Iek...blonde actie...Adblue getankt

. Ik heb al eens diesel getankt...ter plekke bij het tankstation slangetje en emmer gevraagd en overgeheveld.
Duurde effe voor de capilaire werking Op gang kwam. Man wat smaakte dat vies......
 
@Lady Sterkte, het zit je niet mee deze dagen!

Wij waren een keer met een groep in Italië. Tanken met 14 motoren kost veel tijd, dus iedereen doet zijn best om op te schieten. Een dus pakt het gele handvat en denkt dat het 98 is, was dus diesel en gooit tank vol en rijdt met de groep mee, tot hij na 5 km ontzettend begon te roken...
Wat een gedoe om dat er weer uit te krijgen.... Geen schade aan de motor overigens.
 
. Ik heb al eens diesel getankt...ter plekke bij het tankstation slangetje en emmer gevraagd en overgeheveld.
Duurde effe voor de capilaire werking Op gang kwam. Man wat smaakte dat vies......
Waar heb je het gedumpt dan? Meestal zijn ze bij tankstations (logischerwijs) niet happig op mensen die met brandstof gaan lopen rotzooien.
 
Wordt al (ik schat) zo'n 8 a 9 jaar gebruikt in diesels in NL.

Urea zit inderdaad ook in ammoniak,en dat zit in Adblue en in pis, Adblue meurt ook naar pis...

Tank het ook al 2 jaar in mijn caddy en vul het ook wel eens bij uit een jerrycan maar kan er echt geen luchtje aan bespeuren.
 
[..]
En nou maar hopen dat niet mijn hele brandstofsysteem naar de gallemiezen is. Gelukkig was de tank niet leeg (nog een litertje of 5), is er maar 0,39 l AdBlue ingegaan en heb ik helemaal niet geprobeerd te starten. Dus hopelijk gaat het nog een beetje meevallen. Het is toch al zo'n pechmaand...

0,39 liter? Dan had ik m gewoon afgetankt met 98, 100km rijden en weer aftanken. Zo'n kleine hoeveelheid zou toch geen probleem moeten zijn: er kan ook meer of minder water en ethanol in de benzine zitten.
 
Dat is wel blond eerlijk gezegd ( als, iemand die regelmatig aan zo'n pomp moet hangen )

Hoe kan je het verschil niet zien... maar ok..

De mens is nou eenmaal een gewoontedier. ;)
Om die reden krijg je een dieselpistool al lang niet meer in een hok waar euro 95 ingaat.\
Het enige tankstation die dat niet begrijpt is Shell, die hebben nog steeds van die irritante kleppen over het vulpistool hangen. :')
 
Eerlijk gezegd heb ik helemaal niet aan mijn verzekering gedacht. Ik dacht dat die pas in beeld komt bij een ongeval.

Nope, ook slechte ervaring met de ANWB, verkeerd geparkeerd in een natte berm |(
Bij wegrijden zakte de auto weg in de blubber, vast stond ik.

ANWB gebeld, jammer joh, geen pech zoek het uit. Met je platina pasje :r (22:00 zaterdagavond)
Verzekering gebeld, eigenlijk voor een adres voor een sleper, geen probleem mijnheer we sturen wel een wagen.
Netjes geholpen en weer op straat gesleept. Top voor Unive :} ANWB wel een beetje klaar mee.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf wel eens over willen stappen van ANWB naar ADAC, maar dan ben je wel meteen je goedkope creditcard kwijt.

Is er wel eens iemand die de vergelijking ADAC - ANWB - SOS - xx - heeft gemaakt?


Geen idee Bolski ?

De ANWB heeft zichzelf langzaam ontwikkelt als een instantie waar ik na 25 jr geen zaken meer mee wil doen.

Helaas, heeft mijn auto merk een contract met hen afgesloten dat als zij niet kunnen komt de ANWB in beeld.Dan moet ik het automerk melden en komen ze mij als eerste helpen. *D })
 
0,39 liter? Dan had ik m gewoon afgetankt met 98, 100km rijden en weer aftanken. Zo'n kleine hoeveelheid zou toch geen probleem moeten zijn: er kan ook meer of minder water en ethanol in de benzine zitten.
Een waterige ureumoplossing mengt niet met benzine. Het zakt naar de bodem van de tank.
 
In Australie hebben sommige diesels ook een LPG tank/installatie.
8<
Heeft iemand dit in NL wel eens gezien?
Jazeker, mijn ouders hebben een jaren '80 mercedes bus als camper. Een diesel, met gasotronic, doet precies wat jij beschrijft. Iets schonere verbranding maar vooral iets meer power.
Het wordt ook wel op vrachtwagens gebruikt heb ik begrepen.

Ik heb zelf wel eens over willen stappen van ANWB naar ADAC, maar dan ben je wel meteen je goedkope creditcard kwijt.
Ik vond het zelf een rare redenering maar ik heb precies hetzelfde gedacht...
Vind de ANWB best prijzig, en dan lees ik weer al die ervaringen hier op M-F. :/
 
Laatst bewerkt:
Da's wel verneukeratief ja '( En wel stom dat jij nou net die éne motorrijder bent die dat als énige overkomt :+

Ik heb het zelf een keer bijna meegemaakt, toen ik net gewend was aan mijn lease-dieseltje en toen mijn cbr een keer moest tanken. Gelukkig stond er toen net een andere motorrijder aan de andere kant van de pomp, die riep net op tijd "gast! niet doen!"

Tip als je net zo slecht bent in dit soort dingen als ik: sindsdien wegens het dagelijks combineren van een diesel auto en een benzine bike een gewoonte ontwikkeld om even hardop voor mezelf voor te lezen wat er op de pomp en de greep staat en in welk voertuig ik die slang hang. Dus iets van "benzine pomp, benzine greep, benzine motor" of "diesel pomp, diesel greep, diesel auto". En dan dus ook echt even te kijken of het klop. Heeft me sindsdien al ettelijke malen gered, zeker als er wel eens slangen door elkaar hangen bij drukke pompen met gecombineerde brandstoffen.

Overigens gebruik ik dezelfde hardop-voorlezen-gewoonte bij het van huis gaan voor alle spullen in mijn zakken. Vroeger zo vaan onderweg paniekmomentjes gehad van "o shit, heb ik nou wel ... bij me?!"? Nu hoef ik alleen nog maar even terug te denken aan het moment die ochtend dat ik mijn hardop dingetje deed.
Hoeveel van dat soort dingetjes heb je zoal op een dag ? :+
 
Hoeveel van dat soort dingetjes heb je zoal op een dag ? :+
Hmmz... Eens kijken... Dus 's morgens bij het weggaan, dan bij het tanken, en daarnaast volgens mij alleen nog maar bij het uitvoeren van commando's als root op belangrijke productieservers.
 
heb ook een platina pasje van de anwb wat schiet ik er mee op?
kunnen ze beter korting geven op het lidmaatschap ,
trut in de winkel had nog nooit zo een pasje gezien,korting met zo een pas? nee
verzekering geeft ook pech hulp dan krijg je weer met de anwb te maken,wat schiet ik daar mee op?
 
Lijkt mij sterk dat jij ad-blue kan tanken.

In de hals van de ad-blue tank zitten magneten die het tankpistool moeten aktiveren.
Zonder die magneten kan het tankpistool niet open gaan.

(morgen is het pas 1 april hoor)

Nee hoor, kan wel degelijk. Bij ons heeft kantoorgozer adblue in een bestelauto gedaan, kwam 100m ver.

Voor TS, aangezien de motor niet gedraaid heeft, tank leeg en spoelen, spoelen spoelen. Die zooi kristalliseert namelijk nogal.
 
Nee hoor, kan wel degelijk. Bij ons heeft kantoorgozer adblue in een bestelauto gedaan, kwam 100m ver.

Voor TS, aangezien de motor niet gedraaid heeft, tank leeg en spoelen, spoelen spoelen. Die zooi kristalliseert namelijk nogal.
Die adblue pompen voor kleinverbruikers kon ik nog niet, vreemd dat er geen beveiliging inzit.
Zit er op de adblue tank van een auto geen beveiliging zoals bij vrachtwagens?

Lees wel over jerrycans met adblue waarmee je kan lopen klooien.

Dat het troep is kwam ik jaren geleden al achter.
De thuisvoorraad adblue was bijna op en een slimmerd had lege ruitensproeiervloeistof tankjes gevuld met adblue.
Dat ging goed totdat mijn ruitensproeier bijgevuld moets worden.
Na 1 keer wissen kristalisseerde het hele raam.
Kon alleen nog doorrijden met de sproeier continu aan.

Dat de anwb de adblue niet uit een tank pompt kan ik ze alleen maar gelijk in geven.
Die adblue zal de flinke schade aan de pomp toebrengen.
 
Dat de anwb de adblue niet uit een tank pompt kan ik ze alleen maar gelijk in geven.
Die adblue zal de flinke schade aan de pomp toebrengen.

Kan zijn maar als ze me ter plekke niet hadden kunnen helpen hadden ze hem toch kunnen vervoeren naar de dichtstbijzijnde motorwerkplaats? Dat hoort toch ook bij pechhulp?
 
@ Raymond W:


Volgens mij is het zo dat je geen diesel in de Adblue tank kan doen maar andersom gaat wel.
 
Laatst bewerkt:
Kan zijn maar als ze me ter plekke niet hadden kunnen helpen hadden ze hem toch kunnen vervoeren naar de dichtstbijzijnde motorwerkplaats? Dat hoort toch ook bij pechhulp?



Ja, dat horen ze normaalgesproken wel te doen.
 
@ Raymond W:


Volgens mij is het zo dat je geen diesel in de Adblue tank kan doen maar andersom gaat wel.


Bij een vrachtwagen is de vulopening van de adblue tank kleiner dan die van de dieseltank.

Het pijpje van het adblue vulpistool is namelijk ook kleiner dan die van de diesel.

Op deze manier kun je dus nooit diesel in een adblue tank doen. Andersom zou het dus wel mogelijk zijn.

Ik heb het zelf nog nooit gezien dat de adblue slang in dezelfde pomp zit als de euro en diesel. Met uitzondering dan bij de vrachtwagen straat. Hierbij kan hij wel bij de diesel zitten. Maar vaak hebben ze voor de adblue een aparte pomp.

Ikzelf zal ook nooit naar de kleur van het vulpistool kijken, maar altijd naar de tekst die erbij staat.

Ook denk ik goed na over wat ik moet tanken omdat ik verschillende brandstoffen tank. Diesel met de vrachtwagen en de auto van mijn vrouw. Euro95 met mijn eigen auto. En bp ultimate 98 met de motoren.
 
In de vulopening van de adblue tank zit een magneet die de klep tussen het vulpistool en de slang opent.

full


Zonder magneet kun je alleen pulsend tanken, en komt er niet meer uit dan de inhoud van het pistool zelf. Tenzij je niet tot in den treuren bent blijven knijpen zal de hoeveelheid wel meevallen.
Het blijft echter zulke vervelende troep dat spoelen zelf bij de kleinste hoeveelheid noodzakelijk is.



LPG en Diesel.
Midden jaren 90 had ik een Daf Xf waar dit opgebouwd was.
Het meest vervelende vond ik het achteruitrijdend van tankstraat verwisselen tussen de tankbeurten, omdat de dieselstraat meestal uiterst rechts is, en de LPG meestal uiterst links.
En aan de meest linkse zijde kun je met een vrachtwagen vaak niet terug richting snelweg.
Regelmatig kreeg ik vragen wat ik nu toch allemaal aan het doen was _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan