Hoofdzekering klapt

shotsailor

MF'er
14 dec 2004
231
13
Amstelveen
Mijn suzuki m800 rijdt een tijdje totdat de hoofdzekering (30 amp) het begeeft. Daarmee begon het probleem. Met een nieuwe zekering bleek de motor gelijk uit te vallen nadat ik weg wilde rijden…en de zekering weer stuk. Met een nieuwe hoofdzekering weer laten lopen en de accu gemeten: spanningsregelaar lijkt oké en laadt tot 14 volt. Wegenwacht meet de standaardschakelaar door; blijkt kapot. Hij sluit de stekker die van de schakelaar naar de motor loopt door met een draad. Daarmee lijkt het probleem opgelost. De motor loopt en valt niet uit als ik hem in de versnelling zet. Opgelucht rijdt ik naar huis. Net voor ik thuis ben neem ik gas terug en….hoofdzekering klapt weer.
Wat kan dit zijn?
 
als de hoofdzekering klapt is er waarschijnlijk een dikke + draad doorgesleten tussen hoofzekering en de rest van de zekeringen. die maakt dan af en toe contact met het frame (de massa) en dan klapt de zekering. als na een andere zekering was die als het goed is eerder geklapt als de hoofdzekering. dat wordt dus goed kijken waar draadbomen framedelen kruisen en daar de isolatie bekijken.
 
1648278023174.png
 
Er zijn circuits direct vanaf de accu gezekerd. Maar ook, zoals de verlichting, circuits die pas na een schakelaar of het contactslot zijn gezekerd. Ik weet niet of het precies het juiste schema is maar je kan er zeker mee vooruit om fouten te zoeken, Suzuki houdt net als Yamaha heel trouw zijn principes in kleuren en schakelingen aan
 
Mijn suzuki m800 rijdt een tijdje totdat de hoofdzekering (30 amp) het begeeft. Daarmee begon het probleem. Met een nieuwe zekering bleek de motor gelijk uit te vallen nadat ik weg wilde rijden…en de zekering weer stuk. Met een nieuwe hoofdzekering weer laten lopen en de accu gemeten: spanningsregelaar lijkt oké en laadt tot 14 volt. Wegenwacht meet de standaardschakelaar door; blijkt kapot. Hij sluit de stekker die van de schakelaar naar de motor loopt door met een draad. Daarmee lijkt het probleem opgelost. De motor loopt en valt niet uit als ik hem in de versnelling zet. Opgelucht rijdt ik naar huis. Net voor ik thuis ben neem ik gas terug en….hoofdzekering klapt weer.
Wat kan dit zijn?
Dat was een oorzaak dus zou ik het eerst in deze bedrading zoeken.
 
Schakelaar stekker is los en de stekker naar het circuit is doorverbonden. Daarmee leek het euvel verholpen. Totdat na 6 km bij het gas loslaten de hoofdzekering weer kapot ging. Kan het stuk gaan van de standaardschakelaar samenhangen met waarmee het begon; hoofdzekering stuk. Spanningsregelaar lijkt bij mijn korte meting oké maar zou die toch ondanks dat een plotselinge piek kunnen geven waardoor de hoofdzekering sneuvelt? Heb ergens het idee dat het een en ander met elkaar te maken heeft.
 
Als een 30 amp zekering klapt kan je die piek wel vergeten zoveel spanning kan je dynamo niet opwekken .
Dat klappen komt alleen voor bij sluiting en ondanks dat je schakelaar is vervalen is die sluiting nog steeds aanwezig en je zal dus de kabelboom na moet lopen waar die draad van af de zekering naar de rest van de motor na toe gaat om die sluiting te vinden voor dat je motor in de brand vliegt
Maatje van had een donor fiets gekocht voor een injectie blok met brandschade veroorzaakt door sluiting
gelukkig alleen de kabelboom
P1010009.jpg
 
Oké….alles gecheckt. Geen kale draad kunnen vinden. Hij start en loopt prima stationair. Blijft ook prima lopen als ik gas geef. Blijft ook prima lopen als ik hem in zijn 1 zet. Echter als ik de koppeling laat opkomen brand de hoofdzekering door. Ik mis het verband…..
Dynamo, Spanningsregelaar?
 
Laatst bewerkt:
Bij de koppeling zit toch vaak een ondebrekingsschakelaar ❓ Kan deze schakelaar of draad wellicht een hoge weerstand oid opbouwen bij loslaten koppeling en daardoor de zekering laten springen ❓Ms schakelaartje vervangen, wellicht incl. bedrading. Weet niet zeker hoe je zoiets kunt doormeten.
 
Ah….zie nu inderdaad onder mijn koppelingshandel een schakelaartje zitten met een stiftje wat beweegt. Dat kleine ding zal toch niet…..
Ik dacht dat daar alleen de knipperlichten op zaten.
 
Laatst bewerkt:
Oké….alles gecheckt. Geen kale draad kunnen vinden. Hij start en loopt prima stationair. Blijft ook prima lopen als ik gas geef. Blijft ook prima lopen als ik hem in zijn 1 zet. Echter als ik de koppeling laat opkomen brand de hoofdzekering door. Ik mis het verband…..
Dynamo, Spanningsregelaar?
Dus je koppelingschakelaar werkt.

De zijstandaardschakelaar niet want hij geeft het sein dat de standaard uit staat en tevens krijg je daar een kortsluiting (die ook elders in je draadboom veroorzaakt kan worden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan