Katoh

uit de closed circuit beelden hebben ze idd niets af kunnen leiden, maar zelfs die beelden krijgen wij natuurlijk nooit te zien...

beste getuigen zijn de rijders erachter (gibernau, roberts)
en ook die weten niet wat er is gebeurt. (behalve dat ie met 200+ vol in de muur is gereden)
 
dankzij gibernau hebben ze nu bevestigd dat de rechterschijf voor faalde...
dat ie daarom linksaf de muur in stortte... volgens mij
 
Ukawa dacht echter weer dat hij een andere rijder had geraakt. En blijf ik me afvragen wat het effect is van remmen met één schijf in deze omstandigheden.
 
Maar er zijn toch zoveel motoren met maar 1 remschijf?

(Of is dit een hele domme vraag aangezien het om die mega-snelheden gaat in de GP.)
 
Laatst bewerkt:
Maar er zijn toch zoveel motoren met maar 1 remschijf?

Ja maar als je er maar 1 hebt op het moment dat je er 2 verwacht en het remt dan ineens minder of het voelt zelfs maar anders dan je gewend bent....

Ze rijden daar op de rand en zijn natuurlijk niet lekker aan het toeren. Je zit zo over de rand.
 
Ja maar als je er maar 1 hebt op het moment dat je er 2 verwacht en het remt dan ineens minder of het voelt zelfs maar anders dan je gewend bent....
....en, als je plotseling een schijf mist knijp je de remhandle tegen je handvat omdat je geen remdruk meer opbouwt.
Dat voelt idd op z'n zachtst gezegd "anders dan je gewend bent" om van enige remwerking nog maar niet te spreken.
 
....en, als je plotseling een schijf mist knijp je de remhandle tegen je handvat omdat je geen remdruk meer opbouwt.
Dat voelt idd op z'n zachtst gezegd "anders dan je gewend bent" om van enige remwerking nog maar niet te spreken.

Ja inderdaad.

Maar het blijft nu allemaal nog maar speculeren. Hij wordt er zeker niet beter van en er is nog niks echt zeker over hoe het kwam.
 
dankzij gibernau hebben ze nu bevestigd dat de rechterschijf voor faalde...
dat ie daarom linksaf de muur in stortte... volgens mij
Gibernau heeft toch alleen maar verklaard dat Kato ineens van z'n lijn afweek en recht op de muur afreed? Waarom Kato dat deed was voor hem ook gissen.

Wat de discussie over 1 remschijf betreft: ik geloof niet in een theorie dat alleen de linkerschijf remde en hij daardoor naar links stuurde. Er zijn genoeg motoren met 1 schijf, dan zouden die allemaal naar 1 bepaalde kant moeten trekken.
 
Op dinsdag 08 april 2003 13:23 schreef edraket het volgende:Gibernau heeft toch alleen maar verklaard dat Kato ineens van z'n lijn afweek en recht op de muur afreed? Waarom Kato dat deed was voor hem ook gissen.

Wat de discussie over 1 remschijf betreft: ik geloof niet in een theorie dat alleen de linkerschijf remde en hij daardoor naar links stuurde. Er zijn genoeg motoren met 1 schijf, dan zouden die allemaal naar 1 bepaalde kant moeten trekken.

Ik ook niet. De torsie door het remmen aan 1 kant wordt zo opgenomen door de vorkpoten, dat voel je echt niet eens.

Maar ik geloof wel dat als er 1 rem mist dat je niet voldoende aanremmen kan of kunt schrikken van de mindere werking.
 
Ik ook niet. De torsie door het remmen aan 1 kant wordt zo opgenomen door de vorkpoten, dat voel je echt niet eens.

Maar ik geloof wel dat als er 1 rem mist dat je niet voldoende aanremmen kan of kunt schrikken van de mindere werking.

....en, als je plotseling een schijf mist knijp je de remhandle tegen je handvat omdat je geen remdruk meer opbouwt.
Dat voelt idd op z'n zachtst gezegd "anders dan je gewend bent" om van enige remwerking nog maar niet te spreken.



Deze jongen heeft het waarschijnlijk bij het rechte eind. Er ging gewoon wat mis met zijn remmen. We spreken hier idd niet over een eindje toeren waar de remmen het ineens wat minder doen. Als in het GP racen iets verkeerd gaat gaat het ook écht gigantisch mis hoor. |(
 
Ik denk dat we moeten afwachten totdat het officiele onderzoek is afgerond. Nu blijft het natuurlijk speculeren. Want al zouden de remmen hebben geweigerd, dan nog blijft de vraag waarom de motor ineens naar links ging.
 
Wat een naar bericht, zeg ;(

Berichten zijn erg triest voor Katoh. Kan alleen maar hopen dat hij beter hersteld dan dat er voorspelt word, maar die kans lijkt te gering.
 
Toch niet helemaal waar, van dat trekken. Heb tijdlang op een Pegaso gereden en die kon je echt zien draaien en niet zo zûnig ook. Alleen wat er gebeurt is dat het stuur boven de kroonplaat de andere kant opdraait, de motor gaat nog gewoon waar die heen ging.

Dit helpt dus weer geen reet, qua verklaring.....
 
Ik heb Eddy Lawson eens giga op zijn plaat zien gaan aan het eind van het rechte stuk op Laguna Seca...de remblokjes waren niet goed verankert en eruit gevallen, shit happens!!!
klopt als een bus, reed toen voor Yamaha. Jaar later reed hij voor Honda en werd wereldkampioen. Boze tongen beweerden dat Eddie zo pissed off was over dit incident dat hij (even) niet meer voor Yamaha wilde rijden. (Maarre denk dat de centjes er ook wel iets mee te maken hadden).
Maar wat betreft Kato is mooi kloten ;( ;( Was toch een kanshebber voor in ieder geval een MotoGP overwinning.
 
Is er niemand die met zekerheid kan zeggen of die remmen zo kunnen reageren? Bij m'n broer op 't bedrijf zeiden ze dat het onmogelijk was dat het uitvallen van 1 rem de motor zo kon reageren...
 
Is er niemand die met zekerheid kan zeggen of die remmen zo kunnen reageren? Bij m'n broer op 't bedrijf zeiden ze dat het onmogelijk was dat het uitvallen van 1 rem de motor zo kon reageren...

Een voorvork die geconstrueerd is op 2 schijven zal bij belasting van slechts een schijf zich heel anders gaan gedragen omdat de 2 vorken geconstrueerd zijn op parallel gelijke belasting.
 
Tuurlijk zit er theoretisch verschil tussen maar denk dat je in de praktijk dr niet zoveel van merk (anders zou appie rs 125 ook last hebben van naar 1 kant sturen..)
 
Dat verhaal over naar een kant sturen lijkt me toch ook wel vreemd ja...
Maareh wel eens je remblokken uit je calliper gehaald en dan in je rem geknepen? Oftewel als er niks tussen zit knijp je zo je handel tegen je handvat!! En als het waar is dat aan een kant de carbon-schijf op de remharten weg was dan kan dat misschien wel de oorzaak zijn ofzo...

Maareh allemaal leuk en aardig al dat gespeculaas... maar het bewijs zal waarschijnlijk het wrak van Kato geven, geen bijdehande opmerkingen van MF-forummers :+
 
Tuurlijk zit er theoretisch verschil tussen maar denk dat je in de praktijk dr niet zoveel van merk (anders zou appie rs 125 ook last hebben van naar 1 kant sturen..)
als jij (of ik) er 2 schijven op zou zetten weet je niet wat je overkomt, zoveel remkracht heb je dan...

en omgekeerd weet je ook niet wat je overkomt... zoveel kom je inene te kort..
en dan zal je proberen alle remkracht uit die ene schijf te halen, en dat er dan wat mis gaat kan ik me goed voorstellen (los van wat er allemaal nog meer mis ging... mischien blokkeerde de boel?)
 
Een voorvork die geconstrueerd is op 2 schijven zal bij belasting van slechts een schijf zich heel anders gaan gedragen omdat de 2 vorken geconstrueerd zijn op parallel gelijke belasting.

Dit is begrijpelijk redeneren maar echt niet waar. Een GP voorvork is wel een van de stijvere voorvorken die er zijn. Ze zijn geconstrueerd op veel krachten opnemen. De torsie die je krijgt door één rem i.p.v. twee zorgt niet voor een significant verschil. Het is moeilijk uit te leggen maar zit waarschijnlijk zo: Je zou een vork kunnen construeren zodat de krachten aan de ene kant van een constructie die aan de andere exact compenseren. Als er dan één belasting weg valt gaat die zich anders gedragen. Als je alleen hier naar kijkt dan is dit een ontwerpprincipe wat wel kan, je krijgt dan een zo iel en dus licht mogelijke constructie. Maar de torsie door het remmen is waarschijnlijk niet het zwaarste wat opgenomen moet worden door de vork. De vork moet immers ook stabiel zijn zonder remmen, onder het rijden en veren etc., en dus heel erg stijf zijn etc. etc. Ze hebben de vork dus niet zo geconstrueerd dat het allemaal maar net kan en de grootste belasting die er op treed is bovendien niet de torsie die eventueel op zou treden bij het wegvallen van een rem. De vork is dus overgeconstrueerd als je alleen naar deze remwegvaltorsie kijkt en dus is het waarschijnlijk te klein om van belang te zijn.
Als ik dit teruglees vind k het niet heel duidelijk hoe ik het opgeschreven heb. Maar ik hoop dat er iets van duidelijk is.


Maar eigenlijk vind ik het allemaal speculeren en ik ga er dan verder ook niet op door. Kato ligt nog steeds in het ziekenhuis en hij heeft er helemaal niks aan. Bovendien is er nog helemaal niks bekend over hoe het nu precies kwam en ik heb ook niet een bevestigd bericht voorbij zien komen over die rem. Ik voel me er eigenlijk helemaal niet prettig bij om nu hier eens over de precieze technische toestanden bij het ongeluk te discussieëren

maar, ik wil wel even het idee dat de motor ineens flink naar één kant stuurt omdat er maar aan één kant van het wiel geremd wordt uit de wereld helpen. Is het ook niet zo dat hij rechtdoor vloog i.p.v. naar links ging? Als die rem het is moet je het volgens mij eerder zoeken in verminderde remwerking en onvoorspelbaar remgedrag, iets wat volgens mij bij rijden op dit hoge niveau het verschil kan betekenen tussen er op zitten en er naast liggen.
 
op nu.nl

Katoh voor zijn leven verlamd

Uitgegeven: 9 april 2003 12:34

YOKKAICHI - Motorcoureur Daijiro Katoh zal nooit volledig genezen en altijd verpleging nodig hebben. Dat zei het medisch hoofd van de Grand Prix-organisatie, Claudio Costa, woensdag in het ziekenhuis van Yokkaichi, waar de ongelukkige Japanner nog altijd in levensgevaar verkeert.

"Mocht Katoh in leven blijven, dan is hij een eeuwige patiënt. Hij zal volledig verlamd blijven en kunstmatig beademd moeten worden", aldus een sombere Costa. De 26-jarige Japanner, in 2001 wereldkampioen in de 250cc klasse, kwam zondag tijdens de GP van Japan op het circuit van Suzuka in de derde ronde van de MotoGP zwaar ten val. Daarbij liep hij ernstige verwondingen aan hoofd en luchtwegen op. Katoh werd in bewusteloze toestand per helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Daar ligt hij sindsdien in coma. De oorzaak van de valpartij is nog altijd onduidelijk.

'( ..............op de een of andere manier ga ik er nu vanuit dat het wonder waar ik op hoopte nu echt voorbij is '(

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan