Katoh

Op maandag 07 april 2003 12:38 schreef Joris het volgende:Natuurlijk is ieder mensenleven er één teveel ... maar dat is de (zware) tol van motorracen. '(

Volgens mij is precies het omgekeerde van wat jij hier beweert van toepassing: Racen brengt risico's met zich mee, wil je voorkomen dat mensen verongelukken dan moet je per direct alle races verbieden. Ok, er moeten inspanningen gedaan worden die risico's te beperken ... maar een circuit kan niet 100% veilig gemaakt worden. Als de coureurs die bocht echt te gevaarlijk vonden hadden ze moeten staken. Zodra een coureur aan een wedstrijd begint, accepteert hij de risico's...

Als ik het op mezelf betrek, ik weet dat ik risico's loop als ik met de motor onderweg ben. De kans bestaat dat ik verongeluk, het is naïef om te denken dat dat niet kan gebeuren. Maar omdat ik motorrijden en alles daaromheen fantastisch vind, ben ik bereid die risico's te lopen. En daarbij probeer ik de risico's die ik loop tot op zekere hoogte te beperken. Als ik het niet meer waard vind om die risico's te lopen, zit er maar één ding op en dat is stoppen met motorrijden.:^

Iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan ... als Katoh er op zo'n manier doorheen moet komen mogen ze er van mij de stekker uit trekken ;(
Goed gezegd joris :)

Het is heel erg wat Katoh is overkomen,als racelover doet dit mij ook pijn.Maarre vergeet niet heren/dames Mfers dat het Katoh is die zelf kiest om op Suzuka te rijden gevaarlijke baan of niet.Hij is een topprof en weet waar die mee bezig is,net als de rest van de GPrijders die aan de Gp van Japan deelnamen.Al jaren staat de baan van Suzuka als gevaarlijk bekend,is ook bekend bij de rijders.
Is men Joe Dunlop al vergeten....verongelukt op een armoedig stratencircuitje ergens in Ierland.Deze kerel had me een partij raceervaring en wist zeker waar die men bezig was...tot er een boom in de weg stond...........moet ik ff doorgaan?
Al die verhalen over hoe gevaarlijk het wel niet kan zijn is net zo oud als de weg naar Rome.......... :X .....beetje grof misschien maar hij is zeker niet de laatste op deze aardbol die dit overkomt bij een race.Het lot tref je hoe klootte het ook is.
Er zijn op Assen zelfs een paar plaatsen die ook behoorlijk link zijn......het nieuwe gedeelte,ik bedoel maar.
Ik hoop echt dat Katoh nog een beetje kan leven zijn kind en vrouw hebben hem hard nodig.

Mar als de berichten juist zijn over hem,is dit geen leven voor hem en zijn familie.
 
Ik kwam dit tegen op het massageboard van MCN: ;(

Van ene Tobesterr:

Daijira Kato Update
I have gotten this from a friend on the Colin Edwards boards who lives in Italy. Below is the information given to the Italian media by the FIM, Sete Gibernau and Dr.Costa regarding the condition of Dijira Kato. It's not good news and I wasn't even sure whether to post this but we all know the risks of the sport so it is news albeit bad.


This is a sad sad day for motorcycling. Kato had a daughter just 10 days ago, and would be 26 tomorrow.
Here's the information I have been able to gather from the Italian press.

Kato's condition is very serious. He is now in deep coma. Dr Costa says there is only ONE hope of saving him... Costa says Kato has a 15% chance of survival. But the real bad news is that there was a problem between his first and second vertebrae and even if he does survive he will have lost the use of his legs, arms and even breathing.. he won't be able to breathe by himself and will need a respirator at all times. He will be paralyzed from the neck down. A similar condition to actor Christopher Reeves.
About his crash not much is known. There is no video. Gibernau is the only pilot to see him. Here's what he had to say:
"I broke something on my bike at the start and stopped at the pits to fix it. When I got back in the track I found myself behind Kato. I was right behind him and I was going about 250kph and I saw him start his braking and change gears. In that place all riders follow the same line, right left right. Kato instead suddenly went left. I don't know why and even the telemetry doesn't say anything. I could not believe my eyes. I saw him go suddenly left and crash into the wall at more than 200kph and I think in 4th gear. I've never seen anything like this.
It's crazy to crash into a wall in 2003 as has happened to Melandri, Barros, Poggiali and Ukawa.. Cecchinello was lucky but he got really close to the guardrail at full speed in the straight. We can no longer race here at Suzuka and everyone has to understand this. I don't want to race here again. it would be crazy".

Also what we know is that Kato's helmet was broken in two places and he has blood at the base of his brain.
Dr Costa also said that when kato got there he had no heartbeat and wasn't breathing. They reanimated him and put him on a respirator. He was then airlifted to the hospital.
He also said that Kato's life depends on the next few hours. he had a "catetere" (I don't know the english translation for that) apllied to his leg artery to try and lower the blood temperature to 32-33 C° and thus avoid the risks of an "edema" (again don't know how to traslate it) that could be fatal.
The doctors also said he has multiple wounds all over his body and probably has more damaged bones although so far they have only been trying to take care of his head/brain and neck and the rest will come later if he survives.

Costa also said that Kato will indergo a therapy of "barbiturici" (again no translation) to reduce his brain activity and not stress the brain, and hypothermia.

And lastly about how this happened, but it's not confirmed yet... it appears some photographer noticed that his right front brake disc had the carbonium braking strip missing while the brake pump and left disc appeared to have no damage. So his brake was probably working on the left side only which mighy explain why he suddenly went left during braking. The bike in now in the custody of Dorna officials who will investigate the crash.

End
 
Op maandag 07 april 2003 18:40 schreef Scintilla het volgende:
Ik kwam dit tegen op het massageboard van MCN: ;(

Van ene Tobesterr:

Daijira Kato Update
*triest verhaal* '(

And lastly about how this happened, but it's not confirmed yet... it appears some photographer noticed that his right front brake disc had the carbonium braking strip missing while the brake pump and left disc appeared to have no damage. So his brake was probably working on the left side only which mighy explain why he suddenly went left during braking The bike in now in the custody of Dorna officials who will investigate the crash.

End

Waarom gaat een 125 cc met 1 remschijf dan rechtdoor :?
 
Op maandag 07 april 2003 18:40 schreef Scintilla het volgende:

And lastly about how this happened, but it's not confirmed yet... it appears some photographer noticed that his right front brake disc had the carbonium braking strip missing while the brake pump and left disc appeared to have no damage. So his brake was probably working on the left side only which mighy explain why he suddenly went left during braking. The bike in now in the custody of Dorna officials who will investigate the crash.

End


dit lijkt me onzin er zijn toch zat motoren met 1 schijf voor
 
dit lijkt me onzin er zijn toch zat motoren met 1 schijf voor

Tsja ik weet niet wat daar waar van is maareh...
Kato reed waar wel zo'n 250 en met een carbon schijf... die remmen NOGAL hard, dus wie weet.... Het zou kunnen dat door de enorme remkracht aan een kant van het wiel, dat de vork is gaan torderen??? Maar het lijkt me ook dat de vork+kroonplaat niet van pisbakken-staal gemaakt is... Dus blijft een raar verhaal...
 
Goed gezegd joris :)

Het is heel erg wat Katoh is overkomen,als racelover doet dit mij ook pijn.Maarre vergeet niet heren/dames Mfers dat het Katoh is die zelf kiest om op Suzuka te rijden gevaarlijke baan of niet.Hij is een topprof en weet waar die mee bezig is,net als de rest van de GPrijders die aan de Gp van Japan deelnamen.Al jaren staat de baan van Suzuka als gevaarlijk bekend,is ook bekend bij de rijders.
Is men Joe Dunlop al vergeten....verongelukt op een armoedig stratencircuitje ergens in Ierland.Deze kerel had me een partij raceervaring en wist zeker waar die men bezig was...tot er een boom in de weg stond...........moet ik ff doorgaan?
Al die verhalen over hoe gevaarlijk het wel niet kan zijn is net zo oud als de weg naar Rome.......... :X .....beetje grof misschien maar hij is zeker niet de laatste op deze aardbol die dit overkomt bij een race.Het lot tref je hoe klootte het ook is.
Er zijn op Assen zelfs een paar plaatsen die ook behoorlijk link zijn......het nieuwe gedeelte,ik bedoel maar.
Ik hoop echt dat Katoh nog een beetje kan leven zijn kind en vrouw hebben hem hard nodig.

Mar als de berichten juist zijn over hem,is dit geen leven voor hem en zijn familie.
erm.....

allereerst:
Joey Dunlop is niet in Ierland maar in Estonia verongelukt tijdens een race aldaar.

ten tweede:
Natuurlijk houd elke coureur rekening met de risico's die onmiskenbaar verbonden zijn bij een snelheidssport als motorracen. Je weet dat je kunt vallen en dat je daarbij blessures kunt oplopen, 'that's all in the game'
Maar ik denk niet dat er ook maar 1 coureur is die rekening kan houden met een dodelijk ongeval. Als duidelijk zou zijn (ff zwart-wit gezien) dat een val meteen fataal zou zijn dan zou er geen enkele coureur aan de start verschijnen. (of dusdanig langzaam rijden dat van risico geen sprake meer is)

Dus om dan botweg te redeneren dat het allemaal bij het spelletje hoort vind ik nogal kortzinnig.
 
Tsja ik weet niet wat daar waar van is maareh...
Kato reed waar wel zo'n 250 en met een carbon schijf... die remmen NOGAL hard, dus wie weet.... Het zou kunnen dat door de enorme remkracht aan een kant van het wiel, dat de vork is gaan torderen??? Maar het lijkt me ook dat de vork+kroonplaat niet van pisbakken-staal gemaakt is... Dus blijft een raar verhaal...

Als die rem ineens niet zou doen wat hij normaal doet dan kon Katoh misschien niet genoeg aanremmen zoals hij normaal zou doen. En je rijdt in een gp race toch op de rand, als dan de dingen ineens anders gaan dan je denkt dan...

Allemaal speculatie over hoe het precies komt natuurlijk, daar wordt hij ook niet beter van.
 
Als die rem ineens niet zou doen wat hij normaal doet dan kon Katoh misschien niet genoeg aanremmen zoals hij normaal zou doen. En je rijdt in een gp race toch op de rand, als dan de dingen ineens anders gaan dan je denkt dan...

Allemaal speculatie over hoe het precies komt natuurlijk, daar wordt hij ook niet beter van.

De tijd zal het leren, daarom heb ik ook me icoon aangepast. Fingers crossed..
 
erm.....

allereerst:
Joey Dunlop is niet in Ierland maar in Estonia verongelukt tijdens een race aldaar.

ten tweede:
Natuurlijk houd elke coureur rekening met de risico's die onmiskenbaar verbonden zijn bij een snelheidssport als motorracen. Je weet dat je kunt vallen en dat je daarbij blessures kunt oplopen, 'that's all in the game'
Maar ik denk niet dat er ook maar 1 coureur is die rekening kan houden met een dodelijk ongeval. Als duidelijk zou zijn (ff zwart-wit gezien) dat een val meteen fataal zou zijn dan zou er geen enkele coureur aan de start verschijnen. (of dusdanig langzaam rijden dat van risico geen sprake meer is)

Dus om dan botweg te redeneren dat het allemaal bij het spelletje hoort vind ik nogal kortzinnig.
Waar staat in mijn bericht dat het botweg bij het spelletje hoort?

Dan is Dunlop op Estonia verongelukt...wat maakt het uit :?
 
Ik vraag me af hoe de marshalls in Japan georganiseerd zijn? In Assen zijn er altijd Baco's die zich druk maken om vlaggen, fietsen en brokstukken en op dezelfde post zijn er ook medics, waaronder kundige doktoren. Bij die in Japan kreeg ik meer de indruk dat ze allemaal maar wat deden...

Ik had eerst het idee: die gasten weten vast beter als ik waar ze mee bezig zijn, zijn ervoor opgeleid enz. Maar na het bekijken van wat foto's stel ik vast dat Kato op die brancard gelegd werd door TRACK marshalls (herkenbaar aan de T op hun hesje) en pas later (toen hij al van de baan gedragen was) kwamen de MEDICS eraan te pas.

De eerste keer dat ik naar de TT ging reed Capirossi in de Strubben vlak voor mijn neus Harada en zichzelf van de baan. Dit herinner ik me nog goed omdat het eerst zo ernstig leek, omdat ze (ondanks het feit dat hij niks had, en binnen enkele minuten weer zelf naar de pits liep) gelijk een nekbrace aanlegden.

Het heeft natuurlijk weinig zin, maar ik krijg toch de indruk dat hier echt zeer grote fouten zijn gemaakt, en vraag me ook af of dat is gebeurd onder druk van de in de war rakende TV-schema's.

Wel een beetje jammer dat Rossi en KrJr als rijdersvertegenwoordiging ook pas na dit weekend komen met felle kritiek op het circuit.

Roberts was trouwens niet subtiel:

“Basically, somebody needs to get fired over this or somebody needs to get their ass kicked, because everybody that’s crashed this weekend has hit a wall,” he said after finishing 14th, one spot behind his teammate. “And you can’t say any particular place. You just to say everywhere.”

“Sete (Gibernau) outbroke me down the back straight corner and when him and I were coming out I saw Kato’s bike just go directly left into the wall which is a meter and half” off the track surface, Roberts Jr. said. “Basically when him and the bike hit the wall they just started continually like cartwheeling into the wall. And then his f&*%ing body came back across the track, more than three-quarters of the way back onto the track. And I’m trying to brake as hard as I can and move to the right, which is the inside of the chicane, to avoid his body. And the race should’ve been stopped. They just picked him up and threw him on a stretcher which is typical around here.

“Today was a total disgrace. Today, the last three days of us testing here and the guys getting hurt here is just wasting people. It’s just a joke. And that’s all I got to say,” he added.
 
Vergeet niet dat Kato in een blinde bocht lag, maar dan toch, zo kwak je een rijder niet op de brancard. [edit oud nieuws]Mocht Kato het overleven heeft hij een dwarslesie. Ze weten misschien ook wat er mis was, de rechterremschijf heeft waarschijnlijk niet gewerkt. Hij is dus gaan remmen, alleen de linkerschijf werkt, motor schiet naar links en komt daar in de muur terecht met 200 km/u. Dit naar aanleiding van foto's en verklaring van Gibernau. [/edit oud nieuws]
 
Laatst bewerkt:
zijn er nu wel of geen beelden van? want eerst lees ik dat er geen beelden zijn en later dat er wel beelden zijn. en nee het is geen sensatie zoeken maar ik vraag me echt af wat er is gebeurd.

en ik wens katoh en zijn fam veel sterkte toe
 
zijn er nu wel of geen beelden van? want eerst lees ik dat er geen beelden zijn en later dat er wel beelden zijn. en nee het is geen sensatie zoeken maar ik vraag me echt af wat er is gebeurd.

en ik wens katoh en zijn fam veel sterkte toe
Ik meen dat de crash zelf niet gefilmd is, en men in het duister tast naar de oorzaak. De enige feedback tot nu toe komt van de rijders die getuige waren. (Correct me if I'm wrong btw.)
 
Zojuist zag ik dat er weer een update was op motogp.com

Makoto Tamada explains latest news on Daijiro Kato

There has been a slight improvement in the state of Daijiro Kato over the last few hours, according to his close friend and former MotoGP rider Makoto Tamada. Kato is in a critical condition after suffering serious injuries to his head, neck and chest, but Tamada this morning told motograndprix.com that his heart rate is stronger after 48 hours in the intensive care unit of the Mie Medical Center in Yokkaaichi. The hospital have not made any official statement and are unlikely to do so unless there is a major change in Kato´s condition.

`I still can´t believe it,´ said Tamada. `I don´t know how to take in what has happened to Daijiro. I can only pray that he recovers and I am at the temple right now. I went straight from the circuit to the hospital after the race. Yesterday his blood pressure, which had been low, recovered. Even though he has survived the most important stage after the accident, the doctor says he is still in grave danger. It is difficult to predict the future of the situation´.

Also joining Kato´s family at the Yokkaaichi hospital were Tamada´s fellow riders Tohru Ukawa, Norick Abe, Youichi Ui, Nobby Ueda, Kazuto Sakata, Takeshi Tsujimura, Takuma Aoki, Haruchika Aoki, team boss Fausto Gresini and representatives from Honda.
 
Als die rem ineens niet zou doen wat hij normaal doet dan kon Katoh misschien niet genoeg aanremmen zoals hij normaal zou doen. En je rijdt in een gp race toch op de rand, als dan de dingen ineens anders gaan dan je denkt dan...

Allemaal speculatie over hoe het precies komt natuurlijk, daar wordt hij ook niet beter van.

Ik heb Eddy Lawson eens giga op zijn plaat zien gaan aan het eind van het rechte stuk op Laguna Seca...de remblokjes waren niet goed verankert en eruit gevallen, shit happens!!!
 
Ik blijf ook duimen voor 'm, maar als 't bovenstaande waar is denk ik dat 'ie 't beter niet kan overleven....... plantje dus. ;(

Precies, zo is een jaar of 15 geleden de carrière van Reinhold Roth toch ook geïndigd toen hij tijdens het inhalen van een andere rijder bovenop een uitgevallen rijder klapte die hij niet zag? Was ook een naar ongeval om te zien.
 
Ik meen dat de crash zelf niet gefilmd is, en men in het duister tast naar de oorzaak. De enige feedback tot nu toe komt van de rijders die getuige waren. (Correct me if I'm wrong btw.)

Hmmm, vreemd. Het kan dan niet zijn gefilmd door Dorna - of wie dat ook verzorgd - op datgene na wat we op TV hebben gezien maar ik weet b.v. van Assen dat in de controletoren tientallen videorecorders snorren om alles op te nemen wat de trackcamera's zien, deze camera's zijn stationaire camera's welke op 'strategische' plaatsen zijn opgesteld om de wedstrijdleiding te helpen snel te reageren als er iets mis gaat. Deze camerabeelden worden niet op TV vertoond, het zijn controle camera's die de wedstrijd niet volgen (onbemand).

Ik kan me niet voorstellen dat in Sony-land Japan deze registratie verloren is gegaan...eerder dat het onder de pet wordt gehouden want er staat veel op het spel voor meneer Honda (Honda motor, Honda circuit en Japanse coureur) als blijkt dat ze door nalatigheid worden aangeklaagd.

Dat onder de pet bedoel ik ook n.a.v. het overlijden van Senna, dat was wel érg duidelijk live op TV te zien, je zag vanuit de minutenlange helicopterbeelden duidelijk de plas bloed liggen! Dat gaat wel érg ver... :r .
 
ff terugkomend op de toestand van Katoh... volgens motogp.com is het iets verbeterd. uiteraard nog steeds niet om over naar huis te schrijven, maar het is beter dan niets! we blijven hopen....
 
Op dinsdag 08 april 2003 12:08 schreef Blade10 het volgende:Hmmm, vreemd. Het kan dan niet zijn gefilmd door Dorna .....Ik kan me niet voorstellen dat in Sony-land Japan deze registratie verloren is gegaan...eerder dat het onder de pet wordt gehouden want er staat veel op het spel voor meneer Honda (Honda motor, Honda circuit en Japanse coureur) als blijkt dat ze door nalatigheid worden aangeklaagd.
Wat ik ervan heb begrepen hebben ze wel camerabeelden, maar daaruit zou niet op te maken zijn wat er nou precies gebeurde. (behalve dat ie met 200+ vol in de muur knalde)
 
uit de closed circuit beelden hebben ze idd niets af kunnen leiden, maar zelfs die beelden krijgen wij natuurlijk nooit te zien...

beste getuigen zijn de rijders erachter (gibernau, roberts)
 
Terug
Bovenaan Onderaan