anyway,
choppers zijn voor de mensen voor wie het allemaal niet zo "hoeft". onder het mom van "met 120km/h komen we er ook". je ziet deze fietsen voornamelijk bij mensen die of pas hun rijbewijs hebben (en het pk-km/h vlammetje nog niet brand) of mensen die gewoon van A naar B willen, geen gezeik met tandwielen en kettingen en graag hebben dat de motor met zo weinig mogelijk toeters en bellen het gewoon elke morgen doet. veelal mensen die zelden op de snelweg komen, behalve dan voor naar/van toerritten.
nakeds zijn voor mensen voor wie geen chopper willen rijden maar voor de rest vrijwel overeenkomen, iets meer snelweg mogelijkheden, minder anti-onderhoud.
touringfietsen zijn voor mensen die van alles wat willen. geen flater slaan bij het verkeerslicht, mee kunnen komen op de snelweg, voornamelijk voor de mensen die meer kilometers maken dan alleen 2000km in de lente/zomer en dat ook nog willen doen zonder rugpijn enz.
supersports zijn voor mensen die ergens een gebrek hebben (lelijk, dom, etc) en dit gebrek met een snelle fiets goed willen maken. dat ze nog geen 50% eruit halen wat in de fiets zit maakt niemand wat uit en dat ze wanneer ze op 51% van het kunnen van de fiets al op hun bek gaan ook niet.
grootste merken zijn denk ik honda (CB(R)600, Varadero, VFR), BMW (R1150), yamaha (FJR1300, R6, Fazer), kawasaki (Z1000)