Hoofdzekering klapt

shotsailor

MF'er
14 dec 2004
231
13
Amstelveen
Mijn suzuki m800 rijdt een tijdje totdat de hoofdzekering (30 amp) het begeeft. Daarmee begon het probleem. Met een nieuwe zekering bleek de motor gelijk uit te vallen nadat ik weg wilde rijden…en de zekering weer stuk. Met een nieuwe hoofdzekering weer laten lopen en de accu gemeten: spanningsregelaar lijkt oké en laadt tot 14 volt. Wegenwacht meet de standaardschakelaar door; blijkt kapot. Hij sluit de stekker die van de schakelaar naar de motor loopt door met een draad. Daarmee lijkt het probleem opgelost. De motor loopt en valt niet uit als ik hem in de versnelling zet. Opgelucht rijdt ik naar huis. Net voor ik thuis ben neem ik gas terug en….hoofdzekering klapt weer.
Wat kan dit zijn?
 
Jammer dat je niet snel in het stroomschema kunt zien wat er precies allemaal afgezekerd is.
Als het meezit staat dat op het dekseltje van de zekeringenkast.

Even denken.
Maar waarschijnlijk is alles wel afgezekerd op de accu en startmotor, dynamo en spanningsregelaar na?
 
Als je normale zekeringen heel blijven hoef je nioet in een schakelaar of gebruiker te zoeken .
blijft alleen de draad over die van de circuit breaker naar de dynamo delen en contactslot loopt over als ik naar dat schema kijkt de rest is lichter af gezekerd
Dat is ook mijn gedachte. Het is een vette kortsluiting, die wss niet achter 1 vd kleinere zekeringen zit.

Hopelijk scheelt dit zoeken :)
 
Jammer dat je niet snel in het stroomschema kunt zien wat er precies allemaal afgezekerd is.
Als het meezit staat dat op het dekseltje van de zekeringenkast.

Even denken.
Maar waarschijnlijk is alles wel afgezekerd op de accu en startmotor en dynamo na?
Starter en dynamo en sr en contact. Ff uit mn hoofd.

Rest zal achter de kleinere zekeringen zitten.
 
Als ik vergelijkbare topics doorlees, kom ik vaak uit op Spanningsregelaar of Contactslot. Met SR. op één. Wellicht nog een dubbelcheck waard. Ms - kort- SR loskoppelen en proberen wat er gebeurd met koppeling loskomen ❓.
 
Schakelaar onder de koppelingshandel moet ik bestellen. Kreeg hem er niet heel af omdat de schroefkop rond was. Maar daar zou het dus niet aan kunnen liggen. Het blijft vreemd dat hij gewoon start en loopt en hij afslaat als de koppeling opkomt. Vorige keer zelfs, nadat de anwb de standaardschakelaar had doorverbonden, viel hij plotseling uit toen ik bijna thuis was en gas terug nam….of de koppeling gebruikte. Maar die had ik met schakelen al meer gebruikt. Maar…de ellende is begonnen toen hoj spontaan zo maar uitviel aan het einde van een rit en de hoofdzekering van 30 amp door was. Alle andere zekeringen oké. Toen ik die eerste keer de hoofdzekering had vervangen kon ik een aantal meters rijden voordat de zekering er weer uit ging. Nadat de anwb de standaardschakelaar had doorverbonden leek alles ook weer opgelost….totdat ik bijna thuis was dus.
En klapt hij er gelijk uit zodra ik de koppeling laat opkomen. Moet nu eerst een koppelingsschakelaar bestellen (hadden ze niet bij mijn motorzaak) voordat ik weer verder kan. Kan ik misschien iets doormeten met mijn multimeter…en hoe? Kan toch de spanningsregulator de boosdoener zijn?
 
Schakelaar onder de koppelingshandel moet ik bestellen. Kreeg hem er niet heel af omdat de schroefkop rond was. Maar daar zou het dus niet aan kunnen liggen. Het blijft vreemd dat hij gewoon start en loopt en hij afslaat als de koppeling opkomt. Vorige keer zelfs, nadat de anwb de standaardschakelaar had doorverbonden, viel hij plotseling uit toen ik bijna thuis was en gas terug nam….of de koppeling gebruikte. Maar die had ik met schakelen al meer gebruikt. Maar…de ellende is begonnen toen hoj spontaan zo maar uitviel aan het einde van een rit en de hoofdzekering van 30 amp door was. Alle andere zekeringen oké. Toen ik die eerste keer de hoofdzekering had vervangen kon ik een aantal meters rijden voordat de zekering er weer uit ging. Nadat de anwb de standaardschakelaar had doorverbonden leek alles ook weer opgelost….totdat ik bijna thuis was dus.
En klapt hij er gelijk uit zodra ik de koppeling laat opkomen. Moet nu eerst een koppelingsschakelaar bestellen (hadden ze niet bij mijn motorzaak) voordat ik weer verder kan. Kan ik misschien iets doormeten met mijn multimeter…en hoe? Kan toch de spanningsregulator de boosdoener zijn?
Dus na de anwb is het erger geworden?
En het doorverbinden van de jiffi hielp voor een aantal kilometers.

Ahaa, hier kunnen we wat mee.
Ik zou eerst de nieuwe schakelaar monteren.

Onee, toch niet je kunt de draden ook voor even doorverbinden, en gelijk testen wat het doet.
 
Als je nou merkt dat je makken hebt op het moment dat je de koppeling loslaat dan slaat de zekering door. Betekent dat dan niet datr het schakelaartje gewoon schakelt? Sat je dus een goede schakelaar gaat vervangen? Ik weet effe niet oftie bij jou aan de buitenkant erop geschroefd is. Meestal wel namelijk, het kan haast niet in de stuurschakelaar
 
Als ik @Boevie zijn schema aanhoud gaat er een plus naar de killswitch, van de killswitch naar de startknop, daar vandaan krijgt de koppelingsschakelaar als je niet op de startknop drukt al helemaal geen spanning meer. Met andere woorden: Zolang je niet op de startmotorknop drukt kan de koppelingsschakelaar helemaal geen sluuiting veroorzaken want er is geen spanning.
 
Print nu gewoon eerst even dat schema af, kleur dan enkel de draad die van je hoofdzekering afkomt in en kijk wat daar allemaal op zit. Tot nu toe zie ik hier niks anders dan wild gegok en aannames.
Eerst uitsluiten, dan kun je je concentreren op de mogelijke oorzaken.
 
Als je nou merkt dat je makken hebt op het moment dat je de koppeling loslaat dan slaat de zekering door. Betekent dat dan niet datr het schakelaartje gewoon schakelt? Sat je dus een goede schakelaar gaat vervangen? Ik weet effe niet oftie bij jou aan de buitenkant erop geschroefd is. Meestal wel namelijk, het kan haast niet in de stuurschakelaar
Het is een ronde schakelaar, geen rechthoekig blokje. Maar hoe het nu precies zit?
 
Als ik @Boevie zijn schema aanhoud gaat er een plus naar de killswitch, van de killswitch naar de startknop, daar vandaan krijgt de koppelingsschakelaar als je niet op de startknop drukt al helemaal geen spanning meer. Met andere woorden: Zolang je niet op de startmotorknop drukt kan de koppelingsschakelaar helemaal geen sluuiting veroorzaken want er is geen spanning.
maar die lopen toch via de fusebox, toch niet door de 30 amp zekering, dus die zou er dan eerder uitklappen lijkt me
30 amp gaat naar contactslot, regelaar/dynamo, fan, , de rest is afgezekerd via lichtere zekeringen volgens mij, en de koppelings/jiffy schakelaars ook, dus ik begrijp die gedachte niet helemaal dat die de oorzaak zou zijn, maar kan het mis hebben
 
Spanningsregelaar heb ik eerder opgemeten. Gaf 14 volt bij stationair toerental en liep terug naar 13,5 bij gas geven; precies wat een SP moet doen lijkt mij. Morgen de nieuwe stuurschakelaar erop zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan