is motorrijden erfelijk??

het slaat soms een generatie over,zoals bij mij, maar beide opa's reden motor, één is nog militair kampioen cross/race geweest.....

mijn ouders, met name moeder, verafschuwde motoren en brommers... gevolg was dat ik op m'n 10e al stiekum brommer reed en op m'n 13e stiekum motorcrosste *D
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van jongs af aan al motorgek :)
Alles wat met snelheid te maken heeft vind ik leuk.
Mijn pa rijdt nu zo'n 10 jaar motor.
 
Toen ik 5 jaar was bij m'n broer voorop een BSA gezeten(ja,zo oud ben ik al)Werd een beetje gek van m'n gezeur later:meer,meer,meer! :]

Later stikjaloers op een neef+nicht die motor gingen rijden.Niet leuk om een nakomertje te zijn dan. :(

Van m'n vader wel eens een foto gezien op een motor ver voor mijn tijd. :}

In m'n omgeving nu roept iedereen:eng,durf ik niet en meer van dat soort kreten.Ik ben dus niet besmettelijk :+
 
jaar of 10... bij ouders in de auto op vakantie.... en op de franse snelwegen alleen maar motoren langs aant knallen.... toen dacht ik... dat moet ik ook ooit !!! :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :] :]
 
Nee bij mij was het niet erfelijk. Pa vond het wel leuk dat ik het ging halen. Ma ging kopleet uit haar apenootje. Ik heb ook pas vlak voor m'n examen vertelt dat ik het ging halen (een dag of 3 ervoor)

Dat zit dan weer wel in de familie want twee neefjes van me hadden het al voordat ze het vertelde..
 
Nee bij mij was het niet erfelijk. Pa vond het wel leuk dat ik het ging halen. Ma ging kopleet uit haar apenootje. Ik heb ook pas vlak voor m'n examen vertelt dat ik het ging halen (een dag of 3 ervoor)

Dat zit dan weer wel in de familie want twee neefjes van me hadden het al voordat ze het vertelde..

Komt bekend voor: ik heb na het behalen van het rijbewijs mijn ouders gebeld met de mededeling dat ik goed en slecht nieuws in 1 bericht had: "Ik heb vanmiddag mijn motorrijbewijs gehaald". Vonden ze niet leuk en dat wist ik al. Uiteindelijk is mijn moeder echter wel mee achterop geweest en vond het erg leuk...
 
Ik zat trouwens te denken... Mij Opa heeft heel lang geleden examen motor gedaan...

Hij is toen achter de verkeerde motor aangereden :+ :+ drie uur weg geweest tot hij bij e.o.a. kruising eens goed naar de kop van die kerel keek :? :? . "da's niet mijn examinator" |(

Toe is hij terug gereden, en kreeg enorm op zijn flikker, en is gezakt.. Nooit meer afgemaakt...
 
Elf jaar geleden ben ik aangestoken door mijn ex.

Ik weet nog dat ik van kleins af aan al overal motoren hoorde. Mijn vader moest ook altijd gas bijgeven in de auto als ik voor ons een motor zag rijden. Was ik helemaal pissed als ie niet hard genoeg ging naar mijn zin.
En het waren (/zijn) toch maar gevaarlijke dingen.
Beetje verboden onderwerp bij mijn vader > vroeger motorongeluk gehad en sindsdien heeft ie het er niet meer op.

Toen ik 16 was een brommertje gekocht.
Rode Peugot waar alles afdonderde van ellende. Reed ik weer ergens met hoop kabaal en de uitlaat achterop gebonden.
Nadat ik mijn Ex met motor had leren kennen ging de brommer de deur uit. Had geen schik van dat "trage" ding.
Pa en ma in grote angst zo gauw ze wisten dat ik achterop die motor stapte...maar: Nooit "verboden".

Toen wist ik helemaal zeker dat ik me rbw wilde halen. Moest er toen idd van komen omdat relatie ophield en ik dus niet meer achterop kon.
In de tussentijd gelukkig nog wel veel vrienden/kennissen waar ik eens achterop kon springen.

Pa en ma wederom niet happy met dochtertje toen ik erover begon. Heb ze er ook maar niet bij betrokken. Geslaagd eerste keer en dat vonden ze toch wel goed.
Ik moet het alleen (nog steeds) niet in me hoofd halen ze op te bellen om te zeggen dat ik met de motor naar Beverwijk ga. Mensies helemaal in de stress. Mijn vader kan nog wel aardig verhalen aanhoren ondertussen, maar moeders gaat er van door dan...

Mijn vader snapt sommige dingen niet echt of wil het niet snappen.
Als ik de straat uitrij bij ze, met de auto, kijk ik ff een keer om en zwaai nog ff. Toen ik er laatst was met motor...
"Als je nou straks weggaat niet omkijken op de hoek hoor, wat je met de auto doet. Omdraaien is gevaarlijk."
Waarop ik zei: "pa, wat denk je nou? Als ik ergens rij en er zit een verdachte auto achter me en ik kan het in de spiegel niet zien, dan draai ik ook om hoor"
Toen had ik het gedaan, want als ik me netjes aan de regels zou houden, zou ik me ook niet om hoeven draaien om te kijken.

Ja, enorm besmet
Nee, niet erfelijk. Ik probeer mijn broertje over te halen, maar die moet er niks van hebben.
Trots op ze zus, maar daar houdt het op. Helaas.
 
Erfelijk wil ik het niet noemen, meer een soort aanleg voor...

Heb foto's van mijn opa op de motor, zonder helm en shaggie in z'n mond! Dus hij was vroeger motorgek en zijn hele leven geweest. Mijn ene oom heeft ook altijd motorgereden, totdat hij een ongeluk in 1988 had, nooit meer gereden. Mijn andere oom (helaas al overleden) heeft jaren gecrossed. Mijn vader deed vroeger veel aan trial, grasbaan racen en off-the-road (enduro) ritten. Ook voorzitter geweest van motorclub.. vroeger altijd met hem mee, hup gewoon op de tank zitten eh! Kan me nog bestwel veel dingen herinerren van vroeger. Maar hij heeft in 1986 zijn been gebroken, en helaas zijn Honda off-the-road verkocht toen. Hij huurt af en toe nog wel eens motor als het mooi weer is.

Dus er heerst wel aardig wat motorliefhebberij in de familie. Toen ik 12 was ben ik samen met mijn broer gaan crossen, eerst ben ik begonnen op Kawa 80cc en hij op 125cc Kawa. Toen ik 14 werd heb ik mijn broer z'n 125cc overgenomen, en hij een nieuwe gekocht. Veel wedstrijden gereden over de hele Veluwe (oei oei wat kost dat veel $$$). Mijn broer is in '97 gestopt. Daarna ben ik nog doorgegaan tot eind '99 met crossen, tjaa druk met school e.d. In dat jaar ook mijn motorrijbewijs gehaald en een Honda CB 500 gekocht... deze ingeruild voor een Aprila RS-125 in '01. Heb ik echt enorm veel plezier mee! Maar in october krijg ik zwaar rijbewijs, dan gaan we mooi voor iets meer pk's!

En eind '01 hebben mijn broer en ik samen een '99 Kawasaki 250cc gekocht, daar rijden we samen op om de beurt op de crossbaan, gewoon nog als hobby. Hij heeft nog geen motorrijbewijs, maar ik ben wel bezig hem over te halen! 8-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een vrij grote familie. Inclusief ooms en tantes neven en nichten zo'n 30 personen. De tantes rijden niet, maar de ooms, neven en 50% van de nichten rijden wel motor. Erfelijk? mwah. Met de paplepel ingegoten? Ja! :)

Toch eens een keer een tocht organiseren voor de familie?
 
mijn twee broers hebben ook hun rijbewijs

mijn oudste broer had eerst alleen maar een motor (en vaak de auto van ons mam).
mijn oudere broer zat op kamers (en had in het weekeind de auto van ons mam nodig).
en ik had toen ik 18 werd toch maar een auto gekocht van het geld dat ik voor mijn motorrijbewijs kreeg '( (anders had ik in de winter geen vervoer en ik moest toch 60 km per dag rijden om op school te komen. nee, in landhorst heb je geen openbaar vervoer)

mijn tante woont achter ons (haar zoons hebben vroeger gecrosst en haar kleinkind is sinds kort begonnen), toen ze pas bij ons kwam kaarten was ik in de garage bezig (nieuwe ketting en tandwielen erop leggen) en toen kwam ze even zeggen dat ze het jammer vondt dat ik s'morgens vroeger wegreed als eerst, nu was ze nog niet wakker en kon ze mijn motor niet horen. ze zei al, het is de mooist muziek die je je maar kunt bedenken (toch raar om dat uit een mond te horen van een vrouw die al in de 60 is)
 
mijn twee broers hebben ook hun rijbewijs

mijn oudste broer had eerst alleen maar een motor (en vaak de auto van ons mam).
mijn oudere broer zat op kamers (en had in het weekeind de auto van ons mam nodig).
en ik had toen ik 18 werd toch maar een auto gekocht van het geld dat ik voor mijn motorrijbewijs kreeg '( (anders had ik in de winter geen vervoer en ik moest toch 60 km per dag rijden om op school te komen. nee, in landhorst heb je geen openbaar vervoer)

mijn tante woont achter ons (haar zoons hebben vroeger gecrosst en haar kleinkind is sinds kort begonnen), toen ze pas bij ons kwam kaarten was ik in de garage bezig (nieuwe ketting en tandwielen erop leggen) en toen kwam ze even zeggen dat ze het jammer vondt dat ik s'morgens vroeger wegreed als eerst, nu was ze nog niet wakker en kon ze mijn motor niet horen. ze zei al, het is de mooist muziek die je je maar kunt bedenken (toch raar om dat uit een mond te horen van een vrouw die al in de 60 is)

Haha, herkenbaar. Mijn buurvrouw (ook al in de zestig) vindt het ook prachtig om motoren te horen. Ik ga haar morgen rond een uur of 7 weer gelukkig maken })
 
Pa reed vroeger ook motor en z'n broer ook.

Als je dan jong bent, hoor je verhalen van je Pa, en dan is'et stoer en wil je later ook een motor.

Als je dan eindelijk 18 bent, ga je je rijbewijs halen, en ik kon toen nog geen motor aanschaffen, en wat doe je pa dan... Ja eentje kopen, en kun jij lekker op zijn motor rijden :} :} (nog bedankt pa).

En m'n broer wil dan natuurlijk ook meteen motorrijden, en koopt meteen een nieuwe.

Wordt je aangeleerd denk ik, net zoals je leert praten van je ouders
 
niemand in m`n familie rijdt motor, ik was zelf al helemaal wild vam brommer rijden, en dan met name VET bruut optrekkende brommers, flink de zooi opvoeren... tja dan ligt een motor voor de hand :)
 
In mijn familie iig wel.
mijn opa rijdt al motor sinds hij het kan. Nu helaas niet meer wegens zijn gezondheid tot zijn grote spijt, heeft het twee jaar geleden nog wel geprobeert met een zelf opgeknapte norton met zijspan. nu rijdt hij dan niet meer maar opknappen doet ie nog steeds alleen de oude klassieke engelse modellen.
Mijn 2 ooms en mijn vader hebben al sinds ze konden cross motor rijden meegedaan met cross wedstrijden. op hun 18e verjaardag ook allemaal begonnen met auto maar ook met motor rijlessen. ( ze hebben al hun rijbewijzen alle drie :D)
toen wij geboren werden ( ik en later mijn twee broertjes ) is mijn vader altijd door blijven rijden maar wel solo. Toen mijn vader alleen ging wonen wegens scheiding is er bijna direct een zijspan gekomen. Ik wist al zodra ik kon praten dat ik eerst motor rijbewijs zou gaan halen en auto mischien later. heb dus ook alleen me motor rijbewijs en mijn broertje precies hetzelfde. de jongste nog niet ( is pas 17 ) maar die zal het waarschijnlijk ook niet direct halen ( is ie veel te anders voor als ik en mijn broertje )

maar erfelijk, ja ik denk het wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan