Honda SH150i deel2

Heb je die SH vanaf nieuw? Of met andere woorden: ken je heel de onderhoudsgeschiedenis van je scooter?
Nee ik heb de SH nu ongeveer 4 maanden. Ik heb deze met 5000km gekocht. Volgens de boekjes is er bij 775km olie gewisseld en bij 3684km een kleine beurt. Verder is mij niet bekend of er nog iets aan de scooter is gedaan. Ik ga nu zelf in ieder geval de olie wisselen, en 80w90 transmissieolie gebruiken, want daar zal de standaard olie nog in zitten. Ook ga ik de banden wisselen want de standaard IRC's zijn helemaal uitgehard. Om het achterwiel te demonteren moet de uitlaat eraf en ook de achterbrug aan de rechterkant los ofniet? Want zo te zien wordt hier geen steekas gebruikt.

Maar of er ooit iets aan de automaat is gedaan durf ik niet te zeggen, niet dat mij bekend is in ieder geval. De bouten zien er ook niet uit alsof er niet aan gesleuteld is.
 
Een oliebeurt rond 1000km en een klein onderhoud rond 5000km is zoals voorgeschreven.

5000km op een 7-tal jaar is weinig. Weinig mee gereden.
Mijn Beverly had er 9000 op staan toen ik hem kocht, was toen ook 7 jaar oud.
Ik had in het begin ook wat problemen met de aandrijving. Ging wat te laat in vrijloop. Dat kwam doordat de poelies van de aandrijving niet vlot konden schuiven door een gebrek aan smering.

Wat jouw SH betreft: op 8000km zal er in de aandrijving niets versleten zijn, maar als je toch bezig bent met sleutelen kan het zinvol zijn om de aandrijving te demonteren en alles netjes zoals voorgeschreven terug te monteren.
Wat dat achterwiel betreft: ja zowel uitlaat als de rechterkant van de swingarm zal je moeten verwijderen.
Deze kerel toont je hoe je dat kan doen:
 
Een oliebeurt rond 1000km en een klein onderhoud rond 5000km is zoals voorgeschreven.

5000km op een 7-tal jaar is weinig. Weinig mee gereden.
Mijn Beverly had er 9000 op staan toen ik hem kocht, was toen ook 7 jaar oud.
Ik had in het begin ook wat problemen met de aandrijving. Ging wat te laat in vrijloop. Dat kwam doordat de poelies van de aandrijving niet vlot konden schuiven door een gebrek aan smering.

Wat jouw SH betreft: op 8000km zal er in de aandrijving niets versleten zijn, maar als je toch bezig bent met sleutelen kan het zinvol zijn om de aandrijving te demonteren en alles netjes zoals voorgeschreven terug te monteren.
Wat dat achterwiel betreft: ja zowel uitlaat als de rechterkant van de swingarm zal je moeten verwijderen.
Deze kerel toont je hoe je dat kan doen:
Bedankt voor de informatie!

Ik heb even wat filmpjes bekeken over het vervangen van de V-snaar en ook in het Italiaanse werkplaatshandboek gekeken wat hier bekend is (Ik ben nog bezig het handboek voor mijn bouwjaar 2016 te regelen), maar ik zie nergens dat er vet gebruikt wordt op de assen waar de poelies overheen lopen. Is jullie ervaring hier anders mee? Er mag natuurlijk geen vet rondslingeren wat bij de riem in de buurt kan komen, maar voor mijn gevoel is een beetje vet op de assen en splines waar de poelies overheen lopen wel logisch..

Ik heb vandaag eerst de uitlaat losgekoppeld, en de motorolie en transmissie olie (wat nu nog de originele motorolie is) afgelaten. De motorolie is donker maar ziet er prima uit verder. De olie uit de transmissie heeft een zilveren waas aan heel fijn metaal erdoorheen. Ik heb Castrol transmissie olie besteld, ik zal deze erin doen en wellicht na 500-1000km nog een keer vervangen. Op die manier kan er nog wat overgebleven metaal uit. Ik ben benieuwd hoe lang de lagers het uiteindelijk volhouden. Valt me wel tegen van Honda dat ze dit zo doen, maargoed.

Het viel me trouwens ook op dat het metalen filterzeefje van de motorolie kapot is. Deze is gescheurd aan de rand bij de rubberen ring, dus deze heb ik ook maar meteen nieuw besteld. Het is ook maar erg dun materiaal.

Nu even prio voor de olie + banden. Ik ga binnenkort op vakantie en dan ga ik daarna rustig de vario uit elkaar halen, hopelijk heb ik dan ook het handboek voor mijn bouwjaar beschikbaar.
 
Goed bezig. Ik rij zomer en winter door. Heb zelf nog nooit iets raars geroken bij de cvt. Banden zou ik ook vervangen.
Nu een nieuwe mijlpaal
20230720_153245.jpg

Was wel anderhalve week geleden. Maar door vakantie en overlijden van oma nog niet aan toe gekomen om te plaatsen.
 
Dank je wel. Ja was wel heftig.


Klopt, hoerending doet het nog steeds. Zal wel binnenkort 2 nieuwe banden erop doen, of hem verko..n........8)7 ik weet het nog niet. Olie verbruik is weg. Koelt goed. Dilemma dus....
 
áls je m weg doet zou ik iig er een 300 voor terug kopen.. of een ADV350 ;)
Maar als ie bevalt zou ik m houden..
 
áls je m weg doet zou ik iig er een 300 voor terug kopen.. of een ADV350 ;)
Maar als ie bevalt zou ik m houden..
Dat is het nu juist. Rijd lekker, onderhoud is goed te doen... alles zelf te doen.

Maar ja, meer cc lonkt wel ja. Een ADV 350 :9~ is ook erg mooi.
Ben bezig met een 40 jaar oude vt500c. En dat rijd weer heeeeeel anders. Eerst maar eens vakantie houden.
 
Bedankt voor de informatie!

Ik heb even wat filmpjes bekeken over het vervangen van de V-snaar en ook in het Italiaanse werkplaatshandboek gekeken wat hier bekend is (Ik ben nog bezig het handboek voor mijn bouwjaar 2016 te regelen), maar ik zie nergens dat er vet gebruikt wordt op de assen waar de poelies overheen lopen. Is jullie ervaring hier anders mee? Er mag natuurlijk geen vet rondslingeren wat bij de riem in de buurt kan komen, maar voor mijn gevoel is een beetje vet op de assen en splines waar de poelies overheen lopen wel logisch..
(...)
In het werkplaatshandboek van mijn Beverly wordt wel over het invetten van de assen gesproken. Lijkt mij ook logisch, en al even logisch is het dat er niet dusdanig veel vet moet worden gebruikt dat het terecht kan komen op de riem.
 
Goedenavond allemaal,
ik heb in juni een tweedehands SH150i van 2017 gekocht en vanavond heb ik geprobeerd de topsnelheid te halen.
Met originele windscherm, topcase en mijself ben ik na 19 uur de Nederlandse autobahn op gereden. De scooter versnelt tot 99kmpu volgens GPS, en lijkt dan afterregelen: het voelt alsof ineens minder brandstof, of geen brandstof meer wordt ingespoten. Ik heb hem tot 102kmpu volgens GPS gepushed. De scooter heeft 21500km gereden en kreeg altijd service.
Vanochtend nog ben ik meer dan 100km over de kleine N wegen gereden, daar voelde ik niets vreemds.

Dus: moet ik mij zorgen maken, of hoort dat zo. Ik heb elders gelezen, dat deze scooters zonder windscherm tot echte 110kmpu kunnen gaan. Alleen stond niet vermeld op dat de scooters met carburateur waren of de injectiemotoren.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Als je rond 100 voelt dat ie plots inhoudt dan loopt hij waarschijnlijk tegen de toerentalbegrenzer aan.
Dus niet direct iets om je zorgen over te maken, integendeel: die toerentalbegrenzer beschermt je motor.
Op die tocht vandaag heb je ook niets vreemds ondervonden wat bevestigt dat er niets mis is met je motor.
 
Precies wat @PeterCC aangeeft. De toerenbegrenzer doet zijn werk.
Ligt er ook aan hoe oud/ingesleten de v-snaar is. Als deze al een tijdje erin zit dan heeft de SH ook een lagere top.

Ik vind het met de topcase op de SH, deze onstabieler aanvoelt op hoge snelheid (lees 100 kmpu)_O-
 
Het zal de eerste v-snaar zijn, dus van 2017, 21500km gereden. Wordt zo een v-snaar misschien met de tijd smaller, en haalt die ermee de hoogste versnelling niet meer?
Heeft de scooter echt een toerenbegrenzer?

Wat is wijsheid hier: verder rijden totdat bij 24000km een nieuwe v-snaar komt, of eerder laten vervangen?
 
Het zal de eerste v-snaar zijn, dus van 2017, 21500km gereden. Wordt zo een v-snaar misschien met de tijd smaller, en haalt die ermee de hoogste versnelling niet meer?
Heeft de scooter echt een toerenbegrenzer?

Wat is wijsheid hier: verder rijden totdat bij 24000km een nieuwe v-snaar komt, of eerder laten vervangen?
Om te beginnen denk ik dat het wijsheid is om het door de fabrikant voorgeschreven onderhoudsschema te volgen.

Wat die slijtage betreft:
in de loop van de tijd zullen de rollen in de vario slijten, dus iets lichter worden, zal de riem slijten, dus iets dunner worden, en zullen de poelies slijten, dus iets breder worden. Dat alles samen zal ervoor zorgen dat de riem net iets minder hoog loopt en dat kan best dat verschil van enkele km/h op de topsnelheid verklaren.

Ik ken je scootertype niet in detail maar Honda kennende zou het me sterk verwonderen dat die geen toerentalbegrenzer heeft.
 
Ik heb toch maar een afspraak bij de dealer geregeld. Komt vermoedelijk een nieuwe eindaandrijving.

Ik heb nog een ander vraag: in mijn scooter van 2017 zit een 12V aansluiting in het handschoenenkastje. Alleen hoe kan ik dan een rond USB kabel eruit geleiden? Plat USB kabel is er niet als verlengkabel en ook niet met een USB 2 naar Micro USB aansluiting voor mijn GPS. Wie heeft ervaring met gebruik van USB op de sh150i scooter?
 
Wat vinden jullie van deze scooter? Al wel wat ouder, maar ziet er netjes uit.
≥ HONDA SH 125i (bj 2007) — Motoren | Honda — Marktplaats
My two cents @JHW:
In 2007 was de aanschafprijs rond de 3100€ en nu 16 jaar later nog meer dan de helft vragen? Dan mag je verwachten dat het onderhoud tiptop gedaan is en aantoonbaar. De gebruikte siliconen spray glimt wel op de foto’s, daar zal het niet aan liggen. Maar zoals opa vroeger al zei, “van een mooi bord kenje niet vreten”!

Overigens zijn de jongens van Alfamotors op z’n zachtst gezegd niet volledig in de advertentie.
De scoot is van oktober 2006 en is recent (17 juli 2023) geïmporteerd! Check maar bij de RDW Klik
IMG_2072.png


IMG_2071.png

Soms berusten mensen in de aangeboden garantie, maar dat ontslaat je, gelet op de leeftijd, niet van een gedegen zelfonderzoek. Want daar kan je mee om de oren geslagen worden en krijg je van de andere partij te horen dat je niet teveel moet verwachten van een 16 jaar oude scooter. Maar als je een handige sleutelaar bent liggen de kaarten anders op tafel.

16 duizend kilometers in 16 jaar is peanuts en roept vragen op, maar ook ruimte voor de onderhandelingen.

Gemiddeld 1000km per jaar, dan wel jaarlijks olie ververst? Of trok de vorige eigenaar/eigenaren het onderhoud door naar het volgend jaar/jaren? Oude olie, veel stilstand en zo af en toe vol aan de bak of heel veel kleine stukjes rijden met veel condensvorming? Een recept voor problemen, ook bij Honda!
Zelf sleutelaar of bij de dealer?
Leeftijd banden (zie dot-code), remblokjes en schoentjes achter?
Hoe is de staat van de vario, rolletjes en de riem?
Staat van de eindaandrijving ( motorolie of 80W90 hypo gl5 gebruikt ) pas in 2017 heeft meneer Honda betere lagers toegepast. Staat van de wiellagers en balhoofdlager (voel je een middenstand?)

En ook niet geheel onbelangrijk, zit de alfamotor dealert een beetje bij jou in de buurt (handig indien er gedoe is) en wat zijn de ervaringen van andere klanten?

Iemand nog aanvullingen?

Maar je kunt het treffen natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JHW
Hmm, dan misschien toch iets meer neerleggen voor een verser exemplaar.

Ik vind die scooters sowieso erg duur geworden. Voor m'n gevoel kocht je nog maar een paar jaar terug voor nog geen 3.000 euro een 125cc. Nu ben je al 5 ruggen kwijt voor een nieuwe SH150.
 
(...)
Ik heb nog een ander vraag: in mijn scooter van 2017 zit een 12V aansluiting in het handschoenenkastje. Alleen hoe kan ik dan een rond USB kabel eruit geleiden? Plat USB kabel is er niet als verlengkabel en ook niet met een USB 2 naar Micro USB aansluiting voor mijn GPS. Wie heeft ervaring met gebruik van USB op de sh150i scooter?
Ik heb in de Beverly ook een 12V aansluiting in het handschoenkastje, een klassieke sigarenaansteker.
Ik heb me een overgangsstekker aangeschaft naar USB, een ding zoals dit: Azuri Dubbele USB Autolader 3.4A Zwart | bol.com
En dan nog een kabeltje om van een gewone USB naar een USB-C te gaan. Je kan ook een kabeltje van USB naar micro USB aanschaffen. Allemaal geen probleem. En werkt prima.

Daarnaast heeft die 12V aansluiting in mijn handschoenkastje nog het grote voordeel dat er permanent 12V opstaat, ook met het contact uit, zodat ik diezelfde aansluiting kan gebruiken om de druppellader aan te sluiten.
 
Zo, even het stof eraf blazen.


Even terug in de tijd. 29 september 2023. Mijn SH-tje werd weer eens warm 1 km voor mijn huis.

Laatste stuk kan nog wel was niet tot het rode aangekomen. Thuis neer gezet en overal liep er KVS langs de radiator. Even laten afkoelen (paar uur later) er wat gedestilleerd water in gegoten. Dit liep er helaas gelijk weer aan de achter kant uit. Oke, radiator lek……. Maandag maar de sym Mio van mijn vrouw meenemen.


Maandag 2 oktober 2023 6.30 brommer aangeslingerd en op naar werk. Helaas kom ik daar niet aan.

Ik ben nog geen 8 min op weg of ik zie op de Amersfoortseweg (fietspad) een scooter aankomen met te hoog staand fel/hel blauw licht erop. Ik sein met mijn licht van dim je lampen of iets dergelijks. Helaas kan deze persoon dat niet. Hoe meer we dichter bij elkaar komen hoe meer ik zie dat deze persoon wel erg in het midden van het fietspad rijdt. Ik een beetje mopperen in mijn helm en wijk iets uit ervoor. Helaas voor mij glijdt mijn achterwiel naast het fietspad. Ik denk bij mezelf gas los, als deze persoon voorbij is en ik weer zicht heb rijd ik hem uit de berm. Persoon is voorbij, sterretjes uit de ogen, geef gas, heb weer zicht helaas een hele dikke boom staat vlak naast het fietspad. Ik gooi het stuur om, om er niet frontaal op te knallen. Dit is mijn redding maar voor mijn been de ondergang. Ik lig een tel later op het fietspad met een ontzettende pijn aan mijn been. Ik kijk ernaar en zie veel bloed en dat het bot van mijn bovenbeen door mijn broek heen komt.


Tegenover waar ik lig komt een jonge man naar me toe gerend die de klap en een oerkreet heeft gehoord.( Hij zegt later tegen de politie en mijn vrouw dat hij iemand op 200 meter van mij vandaan heeft zien wegrijden. Ik lag zelf op het fietspad en heb verder niemand langs zien komen. ) Hij vraagt wat hij kan doen en ik vraag aan hem(denk ik) of hij 112 belt met de mededeling gebroken been en een open fractuur. Hij begint tegen mij te praten en me rustig te houden wat hem ook goed lukt. Na 8 min denk ik dan is de ambulance er al. Gelijk word de broek verknipt en gaat de motorjas los en mijn niergordel af. Handschoenen en helm had ik zelf al gedaan. Ik krijg een heel heftig middel toegediend, ik zie alles tollen draaien en word er iets blij van. Maar dan zeggen ze dat ze mijn been gaan fixeren en daarna op de brancard gaan leggen (politie is ondertussen ook gearriveerd) Jeetje, wat doet dat zeer als ze je been recht leggen. Je gaat door de grond…… Politie en ambulancepersoneel gaan me met z’n 4 een op de brancard leggen. Ach kan vast niet erger denk ik nog…. Fixeren was wel erger ja. Met loeiende sirenes naar het UMC.


Ondertussen gaat de politie naar mijn vrouw en dochter die net uit bed zijn gekomen. Mijn vrouw komt net de trap af als de bel gaat. Ze doet op een kier open en de politie vraagt of ze binnen mogen komen. Mijn vrouw haar eerste reactie is, Waarom?? (ze ziet de auto staan, niet gestolen dus, en heeft zoiets van wat motten jullie hier zo vroeg) De agent zegt daarna dat ik een ongeluk heb gehad, gelijk erachteraan NIET levensbedreigend. Ze praten binnen verder over toedracht en waar ik nu ben. Mijn dochter gaat toch naar school en mijn vrouw gaat mij opzoeken….


Als ik in de eerste hulp post ben word er van alles gedaan, ik hoor vragen geef antwoord (denk ik) en probeer rustig te blijven van alles gaat door je heen. Ik krijg te horen dat ik een open botbreuk heb van mijn (verbrijzeld) bovenbeen, knieschijf gebroken op 2 plekken, en een gebroken pols middenhand beentje en een botje bij mijn duim. Dat is alles zeggen ze, ik vond het genoeg. Ondertussen is mijn vrouw in het UMC om even te praten en mijn ring af te doen en de persoonlijke spullen mee te nemen. Na 5 min komt de arts naar binnen dat ze me moeten gaan opereren. Er komt een stellage / fixatie in mijn been om zo mijn been recht te houden om eerst de zwelling te laten afnemen. 2 pennen in mijn bovenbeen en 2 in mijn onderbeen en een staaf eroverheen om alles recht te houden, daarna een hele wikkeling aan verband erom. Ik word naar de trauma-afdeling UMC gereden waar ik mijn vrouw en 2 dochters weer zie (half versuft). Ik bevat het noch steeds niet en lig lekker van de morfine te genieten….



Na 8 dagen is de zwelling afgenomen, de fixatie mag eruit en een plaat met drie schroeven in mijn bovenbeen en een stuk of 6 pennen in het verbrijzelde stuk om alles bij elkaar te houden en daar te laten groeien. Ze zijn 3 en een half uur bezig om alles te reconstrueren. Ik kom bij en lig op de uitslaap kamer. Vreselijk veel pijn, krijg als laatste ook S-Ketamine tegen de pijn. Ik denk op een gegeven moment dat ik klaar ben op de uitslaapkamer en wil graag naar mijn eigen kamer. (last van het licht en de drukte) dit was helaas geen beste zet van me. Ik ben nog geen 30 min op mijn kamer en krijg vreselijk veel last van mijn poot. Ga door de grond en zeg tegen mijn vrouw dat ze hem er maar af moeten hakken. Ze gaan over op s-Ketamine tegen de pijn voor de nacht. Na een hele slechte nacht gaat het slecht in de ochtend. HB te laag koorts aanvallen. van de koorts enz, lig te shaken in bed. Later die week heb ik nog een paar keer van deze aanvallen. krijg een bloedtransfusie die eindelijk iets rust brengt. Mijn HB gehalte is nog erg laag maar de artsen hopen dat zijn lichaam dat zelf weer naar een goede waarde brengt maar hierdoor is ben ik wel heel erg gauw moe.

Bij extreme inspanning is het ook vaak dat ik duizelig/licht in het hoofd wordt.

Na 3 weken ben ik voor het eerst 10 minuten in de rolstoel naar buiten geweest na het ongeluk.

Ik heb hier verschrikkelijk van genoten maar was daarna ook helemaal op. Fysio enz. is allemaal opgestart.

Op 30-10-2023 mag ik na 4 weken eindelijk naar huis. Helaas blijft het hier niet bij.



In de nacht van 2 op 3 november wilde ik in bed op mijn rechterzij draaien (wat ik al veel vaker had gedaan en wat ook mocht zolang het geen pijn deed) voelde ik dat er iets 'klapte/knapte' in zijn been. kreeg direct ook inmense pijn.

Met de ambulance ben ik naar het UMC gebracht en daar hebben ze foto's en een CT scan gemaakt.

Het slechte nieuws is dat er een schroef die in mijn bovenbeen zit afgebroken is.

Die moet dus verwijderd worden en daarvoor moeten er nieuwe geplaatst worden. Tot die tijd wordt het been in het gips gezet voor iets stabilisatie want elke beweging doet verschrikkelijk veel pijn. De chirurg gaf aan dat het gewoon 'domme pech' is dat de schroef is afgebroken.

Op 7 november gaan ze het opnieuw bevestigen. Het blijkt dat er 2 van de 3 schroeven zijn afgebroken en de 3e was verbogen. 1 schroef hebben ze er volledig uit kunnen halen maar van de andere 2 hebben ze het schroefdraad niet uit zijn bot kunnen krijgen.

Daarna hebben ze 4 nieuwe schroeven erin gezet.

Weer gaan we revalideren en moet ik weer 6 weken mijn been niet belasten. Was al 3 weken op weg na de eerste operatie grrrrrr.

Helaas, word er daarna lekker een griepvirus (Noro-virus) bij een aantal patiënten geconstateerd en moet iedereen met klachten dus in isolatie. Kan er ook nog wel bij…… Gelukkig heb ik het niet zo heftig als de meeste patiënten.
Op 15 november mag ik weer naar huis. Hopelijk gaat het nu goed. Rust nemen, niet belasten fysio aan huis enz. Mag er gelukkig nog zijn hier, had en kan ook anders aflopen.


Ik moest van mezelf dit verhaal ergens kwijt. Slaap er slecht door enz.
Nu revalideren en proberen weer te gaan lopen zonder krukken in 2024. Het rijden zal er wel een poosje niet van komen ben ik bang voor…….toch kapot dus.

Goed weekend en rij voorzichtig.
 
Dank je wel.
Ja is echt heftig dit.
In het UMC wel fantastisch geholpen. Verpleging traumaafdeling is echt super. Neem mijn petje ervoor af wat ze daar doen.
 
I feel your pain man….
10, bijna 11, jaar terug ook een motorongeval gehad. Gevolg linkerarm 4 weken gips en tegelijk rechterarm 6 weken gips.. links elleboog uit de kom en gebroken, rechts mn pink gebroken maar heel die hand ging dus in het gips tot halverwege mn arm..

uiteindelijk ok genezen. Wel linker hand gevoelstoornis in de handpalm en in een paar vingers., voelt allemaal wat doof. Niet gevoelloos. Artrose in mn elleboog (tot heden (nog)) geen last van, later is er middels operatie nog wel een beknelde zenuw vrijgelegd in mn bovenarm. Dit vanwege de elkenoog die uit de kom was: de klap heeft dat allemaal opgerekt.. het dove gevoel is daar overigens niet minder van geworden..

shit happens..
 
Sterkte Kolfie! Goed om het van je af te schrijven en te delen.
Ook ik ben een ervaringsdeskundige en draag meer littekens op mijn lijf dan op mijn ziel.

en inderdaad “shit happens”
 
Terug
Bovenaan Onderaan