Honda SH150i deel2

Die sh 150 i die ik had liep 120 voor de wind op de teller bij harde wind tegen 90.
Na 3 maanden werd de scooter gestolen gelukkig kreeg ik geld terug van verzekering, daarna best wel blij dat ik hem kwijt was want ik vond er niet veel aan.
 
Nou, toch maar de knoop doorgehakt en de SH 150i gekocht. Kon toch nog wat van de prijs afkrijgen. En hij wordt netjes helemaal nog nagekeken en gaat met 6 maanden garantie de deur uit. Ben ook netjes geholpen. Ten Kate Motoren Nieuwleusen. Volgens mij sowieso wel een prima adres. Deze SH 150i was de scooter van de directeur die elke keer mee werd genomen naar de circuits. Vandaar ook de erg lage km-stand.
Al met al.................eind goed, al goed. Ik ben er blij mee.
Wat de snelheid betreft...........bij de monteur liep ie netjes richting de 110 per uur. ( rararara..... )
 
Gefeliciteerd met je SH. Ik rijd er ook overal mee heen. Ben zelf 197 lang.

Afgelopen 5 werkdagen 900 km mee gereden heerlijk.

En ja, af en toe sukkel ik ook een stukje mee achter de meute...... :]
Maar ze heeft geen moeite om lekker door te gaan. Tot op de teller 120, is bij mij dan GPS 112.
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,

Kan iemand mij vertellen hoe dik een v-snaar moet zijn ongeveer.
De mijne is nu 21.9 mm dik. Wat is de normale dikte?
Merk wel dat de top snelheid lager is geworden.

Ik hoor het wel, anders komt er een andere onder. deze is pas 16.000 km oud...._O-
 
Goedendag,

Kan iemand mij vertellen hoe dik een v-snaar moet zijn ongeveer.
De mijne is nu 21.9 mm dik. Wat is de normale dikte?
Merk wel dat de top snelheid lager is geworden.

Ik hoor het wel, anders komt er een andere onder. deze is pas 16.000 km oud...._O-
Afmeting vervangingsriem;

Artikelinformatie​

Tandriem van Bando, hoge kwaliteit.

Afmetingen: 906x22,5x10,0

Honda
OEM 23100-KGG-911
 
Hoppa, gisterenavond weer een mijlpaal gehaald....
20221116_183907.jpg

Beestje slecht leesbaar, was erg vochtig buiten....*O* _O-
 
Nou.... had ik maar niks gezegd over rare dingen..... Olie loopt zowat uit mijn luchtfilter. Ligt gewoon een plasje onder de scooter. Komt uit het ontluchtingsbuisje bij het luchtfilter. Nog nooit gezien. Ook geen idee wat dat kan zijn. Zo vreemd.

Iemand zo iets gezien?of meegemaakt. De scooter loopt verder goed, wel iets olie verbruik.... |(
 
Dat kan geen probleem zijn of een groot probleem.

Die olie wordt door de carterventilatie in je luchtfilter geblazen.

In die damp van de carterventilatie zit altijd wel wat oliemist en die condenseert in je luchtfilterhuis. Die olie stapelt zich op en na zekere tijd kan het dan zijn dat de olie via dat ontluchtingsbuisje naar buiten loopt.

Dus: eerste vraag: hoeveel heeft je SH gelopen en wanneer was het laatste onderhoud aan de luchtfilter? Is dat al best een flinke tijd geleden, meer dan wat door de fabrikant wordt voorgeschreven, dan is er niet direct reden om je zorgen te maken. Als het je stoort gewoon het luchtfilterhuis openmaken, reinigen en een nieuwe filter steken.

Een tweede mogelijkheid is dat er teveel olie werd gedoseerd in het carter. Oliepeil te hoog. Dan ontstaat er teveel oliemist en kan zelfs vb de krukas in de olie slaan en dan vliegt de olie alle kanten op. Kan nog steeds weinig kwaad.
Check het oliepeil.

Dan is er een derde mogelijkheid: je hebt de verkeerde olie in je carter. Veel te dun, bijvoorbeeld.
Check welke olie je gebruikt of werd gebruikt en of die wel overeenkomt met het voorgeschreven type.

Tenslotte is er een vierde mogelijkheid. En die is niet al te best.
Er blaast veel te veel gas langs je zuiger naar beneden in je carter. Dat gas wordt via de carterventilatie afgevoerd en dus gaat overmatig veel olie naar dat luchtfilter.
Je compressieveren, je olieschraapveer zijn versleten en dichten de zuiger niet meer goed af.
Alleen een revisie kan dat probleem oplossen. De stukken, cilinder plus volledige zuiger, zijn op zich niet zo duur, maar het is wel een hele hoop werk.

Om te weten of je dit probleem hebt moet je een compressietest uitvoeren en de verkregen waarde vergelijken met wat normaal is voor jouw type motor. Is die duidelijk te laag, dan tja. Niet fijn.

Maar zover ben je nog niet. Eerste de andere mogelijkheden bekijken.
 
De 4e mogelijkheid, versleten zuiger(veren) etc. is een beetje vroeg bij 70.000 km. Misschien als er altijd vol gas mee gereden is.
 
Helaas denk ik wel aan optie 4. Versleten zuigerveren.
De SH heeft nu 71000 km gelopen. Zomer en winter, snelweg en 80 km wegen.
Ze heeft bij 67000 een beurt gehad bougie, olie en luchtfilter.
Nu a.s. weekend een nieuwe snaar en nieuwe olie erin.

Altijd de juiste olie 10W40.
Dus donderdag even langs mijn ouders en een compressietester halen, en gaan kijken hoe en wat.
 
Helaas denk ik wel aan optie 4. Versleten zuigerveren.
De SH heeft nu 71000 km gelopen. Zomer en winter, snelweg en 80 km wegen.
Ze heeft bij 67000 een beurt gehad bougie, olie en luchtfilter.
Nu a.s. weekend een nieuwe snaar en nieuwe olie erin.

Altijd de juiste olie 10W40.
Dus donderdag even langs mijn ouders en een compressietester halen, en gaan kijken hoe en wat.
Nieuwe luchtfilter op 67000km en nu al na 4000km een overlopende luchtfilter. Dat klinkt inderdaad niet zo goed.
 
Voor alle Honda’s die ik heb gereden werd ook 10w30 voorgeschreven maar alle Honda dealers deden er 10w40 in. Ook in de garantieperiode.
 
Ok. Apart dat ze ervan afwijken. Al deed mijn dealer dat bij de eerste service beurt ook. Die beweerde dat de 10w30 volgens het temperatuurplaatje niet bij ons klimaat paste. Maar die plaatjes zijn al 50 jaar oud en inmiddels is er wel t nodige veranderd aan de olie en ook aan de nauwe productie processen van motoren. De toleranties zijn ook allemaal een stuk kleiner.

diverse automerken rijden tegenwoordig met 0W20 en bepaalde toyota modellen zelfs met 0W16 (ja, zestien).

Maar in theorie is het zo dat als de smeerfilm te dik is dit resulteert dat de olie bij koude motor net ff wat minder vloeibaar is en daardoor moeilijker komt daar waar het zijn moet wat weer tot overmatige slijtage kan zorgen. En ivm de kleine toleranties kán het zijn dat bepaalde delen door de te dikke olie niet goed gesmeerd kunnen worden en je daar dus metaal-metaal contact kan krijgen..
 
Nou, compressie valt mee. maar helaas heeft ze nu alle olie eruit gegooid. (Oliepeilstok vast draaien zal ook schelen.... |( |( |( |( |( |( |( )
Blok zit er compleet onder |(:N nie best. In 1x geen rem achter... Wat blijkt, olie op de schijf. (ja, dan remt ie niet)
Zaterdag maar eens kijken hoe en wat verder.
 
Laatst bewerkt:
Nou, compressie valt mee. maar helaas heeft ze nu alle olie eruit gegooid.
Blok zit er compleet onder |(:N nie best. In 1x geen rem achter... Wat blijkt, olie op de schijf. (ja, dan remt ie niet)
Zaterdag maar eens kijken hoe en wat verder.
Hoe hoog is de compressie?
 
Helaas konden we niet goed de compressie meten. Langs een tweewielerszaak gereden, en hij gaf aan dat de compressie wel lager was. Ook niet exact gemeten helaas.

Nu wel op zoek naar een zuiger. Alleen waar?? Weet iemand een adres? of een www-tje?
 
Nou, compressie valt mee. maar helaas heeft ze nu alle olie eruit gegooid. (Oliepeilstok vast draaien zal ook schelen.... |( |( |( |( |( |( |( )
Blok zit er compleet onder |(:N nie best. In 1x geen rem achter... Wat blijkt, olie op de schijf. (ja, dan remt ie niet)
Zaterdag maar eens kijken hoe en wat verder.
Dat heb ik een keer gehad met een testrondje met de 50cc van een kennis.. kon meteen ook olie bijvullen.. daar gaat maar 700cc in ofzo.. pijlstok is slechts een paar cm.. heel mn schoen idd onder.. 2 bussen remmenreiniger leeg gespoten aan de zijkant van dat ding…

Ik zou toch echt eerst even compressie meten als je geen meter hebt ff lenen of kopen.. zijn niet heel duur.. tweedehands ook wel te vinden..

Dan de boel open make, kijken, meten, dán bestellen wat je hebbe moet..
 
Compressie moet je eigenlijk meten ook met vol gas open maar de brandstof leiding/pomp eraf/uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan