Kamperen: how to?

Ja eten, da's natuurlijk persoonlijk. Maar voor mij is vakantie een tijd van genieten, dan ga ik echt geen smac/instant voedsel/kant-en-klaar-troep/mc donalds eten :r Dat geldt trouwens ook voor thuis ;)

Wildkampeerders in uithoeken uitgezonderd, komen de meesten van ons wel langs dorpjes of steden, waar je verse boodschappen kan doen of ergens iets warms kan eten. In Frankrijk bijvoorbeeld heb je tabacs, waar je ook voor een paar euro kan eten wat de pot schaft. Italië is helemaal walhalla wat eten betreft :9~ En koffie :9~

Wil je iets gezonds mee voor "noodgevallen" dan zou je ook nog thuis kunnen koken en dat inblikken of in een zak sealen. Goulash bijvoorbeeld wordt alleen maar lekkerder naarmate het langer bewaard blijft.
 
Ik ga maar 1 weekje weg op de motor en dan is kamperen en zelf koken wel tedoen.

Ik zit in de zomer 36dagen in indonesie voor mijn vakantie , daar is alles luxe geregeld door mijn vriendin maar ik hou zelf van simpel kamperen.
 
Ja eten, da's natuurlijk persoonlijk. Maar voor mij is vakantie een tijd van genieten, dan ga ik echt geen smac/instant voedsel/kant-en-klaar-troep/mc donalds eten :r Dat geldt trouwens ook voor thuis ;)

Wildkampeerders in uithoeken uitgezonderd, komen de meesten van ons wel langs dorpjes of steden, waar je verse boodschappen kan doen of ergens iets warms kan eten. In Frankrijk bijvoorbeeld heb je tabacs, waar je ook voor een paar euro kan eten wat de pot schaft. Italië is helemaal walhalla wat eten betreft :9~ En koffie :9~

In Zuid-Europa stop ik altijd ergens voor de lunch, die over het algemeen buitengewoon lekker is en niet kostbaar. Maar 's avonds heb ik dan toch ook honger en sta dan zelden op een camping waar iets van een eetgelegenheid in de buurt is. En dan wil ik ook iets eten. En dan kook ik iets, soms met verse ingredienten als ik die 's middags nog heb kunnen kopen. Soms met kant en klaar dingen, maar die ga ik niet helemaal vanuit Nederland meeslepen, die koop ik ook onderweg, zorg wel dat ik steeds voor een dag of 2-3 eten bij me heb. En voor de echte noodgevallen heb ik wel altijd een zakje met een vriesgedroogde pasta of bami. Neemt geen plaats in, blijft lang goed en ik heb het toch wel een paar keer nodig gehad.

In Scandinavie is dat weer een heel ander verhaal. Daar ga ik niet heen voor het eten maar voor de natuur. Koop voor 's middags wel iets van brood en beleg voor langs de kant van de weg en 's avonds kook ik wel snel iets.

Hoe dan ook, kamperen zonder kookgerei is voor mij geen optie omdat ik bij voorkeur kampeer op plekken waar geen voorzieningen zijn.
 
Zelf koken of uit eten is een keuze die je maakt, daar gaat het ook niet om. Ik bedoel meer dat de kwaliteit van het eten (zowel kwa smaak als gezondheid) vaak een ondergeschoven kindje is. Niet alleen op vakantie trouwens.
 
Ja eten, da's natuurlijk persoonlijk. Maar voor mij is vakantie een tijd van genieten
Ongetwijfeld voor anderen ook. Maar voor mij is genieten motorrijden (of vliegen, mooie dingen zien enz) en niet zozeer uit eten gaan. Ik rijd liever tot laat door, maak ff snel wat en plof dan in m'n tent, zodat ik de volgende morgen weer vroeg op de motor kan stappen. Als ik al niet na sluitingstijd pas bij die toko's kom, dan kost er naartoe gaan zoveel tijd dat ik in 't pikkedonker m'n tent op moet zetten.
9hpfmp.jpg


:+
 
ik houd héél erg van lekker eten, ga erg graag uit eten maar kan inmiddels met wat basisingrediënten ook op een kooksetje aardig wat uit m'n mouw toveren, en dat is ook een uitdaging :) we zijn nog student, dus het geld om elke dag uit eten te gaan hebben we sowieso niet, maar als we het geld wel op stapeltjes zouden hebben liggen zouden we het nog steeds niet doen: het is té leuk om aan het eind van de middag wat ingrediënten bij elkaar te rapen en daar dan iets mee te maken. Heb altijd een basistasje (toilettas!) met daarin kruiden, specerijen, knoflook, olie, ketjap, etc. Eigenlijk dezelfde dingen die ik thuis ook gebruik :P we hebben pas enkele keren iets gegeten dat echt jammerlijk was, maar meestal was dat dan ook met kruiden die we daar 'kant en klaar' gekocht hebben, zoals toen die keer dat we een zakje paëlla kruiden hadden gekocht, gadver, wat was dát een ranzig potje avondeten.. snel opgegeten en daarna met wijn weggespoeld :P heeft ook zo z'n charme :')
 
2 weken Frankrijk, 2 motoren, 3 fatsoenlijke maaltijden per dag + af en toe een hapje tussendoor, en dagelijks een wijntje of biertje 's avonds: wereldvakantie

940 euro inclusief benzine *D
pp neem ik aan?

Verder qua eten, zelf koken heeft voor mij toch wel voordelen hoor, ten eerste de prijs, ten tweede kun je gewoon kiezen wat je zelf maakt en ben je niet aan een menukaart gebonden en je kunt lekker veel eten, dat scheelt als je letterlijk voor 2 a 3 personen eet.
 
Laatst bewerkt:
nee, voor 2 personen :P
Dat doe je netjes, ik had 1k pp begroot voor 3 weken met 2 personen en motoren :+ ga je verslag eens nalezen, wie weet dat ik nog wat opsteek ;)

Nog even een praktische vraag trouwens, hoe doen julie dat met boodschappen en je bepakte motor? laten jullie die gewoon buiten staan met bepakking en al of laten jullie 1 iemand rondlopen en de ander wachten?
 
Laatst bewerkt:
Da's wel goedkoop dan. Ik ben meestal in mijn eentje al 500 euro aan benzine kwijt. Gemiddeld zo'n 30 euro per dag benzine en 20 euro aan mezelf (camping, lunch en inkopen).
Met z'n tweeen (laat staan met iemand achterop) rijdt je veel minder km's.
Nog even een praktische vraag trouwens, hoe doen julie dat met boodschappen en je bepakte motor? laten jullie die gewoon buiten staan met bepakking en al of laten jullie 1 iemand rondlopen en de ander wachten?
Alle waardevolle zooi (telefoon, geld, papieren) altijd op je lijf dragen. Zolang er verder geen zichtbaar kostbaar spul aan zit (Zumo!) kan je het er rustig op laten zitten als je motor in 't zicht staat. Die van mij heeft het 3 dagen voor de Notre Dame uitgehouden, met weekendtas en tanktas er op gesjord.
Alleen de Zumo haal ik er af als ik langer als een kwartiertje oid weg ben.
 
Nog even een praktische vraag trouwens, hoe doen julie dat met boodschappen en je bepakte motor? laten jullie die gewoon buiten staan met bepakking en al of laten jullie 1 iemand rondlopen en de ander wachten?

Ik ga bijna altijd alleen dus heb niet zo'n keus. Ik heb mijn kostbare spullen in mijn tanktas. Die neem ik altijd mee naar binnen (ook met de GPS erin). Als het een supermarkt is pak ik een winkelwagentje en neem helm en tanktas in het wagentje mee. Als het een kleinere winkel is dan zet ik de helm met een fietsslot aan mijn motor vast en doe de draagriem aan de tanktas zodat ik die om mijn schouder kan meenemen

Zelfde eigenlijk ook als ik ergens stop voor de lunch.

Slaapzak, tent, matje, etc. zit in een losse rol achterop gebonden, tegenwoordig zit de rest wel in koffers die op slot zitten maar voordat ik koffers had en alleen een bagagerol deed ik het ook zo.

Midden in een grote stad zou ik mijn motor zo niet achterlaten maar in kleine dorpjes heb ik er nog nooit problemen mee gehad en doe het al jaren zo.
 
motorpapieren zitten altijd in m'n jaszak, evenals motorsleutel/koffersleutels :) enige wat bij mij echt los op de motor ligt is de bagagerol met daarin slaapzakken en matjes en bij Wolve de tent :) Nooit gejat, eigenlijk :') en andere 'waardevolle dingen' zitten in de topkoffer, die gewoon op slot zit.
 
Tijdens mijn omzwervingen door de voormalige sovjet unie was ik blij met een pakje Wasa kanckebrod en de leverpastij, als extra smaakmaker kun je er nog een beetje sambal op doen of zo. Wat je aan voedsel meeneemt hangt zeer sterk af van je reisdoel en manier van overnachten, landen in Scandinavie vragen gewoon om zelf eten mee te nemen en zelf te koken maar in Rusland kun je vaak voor weinig prima eten en dan is het meer van belang om wat mee te nemen voor ontbijt of lunch/tussendoor.
 
Hoe koken jullie bij regen of ander slecht weer? In de tent lijkt me onveilig en stinken?
 
Hoe koken jullie bij regen of ander slecht weer? In de tent lijkt me onveilig en stinken?


afdakje zoeken of maken van een zeil spannen tussen wat bomen of ergens aan een paal.
neem een extra zeil mee met wat ouwe tentstokken en touw.
 
Hoe koken jullie bij regen of ander slecht weer? In de tent lijkt me onveilig en stinken?
In de tent is inderdaad niet de meest brand-veilige optie. Op campings is meestal wel een afdakje te vinden. En als je het spul hebt, kan je zelf een afdakje maken. En anders is het een kwestie van wachten tot het weer iets beter wordt. ;)
 
ik heb altijd een donker bruin zeiltje van 1,50x 1,50 mee met een paar ogen erin.
soms is het een afdak of windscherm.
ik heb het ook als hangmat gebruikt, slaapmat erop en heerlijk geslapen onder de sterren.

ik gebruik de sjorbanden die ik toch gebruik voor mijn rol vast tezetten en 2 elastieken die ik ook altijd mee heb.
 
Hoe koken jullie bij regen of ander slecht weer? In de tent lijkt me onveilig en stinken?

Ik heb om die reden een tent met een ruime voortent en kook dan in de voortent. Daar heb ik met opzet geen grondzeil inliggen. Ik gebruik daarom ook Camping Gaz, want een allesbrander is ergens wel makkelijker qua verkrijgbaarheid van brandstof maar dan ruikt je tent naar benzine.
 
ik (wij) nemen een dekzeil mee met stokken en maken daar een keuken tent van.
waar ik dan de scepter zwaai :+
3 week bij ons kost je ongeveer 15 a 16 hondert euro, en rond de 8 duizend kliks
voor de fiets :Y
1 week zoals de kroatie trip 10 dagen kan voor 500 piek of iets meer :Y
hangt ook een beetje van jezelf af...
en ploatje he :+
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan