vroeger had je nog Geforceerde Luchtkoeling ... kweenie of dattegenwoordig nog zo is
Volgens mij bedoel je zo'n RAM AIR systeem (Suzuki)maar dat werkte alleen als je aan het rijden was.
En een beetje warm worden kan geen kwaad hoor zo gauw loopt hij niet vast. Als ik door de stadt rijd wordt mijn lucht gekoelde motor ook bloedje heet. Maar zo gauw je weer een paar meter rijd zakt de temperatuur heel snel naar beneden. Moet ie tegen kunnen maar wel zorgen dat je oliepeil in orde is want dit smeert niet alleen maar koelt ook.
... Ik zelf denk, dat de motor het moet kunnen hebben. Deze zijn er uiteindelijk voor gemaakt....
Ik denk dat hij dat niet bedoelt. Ik denk dat hij zo,n schoepenrad bedoelt die meedraaid op de krukas zoals een oude Zundapp of Kreidler of Puch, Tomos enz.
Ik zelf denk, dat de motor het moet kunnen hebben. Deze zijn er uiteindelijk voor gemaakt.
ik denk dat de meeste koeling toch van rijwind zal moeten komen. Als je lang stilstaat zal dat behoorlijk warm worden.
Volgens mij bedoel je zo'n RAM AIR systeem (Suzuki)maar dat werkte alleen als je aan het rijden was.
Vroeger? Iedere luchtgekoelde scooter tot op heden
Toch, op de snelweg heb je veel rijwind maar ik merk dattie dan toch goed op ze flikker krijgt. Er wordt immers veel brandstof verbrand. De olie moet ook koelen, stationair is die flow natuurlijk klein. Mijn vraag is dan ook, gaat het hier om een dry/wet sump.ik denk dat de meeste koeling toch van rijwind zal moeten komen. Als je lang stilstaat zal dat behoorlijk warm worden.
SuzukiNee ram air heeft totaal niks met koeling te maken. En dat zit trouwens op nog veel meer motoren als Suzuki. Bij Suzuki heet het SRAD, maar kawa heeft het ook, en honda en vast nog wel meer merken.
Nee ram air heeft totaal niks met koeling te maken. En dat zit trouwens op nog veel meer motoren als Suzuki. Bij Suzuki heet het SRAD, maar kawa heeft het ook, en honda en vast nog wel meer merken.
stop toch eens met achterlijk blaten als je er NIETS vanaf weet
de eerste ram air systemen op de suzuki GT series waren luchthappers boven de cilinderkop om een betere koeling te krijgen.
de definitie van Ram-air is geforceerd door rijwind een betere cilindervulling
krijgen (Leuk detail: lucht comprimeren veroorzaakt juist warmte)
koeling heeft er geen ruk mee te maken
De luchtinlaten op de Soes GT werken met een venturieffect: sneller lucht langs de
cilinders laten stromen koelt beter
hoe ze dat noemen geen idee, Maar ram-air in ieder geval niet
(Leuk detail: lucht comprimeren veroorzaakt juist warmte)
Voor al die broekjes die opgegroeid zijn in het tijdperk motoren-radiaalbanden, er is een tijd geweest dat men nog rondreed met gespaakte velgen, binnenbanden, 2 takt motoren, en luchtgekoelde motoren.
Als we het gebben over luchtgekoelde motoren in combinatie met RAM-AIR, dan hebben WIJ het over de GT 3cilinders van suzuki, die hadden een kapje over de cilinderkoppen die de lucht "geforceerd " over de koppen stuwde.
Dus met al jullie wijsheid en definities..... vraag maar een kwartje aan je moeder voor een ijsje