hyperpro dempers verstellen (proload, hight)

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Hallo,

Ik heb een r1200gs adv 2009 waar ik een paar weken geleden hyperpro's op heb laten installeren door mijn dealer.

nu heeft hyperpro de preload nogal straf gezet en ook de hoogte optie zou ik willen gebruiken om hem mss ietsjes naar beneden te schroeven.

Vorige week heb ik men cardanas verpest en ik maak me zorgen dat dit is omdat hij door de nieuwe shocks te hoog op zen poten staat. Waardoor de hoek in de cardan te groot is, wat tot hogere slijtage leidt.

Helaas vind ik weinig info op google en daarom vroeg ik me dus af of hier mensen daar ervaring mee hebben.

Ik kan namelijk de preload niet versteld krijgen met de meegeleverde sleutel, omdat ik het "borgschroefje" niet gevonden krijg.

Ook de hoogte lukt niet, omdat ik de sleutel niet rond de moer krijg, omdat mijn swingarm in de weg zit.

Die instellingen zouden toch mogelijk moeten zijn zonder de shock te verwijderen en het op de werkbank te doen?

mvg
 
Hallo,

Ik heb een r1200gs adv 2009 waar ik een paar weken geleden hyperpro's op heb laten installeren door mijn dealer.

nu heeft hyperpro de preload nogal straf gezet en ook de hoogte optie zou ik willen gebruiken om hem mss ietsjes naar beneden te schroeven.

Gewoon ff langs de "paarse" jongens rijden als ie weer in elkaar zit... staan bekend om de service. ;)
 
de pre-load(veervoorspanning) gaat bij mijn Hyper met een draaiknop links achter de voetsteun.
aan de voorkant met 2 grote wartelmoeren.
die draaiknop is een optie, die heb ik niet, ik moet het met een sleutel doen door aan de veer zelf de ring die de veer naar beneden houd te verdraaien.

Die zou geborgd moeten zijn met een schroefje dat in die ring past, alleen vind ik dat schroefje niet.
 
die draaiknop is een optie, die heb ik niet, ik moet het met een sleutel doen door aan de veer zelf de ring die de veer naar beneden houd te verdraaien.

Die zou geborgd moeten zijn met een schroefje dat in die ring past, alleen vind ik dat schroefje niet.
Plaats idd eens wat foto's van de achterveer of kijk hier eens welk type je hebt. Dat maakt tips geven wat makkelijker.

Of zoek een duopassagier, dan wordt de hoek van je cardan ook beter :)
 
Plaats idd eens wat foto's van de achterveer of kijk hier eens welk type je hebt. Dat maakt tips geven wat makkelijker.

Of zoek een duopassagier, dan wordt de hoek van je cardan ook beter :)


Hyperpro_Shock_467_Path.jpg


de ring van boven, net boven de veer zelf.

volgens mij zit het borgschroefje (omdat dit meedraait) tussen de shock en de motor. :X
 
Bij ohlins of Wilbers kun je de ringen met , haaksleutel verdraaien.en daar zitten 2 ringen op die je na het verstellen weer tegen elkaar draait...
Bij deze heb je ,n speciale sleutel nodig anders draai je die ring verrot...

Ik neem aan dat hyperpro ,m afstelt na het monteren zoals jij wilt voordat je wegrijdt?

Ik denk dat jouw karden probleem los staat van de vering

Ik had hetzelfde probleem met km.stand 20000 en de standaard BMW veertroep eronder en rij nu al 80000 zonder problemen rond met superspul van Wilbers eronder, :}
M,n GSa staat hoog en de karden is droog _O-
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat er een borgschroefje in die ring zit? Dat zou dan m.i. niet haaks op de ring kunnen zijn omdat dan door het borgen de draad op het schokbrekerlichaam beschadigd.

Zit er dan een schroef/ boutje in dat de ring strakker klemt?
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat er een borgschroefje in die ring zit? Dat zou dan m.i. niet haaks op de ring kunnen zijn omdat dan door het borgen de draad op het schokbrekerlichaam beschadigd.

Zit er dan een schroef/ boutje in dat de ring strakker klemt?

dat laatste, maar ik vind hem niet, er zijn een 6 tal gaatjes in de ring waar je achteraf het schroefje terug indraait, echter zijn die leeg, ik vermoed omdat er een gaatje is waar ik niet aankan, waar nu dat schroefje in zit.

Ik heb de sleutel erop gezet en proberen te draaien, maar hij geeft neit veel mee, kweet ook niet hoeveel kracht ik mag zetten.

dadelijk eens vragen in de bmw garage.

Hyperpro is prachtig (vast wel) alleen vond ik het kut dat ik niet gewoon zelf mijn veren daar mocht ophalen, ze moesten naar een dealer verstuurd worden |( Dan kun je ook geen vragen stellen he... :X

Kweet het natuurlijk niet zeker, maar die van de bmw garage hadden ze ook nog niet vaak gezien.

Kzal dadelijk eens vragen, na school rijd ik er langs.
 
Laatst bewerkt:
Weet je zeker dat er een borgschroefje in die ring zit? Dat zou dan m.i. niet haaks op de ring kunnen zijn omdat dan door het borgen de draad op het schokbrekerlichaam beschadigd.

Zit er dan een schroef/ boutje in dat de ring strakker klemt?

het is een kunstof-inbusboutje die in een van de nokken verstopt zit.
je zou hem mischien met een spiegeltje moeten zoeken.
de veerspanning veranderen gaat nogal zwaar,ook met het schroefje losgedraaid, maar dit komt bij mij mischien omdat ik geen middenbok heb om het achterwiel van de grond af te krijgen en zo de veer te ontlasten
 
het is een kunstof-inbusboutje die in een van de nokken verstopt zit.
je zou hem mischien met een spiegeltje moeten zoeken.
de veerspanning veranderen gaat nogal zwaar,ook met het schroefje losgedraaid, maar dit komt bij mij mischien omdat ik geen middenbok heb om het achterwiel van de grond af te krijgen en zo de veer te ontlasten
zal ik straks eens bekijken!
 
het is een kunstof-inbusboutje die in een van de nokken verstopt zit.
je zou hem mischien met een spiegeltje moeten zoeken.
de veerspanning veranderen gaat nogal zwaar,ook met het schroefje losgedraaid, maar dit komt bij mij mischien omdat ik geen middenbok heb om het achterwiel van de grond af te krijgen en zo de veer te ontlasten
Ah, duidelijk, ik kon hem op de internetplaatjes niet terugvinden. Voor dit soort zoekacties heb ik ooit voor een eurotje een tandartsspiegeltje gekocht, handig in de kleine ruimte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan