Kamperen: how to?

Lieve mensen, ik vind dat ik toch even stichtelijk moet doen.
Kamperen doe je vaak op 't gras. Vooral als je aan 't trekken bent wordt je op de camping vaak op een oprotveldje neergezet, met stenen of erg lang gras.
Welaan, in gras, vooral lang gras, kunnen teken zitten.
Daar kun je door gebeten wordne en de kans dat je besmet wordt met de Borrelia burgdorferi-spirocheet (lyme-bacterie) wordt steeds groter.
Het is een sluipende ziekte waarvoor het in NL erg moeilijk is een adequate behandeling te krijgen.
Tests om de aan/afwezigheid van de spirocheet aan te tonen zijn niet betrouwbaar.
En ja, je kan besmet worden zonder het ooit door te hebben gehad. Een horzelbeet kan dezelfde gevolgen hebben.
De bacterie tast alle systemen in je lijf aan en kan zeer grote gevolgen hebben.
In kampeerwinkels kun je spray en teekwerende kleding kopen.
Neem deze post serieus en leef lang & gezond.
 
Het is een sluipende ziekte waarvoor het in NL erg moeilijk is een adequate behandeling te krijgen.
Tests om de aan/afwezigheid van de spirocheet aan te tonen zijn niet betrouwbaar.
En ja, je kan besmet worden zonder het ooit door te hebben gehad. Een horzelbeet kan dezelfde gevolgen hebben.
De bacterie tast alle systemen in je lijf aan en kan zeer grote gevolgen hebben.
In kampeerwinkels kun je spray en teekwerende kleding kopen.
Neem deze post serieus en leef lang & gezond.

Hoewel je info in grote lijnen juist is, kan er wel wat nuance in aangebracht worden.
Met name de zin dat de bacterie alle systemen in je liijf aantast gaat wel erg ver. Natuurlijk gebeurt dat soms, maar het merendeel van de infecties is goed te behandelen, ook in Nederland. Er zijn natuurlijk mensen met pech waarbij dat niet zo is, dat is betreft evenwel een kleine minderheid. Ik wil natuurlijk niet baggetaliseren, want preventie is zeker zinvol, maar zoals gezegd, enige nuance kan geen kwaad.
 
Hoewel je info in grote lijnen juist is, kan er wel wat nuance in aangebracht worden.
Met name de zin dat de bacterie alle systemen in je liijf aantast gaat wel erg ver. Natuurlijk gebeurt dat soms, maar het merendeel van de infecties is goed te behandelen, ook in Nederland. Er zijn natuurlijk mensen met pech waarbij dat niet zo is, dat is betreft evenwel een kleine minderheid. Ik wil natuurlijk niet baggetaliseren, want preventie is zeker zinvol, maar zoals gezegd, enige nuance kan geen kwaad.

Ehm, laten we zeggen dat ik heel erg goed weet waar ik 't over heb. ;)
Na verloop van tijd investeert de spirocheet zich overal. Wat in welk tempo wanneer wordt geaffecteerd is inderdaad zeer variabel.
Maar, ik begrijp je reactie wel en i je andere uitspraken zit zeker wel waarde. ;)
(ik hoop geen dicussie hierover te beginnen, veel meer wil ik er niet over kwijt. Er is veel info op het net te vinden. Waart u dat het lyme-wereldje, vooral online een heerlijk medium is voor hypochonders en mensen met het syndroom van Münchhausen)
 
Heren, effe een vraagje (nee heb de zoekfunctie niet gebruikt, ben ik te lui voor). Ik ga binnenkort op vakantie mit dem motor en ik ben nog op zoek naar 'n goeie slaapzak. Ik moet er goed in passen, ben 1.95m. Geen mummy en goed warm (dons?). Wie weet er een goeie? Ik wil gewoon een keer echt 'n goeie hebben dus 'n beste duure is ook niet erg :P.
 
Heren, effe een vraagje (nee heb de zoekfunctie niet gebruikt, ben ik te lui voor). Ik ga binnenkort op vakantie mit dem motor en ik ben nog op zoek naar 'n goeie slaapzak. Ik moet er goed in passen, ben 1.95m. Geen mummy en goed warm (dons?). Wie weet er een goeie? Ik wil gewoon een keer echt 'n goeie hebben dus 'n beste duure is ook niet erg :P.


Ik ben zelf een mummy fan. :P
Als je een goeie slaapzak wil ga eens langs bij bever sport oid. Ze hebben daar echt goeie slaapzakken die je goed mee kan nemen op de motor. En ze zijn er ook voor de wat langere medemensch. :Y
 
Nog even een tip trouwens, was laatst bij de xenos en daar hadden ze leuke kampeerspullen, o.a. microvezel handoeken (lekker klein), mummieslaapzakken die ook vrij klein ingepakt konden worden en nog wat ander spul, dus voor wie nog wat zoekt misschien de moeite om eens langs te gaan.
 
Die handdoeken doen het wel prima. Maar houd er rekening mee dat ze een beetje raar aanvoelen.

Die slaapzakken zou ik hoe dan ook afraden. Die zijn absoluut niet warm genoeg. Tenzij je op een plek bent waar het 's-nachts ook boven de 20 graden blijft. Bovendien hebben ze ook aan de binnenkant van dat gladde stof, want sowieso al niet warm aan voelt.
 
Die slaapzakken moet je gewoon met lagen gebruiken, dan is het warm zat. dus als het buiten warm is niks eromheen, is het koud een fleece-slaapzak eromheen etc.
 
Laatst bewerkt:
wij hebben exact met die slaapzakken in mei in Duitsland gekampeerd en zijn een dag eerder teruggegaan omdat we zo ongeveer doodvroren 's nachts... en dat was 'met laagjes': extra deken en dergelijken. Maar waarom zou je dat willen? Extra dekens meenemen in plaats van één goede slaapzak kopen? Kost je veel meer ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Ik had dit probleem ook een keer en heb toen van die Cordurahoesjes om de slaapzak gekocht. Niet goedkoop, maar veel goedkoper dan een nieuwe slaapzak. Ze kosten iets van €30-35 en leveren je 5 gr C extra op en nemen nauwelijks ruimte in. Daarmee ging het ook in de bergen goed. De slaapzakken zijn van de middencategorie qua temp "overleving", er staat op dat de comfortzone tot -5 loopt) In de praktijk echter blijkt vooral als je alleen bent dat je dan de hele nacht ligt te koukleumen. Je partner meenemen helpt wel :) Alleen over 14 dagen ga ik naar Oostenrijk en "zij"niet dus gaat het hoesje echt wel mee!
 
Die slaapzakken moet je gewoon met lagen gebruiken, dan is het warm zat. dus als het buiten warm is niks eromheen, is het koud een fleece-slaapzak eromheen etc.
Nooit in de kou gekampeerd zeker?

Als het buiten vriest (hartje zomer, ergens hoog in de Alpen) dan helpen 100 lagen nog niet. Een goede mummie-slaapzak die goed isoleert, jezelf zo strak mogelijk oprollen en kleren aantrekken is dan het enige dat nog helpt. Een normale slaapzak verliest dan simpelweg teveel warmte, evenals de cheap-ass mummie's.

Je prive-verwarming meenemen werkt inderdaad uitstekend })
 
Als het buiten vriest (hartje zomer, ergens hoog in de Alpen) dan helpen 100 lagen nog niet.

:^

En verkijk je ook niet op de temperaturen waarvoor een slaapzak geschikt zou zijn. Staat daar bijv. -7 dan betekent het dat je bij -7 niet doodvriest. Het betekent niet dat je nog slaapt want je ligt je continu te ergeren aan de kou.

Wat overigens nog zeker wel wat extra comfort biedt, zeker als je gezegend bent met een kapsel als het mijne, is een fleece muts meenemen en die op zetten.
 
Laatst bewerkt:
wij hebben exact met die slaapzakken in mei in Duitsland gekampeerd en zijn een dag eerder teruggegaan omdat we zo ongeveer doodvroren 's nachts... en dat was 'met laagjes': extra deken en dergelijken. Maar waarom zou je dat willen? Extra dekens meenemen in plaats van één goede slaapzak kopen? Kost je veel meer ruimte.
Ben je veelzijdiger lijkt me, vooral in de hitte wil je ook weer niet een te warme zak hebben. Welk model hadden jullie dan? die kleinste of de grootste? welk bereik?
 
Laatst bewerkt:
Nooit in de kou gekampeerd zeker?

Als het buiten vriest (hartje zomer, ergens hoog in de Alpen) dan helpen 100 lagen nog niet. Een goede mummie-slaapzak die goed isoleert, jezelf zo strak mogelijk oprollen en kleren aantrekken is dan het enige dat nog helpt. Een normale slaapzak verliest dan simpelweg teveel warmte, evenals de cheap-ass mummie's.

Je prive-verwarming meenemen werkt inderdaad uitstekend })
Paar jaar naar de alpen geweest en veel gevist vroegah. Fleece-zak om de normale zak en een pyjama zorgde ervoor dat ik niet wakker werd in de nacht. Juist door met lagen te werken hou je meer warmte vast, probeer het maar eens en leg dan 's morgens je hand tussen de twee zakken in, dan voel je watvoor warmte zo'n 2e laag tegenhoudt

Mummieslaapzakken vind ik niks, word ik gek/claustrofobisch van
 
Laatst bewerkt:
Ben je veelzijdiger lijkt me, vooral in de hitte wil je ook weer niet een te warme zak hebben. Welk model hadden jullie dan? die kleinste of de grootste? welk bereik?
kleinste volgens mij :)

en in de zomer is 't vrij simpel: beginnen met dichte slaapzak, openritsen als 't warmer wordt en zonder slapen als 't echt niet meer te houden is, en als het dan koeler wordt in omgekeerde volgorde weer langzaamaan dicht :+
 
Weet niet of hij al langs was gekomen maar een sneldrogende antibacteriële handdoek van microvezel is ook handig. Mooi compacte dingen ook!
 
Nog even over die slaapzakken: een donzen slaapzak heeft een bredere comfortzone dan een van kunstvezel.
Wel een stuk duurder.
 
het is net of je je eigen afdroogt met een zeem leren lap maar idd handig ding
10 jaar geleden waren die dingen nog niet bij de xenos en te duur voor een backpacker. Ik had toen een stapeltje van die ouderwetse katoenen luiers mee, die nemen zeer veel vocht op en drogen supersnel! En ze drogen nog lekkerder af ook dan die microvezeldoekjes.
 
3 jaar, 3 slaapzakken. En dit is de enige die het goed doet 's nachts in de kou:

In de slaapzak zit een extra compartiment waar je je voeten in legt, super warm! De slaapzak kan je heerlijk stikkend aantrekken zodat er geen kou naar binnen kan.

http://www.outdorado.com/Marmot_Wave_IV.jsp

Ziet er opzich wel prima uit. Ik was alleen niet echt op zoek naar een mummy, omdat ik het idee heb dat ik daar niet lekker in lig. Je hebt zo weinig ruimte om te woelen zeg maar :P. Iemand die hier ervaring mee heeft (met het weinig ruimte hebben in een mummy)?
 
Ziet er opzich wel prima uit. Ik was alleen niet echt op zoek naar een mummy, omdat ik het idee heb dat ik daar niet lekker in lig. Je hebt zo weinig ruimte om te woelen zeg maar :P. Iemand die hier ervaring mee heeft (met het weinig ruimte hebben in een mummy)?

Ruimte om te woelen is ook ruimte voor lucht en dat maakt het koud, want dat is allemaal loze lucht die afkoelt en zo kou aan je lichaam onttrekt.

Bovendien is woelen ook niet echt nodig, want in principe rol je met je slaapzak mee. M.a.w. je ligt er 's ochtends net zo in als je er 's avonds in bent gegaan, als je omdraait draai je met zak en al.
 
Ik vind mummie wel lekker.. Alleen ik vind het niks om mijn hoofd in te snoeren.

Tip voor iedereen, een muts!
Je verliest namelijk erg veel warmte via/langs je hoofd wanneer je deze niet insnoert in de "capuchon" van de mummie...
 
Schopje! Hallo Oma!

:W

Wij hebben onszelf een nieuwe tent en een nieuwe aluminium pannenset cadeau gedaan!

092951-45-1267202819778.jpg

Pakketgrootte 66 bij 22cm :) Net iets kleiner dan onze huidige tent. Wel kun je bijna rechtop in de tent staan 8-) hij is fijn ruim!

Pannenset is deze geworden, maar dan zonder de brander:

eurohike-adventure-cookset-with-burner.jpg


Nu nog hopen op goed weer! Afgelopen weekend was het heerlijk, dit weekend lijkt 'm niet te worden, maar wellicht 't weekend erna...
 
Terug
Bovenaan Onderaan