Hulpvaardige motorrijders

Beetje of topic,maar wel leuk
Ik ga in Hilversum door de tunnel met mijn transporter bus, en moet daarna tegen de bult op ,in de sneeuw en het stoplicht gaat op rood,ik sta stil en kom nooit meer weg ,twee mooie meiden stappen uit en duwen mij de tunnel uit,geweldig vind ik dat
Meestal is het inderdaad de man die 'm de tunnel in duwt.
 
Ik zou niet goed weten wat dit met motorrijden te maken heeft. Ik ben nog maar sinds kort motorrijder, maar als automobilist stop ik ook gewoon om te helpen als dat kan en als ik denk dat dat nodig of nuttig is.

Mijn mooiste voorbeeld vind ik zelf nog wel die keer dat een fietser op een kruisend fietspad werd aangereden waarop de automobilist uitstapte. Niet om te helpen maar om die vent nog een paar keer hard op z’n gezicht te meppen. Daarna rijdt hij er vandoor. Ik bel 112 en stop bij die fietser en vraag of het goed gaat. Het gaat goed met hem en ik heb inmiddels de politie aan de lijn. Omdat het met de fietser goed ging ben ik toen met de politie op de carkit achter die vent aangegaan. Die reed overal door rood en veel te hard. De politie vroeg of ik er achteraan wilde gaan dus ik ook met 100 km/u door Delft. Ondertussen werden er politiewagens achteraan gestuurd dus ineens waren er meerdere politiewagens vanuit alle richtingen die het over konden nemen en kon ik m’n weg vervolgen. De man is opgepakt en een week later ben ik op het politiebureau geweest voor een getuigenverklaring die bij de aangifte van de fietser is gevoegd.

Ook een keer voor het mobiele telefonietijdperk een vrouw ‘s avonds langs de A12 met pech zien staan. Ook gestopt en ze bleek een leerling van me waar ik die avond nog les aan had gegeven (ik gaf les bij een avondopleiding in die tijd). Ik heb haar naar de eerstvolgende afrit gesleept en toen meteen maar naar haar huis in Bodegraven.
 
ja ik wil nog wel eens helpen als ik denk dat ik kan helpen en niet alleen maar in de weg sta. al vaker gedaan. een trekker die een halve lading strobalen was verloren midden op de rotonde, reed de file voorbij en had ook best die trekker en strobalen voorbij gekund maar dan help ik (in tegenstelling tot die tuterende zuurkijkende automobilisten) even om de balen van de weg te krijgen richting de aanhanger en de berm. of als je door de file heen rijdt op de snelweg en je ziet dat de file veroorzaakt wordt door dat mensen proberen het loopvlak van een vrachtwagen te ontwijken dat midden op de snelweg ligt na een klapband. dan stop ik even stop het verkeer even en gooi dat loopvlak even over de vangreel heen zodat de file weer kan oplossen. het is nooit gefilmd en nooit op het internet verschenen. en als ik wel van die ramptoeristen zie filmen loop ik op ze af om te vragen waarom ze niet aan het helpen zijn. ik zal wel ouderwets zijn of zo.
Zet je dan je bril af en kleed je je even heel snel om in een blauw-rood schaatspak?
 
Ik zou niet goed weten wat dit met motorrijden te maken heeft. Ik ben nog maar sinds kort motorrijder, maar als automobilist stop ik ook gewoon om te helpen als dat kan en als ik denk dat dat nodig of nuttig is.

Mijn mooiste voorbeeld vind ik zelf nog wel die keer dat een fietser op een kruisend fietspad werd aangereden waarop de automobilist uitstapte. Niet om te helpen maar om die vent nog een paar keer hard op z’n gezicht te meppen. Daarna rijdt hij er vandoor. Ik bel 112 en stop bij die fietser en vraag of het goed gaat. Het gaat goed met hem en ik heb inmiddels de politie aan de lijn. Omdat het met de fietser goed ging ben ik toen met de politie op de carkit achter die vent aangegaan. Die reed overal door rood en veel te hard. De politie vroeg of ik er achteraan wilde gaan dus ik ook met 100 km/u door Delft. Ondertussen werden er politiewagens achteraan gestuurd dus ineens waren er meerdere politiewagens vanuit alle richtingen die het over konden nemen en kon ik m’n weg vervolgen. De man is opgepakt en een week later ben ik op het politiebureau geweest voor een getuigenverklaring die bij de aangifte van de fietser is gevoegd.

Ook een keer voor het mobiele telefonietijdperk een vrouw ‘s avonds langs de A12 met pech zien staan. Ook gestopt en ze bleek een leerling van me waar ik die avond nog les aan had gegeven (ik gaf les bij een avondopleiding in die tijd). Ik heb haar naar de eerstvolgende afrit gesleept en toen meteen maar naar haar huis in Bodegraven.
Nog een. The League of extraordinairy gentlemen bestaat dus echt.
 
Ik zou niet goed weten wat dit met motorrijden te maken heeft. Ik ben nog maar sinds kort motorrijder, maar als automobilist stop ik ook gewoon om te helpen als dat kan en als ik denk dat dat nodig of nuttig is.
Wat het er misschien wel mee te maken heeft is dat het op de motor bijna altijd heel veel makkelijker is om op z'n minst even te polsen of er hulp nodig is, of kleine dingen te doen (omgevallen fiets oprapen of zo). Gewoon omdat je over het algemeen een motor wel stil kunt zetten zonder verkeer te blokkeren en een auto niet.

Maar eens, hulpvaardigheid zit in de mens en niet in het vervoermiddel. Ik woon in Amsterdam Centrum en sta dus vaak onverwacht met de auto achter iemand die ergens in een nauw straatje stilstaat omdat ze een paar spullen moeten uitladen of zo. Of ik rijd er met de motor langs. Hoe vaak het al niet gebeurd is dat er twintig zenuwenlijers achter staan te toeteren, en dat ik de enige ben die even af- of uitstapt om te helpen sjouwen (want tsja, je staat er toch, waarom dan niet wat doen) zodat iedereen weer sneller weg is... :)

Samenleven... Het kan ook zo leuk zijn af en toe.
 
Laatst bewerkt:
Maar is het niet zo dat een motorrijder met pech zijn helm op een stukje afstand van de motor op de grond zet?
Weet niet uit welk verleden jij komt, maar vroeger werd er een gele sjaal aan het stuur gebonden. Daarmee rijst de vraagt wie er in hemelsnaam, 100 jaar voor Rossi, iets geels droeg op de motor.

Over geel gesproken, in de jaren 1980 moesten we soms opdringerige ANWB mannen wegjagen, die hadden er toen echt nog geen verstand van.

Motoragenten vaak wel, een paar goede tips gehad zoals het tikken met een schroevendraaier op de vlotterkamers bij afgeslagen motor, waarbij ik zelf aan een elektrisch probleem dacht.

Zoals eerder gezegd hielpen motorrijders elkaar vroeger (1-2 generaties geleden) vaker wel dan niet, het was een soort geven en nemen.
 
Zet je dan je bril af en kleed je je even heel snel om in een blauw-rood schaatspak?
is niet nodig als het al zo goed als stil staat is er altijd wel iemand met genoeg verstand (vaak in een vrachtwagen) die begrijpt wat je van plan bent en alvast even op de rem trapt voordat je het vraagt. en mensen zijn net kuddedieren als de eerste het begrijpt volgt de rest, daar is geen speciale kleding voor nodig alleen duidelijke communicatie. en je voordoen als iets of iemand wat je niet bent wekt alleen maar agressie en verwarring op.
 
is niet nodig als het al zo goed als stil staat is er altijd wel iemand met genoeg verstand (vaak in een vrachtwagen) die begrijpt wat je van plan bent en alvast even op de rem trapt voordat je het vraagt. en mensen zijn net kuddedieren als de eerste het begrijpt volgt de rest, daar is geen speciale kleding voor nodig alleen duidelijke communicatie. en je voordoen als iets of iemand wat je niet bent wekt alleen maar agressie en verwarring op.
Vond het best wel superman acties.
 
Die was ook zeker nodig. Maar nogmaals; alles stond stil, dikke file, en niemand die uberhaupt de moeite neemt om te kijken of er ernstig gewonden zijn.

Terwijl iedereen braaf staat te wachten op een weginspecteur/politie/ambulance staat de tijd niet stil voor de mensen die nog in die autos zitten.
Als je zoiets doet, rij dan voorbij het ongeval en parkeer daar in het verlengde er van. Sta je het minst onveilig en kun je nog weg als de politie besluit dat de hele weg afgesloten moet worden
 
Met startkabels en moderne auto's is het wel oppassen dat je geen enorme spanningpieken veroorzaakt waar de elektronica absoluut niet tegen kan. Het hoe, wat en waarom is via google wel te vinden.
Dat is een broodje aap verhaal. Als je weet hoe dat spul allemaal gemaakt wordt moet je het behoorlijk bont maken wil je het kunnen frituren. Kortstondige spanningspieken van een paar duizend volt moet zoiets aan kunnen. Zelfs verkeerdom monteren (+ waar de - hoort en andersom) kunnen ze hebben. En dat alles met een accuspanning tussen de 6 en 36 volt.
Staat allemaal in ISO normen waar ze aan moeten voldoen.
Helemaal ongevaarlijk was dat niet, want van de 8 automobilisten die ik verzocht om even 112 te bellen (ik was in motorpak en wilde snel naar de slachtoffers toe) kreeg ik 7 middelvingers, 6 wilden mij omver rijden omdat het avondeten stond te wachten, en eentje belde uiteindelijk idd 112. Ook toen de hulpdiensten waren gearriveerd en de ongevalsplaats was afgesloten, heb ik diverse hulpverleners (politie, ambu) opzij zien springen om niet geraakt te worden door auto’s waarvan de bestuurders geen zin hadden om te wachten, en domweg dwars door de ongevalsplaats, en over de brokstukken heen, reden. Maar goed, je doet wat je kunt, omdat je er nu eenmaal bent en kunt helpen.
In geval van ongeluk stop ik hoe dan ook. Maar heb het al meegemaakt dat ik in de spits onderuit gereden werd en terwijl ik nog op het asfalt lag ging het stoplicht op groen, en reed iedereen er met een grote boog omheen. Bizar is dat.
 
Dat is een broodje aap verhaal. Als je weet hoe dat spul allemaal gemaakt wordt moet je het behoorlijk bont maken wil je het kunnen frituren. Kortstondige spanningspieken van een paar duizend volt moet zoiets aan kunnen. Zelfs verkeerdom monteren (+ waar de - hoort en andersom) kunnen ze hebben. En dat alles met een accuspanning tussen de 6 en 36 volt.
Staat allemaal in ISO normen waar ze aan moeten voldoen.
...
Ik heb toen ik nog Merc C-Klasse reed ook eens iemand geholpen met starten. (Niets gebeurd alles inderdaad goed gegaan)
Echter toen ik dat bij een beurt vertelde kreeg ik toch echt van de werkplaats chef het dringende advies dat niet te doen.
En ja het gaat 9 van de 10 keer goed en de 10de keer zit je aan een nieuwe unit van ruim 800 eur had hij het over en ik zou niet de eerste zijn en ook niet de laatste.

Zou de officiële dealer dan ook een broodje aap vertellen? Dat lijkt mij dan weer moeilijk te geloven.

en nee ik rijd geen merc meer :+
 
Ik heb toen ik nog Merc C-Klasse reed ook eens iemand geholpen met starten. (Niets gebeurd alles inderdaad goed gegaan)
Echter toen ik dat bij een beurt vertelde kreeg ik toch echt van de werkplaats chef het dringende advies dat niet te doen.
En ja het gaat 9 van de 10 keer goed en de 10de keer zit je aan een nieuwe unit van ruim 800 eur had hij het over en ik zou niet de eerste zijn en ook niet de laatste.

Zou de officiële dealer dan ook een broodje aap vertellen? Dat lijkt mij dan weer moeilijk te geloven.

en nee ik rijd geen merc meer :+
Geen idee hoe dat verhaal de wereld in is geholpen, maar ik werk in dezelfde industrie, nog voordat het in de handen van de monteur komt of door een fabriek gemaakt wordt. Het ontwerpen van dit soort onderdelen zegmaar. Dit soort eisen zijn gewoon dingen waar alle elektronica in de automotive industrie aan moet voldoen. En ik heb hier op kantoor echt al vaak dat soort elektronica naar z'n limieten en eroverheen geholpen. Enige wat stuk is gegaan waren onderdelen die eigenlijk niet bedoeld waren voor de automotive industrie.
 
.. En ik heb hier op kantoor echt al vaak dat soort elektronica naar z'n limieten en eroverheen geholpen. Enige wat stuk is gegaan waren onderdelen die eigenlijk niet bedoeld waren voor de automotive industrie.
Onderschat nooit wat de gemiddelde gebruiker kan stuk maken :+

Kan hoor, bij mij ging het ook goed. En iemand kan maar zo een toeval (of pech) hebben dat zo'n unit kapot gaat toevallig bij het starten.
En dan de oorzaak bij het starten leggen, terwijl dat niet de oorzaak is. En dan is zo'n verhaal zo de wereld in
 
Dat is een broodje aap verhaal. Als je weet hoe dat spul allemaal gemaakt wordt moet je het behoorlijk bont maken wil je het kunnen frituren. Kortstondige spanningspieken van een paar duizend volt moet zoiets aan kunnen. Zelfs verkeerdom monteren (+ waar de - hoort en andersom) kunnen ze hebben. En dat alles met een accuspanning tussen de 6 en 36 volt.
Staat allemaal in ISO normen waar ze aan moeten voldoen.

In geval van ongeluk stop ik hoe dan ook. Maar heb het al meegemaakt dat ik in de spits onderuit gereden werd en terwijl ik nog op het asfalt lag ging het stoplicht op groen, en reed iedereen er met een grote boog omheen. Bizar is dat.

Kun je met die normen dan ook aan een voertuig lassen met de accu aangesloten? Zou dan alles heel moeten blijven?
Ik maak bij eigen voertuigen vrijwel nooit de accu los en is altijd goed gegaan.
Maar men zegt dat het wel moet. Misschien ook broodje aap?
 
Kun je met die normen dan ook aan een voertuig lassen met de accu aangesloten? Zou dan alles heel moeten blijven?
Ik maak bij eigen voertuigen vrijwel nooit de accu los en is altijd goed gegaan.
Maar men zegt dat het wel moet. Misschien ook broodje aap?
Lassen durf ik niet te zeggen. Dan heb je het niet over kortstondig vonkjes, maar over langere tijd hoge stromen.

Als bonus daarbij zou ik eigenlijk zeggen dat accu losmaken niet veel doet om je ECU's te beschermen. De verbinding via het chassis van het voertuig is er nog steeds.
 
Ja, ik vind mezelf behulpvaardig als ik toegevoegde waarde heb. Als er ergens al 5 man omheen zit dan ga ik niet nog eens erbij staan.

Meegemaakt dat voor het huis van een vriendin een scooter hard werd geschept door een auto. Toevallig wilde ik al weggaan. Zij is EHBO getraind, dus zij hield zijn hoofd recht terwijl die op de grond lag en de ambu onderweg was. Ik probeerde hem gerust te stellen en het comfortabel te maken: maakte zijn jas los omdat hij zei dat hij het zo warm had. Vroeg of ik nog iemand kon bellen (was hij zelf toe niet in staat leek) en heb zijn vrouw gebeld. Erbij gezeten tot alle hulpdiensten er waren.
Dit bedoel ik dus met nut hebben, als er al anderen omheen zwengelen laat ik het ook gaan.
 
Ik stop altijd als het kan. Pas nog bij de bouwmarkt een dame 50+ geholpen met spul inladen.

Ooit eens tussen de file doorgereden omdat er een auto stil stond met pech. Had het helaas te laat door om te stoppen en te helpen.

Een paar kilometer verder stond er weer een auto stil midden op de weg. Daar wel gestopt (was een niet Nederlands stel dat met hun kind naar het ziekenhuis moest). Wat baalde ik er toen van dat ik ze niet kon helpen! Auto weg duwen was geen optie, overige verkeer reed te hard. En ik kon ze moeilijk achterop meenemen...
 
Inderdaad. Maar, heel gek, dat gebeurt vrijwel nooit langs de weg, integendeel.

Je bedoelt de snelweg?

Als ik op de snelwegen rijd heb ik meestal alleen oog op voertuigen die rijden, niet die stilstaan.. wil niet zeggen dat ik niet behulpvaardig ben, maar het valt mij nooit zo op. Totdat ik er langs gereden ben.
 
Je zegt net nog dat er misschien wel honderden auto's voorbij zijn gereden, dan is er niks geblokkeerd toch? En als er wel iets gevaarlijk is, is het wel het verkeer wat langs een ongeluk rijdt, iedereen zit op z'n lulijzer te priegelen voor de filmpjes en foto's en let niet meer op de weg.
Nee, niet iedereen. Ik zit niet op mijn telefoon te priegelen voor de filmpjes. Ik heb mijn telefoon niet eens in mijn hand.
 
Je bedoelt de snelweg?

Als ik op de snelwegen rijd heb ik meestal alleen oog op voertuigen die rijden, niet die stilstaan.. wil niet zeggen dat ik niet behulpvaardig ben, maar het valt mij nooit zo op. Totdat ik er langs gereden ben.
Nee hoor, ik bedoel eigenlijk elke weg. Het gebeurt véél vaker dat mensen met een probleem te weinig hulp aangeboden krijgen dan dat ze te veel hulp aangeboden krijgen. Althans, in mijn ervaring. En hoe meer voertuig-gebaseerd de weg (i.t.t. fietspaden, stoepen etc.) hoe groter dat effect.

En dat stilstaande voertuigen niet opvallen, ik geloof het wel maar bij mij werkt dat denk ik heel anders... Dat zijn dingen die mij juist opvallen. Alles dat gewoon dezelfde kant op met dezelfde snelheid beweegt is waar ik volgens mij het minst op let :)

Overigens heb ik het niet alleen over gestrande voertuigen maar ook over bijvoorbeeld:
- moeders die twee boodschappentassen en een huilend kind op een fiets proberen te hijsen zonder een van de drie te laten vallen
- gehandicapten die een straat willen oversteken maar geen voorrang krijgen
- studenten die proberen om een matras of een wasmachine in een oude auto te prakken (been there, done that)

Ook dat zijn allemaal mensen die je gewoon met een minuut van je tijd een betere dag kunt bezorgen, EN iemand thuis laten komen met weer een klein plusje in z'n hoofd onder "motorrijders", EN voor je (mijn iig wel) eigen ego is het ook leuk om thuis te komen met de gedachte "toch weer een goede daad gedaan".
 
Laatst bewerkt:
Als er op de snelweg iemand stil staat onstaat er meestal wel file.

Zo ook gehad op hoofdbaan A16 richting de brienenoordbrug. Reed allemaal erg langzaam. Stond 1 auto op de middelste van de 3 banen stil.
Auto ervoor gezet en die kapotte op de vluchtstrook geduwd, zelfs dan proberen ze je nog voorbij te rijden. Gasten ik ben niet voor m’n lol een auto aan het duwen op de snelweg, wacht even 2tellen. Vrachtwagenchauffer snapte het wel en wacht netjes, kon ik ook weer instappen en weg daar.
Les voor de volgende keer, stop er niet voor ook al rijd alles stapvoets. Doe maar gewoon de vluchtstrook want het liefst rijden ze je overhoop omdat de piepers thuis al klaar staan. Dus het is al meer gemeld, denk om je eigen veiligheid. Toen ik weer weg was heeft een passagier de politie of RWS gebeld, mogen die het klusje afmaken.
 
Dat is een broodje aap verhaal. Als je weet hoe dat spul allemaal gemaakt wordt moet je het behoorlijk bont maken wil je het kunnen frituren. Kortstondige spanningspieken van een paar duizend volt moet zoiets aan kunnen. Zelfs verkeerdom monteren (+ waar de - hoort en andersom) kunnen ze hebben. En dat alles met een accuspanning tussen de 6 en 36 volt.




 
Terug
Bovenaan Onderaan