Iek...blonde actie...Adblue getankt

Lady_Di

MF veteraan
1 okt 2010
6.415
1.051
Borger-Odoorn
Aiaiai hoe kon ik zo dom zijn? Na het eerste ritje in mijn eentje (manlief mag even niet rijden) dacht ik even af te tanken met Ultimate van BP. Ik rijd dus naar de zuil met de ultimate sticker en pak de blauwe handel. Blijkt het geen Ultimate te zijn, maar Adblue...

Tankeigenaar gevraagd wat AdBlue eigenlijk is. Iets met water en ammoniak.
'Je kunt proberen af te tanken met goede benzine en hopen dat ie het blijft doen'
Nou nee; met een foute benzine had ik dat nog wel gedurfd maar water en ammoniak?? Eerst even gegoogled, weinig hoopgevend. Dus besluit ik om even zelf niets te doen.

Dus de ADAC gebeld, want je bent tenslotte lid. En wat zeggen die?
'Heeft u al gestart?' 'Nee dat niet.'
'Nou dan is het geen pech en krijgt u geen hulp; tankfouten zijn uitgesloten, tenzij uw motor niet meer loopt. U moet de ANWB maar bellen.'
'Maar dat regelen jullie toch?'
'Nee, zoals gezegd, tankfouten vallen niet onder de dekking. Veel suces verder.'

Dus maar ANWB gebeld.
'Wil de ADAC u niet helpen? Heel raar; wij doen dat normaal wel. Hoe dan ook, start NIET de motor want dan heeft u flinke schade'.
'Dus u komt mij helpen?'
'Nee, dat niet, want wij kunnen het niet afpompen, dan beschadigt onze apparatuur. Kent u niet een motorzaak? Veel succes.'
:X

Uiteindelijk Motorhuis Bakker gebeld.
'Waar sta je? Wij komen er nu aan'
*O* *O* *O*

En binnen een half uur zijn ze gekomen met de bus, motor opgeladen en mij thuis afgeleverd. Hulde voor Motorhuis Bakker!
:} :t :}

Overigens baal ik wel dat het zo slecht was aangegeven. Als je op de tankzuil komt aanrijden staat er een sticker van Ultimate op, niet van AdBlue. Aan de betreffende zuil was geen Ultimate meer. Ultimate heeft een blauwe handel, AdBlue ook. Ik dacht nog 'heeft het een andere naam gekregen?' tot ik aan de overkant ineens wèl Ultimate zag. Ik ga Slump Oil dus nog wel even een hele pissige mail sturen...

En nou maar hopen dat niet mijn hele brandstofsysteem naar de gallemiezen is. Gelukkig was de tank niet leeg (nog een litertje of 5), is er maar 0,39 l AdBlue ingegaan en heb ik helemaal niet geprobeerd te starten. Dus hopelijk gaat het nog een beetje meevallen. Het is toch al zo'n pechmaand...
 
Laatst bewerkt:
ach.

Netjes leeg maken.

tanken, en weer gas op die lolly!
 
Lijkt mij sterk dat jij ad-blue kan tanken.

In de hals van de ad-blue tank zitten magneten die het tankpistool moeten aktiveren.
Zonder die magneten kan het tankpistool niet open gaan.

(morgen is het pas 1 april hoor)
 
Als het echt adblue is, moet je zsm de tank leeghalen idd als je dat nog niet gedaan hebt.

Als er een brandstofpomp in zit en die heeft gedraaid bij contact aan, dan ook die wat verse peut laten verpompen.
 
Laatst bewerkt:
adblue getankt? niet starten en je hele brandstofsysteem reinigen. anders draai je 'm ècht in de soep.


waarschijnlijk stond je ook bij de 'BedrijfsDiesel-Ultimate'-zuil, anders zou je er geen AdBlue-pistool vinden?
 
Laatst bewerkt:
Ik ken ADblue ook niet anders als bij de vrachtwagen pomp. Vrachtwagens hebben nog een aparte tank met Ureum die bij de ADblue geinjecteerd wordt.
Ik heb nooit gezien dat het op een algemene zuil zit.
 
Lijkt mij sterk dat jij ad-blue kan tanken.

In de hals van de ad-blue tank zitten magneten die het tankpistool moeten aktiveren.
Zonder die magneten kan het tankpistool niet open gaan.

(morgen is het pas 1 april hoor)

Ach vandaar dat er zo weinig uitkwam. Maar het is toch echt wel zo. Heeft de beveiliging dus niet zo gewerkt.
 
Ad-blue wordt ook veel gebruikt bij trekkers om aan de huidige emissie eisen te kunnen voldoen, dna heb je ook 2 tanks, 1 voor de diesel en 1 voor de ablue. De adblue wordt ingespoten in de uitlaat waardoor er bepaalde bindingen plaatsvinden en N uitstoot omlaag gaat.

ook al etterlijke verhalen gehoord van landbouwers die adblue tanken in de dieseltank, minstens paar duizend aan kosten, jij ben dus niet de enige, gelukkig wel op tijd bij
 
adblue getankt? niet starten en je hele brandstofsysteem reinigen. anders draai je 'm ècht in de soep.


waarschijnlijk stond je ook bij de 'BedrijfsDiesel-Ultimate'-zuil, anders zou je er geen AdBlue-pistool vinden?

Nou, erg obvious was het niet.
Het was een BP pomp met 2 zuilen. Op de zuil waar ik stond, stonden 3 stickers (als je aan komt rijden): Diesel, Euro95 en Ultimate98.
Vandaar dat ik daar ben gaan staan. Op de andere zuil stonden 2 stickers: Diesel en Euro95.

Er waren vier pistolen: resp van links naar rechts Vrachtwagendiesel (grote dus), gewoon diesel (beide zwart), Euro 95 (groen) en AdBlue (blauw). Dus het pistool hing naast de Euro95.
Ultimate heeft ook een blauwe greep, dus ik pak die, en dacht nog : hee het heeft blijkbaar een nieuwe naam. Dom...toen mijn oog op de andere zuil viel, met Ultimate en een iets lichter blauw pistool, wist ik dat ik fout zat. Gelukkig dus dat hij haperde en er maar zo weinig ingekomen is.

Vorig seizoen heb ik de laatste tankbeurt vóór de winterstop hier aan exact deze zuil nog Ultimate aan getankt maar de tank is veranderd. Het is nu Slump Oil geworden en er zit een betaalautomaat op; was nooit zo.En ze hebben dus de ultimate pistool vervangen door AdBlue. Alleen de ultimate sticker zit er nog precies zo, als je aan komt rijden.
 
Laatst bewerkt:
Da's wel verneukeratief ja '( En wel stom dat jij nou net die éne motorrijder bent die dat als énige overkomt :+

Ik heb het zelf een keer bijna meegemaakt, toen ik net gewend was aan mijn lease-dieseltje en toen mijn cbr een keer moest tanken. Gelukkig stond er toen net een andere motorrijder aan de andere kant van de pomp, die riep net op tijd "gast! niet doen!"

Tip als je net zo slecht bent in dit soort dingen als ik: sindsdien wegens het dagelijks combineren van een diesel auto en een benzine bike een gewoonte ontwikkeld om even hardop voor mezelf voor te lezen wat er op de pomp en de greep staat en in welk voertuig ik die slang hang. Dus iets van "benzine pomp, benzine greep, benzine motor" of "diesel pomp, diesel greep, diesel auto". En dan dus ook echt even te kijken of het klop. Heeft me sindsdien al ettelijke malen gered, zeker als er wel eens slangen door elkaar hangen bij drukke pompen met gecombineerde brandstoffen.

Overigens gebruik ik dezelfde hardop-voorlezen-gewoonte bij het van huis gaan voor alle spullen in mijn zakken. Vroeger zo vaan onderweg paniekmomentjes gehad van "o shit, heb ik nou wel ... bij me?!"? Nu hoef ik alleen nog maar even terug te denken aan het moment die ochtend dat ik mijn hardop dingetje deed.
 
Laatst bewerkt:
Kon je de tank niet laten leeglopen in een can,je had nog nauwelijks getankt toch?
Had je niet de ADAC-ANWB-Motorzaak hoeven te bellen.
 
Aiaiai hoe kon ik zo dom zijn? Na het eerste ritje in mijn eentje (manlief mag even niet rijden) dacht ik even af te tanken met Ultimate van BP. Ik rijd dus naar de zuil met de ultimate sticker en pak de blauwe handel. Blijkt het geen Ultimate te zijn, maar Adblue...

Tankeigenaar gevraagd wat AdBlue eigenlijk is. Iets met water en ammoniak.
'Je kunt proberen af te tanken met goede benzine en hopen dat ie het blijft doen'
Nou nee; met een foute benzine had ik dat nog wel gedurfd maar water en ammoniak?? Eerst even gegoogled, weinig hoopgevend. Dus besluit ik om even zelf niets te doen.

Dus de ADAC gebeld, want je bent tenslotte lid. En wat zeggen die?
'Heeft u al gestart?' 'Nee dat niet.'
'Nou dan is het geen pech en krijgt u geen hulp; tankfouten zijn uitgesloten, tenzij uw motor niet meer loopt. U moet de ANWB maar bellen.'
'Maar dat regelen jullie toch?'
'Nee, zoals gezegd, tankfouten vallen niet onder de dekking. Veel suces verder.'

Dus maar ANWB gebeld.
'Wil de ADAC u niet helpen? Heel raar; wij doen dat normaal wel. Hoe dan ook, start NIET de motor want dan heeft u flinke schade'.
'Dus u komt mij helpen?'
'Nee, dat niet, want wij kunnen het niet afpompen, dan beschadigt onze apparatuur. Kent u niet een motorzaak? Veel succes.'
:X

Uiteindelijk Motorhuis Bakker gebeld.
'Waar sta je? Wij komen er nu aan'
*O* *O* *O*

En binnen een half uur zijn ze gekomen met de bus, motor opgeladen en mij thuis afgeleverd. Hulde voor Motorhuis Bakker!
:} :t :}

Overigens baal ik wel dat het zo slecht was aangegeven. Als je op de tankzuil komt aanrijden staat er een sticker van Ultimate op, niet van AdBlue. Aan de betreffende zuil was geen Ultimate meer. Ultimate heeft een blauwe handel, AdBlue ook. Ik dacht nog 'heeft het een andere naam gekregen?' tot ik aan de overkant ineens wèl Ultimate zag. Ik ga Slump Oil dus nog wel even een hele pissige mail sturen...

En nou maar hopen dat niet mijn hele brandstofsysteem naar de gallemiezen is. Gelukkig was de tank niet leeg (nog een litertje of 5), is er maar 0,39 l AdBlue ingegaan en heb ik helemaal niet geprobeerd te starten. Dus hopelijk gaat het nog een beetje meevallen. Het is toch al zo'n pechmaand...
Fijn dat je uiteindelijk geholpen bent!
Vreemd dat de ANWB je niet heeft geholpen.... Verkeerde getankte brandstof | Wegenwacht® van ANWB
 
Slump oil is een Nederlands bedrijf en de nieuwe aanwinst zit in Emmen dus dan vraag ik me af waarom je de ADAC belt.
Ammoniak is wel troep maar met een pomp die benzine kan afpompen levert ammoniak ook geen probleem op.
Ik vind de trend om een 1 aprilgrap al voor de dag zelf in te zetten ook vooral een gebrek aan overtuiging en creativiteit.
 
Ach Di, zo zijn er ook mannen die in Duitsland E85 tanken hoor.... Denken 85 Octaan moet ook kunnen en er eenmaal weggereden achter komen dat 85% Ethanal een V4 Honda HEEEEEEEEEEEEL beroerd laat lopen.... Eind goed, al goed zeg maar.. :-)
 
Slump oil is een Nederlands bedrijf en de nieuwe aanwinst zit in Emmen dus dan vraag ik me af waarom je de ADAC belt.
Ammoniak is wel troep maar met een pomp die benzine kan afpompen levert ammoniak ook geen probleem op.
Ik vind de trend om een 1 aprilgrap al voor de dag zelf in te zetten ook vooral een gebrek aan overtuiging en creativiteit.


Was het maar waar, maar nee, dit is géén aprilgrap. Overigens is één van de kenmerken van een aprilgrap dat er ergens een link naar 1 april is. Zie jij die?
Ik ben lid van de ADAC. Is goedkoper dan de ANWB en de woonplaatsservice is erbij inbegrepen. Mijn Duits is goed genoeg dus als ik wat heb, bel ik hun en zij schakelen dan de ANWB in als het in Nederland is.
 
Laatst bewerkt:
Dus maar ANWB gebeld.
'Wil de ADAC u niet helpen? Heel raar; wij doen dat normaal wel. Hoe dan ook, start NIET de motor want dan heeft u flinke schade'.
'Dus u komt mij helpen?'
'Nee, dat niet, want wij kunnen het niet afpompen, dan beschadigt onze apparatuur. Kent u niet een motorzaak? Veel succes.'
:X

.

Ben je blond :9 :+

Lidmaatschap ANWB dan beter opzeggen. :t Volgens mij ben jij verzekert en heb je een SOS in je pakket zitten.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel blond eerlijk gezegd ( als, iemand die regelmatig aan zo'n pomp moet hangen )

Hoe kan je het verschil niet zien... maar ok..

Tank leegslobberen.. spoelen met wat "weggooi peut" ..
Dan verse benzine er in... zou me er niet zo heel wild om maken..

Raar dat ze je niet helpen, als je zelf de tank er af had gekregen had je em zo leeg
kunnen kiepen en er verse in kunnen tanken.
 
Nou, erg obvious was het niet.
Het was een BP pomp met 2 zuilen. Op de zuil waar ik stond, stonden 3 stickers (als je aan komt rijden): Diesel, Euro95 en Ultimate98.
Vandaar dat ik daar ben gaan staan. Op de andere zuil stonden 2 stickers: Diesel en Euro95.

Er waren vier pistolen: resp van links naar rechts Vrachtwagendiesel (grote dus), gewoon diesel (beide zwart), Euro 95 (groen) en AdBlue (blauw). Dus het pistool hing naast de Euro95.
Ultimate heeft ook een blauwe greep, dus ik pak die, en dacht nog : hee het heeft blijkbaar een nieuwe naam. Dom...toen mijn oog op de andere zuil viel, met Ultimate en een iets lichter blauw pistool, wist ik dat ik fout zat. Gelukkig dus dat hij haperde en er maar zo weinig ingekomen is.

Vorig seizoen heb ik de laatste tankbeurt vóór de winterstop hier aan exact deze zuil nog Ultimate aan getankt maar de tank is veranderd. Het is nu Slump Oil geworden en er zit een betaalautomaat op; was nooit zo.En ze hebben dus de ultimate pistool vervangen door AdBlue. Alleen de ultimate sticker zit er nog precies zo, als je aan komt rijden.
Heb op de terugweg van vakantie ook wel is 3L diesel getankt bij de BP, wou premium benzine tanken en de diesel en benzine zijn allebei blauw. Had het al een beetje gehad zodoende de diesel gepakt, toen ik erachter kwam gewoon benzine bij in gegooid (tank was bijna leeg) en daarna meerdere keren gestopt bij tankstations om het te verdunnen, niks van gemerkt met m'n Fazer 600. Bij een moderne fiets met kat en injectie zou ik dat niet zo meer aandurven.

Adblue zou ik er wel uitgehaald hebben, is volgens mij aardig zuur/water achtig (schijnt vergelijkbaar te zijn met urine).
 
Ik ken ADblue ook niet anders als bij de vrachtwagen pomp. Vrachtwagens hebben nog een aparte tank met Ureum die bij de ADblue geinjecteerd wordt.
Ik heb nooit gezien dat het op een algemene zuil zit.


:N

Adblue = ureum, 1 tank op de wagen 1 pomp bij het tankstation.

De vrachtwagen heeft dus een dieseltank en een Adblue tank.

Het goedje wordt in een katalysator ingespoten.

Het is ontzettende troep, als er lekkage aan zo'n systeem is heb je binnen een paar minuten alles onder één bijtende witte uitslag zitten.
 
Laatst bewerkt:
AdBlue is de gedeponeerde handelsnaam voor AUS32, een 32,5%-oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, die gebruikt wordt als bijvoeging bij voertuigen die diesel gebruiken, om ze schoner te laten rijden.

Kun je toch ook gewoon in je tank pissen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan