Hoog stationair toerental racer?

minder lomp terugschakelen en rustiger de koppeling loslaten + je vering goed afstellen zijn de factoren die verhelpen dat je achterwiel niet aan de slip/stuiter gaan.

slipperclutch is bijzonder handig maar is een "lapmiddel" tegen bovenstaande onderdelen die dan slecht staan afgesteld. Slipperclutch doet eigenlijk het werk van jou linkerhand. neemt niet weg dat het bijzonder handig is!
:Y
:^ zeker op de spannende momenten (bij het uitremmen bijv.) erg handig zo'n slipperclutch :)
 
minder lomp terugschakelen en rustiger de koppeling loslaten + je vering goed afstellen zijn de factoren die verhelpen dat je achterwiel niet aan de slip/stuiter gaan.

slipperclutch is bijzonder handig maar is een "lapmiddel" tegen bovenstaande onderdelen die dan slecht staan afgesteld. Slipperclutch doet eigenlijk het werk van jou linkerhand. neemt niet weg dat het bijzonder handig is!
:Y

wat betreft me nivo...
wat is nivo?
www.motorfreaks.nl/fsget.php?id=15148
http://www.motorfreaks.nl/index.php/dl/2959

dit is 1 van de dingen in motorland die ik doe...kortom ik draag me steentje bij :)

Nivo...

Is dat niet die R6 die je platgereden had, Napo? ;)
 
U hebt gezocht op nivo:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.
;)

Iedereen kan zichzelf op zijn eigen niveau nog verbeteren. Ik weet dat Vos op mijn 25kW'ertje met slechte banden ook 2:10 op Assen kan rijden ipv 2:28. Maar ook hij rijdt elke keer weer harder op zijn Ten Kate Honda. Telkens door de fiets aan te passen, op welke manier dan ook.
Als Leon met een kleine aanpassing (die Vos of Veneman niet gebruikt) had kunnen voorkomen dat hij met die R6 aan de glij ging, had hij dat ook niet gelaten.
 
Als Leon met een kleine aanpassing (die Vos of Veneman niet gebruikt) had kunnen voorkomen dat hij met die R6 aan de glij ging, had hij dat ook niet gelaten.
zeker, combinatie van en human error en teveel veervoorspanning achter...(het gaf zoveel vertrouwen...dus ga je harder...geen waarschuwing...en dan kwijt...

diegene die je in het filmpje zit die me voorbij steekt bleek (hoorde ik een maand later van yamaha) dat dat een ex japans superbike kampioen was die redacteur was/is voor een japans motorblad die de R6 test deed.(ik begreep later dus waarom hij zo snel was...)

iedereen kan vallen dus en het kan mij ook gebeuren...
 
Beetje jammer dat dit in een soort "ik heb het grootste ego en ik kan harder dan jij" discussie is ontaard.

Wat maakt het nou uit op welk nivo iemand rijdt, als hij prettiger rijd door zo'n kleine aanpassing dan is het toch goed? En dan kunnen allemaal snelle mannen daarom lachen, feit is dat je zelf op de motor zit en als het voor jou beter voelt moet je het doen. Die zijn ook ooit eens begonnen met hun eerste les voor rijbewijs A......

Voor mij (en over mijn nivo hoeft in ieder geval geen enkele twijfel te bestaan..) was het een verbetering om mijn stationair toerental op te draaien naar zo'n 1700 toeren. Wat er verbeterde? Shoot me! Maar het voelde rustiger, dus beter. Simpel.
 
zeker, combinatie van en human error en teveel veervoorspanning achter...(het gaf zoveel vertrouwen...dus ga je harder...geen waarschuwing...en dan kwijt...

diegene die je in het filmpje zit die me voorbij steekt bleek (hoorde ik een maand later van yamaha) dat dat een ex japans superbike kampioen was die redacteur was/is voor een japans motorblad die de R6 test deed.(ik begreep later dus waarom hij zo snel was...)

iedereen kan vallen dus en het kan mij ook gebeuren...
vind het knap dat jij(mede) de schuld weet te leggen bij een niet goed afgestelde veervoorspanning... :? Denk wel te mogen stellen dat op ons alles behalve professioneel niveau dus, de oorzaak van een eenzijdige valpartij (en dan in het bijzonder die zonder een technisch defect of oorzaak van buitenaf) hoofdzakelijk is toe te schrijven aan de berijder. En wat een geluk dat je niet bent ingehaald door een "normale" coureur :+ lijkt wel of je je schaamt als je ingehaald wordt,geeft dat wat dan? En inderdaad iedereen kan vallen, zelfs Napo
 
Laatst bewerkt:
Beetje jammer dat dit in een soort "ik heb het grootste ego en ik kan harder dan jij" discussie is ontaard.

Wat maakt het nou uit op welk nivo iemand rijdt, als hij prettiger rijd door zo'n kleine aanpassing dan is het toch goed? En dan kunnen allemaal snelle mannen daarom lachen, feit is dat je zelf op de motor zit en als het voor jou beter voelt moet je het doen. Die zijn ook ooit eens begonnen met hun eerste les voor rijbewijs A......

Voor mij (en over mijn nivo hoeft in ieder geval geen enkele twijfel te bestaan..) was het een verbetering om mijn stationair toerental op te draaien naar zo'n 1700 toeren. Wat er verbeterde? Shoot me! Maar het voelde rustiger, dus beter. Simpel.


Als ji je er goed bij voelt maakt het geen zak uit wat een ander daar van vind
*O*
 
vind het knap dat jij(mede) de schuld weet te leggen bij een niet goed afgestelde veervoorspanning... :? Denk wel te mogen stellen dat op ons alles behalve professioneel niveau dus, de oorzaak van een eenzijdige valpartij (en dan in het bijzonder die zonder een technisch defect of oorzaak van buitenaf) hoofdzakelijk is toe te schrijven aan de berijder. En wat een geluk dat je niet bent ingehaald door een "normale" coureur :+ lijkt wel of je je schaamt als je ingehaald wordt,geeft dat wat dan? En inderdaad iedereen kan vallen, zelfs Napo
Dan kun je alles wel toeschrijven aan de berijder. Zelfs met mijn beperkte capaciteiten voel ik duidelijk verschil door ingaande en/of uitgaande demping 2 klikken zwaarder of lichter te zetten. Ik ben dus van mening dat afstelling het verschil kan maken tussen erop blijven zitten en eraf vallen, zelfs op ons bescheiden niveau.
 
Inderdaad, vallen is altijd!! rijdersfout
(tenzij je valt door olie, of erafgereden wordt)
Ké jij je zin, laten we het wat nuanceren ;) Vallen wordt deels veroorzaakt door de rijder en deels door de afstelling van de motor. Laat zeggen 90% door de rijder, 10% door de motor. De rijder heeft dan niet voldoende rekening gehouden met het gedrag van de motor.

Als ik er dus voor zorg dat m'n motor beter reageert, wordt de kans dat ik val alweer een stukje kleiner.

[me]Joris houdt er eigenlijk ook niet van om de motor de schuld te geven[/me]
 
Ké jij je zin, laten we het wat nuanceren ;) Vallen wordt deels veroorzaakt door de rijder en deels door de afstelling van de motor. Laat zeggen 90% door de rijder, 10% door de motor. De rijder heeft dan niet voldoende rekening gehouden met het gedrag van de motor.

Als ik er dus voor zorg dat m'n motor beter reageert, wordt de kans dat ik val alweer een stukje kleiner.

[me]Joris houdt er eigenlijk ook niet van om de motor de schuld te geven[/me]

Je spreekt jezelf tegen Joris. Als de rijder de motor niet goed afstelt is dat ook een rijdersfout 8-)

En een goede rijder merkt de eventuele beperkingen van de fiets tijdig op en past z'n rijstijl hierop aan of gaat als het geen goede rijder is alsnog op z'n bek. Een rijder dient zich toch ook zoveel mogelijk aan te passen aan de omstandigheden.
 
Je spreekt jezelf tegen Joris. Als de rijder de motor niet goed afstelt is dat ook een rijdersfout 8-)

En een goede rijder merkt de eventuele beperkingen van de fiets tijdig op en past z'n rijstijl hierop aan of gaat als het geen goede rijder is alsnog op z'n bek. Een rijder dient zich toch ook zoveel mogelijk aan te passen aan de omstandigheden.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik bedoel dus niet dat 90% van de valpartijen veroorzaakt wordt door de rijder en 10% van de valpartijen door de motor. Ik bedoel dat een groot deel van één valpartij toe te schrijven is aan de rijder en slechts een klein deel aan de motor.

Ik ben het dus met je eens ;) Behalve met het punt dat ik mezelf tegen zou spreken O-)
 
Ik ga er volgend jaar eens mee experimenteren. Als ik 't gas erop zet in de bocht krijg ik altijd een gigantische klap te verwerken. Ben benieuwd of 't verhogen van 't stationair toerental daar iets aan kan doen...

Overigens, 't uitslaan van 't achterwiel dan wel stuiteren kan je toch voorkomen door tussengas te geven? En wat doe je dan? Je toerental 'opschroeven'. Toch? Dus er zit een kern van waarheid in naar mijn mening.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er volgend jaar eens mee experimenteren. Als ik 't gas erop zet in de bocht krijg ik altijd een gigantische klap te verwerken. Ben benieuwd of 't verhogen van 't stationair toerental daar iets aan kan doen...

Overigens, 't uitslaan van 't achterwiel dan wel stuiteren kan je toch voorkomen door tussengas te geven? En wat doe je dan? Je toerental 'opschroeven'. Toch? Dus er zit een kern van waarheid in naar mijn mening.

Ik rij op dezelfde motor en het schijnt een CBR kwaaltje te zijn. Gewoon nooit je gas helemaal dicht doen als je de bocht in stuurt. Ik ga dit weekend ook even experimenteren met het toerental.

Dat stuiteren had ik trouwens ook. Gewoon tussen elke keer terugschakelen je koppeling op laten komen. Tussen gas kan natuurlijk ook, maar vergt wel een ervaren rechterhand. Als het dan nog niet weg is, moet je het in je vering zoeken.
 
Ik rij op dezelfde motor en het schijnt een CBR kwaaltje te zijn. Gewoon nooit je gas helemaal dicht doen als je de bocht in stuurt. Ik ga dit weekend ook even experimenteren met het toerental.
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn :Y Post je ze hier effe?

Dat stuiteren had ik trouwens ook. Gewoon tussen elke keer terugschakelen je koppeling op laten komen. Tussen gas kan natuurlijk ook, maar vergt wel een ervaren rechterhand. Als het dan nog niet weg is, moet je het in je vering zoeken.
Ja dat van die rechterhand daar ben ik inmiddels ook achter. Ik zit er nog al eens naast wat betreft gas geven en de koppeling op laten komen :X 't is lang niet zo makkelijk als 't klinkt. Maarja, ik heb zoiets van hoe meer ik 't doe/oefen hoe beter 't zal gaan uiteindelijk (hoop ik :+ )
 
zolang een een barry veneman of arie vos op een volledig standaard motorfiets (600rr of een gxsr1000/600) 98%gehakt maakt van alle mf bezoekers met op fabrieksafsgesteld stationair toerental maak je mij niet wijs dat het iets toevoegd :)

de rijder maakt het verschil....en niet je stationair toerental :)

[opdekastjaagmodus]zet je stationair toerental op 14.000 toeren op je 600, ga je harder de bocht in, en je komt er eerder uit...[/opdekastjaagmodus]

so, iedereen rijdt zoals men het zelf lekkerder vindt. Als het voor de gemiddelde rijder met hoog stationair lekkerder is, dan voegt het klaarblijkelijk iets toe. Rossi wil een demper, of het iets toevoegd :? , voor hem wel.
 
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn :Y Post je ze hier effe?Ja dat van die rechterhand daar ben ik inmiddels ook achter. Ik zit er nog al eens naast wat betreft gas geven en de koppeling op laten komen :X 't is lang niet zo makkelijk als 't klinkt. Maarja, ik heb zoiets van hoe meer ik 't doe/oefen hoe beter 't zal gaan uiteindelijk (hoop ik :+ )
Direct nadat je de koppeling los laat gas er een streepje op. En plat de bocht door en dan geleidelijk het gas opendraaien en van binnen naar buiten laten waaieren zodat je helemaal bij de curbs uitkomt. Je zoekt de buitenkant met je gas dus op! Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan