Je allereerste motorfiets

cb500.jpg

1994 . Was toen net op de markt:
Honda cb 500 op de standaard geleverde kneiterharde Dunlop Arrowmaxbandjes.
Een bijzonder fijn en vooral probleemloos fietsje. Veel lol van gehad.
 
70 is het nieuwe 50 Rob dus 60/55 valt mee toch.
leeftijd is biologisch hoor ik tegenwoordig vaak.
 
gekocht eind november '89 met 80 guldens op de bank en elk kwartje van mijn studiefinanciering en bijbaan aan de kant gelegd om hem eind februari 1990 te betalen (6000 guldens), ik moest het ding hebben. In drie maanden ruim 10000 km gereden en toen mijn eerste wijze les gehad. Nieuwe banden en een nachtelijke regenbui na een aantal warme weken is niet goed voor de grip...
1024px-CBX750_Lon.jpg
Ik vind hem nog mooi 👌😂!!
 
Een BMW F650 Funduro. Altijd fan van cruisers geweest, maar tijdens het lessen reed ik toevallig een keer op de BMW G650GS (uiteindelijk zou ik daar ook op afrijden, ipv op de CBF500 die teruggezet was naar vol vermogen). Wat voelde dat lekker zeg! Ik wist dat mijn eerste motor een 1-cilinder allroad moest worden <35kw. Had zowel de BMW op het oog als een suzuki DR650RSE. De eerste nette die ik tegenkwam zou het worden. Zie hier:

IMG_20170312_162345.jpg


Nu, ruim 5 jaar later, via een omzwerving weer terug bij het Rotax blok, alleen dan in een wat pittigere uitvoering, wat lichter en met een andere badge. Toch mis ik mn Beemertje nog wel eens. Heerlijke zitpositie, beste stock zadel waar ik ooit op had gezeten (en ik blijf het gewoon een mooi model vinden).
 
Ik denk dat heel wat oudere motoren, zelfs uit de 60er en 70er jaren, wel wat meer hadden dan 10 tot 15 pk. Tenzij we het ook over de 125cc klasse uit die tijd hebben.

Neem bijvoorbeeld een Suzuki T350 van ergens begin jaren 70, die hadden 36pk. Kom je goed mee uit de voeten.

En ik geef toe, mijn 125cc was ook niet echt geschikt om tussen al die hormonale autobestuurders te gaan hangen op de snelweg. Maar op het eerste vak, geen probleem hoor. Als ik door de helling niet meer goed omhoog kwam, dan deed een zwaar beladen vrachtwagen dat ook niet, die hadden het zelfs nog moeilijker.

De door mij vernoemde helling vanuit Luik richting Luxembourg, 2 keer heb ik die gereden met mijn 125cc. 85% van de trucks gaat daar 60 en minder. Daar bleef ik dan gewoon tussen, en paste mijn snelheid aan op hun. Wel moest ik van 5de versnelling terug naar 3de :P
Slechts enkele vrachtwagens, ik vermoed oftewel veel minder zwaar beladen, oftewel dikke 16 liter V8 erin, kwamen voorbij. Eens die jou voorbij zijn, lichtflash, hij schuift op, en geeft je een bedankje met zijn pinkers. De snelheid is dan zo laag dat wind niet meer zo erg is.

Ik zou er zo weer gaan rijden met een lichtere motor. Je moet alleen je motor kennen, weten wat je limieten zijn. Niet zomaar plots gaan inhalen bijvoorbeeld, maar dat maneuver goed en anders gaan berekenen.
Ik heb er dusdanig nooit spijt van gehad met een 125cc begonnen te zijn, en er altijd ten volle van genoten.
Mijn eerste was een T350,en die ging voor meer dan hard genoeg,heb er zelfs 160 op de teller mee gehaald,
voor iemand die vers van een brommer af kwam een supersonische snelheid ;)
 
Bekijk bijlage 1518278
Begonnen met bovenstaande, een 50cc Yamaha TZR-50. Wat een grappig brommertje was dat. Was verliefd op de Ninja Twinner uitlaat die er op zat, en de vormgeving van onder andere het zadel en de achterkuipen deden mij beroeren.

Daarna door wat problemen tussen mijn brommer en de weg (iets te vaak knuffelen dus total-loss) overgestapt op een oude Aprilia RS-50
Bekijk bijlage 1518279
Al was iedereen natuurlijk verliefd op de Repsol uitvoering van deze
Bekijk bijlage 1518280 (Overigens exact de uitlaat die mijn TZR ook had.

Daarna door wat scooters (gek genoeg ook de RS overleefde me niet...) uitgekomen bij mijn Motorrijbewijs, en sinds ik die heb, nog geen val of probleem gehad.

Kawasaki ZZR-600 '93.
Bekijk bijlage 1518281
Perfecte startfiets. Vermogen, niet oud qua vormgeving, vlot in het verkeer.
Geen collectors item dus een krasje is niet erg en gestolen word hij zeker niet.
8 jaar met plezier mee gereden, maar toch in moeten ruilen, en nu eigenaar van mijn eerste niet-racer/sport/sporttourer, een KTM 690 Supermoto...
ZTU4YmI5ZmI5Y2NiODkxOThjZWFmZDliN2JkNDJjMTW8pHFigFxrm5e5UA6wt1AkaHR0cDovL21lZGlhLmFkc2ltZy5jb2...jpg

Dit wasmijn eerste.
Zzr 600 idd fijne startersfiets.
 
$_86.JPG

Mijn allereerste motor, 1980. Deze afbeelding is geleend, heb er alleen dia's van. Een oefenvergunning er op van 3 maanden, 1 keer verlengd en daarna nog "even "doorgereden. Zonder lessen examen gereden op deze motor en geslaagd. Was toen ook niet echt moeilijk, in vergelijk met nu.@##$%$%^.
Elk seizoen een crossband er op en mee naar mijn werk via bermen, slootkanten, wandelpaden en nog veel meer onverhard. Politie Harderwijk kwijt rijden op het oefenterrein. Een echte feestmachine!!!
Later "echt" motorrijden geleerd in Venlo, militaire rijschool van echte instructeurs. Veel geleerd en veel gezweet, met de Guzzi,s het losse zand van het oefenterrein trotseren bij 30 graden, dik pak aan.
 
Een yamaha DT360 was de eerste.
 

Bijlagen

  • yamaha dt360.jpg
    yamaha dt360.jpg
    184,9 KB · Weergaven: 8
Niet helemaal mijn motor maar de motor van mijn vader die ik onbeperkt mocht gebruiken toen ik in 1990 mijn rijbewijs haalde, een Honda CB450S:
Honda_CB450S.jpg

Ontzettend veel plezier mee gehad en enorm veel geleerd. Na het overlijden van mijn vader heb ik hem weer onder mijn hoede genomen en ik tuf er nog regelmatig een rondje mee door de polder.
Na het afronden van mijn opleiding en het vinden van serieus werk heb ik weer een tijdje bij mijn ouders gewoond waardoor ik goed kon sparen, toen heb ik mij getrakteerd op deze (toen in mijn ogen zéér brute) Kawasaki GPX600R:
Kawasaki_GPX600R.jpg

Wat was ik wijs met dat ding, spijt dat ik haar ooit heb weg gedaan... Maar ja, dat denk ik over alle motoren die niet meer in mijn bezit zijn. ;)
 
Voor 100 gulden in 1977 gekocht van de vriend van mijn zus! 175cc, eencylinder met twee uitlaten en twee bougie's. Russische motor, merk Voskhod.
Wist niet wat ik meemaakte toen ik op mijn 17e zonder helm 100 km p/u reed op een landweggetje.
Een jaar later kocht ik een honda cb 750 K7.
183655830_1_big.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan