Hondermiljoenmiljardste eerste motor topic

Stayv

MF'er
26 apr 2013
204
0
Goeiedag eem,

Zoals de titel al zegt, zijn er ontelbaar veel topics die gaan over het kiezen van je eerste motor, daarom kan deze er ook nog wel bij, dacht ik zo.

Ik heb dit jaar mijn motorrijbewijs gehaald en wil dus een brommert gaan aanschaffen. Ik heb wel een vrij specifieke smaak, dus dat maakt het makkelijker, HA! niet dus. Ik heb bijna het internet uitgelezen. Heb enorm veel youtube filmpjes, reviews en weet ik veel wat allemaal bekeken. Deze info heb ik zodoende bij elkaar gesprokkeld en opgeslagen in mijn kleine walnootvrucht. Daar praat ik dan eens over met mijn motorrijdende vrienden, die me vervolgens weer keihard uitlachen, omdat de helft niet schijnt te kloppen. Dussss, ik wil graag in dit topic alle info/meningen/ervaringen/tips verzamelen zodat ik specifiek voorbereid op jacht kan.

Ik heb uiteraard het meeste werk al gedaan door "alle" merken en types online te bekijken, uiteindelijk motorzaken af te gaan, laten informeren, de hele reutemeteut. Als gevolg hiervan heb ik een keuze gemaakt, nou ja een keuze kan je het niet noemen, het is meer een selectie. Hier zou ik graag jullie specifieke ervaringen, aandachtspuntjes, reacties en gouden tips over horen. Denk aan kosten, onderhoud, comfort, verbruik, vraagprijzen, alles wat interessant kan zijn. Zodat ik, zoals eerder genoemd, weet wat ik ongeveer kan verwachten en dit mee kan nemen in mijn uiteindelijke keuze.

Voordat iedereen zegt: "proefrijden, proefrijden, je moet proefrijden!!1!!11", wil ik alvast aangeven dat ik voor volgende week een afspraak heb staan om 4 motoren uit te proberen bij dezelfde toko. Mochten mensen trouwens ervaringen hebben met deze shop, ik hoor ze graag.

Dit is de selectie:

1) Suzuki GSX-R 600, 2004 (16.000 km) - Vraagprijs 3990,-

WE8f19cRcVVUkG999+rpRQ==.jpg



2) Honda CBR 600 rr, 2003 ( 28.000 km) - Vraagprijs 3990,-

g3swg==.jpg



3) Kawasaki ZX6R, 2006 (21.000 km) - Vraagprijs 4390,-
7740UukUh+BNS6nZyjgc2A==.jpg



4) Yamaha R6, 2004 (18.500 km) - Vraagprijs 3890,-

DV6VOShb1oTjQa8alrxA==.jpg


Zeg het maar, welke zal ik doen? Geintje tochhhh. :+

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties. Owjah.. klein detail hoor, maar de bedoeling is dat ik er mee naar mijn werk ga, ongeveer 40 km per dag. In de wintermaanden met de auto, dat dan weer wel.

Ik hoop dat dit een mooi clustertopic kan worden voor mensen die net als ik op zoek zijn naar hun eerste motor, wellicht zelfs voor personen die opzoek zijn naar een andere motor.

Tevens wil ik na volgende week proberen een uitgebreide review te schrijven over mijn eerste indruk en ervaring van deze 4 machines. Zo kan ik andere ook weer helpen.

Mijn dank grenst alvast aan hondsdolheid.
 
Ben je echt op zoek naar een motor of ben je reclame aan het maken voor die motorzaak?
 
tip 1: neem iemand mee die er verstand van heeft.
tip 2: koop er 1 en ga rijden.

 
Ik zou de Honda kiezen, puur op het oog dan. Mooiste motor om te zien, nog even strijd tussen de suzuki en de honda, maar die uitlaat onder de kont is erg strak!

Lekker rijden op allemaal en dan beslissen joh, dikke prima!
 
Ben je echt op zoek naar een motor of ben je reclame aan het maken voor die motorzaak?
Nee ik ben echt op zoek. Anders zou ik er nooit zo'n mooi lulverhaal van maken. :+ Ken de motorzaak niet, dus ervaringen met deze zaak zijn ook welkom.


tip 1: neem iemand mee die er verstand van heeft.
tip 2: koop er 1 en ga rijden.

Dank je voor je tips. Mijn reactie:
Tip1: Ga ik uiteraard doen.
Tip2: Iets met een vicieuze cirkel...
 
Wat heb ik toch een heerlijk simpel leven...

Mijn eerste motor;
Mijn vader; Ik heb 'n collega die zien motor wel wil verkop'n, een off the roadje!
Ik; Das mooi! Kost dat?
Mijn vader; 800 guld'n
Ik; Ok, wanneer kun'n we em ophal'n?
Mijn vader; Zoaterdag!
Ik; Ok.

Klonk wel goed daar, dus ding maar op de aanhanger gezet, 13 jaar plezier van gehad.

;)
 
Wat heb ik toch een heerlijk simpel leven...

Mijn eerste motor;
Mijn vader; Ik heb 'n collega die zien motor wel wil verkop'n, een off the roadje!
Ik; Das mooi! Kost dat?
Mijn vader; 800 guld'n
Ik; Ok, wanneer kun'n we em ophal'n?
Mijn vader; Zoaterdag!
Ik; Ok.

Klonk wel goed daar, dus ding maar op de aanhanger gezet, 13 jaar plezier van gehad.

;)
mooi verhaal, ken je het verhaal van Drents plat ook wel denk ik, het heet ; Lammert op de TT _O- _O-
 
heb zelf een paar maanden geleden een (voor mij) nieuwe motor gekocht. En de 4 motors die jij noemt zijn ook degene waar ik naar heb gekeken. De yamaha viel voor mij of omdat deze geen up side down voorvork heeft (is volgens mij pas vanaf bouwjaar 2005), vond ik wel een lekker sturende fiets. De cbr heeft deze ook niet en voelde een stuk kleiner aan. Uiteindelijk ben ik voor de Suzuki gegaan omdat het voor mij het beste totaalplaatje was. Vanaf het begin direct veel vertrouwen, makkelijke stuurfiets, mooie uitstraling (al is dat natuurlijk persoonlijk).

Kleine puntje waar je met betrekking op de Suzuki wel even op kan letten bij het proefrijden.
Bij het inknijpen van de voorrem kan het zijn dat deze trilt. Zodra je verder doorknijpt verdwijnt dit weer. Is een puntje waar meer gixxers last van hebben.

En mocht het de Suzuki worden. Ze zijn net een terugroepactie gestart met betrekking op o.a. dat bouwjaar ivm een nieuwe remcilinder
 
Sjonge, die dingen kosten ook geen drol meer.

@TS: Waarom persé een supersport? 90% van de jongere, beginnende rijders wilt een supersport, omdat ze er zo mooi uitzien. Ik gok dat +60% daar binnen 3-5 jaar weer vanaf stapt omdat: het wel mooi oogt, je er lekker mee kan posen, maar eigenlijk gaat het rijden op een supersport op de openbare weg toch nergens over. Veel leuker is een naked/sm/allroad, en daarmee alle "sportjongens" het licht uit de ogen rijden.

Houd er ook rekening mee dat je waarschijnlijk je eerste motor het eerste jaar plat gaat leggen. Dat kan je dan beter met een wat goedkopere (naked) doen, dan met een supersport in volledig kuipwerk. Just a tip.
 
Laatst bewerkt:
mooi verhaal, ken je het verhaal van Drents plat ook wel denk ik, het heet ; Lammert op de TT _O- _O-

Ken'k niet..
Zult ze op TV Drenthe uut zund'n hebb'n denk'k, dat keek ik nooit.. ;)
Drents, Gronings en Hagenees, de mooiste Nederlandse dialecten. ;)


Eigenlijk probeer ik met mn verhaal aan te geven dat ik mij kapot erger aan de eisen die men tegenwoordig stelt, niets is goed genoeg lijkt wel.
Men is niet meer gauw tevreden.
 
Ken'k niet..
Zult ze op TV Drenthe uut zund'n hebb'n denk'k, dat keek ik nooit.. ;)
Drents, Gronings en Hagenees, de mooiste Nederlandse dialecten. ;)


Eigenlijk probeer ik met mn verhaal aan te geven dat ik mij kapot erger aan de eisen die men tegenwoordig stelt, niets is goed genoeg lijkt wel.
Men is niet meer gauw tevreden.


Op verzoek.......
 
@TS: Waarom persé een supersport? 90% van de jongere, beginnende rijders wilt een supersport, omdat ze er zo mooi uitzien. Ik gok dat +60% daar binnen 3-5 jaar weer vanaf stapt omdat: het wel mooi oogt, je er lekker mee kan posen, maar eigenlijk gaat het rijden op een supersport op de openbare weg toch nergens over. Veel leuker is een naked/sm/allroad, en daarmee alle "sportjongens" het licht uit de ogen rijden.

90% van die 90% is ook niet bereikbaar voor die boodschap, daar willen ze zelf achter komen.

Laat ze lekker :)
 
Jaren ww gereden op de motor.
Suz. VX800, nieuw gekocht, ging wel maar echt tevreden, nee. Vooral in de winter was die niet meer vooruit te branden.
Ik vraag mij nu af wat er gedaan is voor het geld dat in rekening is gebracht.

BMW, jammer dat die zoveel last had van de KFR kwaal, anders was dat best een aardige motor. Bij de dealer veel onzin verteld waarom die niet goed liep maar nooit gerept over het KFR kwaal (tje).

Als ik op de dag van vandaag weer een keuze moest maken was het een super simpele Honda. Een waar je met niet al teveel gereedschap en kennis zelf het onderhoud kan plegen.

Niet te veel cylinderinhoud, luchtgekoeld, eventueel een cardan.
Een niet te klein windscherm want je zit nogal eens in de regen.
 
Laatst bewerkt:
@Stayv

Ik lees alweer een hoop kontverhaen tussen de reacties, dus ik zal even een oprechte bijdrage leveren.

Het zijn stuk voor stuk goede fietsen, waar natuurlijk altijd een rotte appel tussen kan zitten. De km standen zijn allemaal prima mits het klopt.

Daarnaast is het prima te doen om op een supersport te beginnen, niet iedereen gaat op z'n smoel en niet iedereen rijdt zich dood.

Ik ben begonnen op een gsxf 600, die ik nu heb ingeruild voor een ninja. Mijn mening: had ik eerder moeten doen. Niet zozeer, omdat het een ninja is, maar gewoon omdat een supersport heerlijk rijdt!

Het vermogen valt echt wel in bedwang te houden, en het sturen gaat zelfs een stuk lichter.

Ga vooral op je gevoel af, welke motor trekt jou nu echt aan, niet alleen qua zithouding, maar ook qua uiterlijk! Trek je niks aan van die spookverhalen, de een is de ander niet.
 
Hihi, ik kocht mijn eerste motor 4 jaar geleden.
Ik ging naar een oom van mij toe ( ik was aan het lessen ) om te kijken naar zijn nieuwe intruder ( 2004 model ofzo )

Stond er onder een doek een motor ( Gs 425 uit 79 ) vraag ik aan hem, wat moet dat gekke ding kosten

Waarop hij zei, 200 euro

Oke prima dat heb ik nog wel bij..... motor dus betaald...... loopt die eigenlijk wel? :P

Ja dus zat alleen nog wel wat werk aan :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan