Hulpvaardige motorrijders

Mja, snelweg uit- of afstappen echt alleen op de vluchtstrook in uiterste noodzaak, of als het écht helemaal stilstaat. Als in knalgele fluor gepakte wegwerkers met andreasstrepen en van die bakenwagens al dagelijks voor hun knar worden gereden...
 
Als er op de snelweg iemand stil staat onstaat er meestal wel file.

Zo ook gehad op hoofdbaan A16 richting de brienenoordbrug. Reed allemaal erg langzaam. Stond 1 auto op de middelste van de 3 banen stil.
Auto ervoor gezet en die kapotte op de vluchtstrook geduwd, zelfs dan proberen ze je nog voorbij te rijden. Gasten ik ben niet voor m’n lol een auto aan het duwen op de snelweg, wacht even 2tellen. Vrachtwagenchauffer snapte het wel en wacht netjes, kon ik ook weer instappen en weg daar.
Les voor de volgende keer, stop er niet voor ook al rijd alles stapvoets. Doe maar gewoon de vluchtstrook want het liefst rijden ze je overhoop omdat de piepers thuis al klaar staan. Dus het is al meer gemeld, denk om je eigen veiligheid. Toen ik weer weg was heeft een passagier de politie of RWS gebeld, mogen die het klusje afmaken.
Een eiland, levensgevaarlijk! Zo een zou ik laten staan en indien mogelijk (op de motor is dat lastiger) 112 bellen. Eigen veiligheid staat op 1.
 
Je doet wel eens wat, volgende keer zal ik het zeker niet zo aanpakken. Dan even iets beter nadenken over de veiligheid ipv die auto moet daar weg.


Al duwend een kruising oversteken gaat ook niet heel snel, andere rijrichting toeterend achter je langs. Zouden die mensen alleen naar het licht kijken en dan als bezetene weg rijden ofzo? ‘t Is niet zo dat we spontaan uit de lucht komen vallen voor ze.
Ben geen heilig boontje als het op verkeer aankomt, maar hiervoor toeteren/geen geduld kunnen opbrengen snap ik nooit. Wel raar eigenlijk dat je dit soort idioten beter onthoud dan de dankbaarheid van degene die je geholpen hebt.
 
Als je zoiets doet, rij dan voorbij het ongeval en parkeer daar in het verlengde er van. Sta je het minst onveilig en kun je nog weg als de politie besluit dat de hele weg afgesloten moet worden
Klopt! Gedaan :).
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Al duwend een kruising oversteken gaat ook niet heel snel, andere rijrichting toeterend achter je langs. Zouden die mensen alleen naar het licht kijken en dan als bezetene weg rijden ofzo? ‘t Is niet zo dat we spontaan uit de lucht komen vallen voor ze.
Die vind ik ook altijd mooi. Laatste tijd 3x meegemaakt
2x bij een auto wegduwen die met pech stond en 1x nadat een van de spanbanden los was geraakt van de Piaggio op de aanhanger. Duwen was naar de eerstvolgende handige plek met motorpak aan en de spanband van de Piaggio was op de vluchtstrook van een 70 weg. Dan komen er mensen toeterend langs alsof je daar voor je lol staat.
 
Ook niet heel verwonderlijk in een maatschappij die al 40 jaar prevaleert in elke opleiding over hoe geweldig het eigen ik zijn wel niet is,
draait om social media,likes en euforie momenten hoe nep ze ook zijn,
te samen met verplicht woke zijn, verplicht feminisme en politiek correct slap gelul, gecombineerd met aangeboren luiheid,
blijkt dit een cocktail te zijn voor een erg egoistische maatschappij.
 
Nee hoor, ik bedoel eigenlijk elke weg. Het gebeurt véél vaker dat mensen met een probleem te weinig hulp aangeboden krijgen dan dat ze te veel hulp aangeboden krijgen. Althans, in mijn ervaring. En hoe meer voertuig-gebaseerd de weg (i.t.t. fietspaden, stoepen etc.) hoe groter dat effect.

En dat stilstaande voertuigen niet opvallen, ik geloof het wel maar bij mij werkt dat denk ik heel anders... Dat zijn dingen die mij juist opvallen. Alles dat gewoon dezelfde kant op met dezelfde snelheid beweegt is waar ik volgens mij het minst op let :)

Overigens heb ik het niet alleen over gestrande voertuigen maar ook over bijvoorbeeld:
- moeders die twee boodschappentassen en een huilend kind op een fiets proberen te hijsen zonder een van de drie te laten vallen
- gehandicapten die een straat willen oversteken maar geen voorrang krijgen
- studenten die proberen om een matras of een wasmachine in een oude auto te prakken (been there, done that)

Ook dat zijn allemaal mensen die je gewoon met een minuut van je tijd een betere dag kunt bezorgen, EN iemand thuis laten komen met weer een klein plusje in z'n hoofd onder "motorrijders", EN voor je (mijn iig wel) eigen ego is het ook leuk om thuis te komen met de gedachte "toch weer een goede daad gedaan".

O ja.. als ik geen hulp kán bieden, stop ik ook niet. Ik heb kippekracht en ben totaal niet technisch.
Dus van de 100 ongevallen zie ik er 90 niet, van die 10 die er overblijven zijn er 8 technisch of komt er kracht bij kijken.
Dus ik stop 2% bij ongevallen.

Maar.. als ik dan stop ben ik wel echt behulpvaardig hoor :YY
 
Laatst bewerkt:
Meerdere malen mensen geholpen met pech, ook al kon je zelf niets doen, dan maar mentale ondersteuning.

Voorbeelden:
Motormuis met (lege tank) pech op de vlucht strook.
Net bij 'mijn' oprit de snelweg op.
Er achter gestopt.
Tank leeg..
Prima, kerel, ben zo terug.
Flesje mee, gevuld met benzine en terug naar die kerel.
Samen richting pomp, en vriendelijk naar elkaar gezwaaid toen hij stond te tanken.

Andere kerel met een wat oudere crossert.
Deed het wel, deed het niet.
(Was zelf met het blik).
Heb hem een geel hesje gegegeven en tot over de brienernoorsbrug achter hem gebleven.
Hij woonde daar vlakbij en kon het laatste stukje wel op eigen kracht zijn huis bereiken.

Een wat agressievere hulp richting koekblikkers..
Kom bij een rotonde aanrijden (met mijn blik), ligt opaatje met zijn scootmobieltje op de grond te spartelen.
Ik zet de auto zo neer dat er geen josti voorbij kan.
Tegen over gestelde richting stopt ook een auto, daar stapt ook direct een vrouwtje uit om te helpen.
Ondertussen begint achter mij de koekblikker te toeteren.
Dat was mijn eerste blik naar hem.
Ondertussen Opaatje weer overeind geholpen en terug in zijn mobieltje geholpen.

Zelfde kerel begon wat nerveuzer te toeteren.
Blik 2 geworpen naar hem.

Opaatje wéér gerust gesteld en onder.
Toen HÉÉL rustig naar mijn auto gelopen en die malloot een laatste blik toe geworpen.
Toen kijk hij alleen nog maar stoïcijns in naar zijn dashboard....

Dus ja, afhankelijk van de situatie, zal ik stoppen..
Wie goed doet, zeg ze toch...
 
Wie goed doet, zeg ze toch...
:^
Ik word altijd zo :') van mensen die zeggen "ze helpen mij ook zo vaak niet, dus ben ik ook maar gestopt om anderen te helpen". (Voor helpen kun je ook groeten zeggen trouwens.)

Van die mensen die alles in het leven als een soort zakelijke transactie zien waar je wel zeker moet weten dat je er iets voor terugkrijgt als je iets voor een ander doet. Van die "het moet eerlijk verdeeld zijn allemaal maar liefst net iets eerlijker voor mijzelf." mensen.

Het is me vaak gebeurd dat mensen me wat geld wilden geven voor mijn tijd of moeite bij al dit soort kleine tussendoor-dingetjes. Kijk, als ik nou echt tientallen euro's kosten heb (benzine voorschieten of zo) is het wat anders (en dan is er gewoon Tikkie), maar meestal zeg ik dan maar: "weet je wat je doet? De éérstvolgende keer dat jij iemand tegenkomt die hulp nodig heeft - help die persoon ook gratis en denk even aan mij". En dan hoop ik er maar het beste van en ga ik tevreden terug naar huis met de gedachte dat ik vandaag weer mijn best heb gedaan om de wereld een beetje beter te maken.

Noem me een hippie als je wilt.
 
:^
Ik word altijd zo :') van mensen die zeggen "ze helpen mij ook zo vaak niet, dus ben ik ook maar gestopt om anderen te helpen". (Voor helpen kun je ook groeten zeggen trouwens.)

Van die mensen die alles in het leven als een soort zakelijke transactie zien waar je wel zeker moet weten dat je er iets voor terugkrijgt als je iets voor een ander doet. Van die "het moet eerlijk verdeeld zijn allemaal maar liefst net iets eerlijker voor mijzelf." mensen.

Het is me vaak gebeurd dat mensen me wat geld wilden geven voor mijn tijd of moeite bij al dit soort kleine tussendoor-dingetjes. Kijk, als ik nou echt tientallen euro's kosten heb (benzine voorschieten of zo) is het wat anders (en dan is er gewoon Tikkie), maar meestal zeg ik dan maar: "weet je wat je doet? De éérstvolgende keer dat jij iemand tegenkomt die hulp nodig heeft - help die persoon ook gratis en denk even aan mij". En dan hoop ik er maar het beste van en ga ik tevreden terug naar huis met de gedachte dat ik vandaag weer mijn best heb gedaan om de wereld een beetje beter te maken.

Noem me een hippie als je wilt.
Hippie!
:+

(Niet zo boos doen, je vroeg er zelf om)
 
Laatst bewerkt:
:^
Ik word altijd zo :') van mensen die zeggen "ze helpen mij ook zo vaak niet, dus ben ik ook maar gestopt om anderen te helpen". (Voor helpen kun je ook groeten zeggen trouwens.)

Van die mensen die alles in het leven als een soort zakelijke transactie zien waar je wel zeker moet weten dat je er iets voor terugkrijgt als je iets voor een ander doet. Van die "het moet eerlijk verdeeld zijn allemaal maar liefst net iets eerlijker voor mijzelf." mensen.

Het is me vaak gebeurd dat mensen me wat geld wilden geven voor mijn tijd of moeite bij al dit soort kleine tussendoor-dingetjes. Kijk, als ik nou echt tientallen euro's kosten heb (benzine voorschieten of zo) is het wat anders (en dan is er gewoon Tikkie), maar meestal zeg ik dan maar: "weet je wat je doet? De éérstvolgende keer dat jij iemand tegenkomt die hulp nodig heeft - help die persoon ook gratis en denk even aan mij". En dan hoop ik er maar het beste van en ga ik tevreden terug naar huis met de gedachte dat ik vandaag weer mijn best heb gedaan om de wereld een beetje beter te maken.

Noem me een hippie als je wilt.
Exact zo sta ik er ook in👍

Denk altijd maar, als je goed bent voor een ander…….
Ooit, onverwacht krijg je terug wat je geeft/uitstraald
En soms, heel soms wordt je zelf eens ontzettend uit de brand geholpen

Ja, ik geloof in karma
 
Exact zo sta ik er ook in👍

Denk altijd maar, als je goed bent voor een ander…….
Ooit, onverwacht krijg je terug wat je geeft/uitstraald
En soms, heel soms wordt je zelf eens ontzettend uit de brand geholpen

Ja, ik geloof in karma
Denk toch dat we er net wat anders in staan. Karma is mijns inziens pure onzin, en ik doe het niet omdat ik het ooit onverwacht terug denk te krijgen. Ik doe het omdat ik het een lekker gevoel vind om een ander z'n dag beter te hebben gemaakt met onverwachte hulp (want ik weet zelf hoe blij je daarvan kunt worden).

Maar whatever works for you :) Pay it forward.
 
Laatst bewerkt:
Je kan wat @martin117 ook met wat ondertoon lezen.
Ik geloof ook in Karma, terwijl ik helemaal nergens in geloof (ook niet eens in mijzelf🤪)

Maar je een ander kan helpen, ook al door te vragen voor iets te kunnen.
Dan weet je dat de ander er niet alleen voor staat.

Ook al kan je zelf niets doen dan mentale steun, zoals al eerder vermeld.
Gewoon een simpel praatje en samen wachtend evt op de verdere hulptroepen..
 
Wel eens de auto van een dame die zichzelf had vastgereden in de berm ( het was donker, er was een enorme hoosbui en mevrouw leek het een goed idee haar auto even aan de kant te zetten. Slechte plek helaas voor haar want de auto zakte weg en haar pogingen eruit te komen leidden alleen maar tot verder wegzakken) losgetrokken.

Opmerkelijk moment was toen ik met de camper door Canada reed. Op de vluchtstrook een auto met brand onder de motorkap. Camper heeft een brandblusser dus gestopt. De eigenaar van de auto was echter druk aan het bellen en leek niet zo geïnteresseerd in het blussen van z'n auto. Toen ik vervolgens zag dat er gasflessen ( weet niet wat er in zat) op de bijrijdersstoel zag, heb ik hem veel geluk gewenst. Hij heeft geen woord tegen mij gesproken.
 
Ja, ik geloof in karma
Ik geloof absoluut in Karma, je krijgt je hulp misschien niet van anderen maar op een andere manier, zoals ik ooit op weg van Dresden naar huis meemaakte.

Lifter wil mee, ik zeg waarheen hij dusseldorf ik zeg Osnabruck hij zegt jammer ik eten, lifter nog niet weg ik zeg ik rij wel over dusseldorf, onderweg verkeersberichten dat in de mist op A2 ongeluk, kettingbotsing meerdere doden en gewonden, de korte uitvoering, ik ga aan het werk. Misschien edit ik 'm nog wel eens. Verhaal heeft op mij (ja op mij zelfs), een enorme indruk gemaakt.
 
Ik geloof absoluut in Karma, je krijgt je hulp misschien niet van anderen maar op een andere manier, zoals ik ooit op weg van Dresden naar huis meemaakte.

Lifter wil mee, ik zeg waarheen hij dusseldorf ik zeg Osnabruck hij zegt jammer ik eten, lifter nog niet weg ik zeg ik rij wel over dusseldorf, onderweg verkeersberichten dat in de mist op A2 ongeluk, kettingbotsing meerdere doden en gewonden, de korte uitvoering, ik ga aan het werk. Misschien edit ik 'm nog wel eens. Verhaal heeft op mij (ja op mij zelfs), een enorme indruk gemaakt.
Dit is precies wat ik bedoelde in mijn tekst
Niet iets “terug verwachten” oid, maar “iets” krijgen/meemaken waarvan je later denkt


Wow
En ja, dat gevoel is lekker
 
Ja, ik vind mezelf behulpvaardig als ik toegevoegde waarde heb. Als er ergens al 5 man omheen zit dan ga ik niet nog eens erbij staan.

Ik heb het zelfs een keer meegemaakt dat ik bewust vertrokken ben omdat ik de hulpverlening alleen maar in de weg zat. Ik zag voor mijn neus een ongeluk gebeuren tussen twee auto's (in Duitsland). Er stopten ook veel automobilisten die het ongeluk niet hadden zien gebeuren en die kwamen direct naar mij omdat ze blijkbaar bezorgd waren over die motorrijder. Na kort overleg met de twee automobilisten die het ongeluk wel hadden zien gebeuren ben ik vertrokken, ik leidde alleen maar af. En inmiddels waren er genoeg andere mensen om hulp te verlenen.
 
Opaatje wéér gerust gesteld en onder.
Toen HÉÉL rustig naar mijn auto gelopen en die malloot een laatste blik toe geworpen.
Toen kijk hij alleen nog maar stoïcijns in naar zijn dashboard....

Herkenbaar. Tijd terug kwam op de parkeerplaats van een supermarkt een idioot hard op een oudere dame met rollator afgereden en ging toeteren dat ze in de weg liep. Ik heb mijn winkelwagentje voor zijn auto gezet en even op zijn raam geklopt. Dat ging een paar cm open en paniekerig keek hij me aan. Ik vroeg of hij wel bij zijn volle verstand was waarop hij zich begon te verontschuldigen, ja sorry, ik zal het nooit meer doen, en meer van dat gejammer.

Nadat ik het karretje weghaalde en naar de winkel liep gaf hij hard gas, trok een U aan het einde van het parkeerterrein, kwam terug gereden en riep uit zijn (nu helemaal geopende) raam "Klootzak!". Om vervolgens hard weg te rijden. De oudere dame en ik moesten bijna in onze broek pissen van het lachen, wat een held _O-
 
Ik ben doorgaans best bereid een motorrijder (of andere weggebruiker) te helpen, maar ik heb een keer meegmaakt dat iemand met zijn motor recht voor mijn huis zonder benzine kwam te staan. Ik ben zelf naar buiten gegaan en besloot de man 5 liter benzine te lenen. Hij had geen geld bij, maar beloofde een keer geld in mijn brievenbus te deponeren, want hij kwam hier vaker langs. Nooit meer terug gezien! Ja, dan ga je toch anders tegen hulpverlening aan kijken......
 
Terug
Bovenaan Onderaan