Honda transalp 94 loopt op 1 cilinder

jantee

Rookie
4 aug 2008
23
0
Beste motor forumers.

Ik heb nu al bijna een jaar een honda transalp uit 94 (model 93).
laatst had ik dat hij toen hij koud was op 1 cilinder liep en daarna gewoon op 2.
na dat 2-3 keer gehad te hebben stopte de 2e cilinder(voorste) er helemaal mee.
dus ik dacht eerst ff de bougies vervangen.
dat bleek nog niet makkelijk te zijn, ik moest hiervoor namelijk mijn tank, zijkap en radiateur los halen. heb hem nu wel vervangen maar ben vergeten te kijken of hij wel vonkte.
ik heb ook het idee (aan het geluid te horen en aan de uitlaatbocht te voelen) dat de 2e cilinder tussen de 4 en 5 duizend toeren wel mee gaat doen.

heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen.
alle kleine beetjes helpen.
alvast bedankt en groenten jan.
 
1 van de cdi's stuk aan het gaan.
er zitten er 2 op, voor iedere cilinder 1.
check als de motor op 1 cilinder blijft lopen, probeer dan te controleren of de bougies nog vonken.
de cdi die onder het zadel zit gaat wel eens stuk doordat het zadel onder het gewicht van de berijder doorbuigt.
 
Laatst bewerkt:
ok bedankt , kan ik misschien ook met een multi meter de cdi doormeten?
de 2 bougies waar je makkelijker bij kan vonkte allebei niet is dat normaal of moeten die ook altijd vonken?

groeten jan
 
Je kunt de cdi's even omwisselen. Als dan de andere cylinder niet meer doet, weet je dat ie stuk is. transalpclub.nl en transalp.de staan wel topics waarin je de cdi kunt open zagen en mogelijk repareren. Bij sommigen werkt het, bij anderen niet. Vaak zit het in de soldeerverbinding tussen de ingaande stekker en de interne printplaat. Nieuwe originele zijn veel te duur. Op internet worden ze regelmatig aangeboden. Dan ben je voor veel minder klaar.
suc6
 
Hallo
Ik heb het zelfde probleem met mijn transalp.
BJ 1996 zit maar 1 cdi op en heb deze omgewisseld met een andere transalp. Maar het pobleem blijft.
De voorste cylinder (uitlaatbocht) blijft koud.
bij laag toerental verzuipt de voorste cylinder, maar bij hoger toerental loopt hij wel mee.
Bougies vervangen en hij loopt weer top....totdat je langzaam gaat rijden en dan verzuipt de voorste cylinder weer.
Heb jij de zelfde klacht??
gr Joost en ps wie kan mij helpen.
 
Hallo,

Ik rij een Honda NTV 650 cc en dat is volgens mij hetzelfde blok. Laatst starte hij lastig, liep onregelmatig stationair, viel uit boven de 3k toeren en een van de uitlaten bleef koud. Ik heb er een andere CDI in gezet maar het probleem bleef en had geen idee wat er was.

Nu denk ik dat het een carb probleem was want met Carb cleaner erin waren de problemen snel verdwenen. Succes.
 
Hallo XLBeer
Het is natuurlijk zeker de moeite waard om dat even te proberen,maar als de bougie's vet slaan,(aan de voorste cylinder) dan denk ik dat er een moment is dat er geen vonk plaats vindt, en dat hij daarom een beetje verzuipt.

Carb heb ik overgens wel open gehad en schoon gemaakt vlotter nagekeken, maar dat mocht niet baten.
Maar ik ga even een carbcleaner halen en het proberen.
Word vervolgt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan