Hulpvaardige motorrijders

Altijd wel dus!:+
Amenooitniet!

Hoe zit het trouwens met die donderstraal die door je startkabel vliegt, en bij losnemen je complete elektriese installatie van koplamp tot bolletje van het achterlicht in een oogwenk tot koperdamp verteerd?
Ziet er uit als een voorverpakt broodje aap van de ANWB, waar ze overigens (te dunne) kabels verkopen8)7
 
Donderstraal zelf op. Ik heb het niet over een startbooster, maar over een tweede auto met draaiende motor en op het moment dat je de startkabel losneemt kan er een spanningpiek zijn van 200 volt.

Waarom is het bij een auto als booster anders dan bij een echte startbooster?
De iets hogere spanning en mogelijk hogere stroomsterkte, maakt dat het verschil?
 
Amenooitniet!

Hoe zit het trouwens met die donderstraal die door je startkabel vliegt, en bij losnemen je complete elektriese installatie van koplamp tot bolletje van het achterlicht in een oogwenk tot koperdamp verteerd?
Ziet er uit als een voorverpakt broodje aap van de ANWB, waar ze overigens (te dunne) kabels verkopen8)7
Ik bedoel dus: Nooit geen = altijd (wel). Vandaar de :+
 
Waarom is het bij een auto als booster anders dan bij een echte startbooster?
De iets hogere spanning en mogelijk hogere stroomsterkte, maakt dat het verschil?
Een startbooster is een accu waar geen dynamo aan gekoppeld is. Ik heb begepen dat de autodynamo in staat is om meer dan 200 volt te leveren en als je die twee systemen, dus twee auto's met dynamos welke beiden draaien, aan elkaar koppelt waarbij de ene accu leeg is, dan is er spraken van een verstoorde balans.

Men adviseert om bij beide auto's de grote stroomverbruikers in te schakelen zoals ruitverwarming en blower en de verlichting indien mogelijk uit te schakelen voordat je de startkabels los neemt. Op een autoforum las ik een keer dat iemand in een keer alle lampen kapot had met een dergelijke actie.

Ik wil graag helpen, maar ik ga niet meedoen aan dit soort zaken met een moderne auto die bastens vol zit met overbodige elektronica.
 
Ja klopt. Als beide auto’s parallel staan en de motoren draaien dan wordt de lege accu opgeladen vanuit 2 dynamo’s.
Als je dan de startkabels los haalt, dan hoeft de dynamo van de auto met de volle accu ineens minder stroom te leveren, gaat er geen spanning verloren in de inwendige weerstand van de dynamo en moet de spanningsregelaar heel snel het magnetisch veld in de dynamo naar beneden regelen om te voorkomen dat de spanning oploopt.
Maar er zit een 12 volt accu in die een CCA van orde grootte 400 Ampere heeft. Het lijkt me stug dat een auto dynamo die een laadstroom van orde grootte 100 Ampere kan leveren die accu kortstondig op 200 volt kan krijgen. 15,5 volt lijkt me realistischer.
 
Ik ben doorgaans best bereid een motorrijder (of andere weggebruiker) te helpen, maar ik heb een keer meegmaakt dat iemand met zijn motor recht voor mijn huis zonder benzine kwam te staan. Ik ben zelf naar buiten gegaan en besloot de man 5 liter benzine te lenen. Hij had geen geld bij, maar beloofde een keer geld in mijn brievenbus te deponeren, want hij kwam hier vaker langs. Nooit meer terug gezien! Ja, dan ga je toch anders tegen hulpverlening aan kijken......
Joh, wellicht staat hij weer een keer voor je huis met een lekke band. Dan lekker een terrasstoeltje pakken, biertje erbij en uitgebreid afwachtend gaan zitten kijken hoe die dit op gaat lossen.

En verder gewoon doorgaan het anderen helpen 🙂
 
Aantal jaar terug een keer een motorrijder op de vluchtstrook van de A44, even gestopt en hij bleek een lege tank te hebben. Kilometer of 5 verderop is een pomp, dus ik zeg spring maar achterop, dan breng ik je er even heen, kan je een jerrycan halen. Man afgezet bij de pomp, hij stapte af, bedankte me en wenste me een fijne dag. Ik vraag hem, hoe ga je terugkomen dan? Hij wilde gaan lopen. Ik zeg ben je gek joh, ik sta hier toch al en ben waarschijnlijk toch al te laat op het werk dus ik breng je ook wel effe terug. Kost je lopend toch al gauw een uur. Man met 5 liter onder zijn arm weer afgezet bij de motor, hij blij en ik blij.

Mijn leidinggevende rijdt dat stuk ook en had hem ook zien staan, dus mijn alibi was bevestigd :+
 
Donderstraal zelf op. Ik heb het niet over een startbooster, maar over een tweede auto met draaiende motor en op het moment dat je de startkabel losneemt kan er een spanningpiek zijn van 200 volt.
Maar de elektronica van een auto moet tegen 1000 volt spanningspieken kunnen volgens de eisen.
 
Ik geloof niet in Karma, wel in het spreekwoord "wie goed doet, goed ontmoet". Da's een beetje hetzelfde alleen dan Nederlands.
Maar om eerlijk te zijn lijkt het er wel op alsof ik vaker hulp verleen dan dat iemand mij helpt als dat nodig is.

Overigens: De agrarisch ondernemer die mijn motor vorig jaar uit de sloot heeft getrokken en mij een schoon shirt en wat water gaf heeft van mij later een sixpack bier (en een gewassen shirt) gekregen.

Maar aan de andere kant een keer bij iemand voor de deur gestrand met een lege tank, de bewuste bewoner deed zo moeilijk dat ik maar niet meer terug ben gegaan om de "geleende" benzine af te rekenen ;)
 
Gisteren nog een dame van een gevaarlijke plek gesleept met de vierwieler. Na een korte check op een parkeerplaats was de conclusie "benzine mogelijk op". Sleepje naar het tankstation gegeven, en een kwartiertje later waren we allebei weer op weg.

Vorige maand een jonge bestuurster geholpen die met de voorwielen over de rand van de dijk hing....

Blijft toch leuk, om iemand in nood te kunnen helpen.

Ga wel een elastische sleepkabel kopen, want met dat stugge ding trek je zowat de trekhaak eraf, als degene die gesleept wordt op z'n rem trapt.
 
Gisteren nog een dame van een gevaarlijke plek gesleept met de vierwieler. Na een korte check op een parkeerplaats was de conclusie "benzine mogelijk op". Sleepje naar het tankstation gegeven, en een kwartiertje later waren we allebei weer op weg.

Vorige maand een jonge bestuurster geholpen die met de voorwielen over de rand van de dijk hing....

Blijft toch leuk, om iemand in nood te kunnen helpen.

Ga wel een elastische sleepkabel kopen, want met dat stugge ding trek je zowat de trekhaak eraf, als degene die gesleept wordt op z'n rem trapt.
Je bedoelt dat 't een hoop zou schelen als vrouwen geen rijbewijs mochten halen?
 
Als het kan help ik graag. Maar de laatste keren was het standaard antwoord dat de anwb al gebeld was en dat ze daar liever op wachten... Nou zijn dat aardige jongens hoor maar die hebben me echt nog nooit weer op weg geholpen. (afslepen dan weer wel, liefst pas na 3-4 uur)
 
Als het kan help ik graag. Maar de laatste keren was het standaard antwoord dat de anwb al gebeld was en dat ze daar liever op wachten... Nou zijn dat aardige jongens hoor maar die hebben me echt nog nooit weer op weg geholpen. (afslepen dan weer wel, liefst pas na 3-4 uur)
Dan zeg je "okee, goed geregeld, fijne dag!" en rijd je weer verder :)

ANWB heeft mij denk ik 6x moeten helpen in 15 jaar, en dat was elke keer eigenlijk keurig geregeld. Ook pechhulp in het buitenland, hoewel je daar wel serieus langer op moet wachten. In NL eigenlijk altijd binnen het uur hulp van ANWB, zo niet binnen het half uur (ook met -12 en sneeuw en ijs) alhoewel het feit dat ik bijna altijd in de Randstad woon en beweeg wel kan helpen bij die aanrijdtijd natuurlijk.
 
oh ze zijn wel vaak binnen een uur aanwezig. Maar vaak ben je 2-3 auto's verder voordat je een sleepje krijgt ;) Verder niet negatief over de anwb hoor, tevreden mee. Ging me hier om de reactie van de gestrande motorrijders in dit geval. Ik heb meestal wel wat gereedschap bij me.
 
I
Ga wel een elastische sleepkabel kopen, want met dat stugge ding trek je zowat de trekhaak eraf, als degene die gesleept wordt op z'n rem trapt.
Ik moest effe aan de kant het gras in met een volgeladen bus, kwamen wat CV90's binnen. Wil ik weg zit ik vast in de drek. Zegt de commandant van de achterste "zullen we 'm er effe uittrekken" Ik zeg "naaaah, doe maar niet, kom er wel uit..." Heb een keer een stunt van de cavalerie meegemaakt |(
 
Als het kan help ik graag. Maar de laatste keren was het standaard antwoord dat de anwb al gebeld was en dat ze daar liever op wachten... Nou zijn dat aardige jongens hoor maar die hebben me echt nog nooit weer op weg geholpen. (afslepen dan weer wel, liefst pas na 3-4 uur)
Bijzonder, hun richtlijn is toch
Tuurlijk. Het fijne gevoel wat je krijgt als je iemand geholpen hebt is ook omdat jij daarom beter bent dan al die mensen die het niet hebben gedaan.
En dan komen we weer bij dat zinloze gevoel van beter willen zijn als een ander, stop daar eens mee. Niks prestatie gerichtheid.
 
Als het kan help ik graag. Maar de laatste keren was het standaard antwoord dat de anwb al gebeld was en dat ze daar liever op wachten... Nou zijn dat aardige jongens hoor maar die hebben me echt nog nooit weer op weg geholpen. (afslepen dan weer wel, liefst pas na 3-4 uur)
Bijzonder, hun richtlijn is toch
Tuurlijk. Het fijne gevoel wat je krijgt als je iemand geholpen hebt is ook omdat jij daarom beter bent dan al die mensen die het niet hebben gedaan.
En dan komen we weer bij dat zinloze gevoel van beter willen zijn als een ander, stop daar eens mee. Niks prestatie gerichtheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan