Europese binnen wegen op vakantietochten had vergezeld tot 6 weken geleden hij er tijdens een bezoek aan Plauen in Duitsland
voorgoed mee ophield. Flink geratel uit de linker cilinder en overal kwam de olie eruit. Samen met de ADAC monteur tot de conclusie gekomen
dat dit geen kleinigheid meer was en de motor op transport gesteld.
Inmiddels heb ik een ander blok ingebouwd en kan weer rijden. Tijdens de zoektocht naar een ander blok kwam ik toch wel opmerkelijke
nieuwigheden tegen die ik nog niet kende en ben nu toch wel nieuwsgierig hier ooit eens een antwoord op te krijgen daar ik bij bezoeken aan diverse andere motorforums over dit onderwerp ook niet wijzer werd.
Na inbouw van het nieuwe blok (dat uit een Amerikaanse productie komt) viel mij op dat het veel sneller was als het oude blok.
Bij demontage van het inlaatspruitstuk van het oude blok vielen mij twee metalen plaatjes op die de inlaat openingen half afdekte, en
ook de uitlaten van het andere blok hadden een andere typenummering dan de mijne. Waarschijnlijk was dus mijn motor een "geknepen"'
versie uit de Belgische productie lijn.
Nog bij Wiki gekeken en daar schrijft men dat er ooit een blok was dat 28 pk leverde en dat zowel voor de Rebel als voor de Nighthawk werd
toegepast. Wat precies de verschillen waren met de 21PK versie heb ik nergens op internet terug kunnen vinden ook geen gegevens over mogelijke bouwjaren van dit bijzondere blok kunnen vinden., alleen de vage opmerking op een Amerikaans forum dat het wel eens te maken kon hebben
met een andere nokkenas.
Voorts viel mij op dat op de bekend Chin site er een dubbele carburateur voor de 250 werd aangeboden. Zijn er series geweest die deze carburateur standaard hadden? en levert dat mogelijk meer vermogen op?
Mogelijk weten juliie iets meer over deze onderwerpen ik hoor het graag.
 
Hoi Leo en Peter (juliie ken ik nog van vroeger)
Heb al jaren niet meer op het forum gekeken daar er in het verleden sommige mensen (vooral dames) er een soort face boek van maakten
weinig ter zake doende verhalen over het prive leven en geen interessante technische verhandelingen over de Rebelletjes.
Ik rij nog steeds op de 250 er die ik in 2011 van poedelschaap heb overgenomen, en die mij in de loop der jaren 52.000km als een trouwe
metgezel op de Europese binnen wegen op vakantietochten had vergezeld tot 6 weken geleden hij er tijdens een bezoek aan Plauen in Duitsland
voorgoed mee ophield. Flink geratel uit de linker cilinder en overal kwam de olie eruit. Samen met de ADAC monteur tot de conclusie gekomen
dat dit geen kleinigheid meer was en de motor op transport gesteld.
Inmiddels heb ik een ander blok ingebouwd en kan weer rijden. Tijdens de zoektocht naar een ander blok kwam ik toch wel opmerkelijke
nieuwigheden tegen die ik nog niet kende en ben nu toch wel nieuwsgierig hier ooit eens een antwoord op te krijgen daar ik bij bezoeken aan diverse andere motorforums over dit onderwerp ook niet wijzer werd.
Na inbouw van het nieuwe blok (dat uit een Amerikaanse productie komt) viel mij op dat het veel sneller was als het oude blok.
Bij demontage van het inlaatspruitstuk van het oude blok vielen mij twee metalen plaatjes op die de inlaat openingen half afdekte, en
ook de uitlaten van het andere blok hadden een andere typenummering dan de mijne. Waarschijnlijk was dus mijn motor een "geknepen"'
versie uit de Belgische productie lijn.
Nog bij Wiki gekeken en daar schrijft men dat er ooit een blok was dat 28 pk leverde en dat zowel voor de Rebel als voor de Nighthawk werd
toegepast. Wat precies de verschillen waren met de 21PK versie heb ik nergens op internet terug kunnen vinden ook geen gegevens over mogelijke bouwjaren van dit bijzondere blok kunnen vinden., alleen de vage opmerking op een Amerikaans forum dat het wel eens te maken kon hebben
met een andere nokkenas.
Voorts viel mij op dat op de bekend Chin site er een dubbele carburateur voor de 250 werd aangeboden. Zijn er series geweest die deze carburateur standaard hadden? en levert dat mogelijk meer vermogen op?
Mogelijk weten juliie iets meer over deze onderwerpen ik hoor het graag.

Schijnt dat er in Australie 250's zijn die met een originele dubbele carburateur zijn geleverd. Daar kom je hier nooit aan zeg maar, alleen die Chinese rommel. Kan werken trouwens, ik moet er nog mee aan de gang, heb er eentje liggen.

Die plaatjes klopt, ik heb er ook een tijdje terug één gesloopt die die plaatjes had. De uitlaten klopt ook, daar zijn verschillende types in. Je moet de Amerikaanse hebben, die maken meer geluid=minder restrictie.

Heb je het oude blok nog trouwens? Die wil ik wel ik wel overnemen van je.
 
Hoi Leo en Peter (juliie ken ik nog van vroeger)
Heb al jaren niet meer op het forum gekeken daar er in het verleden sommige mensen (vooral dames) er een soort face boek van maakten
weinig ter zake doende verhalen over het prive leven en geen interessante technische verhandelingen over de Rebelletjes.
Ik rij nog steeds op de 250 er die ik in 2011 van poedelschaap heb overgenomen, en die mij in de loop der jaren 52.000km als een trouwe
metgezel op de Europese binnen wegen op vakantietochten had vergezeld tot 6 weken geleden hij er tijdens een bezoek aan Plauen in Duitsland
voorgoed mee ophield. Flink geratel uit de linker cilinder en overal kwam de olie eruit. Samen met de ADAC monteur tot de conclusie gekomen
dat dit geen kleinigheid meer was en de motor op transport gesteld.
Inmiddels heb ik een ander blok ingebouwd en kan weer rijden. Tijdens de zoektocht naar een ander blok kwam ik toch wel opmerkelijke
nieuwigheden tegen die ik nog niet kende en ben nu toch wel nieuwsgierig hier ooit eens een antwoord op te krijgen daar ik bij bezoeken aan diverse andere motorforums over dit onderwerp ook niet wijzer werd.
Na inbouw van het nieuwe blok (dat uit een Amerikaanse productie komt) viel mij op dat het veel sneller was als het oude blok.
Bij demontage van het inlaatspruitstuk van het oude blok vielen mij twee metalen plaatjes op die de inlaat openingen half afdekte, en
ook de uitlaten van het andere blok hadden een andere typenummering dan de mijne. Waarschijnlijk was dus mijn motor een "geknepen"'
versie uit de Belgische productie lijn.
Nog bij Wiki gekeken en daar schrijft men dat er ooit een blok was dat 28 pk leverde en dat zowel voor de Rebel als voor de Nighthawk werd
toegepast. Wat precies de verschillen waren met de 21PK versie heb ik nergens op internet terug kunnen vinden ook geen gegevens over mogelijke bouwjaren van dit bijzondere blok kunnen vinden., alleen de vage opmerking op een Amerikaans forum dat het wel eens te maken kon hebben
met een andere nokkenas.
Voorts viel mij op dat op de bekend Chin site er een dubbele carburateur voor de 250 werd aangeboden. Zijn er series geweest die deze carburateur standaard hadden? en levert dat mogelijk meer vermogen op?
Mogelijk weten juliie iets meer over deze onderwerpen ik hoor het graag.

Als je er inderdaad zo veel kilometers mee hebt gereden en zeker ook die continue lange afstanden is het ten zeerste aan te raden om het ding te voorzien van grotere sproeiers. Origineel staan ze veel te schraal afgesteld, en lange afstanden branden de zuigers eruit want die worden veel te heet.
Geen idee wat er nu in zit maar je kan rustig naar 40 en ik dacht 130 gaan. Loopt ie veel lekkerder en blijft de cruciale paar graden koeler intern.
 
Hoi Leo,
Bedankt voor je reactie. Zou best willen weten of die dubbele carburateurs iets toevoegen aan het motorvermogen maar zal nog eens gaan googlen of ik wat bij een Australisch forum hierover kan vinden. Ik weet niet welke maat sproeiers ik nu heb maar ik ben jaren geleden wel
overgegaan naar "koelere Bougies"' nr 7 omdat ik (mogelijk idd door een arm mengsel) de indruk kreeg dat ze te veel grijs/wit verkleurden,
daarna waren ze altijd mooi bruin/grijs. Ik ben geen scheurder dus dat helpt waarschijnlijk ook veel, meestal hou ik het op rond de negentig bij
lange ritten.
Toevallig viel mij nu pas op dat op het kentekenbewijs ook het vermogen van de motor werd opgegeven t.w. 12 KW mijn model is dus
duidelijk een "geknepen"versie geweest. Op het kenteken van de donorfiets die ik had gekocht voor het blok stond een streepje bij het vermogen
dus heb geen idee hoeveel KW deze heeft.
Omdat de donorfiets een Amerikaanse versie was (en de componenten mogelijk op elkaar waren afgesteld) heb ik de carburateur en uitlaten van de donorfiets ook overgezet om geen risico van een misaanpassing te krijgen.
Het defecte blok staat nog compleet op de werkbank want ik had nog geen tiijd dit te demonteren (ben wel nieuwsgierig natuurlijk wat de oorzaak was van de rare geluiden en olie gedoe) en zou, als je mij later de oorzaak van e.e.a zou willen doorgeven wel aan je overdoen.
Mocht je nog geinteresseerd zijn in de rest van de onderdelen dan kunnen we hier op een ander tijdstip eens rustig over praten want ik heb in het verleden toen ik ook nog een Rebel in Amsterdam had veel onderdelen verzameld.
Ik heb ineen andere posting je nummer gevonden dus kunnen we hierover eens bellen.
Groet Frits
 
Hoi Leo,
Bedankt voor je reactie. Zou best willen weten of die dubbele carburateurs iets toevoegen aan het motorvermogen maar zal nog eens gaan googlen of ik wat bij een Australisch forum hierover kan vinden. Ik weet niet welke maat sproeiers ik nu heb maar ik ben jaren geleden wel
overgegaan naar "koelere Bougies"' nr 7 omdat ik (mogelijk idd door een arm mengsel) de indruk kreeg dat ze te veel grijs/wit verkleurden,
daarna waren ze altijd mooi bruin/grijs. Ik ben geen scheurder dus dat helpt waarschijnlijk ook veel, meestal hou ik het op rond de negentig bij
lange ritten.
Toevallig viel mij nu pas op dat op het kentekenbewijs ook het vermogen van de motor werd opgegeven t.w. 12 KW mijn model is dus
duidelijk een "geknepen"versie geweest. Op het kenteken van de donorfiets die ik had gekocht voor het blok stond een streepje bij het vermogen
dus heb geen idee hoeveel KW deze heeft.
Omdat de donorfiets een Amerikaanse versie was (en de componenten mogelijk op elkaar waren afgesteld) heb ik de carburateur en uitlaten van de donorfiets ook overgezet om geen risico van een misaanpassing te krijgen.
Het defecte blok staat nog compleet op de werkbank want ik had nog geen tiijd dit te demonteren (ben wel nieuwsgierig natuurlijk wat de oorzaak was van de rare geluiden en olie gedoe) en zou, als je mij later de oorzaak van e.e.a zou willen doorgeven wel aan je overdoen.
Mocht je nog geinteresseerd zijn in de rest van de onderdelen dan kunnen we hier op een ander tijdstip eens rustig over praten want ik heb in het verleden toen ik ook nog een Rebel in Amsterdam had veel onderdelen verzameld.
Ik heb ineen andere posting je nummer gevonden dus kunnen we hierover eens bellen.
Groet Frits

Stuur me gerust een Whatsapp Frits, ben nu in het buitenland dus bellen is extreem duur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan