Hondermiljoenmiljardste eerste motor topic

Ach, ts probeert zich goed voor te bereiden. Dat hij mss over 3 jaar besluit wat anders te willen kan natuurlijk altijd.

Het lijkt wel een test uit een motorblad. Je zit wel heel erg in de Japanse 600cc SS vijver te vissen. Als je nou echt wil vergelijken moet je ook (bv.) een naked en een SM testen.

Wat mij opvalt zijn de kmstanden. Dat je een 10 jaar oude motor vindt met net niks op de teller kán. Maar dat je er 4 vindt bij dezelfde motorzaak tart m.i. de statistieken. Vraag om de onderhoudsboekjes, dan kun je de kmstand checken.
 
Ik zou als eerste motor nooit een RR kopen. Die rijden in de stad toch best beperkt en zijn meer geschikt voor op het circuit, vind ik dan.

Weet je al wat je met je motor wil gaan doen? Door de stad, woon werk verkeer, langere afstanden, vakantie tripjes,...

Niet elke motor is geschikt voor alles.

Antwoord bljft proefrijden, passen, voelen of je rug en polsen het leuk vinden en uiteindelijk of er ren enorme lach op je gezicht komt. Dat is toch vaak de bepalende factor.

Ga voor de grap ook eens proefrijden op een 600cc naked. Gewoon voor het vergelijken.

Zijn dit trouwens nederlandse fietsen of import?
 
Ja de tip om geen SS te kopen hoor je hier wel vaker, maar wat is er mis met zelf tot de conclusie komen dat je wat anders wilt, ik denk dat je eerst een lekker moet gaan rijden op de motor die jij wilt, of het nou een SS is een chopper, een allroad etc
En als je er dan achter komt dat het toch niet helemaal jou ding is, koop je iets waar je wel tevreden mee bent.
Ik ben begonnen op een gsxr1000k5, lekkere motor en ben er half europa mee door geweest en woon-werk mee gereden, heb er in 1,5 jaar 17000 km opgezet en nooit spijt van gehad.
Nu rijd ik een Africa twin en ook deze bevalt me, beter voor langere trips en een stuk minder snel,
Maar wie weet wordt de volgende wel een busa ofzo

P.s ik zou de suzuki doen, maar trek je niks aan van mijn mening, kijk gewoon welke voldoet aan jou smaak (mits ze allemaal in de zelfde technische staat zijn uiteraard.)

Leon
 
Dan even een advies met betrekking tot de motor.
Aangezien je woon werk wilt rijden op een SS, kies diegene die het meest comfortabel zit voor je. Ik gok dat dit de honda is. Maar weet uiteraard niet hoe groot en lang jij bent.

Ze zijn allemaal snel, licht en betrouwbaar. Ik ben zelf op zo'n zelfde R6 begonnen als die in het lijstje. Ook woon werk mee gedaan. Op de snelweg prima, maar in de stad heb ik hem toch weleens vervloekt. (polsen, rug, nek)

Ik ben nu van mening dat een naked in NL nuttiger en leuker is, oa omdat de snelheidsbeleving hoger ligt en het comfort ook. Toch heb ik mijn R6 niet weggedaan.

Hoop dat je er iets aan hebt, het proefrijden zal het uitwijzen. Succes met kiezen!
 
Beste,

Toen ik mijn eerste moto kocht in 2011 was ik ook net zoals jij aan het rondkijken op fora, bij dealers ed, uiteraard met dezelfde vragen wat ik het beste zou kopen. Ik had interesse in een SS maar ook in een naked, maw ik was aan het twijfelen wat te nemen.

Mijn (ondertussen) excollega die al jaren met de motor rijdt heeft mij gewoon gezegd: koop waar jeje het beste op voelt want als je naar meningen van anderen moet luisteren zal het toch nooit goed zijn.

Hij zei ook: wanneer je koopt waarop je je het beste bij voelt, zal ik u ook wel helpen met een goed exemplaar uit te kiezen en kan ik met hem meerijden voor veilig te rijden en goede rijtips.

Ik heb het zo gedaan en het was toen een Kawasaki z1000 (naked) geworden van 2009. Rij er nog altijd naar volle tevredenheid mee en denk er nog niet aan om hem weg te doen. Dit wilt niet zeggen dat wanneer ik de moto zou verkopen, er geen ander genre in de plaats komt. Dat zal de toekomst uitwijzen.

Gewoon doen wat je echt wilt, al verkoop je hem na 2 jaar omdat het toch niet echt is wat je wou maar dan weet je het ook, anders blijft het toch maar een onbeantwoorde vraag. Het verlies moet je er natuurlijk wel bijnemen dan... Dat is dan wel de keerzijde van de medaille.

Ik ken ook mensen met een SS die niks anders meer willen, zelfs voor woon-werk verkeer. Dus hier zie ik geen probleem in persoonlijk.

Voor de opmerking van dat onderuit gaan in het eerste jaar, dat zou wel kunnen kloppen.
Ik heb het vorig jaar ook aan de hand gehad (gelukkig niet al te ernstig) maar ik durf zelf toe te geven dat het een gebrek aan ervaring was. Ik was uitgegleden op een modderspoor, dat in de bocht lag. Ik kon het niet direct zien maar ben wel van overtuigd als ik wat meer ervaring had, ik niet onderuit was gegaan (kwestie van een foute reactie).

Ik wil hier maar mee zeggen dat ik wel de tip kan geven om een niet te dure fiets te kiezen zoals al is gezegd is geweest zodat je bij een foutje de kosten toch nog kan beperken. Maar wat is niet te duur voor u? Dat kan je zelf ook wel even afwegen...

grtz
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook op een R1 de wereld rondreizen, dus woonwerk op een supersport moet ook lukken.

Kies de motor waar jij je het beste bij voelt. Jij moet er immers op rijden en jij bent de persoon die de centen moet schuiven ;)
 
Bedankt allemaal. Dit zijn betere reacties dan ik in eerste instantie verwacht had. Zit uiteraard ook meuk tussen, maar dat maakt het wel weer mooi. Ik ga het even aandachtig doorlezen, maar er zitten leuke stukken/redenaties bij. Exact wat ik wil bereiken met dit topic.

Ik heb gekozen voor een ss omdat dit mij het meest aanspreekt. Dit is dus puur op basis van uiterlijk. Ik wil woon-werk doen (geen stad, maar landweggetjes en 80/100 wegen, finish net aan de rand van de stad). Heb geen stoplichten, onoverzichtelijke kruispunten op de route, wellicht alleen wat wegen waar grind op ligt haha. Verder ga ik uiteraard met enige regelmaat voor de fun op pad met motormaatjes.

De kans bestaat dat die ss gewoon niet lekker zit. Dan is een naked absoluut een optie. Ook het feit dat de kans groot is dat je een schuiver gaat maken (hoeft niet, kan wel) zal ik meenemen in de keuze. Desnoods wat framesliders om de schade te beperken, als ik perse die ss moet hebben. Ben eigenlijk niet van plan om hem plat te leggen, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niemand ooit geweest, dus neem graag verhaaltjes aan van mensen met meer rijervaring dan ik.

Aanvullende info: ik ben 27 jaar en ben 1.87 lang, normaal postuur.
 
Ik snap echt niet dat iemand voor woon werk een ss wil. 98% van de tijd rij je 70 of langzamer, dan is zo'n ding dus totaal niet vooruit te branden, of je moet in de eerste versnelling blijven hangen.
 
hier dezelfde leeftijd alleen net 2cm korter bij moeder aarde :)

Mijn persoonlijk verhaal (ik weet nu niet of dat ter zake doet voor u):

Ik had ook al een keuze gemaakt maar mijn voorkeur ging uit om de een of andere reden naar Kawasaki. Hierdoor heb ik het mijzelf nog moeilijker gemaakt door te moeten kiezen tss 2 motoren. Een jongere ZX10R ff over nagedacht maar deze viel toch af oa omwille van de prijs en vond ik zelf voor mij persoonlijk wat "over the edge".

Dus de twijfel ging tussen een ZX6R of een Z1000 (maar wel een lichte voorkeur voor de Z).
Prijsverschil tussen de machines die mij interesseerde was verwaarloosbaar.
Bij een dealer: ZX6R (jaar weet ik niet meer) in originele en perfecte staat met 1 jaar garantie afgerond 6700 euro met kmstand +/-15000km (dacht ik)
Bij een particulier: Z1000 van 7/2009 (bj 2009 en dus geen overjaars model) voor 6500 euro met +/-12000km. Hier waren wat lichte krassen op de tank van een tanktas en de achterste kuipen van te raken met de laarzen (die ik daarna zelf machinaal weg gepolijst heb.) maar verder buiten de bar-end spiegels in originele staat.

Bij de particulier was nog wat ruimte voor onderhandelen omdat de fiets weg moest en wat krassen had, bij de handelaar was het de opgegeven prijs.
De particulier was eerlijk en het was oprecht een nette fiets.

Ik heb uiteindelijk de gok gewaagd om particulier te kopen waardoor we samen akkoord zijn gegaan om 500 euro van de vraagprijs af te doen.

Heb ik mij met een beetje opleg een set nieuwe arrowdempers van gekocht *O*

Als het met de Z1000 niet goed uitdraaide had het dus evengoed een SS kunnen zijn. Het is maar om te zeggen: het is voor uzelf al heel moeilijk om een keuze te maken, laat staan dat je het iemand anders voor jou laat doen. Dat zou wel eens heel teleurstellend zijn. Ik denk dat als je een eigen keuze maakt en dat dan de foute keuze blijkt te zijn, de teleurstelling kleiner zal zijn dan dat iemand anders deze in uw plaats maakt. Wanneer je die keuze zelf gemaakt hebt, zie ik dat eerder als een levensles en heb ik eerder iets van "so be it". Het is toch leuker/beter dat je kan leren uit eigen fouten dan uit andere hun fouten en het risico lopen dat je eventueel nog ruzie krijgt met die persoon. Want zeg wat je wil maar het blijft toch altijd knagen aan jou dat je geluisterd hebt naar een fout advies van iemand anders.

Mij had er eens iemand het advies gegeven om een ER6N te nemen om te beginnen omdat het licht is, dat is het type wat ze bij mij op de rijschool ook hadden. Gelukkig dat ik er op de rijschool al mee gereden had en dus wist ik dat ik deze (in mijn geval uiteraard) zeker niet moest kopen. Geen verkeerde fiets maar paste echt niet met mij, zowel uiterlijk als het rijden.
Had ik dus geluisterd naar die andere ervaren motard ipv naar mijn excollega, had ik mij niet gelukkig gevoeld met die fiets.

grtz
 
Laatst bewerkt:
Ik zou die rode kopen.....die gaan harder.

Mij is altijd verteld dat je een groene moet hebben :+

De kawa is wel de jongste motor en van dit groepje de snelste (het is een 636). De 06 ZX6 is sowieso een erg gaaf ding. Ook is de ZX6 een slagje groter en zit net iets minder extreem dan de concurrenten en marginaal prettiger voor dagelijkse omgang.
Maar zoals gebruikelijk op het forum gaat iedereen (ook ik) persoonlijke voorkeuren promoten.

Heel veel plezier met proefrijden, en dan de Kawa kiezen :]

Freez
 
Mensen doen altijd net alsof je eerste motor iets is als het uitkiezen van zo'n vogel in Avatar, eenmaal de keus gemaakt zal je je hele leven met die motor moeten rijden, ofzow. Alstie niet bevalt koop je toch een ander, jeezem wat een gemekker altijd.
 
Mensen doen altijd net alsof je eerste motor iets is als het uitkiezen van zo'n vogel in Avatar, eenmaal de keus gemaakt zal je je hele leven met die motor moeten rijden, ofzow. Alstie niet bevalt koop je toch een ander, jeezem wat een gemekker altijd.


Daar heb je helemaal gelijk in!
Ik snap niet dat een motor, of ander vervoermiddel, zo'n klus moet zijn... ;)
 
Mensen doen altijd net alsof je eerste motor iets is als het uitkiezen van zo'n vogel in Avatar, eenmaal de keus gemaakt zal je je hele leven met die motor moeten rijden, ofzow. Alstie niet bevalt koop je toch een ander, jeezem wat een gemekker altijd.
Niet iecereen kan zomaar even een andere motor kopen. Sommige mensen moeten lang sparen en kopen dan graag meteen de juiste motor. Dat ze daarbij niet over één nacht ijs gaan is dan begrijpelijk.
 
Heeft iemand al gezegd dat TS gewoon moet gaan proefrijden om een goede keuze te maken? O-)

TS, je moet er geen populariteitspoll van maken, daar word je niets wijzer van. De één roept Honda omdat hij er zelf op rijdt en dat natuurlijk de beste is, de ander om dezelfde reden Yamaha, Suzuki of wat dan ook. Dan zeggen 4 mensen dat je Honda moet hebben en 3 dat je Yamaha moet kiezen, wat zegt dat dan? :?
Het zijn allemaal prima fietsen, maar er zitten wel degelijk verschillen tussen. De één vindt dit goed, de ander juist niet en andersom. Je moet het niet doen met wat een ander voor je uitkiest. Je moet ervaren wat JIJ de prettigste fiets vindt om te rijden, de beste zit, vering, mooiste uiterlijk enz. Die moet je kopen.....
 
De motorzaak is wel ok. Ik woon in de buurt en kom er met enige regelmaat. Het is geen merkdealer en handelt een beetje in het "Middenbudget". Zijn over het algemeen hele nette motoren, maar kan zijn dat er een sierschroefje o.i.d. mist. Maar vanzelfsprekend is de prijs ook lager dan een perfect model.
Met de werkplaats heb ik wel ervaring. Heel veel stagiaires. Hoeft niet slecht te zijn, maar het viel mij gewoon op. Willen je motor ook wel met 2e handsonderdelen fixen, speuren ze een beetje voor je op internet om eventuele reparatie kosten te drukken. Dat is een goed ding denk ik. Motor paar keer in reparatie gehad. waarvan 2 keer niet naar tevredenheid gerepareerd. Gevolg onderweg staan met olie lekkage. Motor terug gebracht en zonder mopperen gefixt (maja.... ik moest olie uit mijn pak schrobben -_- ). De tweede weet ik niet meer precies, maar dat heb ik toen zelf maar repareert. Weet niet meer wat het was, motor bleef wel gewoon rijdbaar.

Al met al is het wel een gezellige zaak. Beetje familiebedrijf idee. Krijgt er leuke motor voor een leuk bedrag, maar ben je echt een perfectionist, dan zou ik kijken bij een andere motorzaak.

Hoop dat je er wat aan hebt.
 
@TS: Waarom persé een supersport? 90% van de jongere, beginnende rijders wilt een supersport, omdat ze er zo mooi uitzien. Ik gok dat +60% daar binnen 3-5 jaar weer vanaf stapt omdat: het wel mooi oogt, je er lekker mee kan posen, maar eigenlijk gaat het rijden op een supersport op de openbare weg toch nergens over. Veel leuker is een naked/sm/allroad, en daarmee alle "sportjongens" het licht uit de ogen rijden.

Precies dit, als je net je rijbewijs hebt gehaald, moet je veel kilometers gaan maken. Veel kilometers maken op de Nederlandse openbare weg op een 600cc supersportmotorfiets is veel minder leuk en stukken minder comfortabel dan op andere fietsen. Zo'n supersport kun je altijd nog kopen, maar begin met iets waar je ook echt een paar duizend kilometer per jaar op wilt gaan zitten. Woon-werkreizen 80 km per dag op een supersport is ook niet écht fijn, er zijn mensen die het doen, maar objectief gezien zijn er veel geschiktere motoren voor te krijgen. Ook voor een lagere prijs.

@ de topicstarter: heb je al wel eens een tour gemaakt op een supersport die je hebt gehuurd of geleend?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gekozen voor een ss omdat dit mij het meest aanspreekt. Dit is dus puur op basis van uiterlijk. Ik wil woon-werk doen (geen stad, maar landweggetjes en 80/100 wegen, finish net aan de rand van de stad). Heb geen stoplichten, onoverzichtelijke kruispunten op de route, wellicht alleen wat wegen waar grind op ligt haha. Verder ga ik uiteraard met enige regelmaat voor de fun op pad met motormaatjes.

Neem dan ajb geen supersport. Uiterlijk is niet alles.
 
Een ander zei het ook al, je hóeft er geen studie van te maken. Koop gewoon een motor die je aanspreekt. Het ergste wat je kan gebeuren is dat je na een tijdje een andere wil, soit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan