Kawa ZR-7s

Welke kleur heeft je ZR-7(S)

  • Rood

    Stemmen: 21 31,8%
  • Blauw

    Stemmen: 26 39,4%
  • Groen

    Stemmen: 4 6,1%
  • Geel

    Stemmen: 3 4,5%
  • Anders

    Stemmen: 12 18,2%

  • Totaal aantal stemmers
    66
Bij mij zit er ook wat roest in de tank, geen idee of dat snel weer in de carburateurs ophoopt, heb wel het idee dat het nu erger is dan een maand of 4 geleden.
Bij mij heeft de motor nog nooit lekker gereden onder in, maar de motor heeft zo'n 3 jaar stil gestaan, maar ik denk dat hij langer stil gestaan heeft. maar dat maakt op zich niet uit, eerst maar eens alles schoon maken dan de nieuwe tank plaatsen en dan weer eens alles terug bouwen, loopt hij dan nog niet naar mijn zin dan eerst een de motor goed warm rijden en daar na eens 5 min laten lopen op 2200 toeren, en dan de bougies er uit en kijken wat voor kleur deze hebben. daar na zie ik wel verder. Ik blijf het hier volgen en ook ik zal mij bevindingen hier plaatsen. ... wordt vervolgt dus . 8-)
Nieuwe tank?
 
Gebruikte tank vorig jaar gekocht in Duitsland, netjes schoon aan de binnen kant, buiten kant zag er niet uit maar geen deuken er in.
Was mat zwart, met hele rara stickers er op. alles er af en is nu grijs gespoten. (grijs van de action).
Binnen kort eens een spuitpistool aan schaffen en dan denk ik dat de motor grijs met zwart gaat worden.
Je moet een beetje bezig blijven :Y en het liefst low budget
 
Gebruikte tank vorig jaar gekocht in Duitsland, netjes schoon aan de binnen kant, buiten kant zag er niet uit maar geen deuken er in.
Was mat zwart, met hele rara stickers er op. alles er af en is nu grijs gespoten. (grijs van de action).
Binnen kort eens een spuitpistool aan schaffen en dan denk ik dat de motor grijs met zwart gaat worden.
Je moet een beetje bezig blijven :Y en het liefst low budget
Ah. Oké. Wilde net zeggen dat als de tank roestig is om tankcure te gebruiken. Wel ff tijd rovend maar werkt wel. btw. Kijk voor de zekerheid of het afwaterpijpje van de tankdop niet lek is. Bij mij was hij lek zodat er met regen dus water bij de benzine kwam.
 
Nee die zijn niet lek. Bij allebei de tanks gecontroleerd. Alleen zitten er in de rode tank gewoon wat deuken. Motor is in het verleden een keer omgevallen. En de nieuwe tank was niet duur vond ik 70 euro. Dus die heb ik toen ook maar mee genomen ik was er toch . Had er de koplamp en de beugel van de koplamp gekocht.
 
Mijn motor ook weer draaiend. Wat ik wel merkte dat ik verschil in klep speling had met of zonder nokkenas spanners. Niet veel 0.03 mm max. maar toch?
 
Je bedoelt de nokkenas ketting spanner waarschijnlijk. Maar het blok loopt weer mooi. Da's fijn om te horen. En natuurlijk ook een stukje gereden ? Nee ik niet. Wel afgelopen donderdag de motor opgehaald met nieuwe bandjes. Nu nog iets warmer worden dan kan ik die van mij ook in orde maken. Wordt vervolgd zeg maar .
 
Na 2 weken stil hebben gestaan de motor weer ff gestart. Starte direct en regelmatig. Dat was voorheen wel anders. Hoeste en proeste als hij meer als n week had stil gestaan.
 
Vandaag is alles binnen gekomen voor de motor. Nieuwe olie. Benzine filter . Revisie setje voor de benzine kraan en de fijne voelermaatjes om de kleppen te controleren. Luchtfilter en olie filter zitten er pas 500 km in, dus die kunnen gewoon blijven zitten.
Nu nog wat warmer worden en kan het onderhoud beginnen. Dus ik moet nog ff geduld hebben.
 
Ben vrij vandaag en de temperatuur is geweldig om in de schuur te werken, gisteren klep speling gemeten en vandaag verder.
alles gedemonteerd, andere shims er onder, alleen ik krijg de nokken as aan de inlaat kant niet meer op zijn plek.

Nu is de vraag : Hoe krijg ik die weer op zijn plek, voorste nokkenas ligt er mooi in en de timing daar van staat ook goed, moet ik nu met kracht de achterste nokkenas op zijn plaats drukken , of moet ik de ketting spanner los halen zodat er meer speling op de nokkenas-ketting komt.
Zodat de achterste nokkenas makkelijker op zijn plek kan komen. Ik weet het ff niet. Tijd voor koffie. ☕
 
Ben vrij vandaag en de temperatuur is geweldig om in de schuur te werken, gisteren klep speling gemeten en vandaag verder.
alles gedemonteerd, andere shims er onder, alleen ik krijg de nokken as aan de inlaat kant niet meer op zijn plek.

Nu is de vraag : Hoe krijg ik die weer op zijn plek, voorste nokkenas ligt er mooi in en de timing daar van staat ook goed, moet ik nu met kracht de achterste nokkenas op zijn plaats drukken , of moet ik de ketting spanner los halen zodat er meer speling op de nokkenas-ketting komt.
Zodat de achterste nokkenas makkelijker op zijn plek kan komen. Ik weet het ff niet. Tijd voor koffie. ☕
Je moet de nokkenas spanner terug draaien. Die staat nu helemaal uit. Of helemaal weghalen en indraaien. Voor mij n lastig klusje. Mijn handen zijn te groot.
 
Laatst bewerkt:
Ok, had al een filmpje op you tube gezien, dus dacht dat het hier bij ook wel zo moeten, morgen weer een dag . maar toch bedankt.
zal het wel plaatsen als het allemaal gelukt is. 8-)
 
Ok, had al een filmpje op you tube gezien, dus dacht dat het hier bij ook wel zo moeten, morgen weer een dag . maar toch bedankt.
zal het wel plaatsen als het allemaal gelukt is. 8-)
Heb mijn reactie aangepast. Zat er naast met eerst de inlaat. Spanner is de boosdoener.
 
Nou kleppen zijn gesteld. Na controle toch nog 4 niet goed. Kan ook wel kloppen . Ik kreeg er de kleinste voelermaat niet tussen. Kleppen hadden dus echt geen speling meer. Nog maar keer meten dus .
Kwam goed uit moet maar 1x plaatje omwisselen. Wel ga ik de carburateurs er afhalen zodat ik beter bij de ketting spanner kan. En ik wilde de carburateurs toch nog een keer nalopen. Wordt weer vervolgt. 8-)
 
Vandaag is de kleppendeksel pakking binnen gekomen, had hem besteld voor een zephyr, zou de zelfde moeten zijn, behalve aan het uit einde.
Koste maar 9,95, dus ik dacht ga het gewoon proberen, laat nog wel weten hoe dat gegaan is.
Vandaag ook nog langs een andere motorzaak geweest om nog een sim te scoren en dat is ook gelukt. (zit vlak bij het werk)
Alle shims en nokken assen zitten ook weer op hun plek
Net nog eens goed naar de kettingspanner gekeken en de werking er van, is nu ook duidelijk.
Morgen vroeg alles terug zetten ( heb avond dienst) en dan de klepspeling weer meten. Is het nog niet goed dan nogmaals
alles er uit en weer andere vul plaatsjes regelen, maar nu de carburateurs er uit zijn gaat dat allemaal veel beter en sneller.
wordt weer vervolgt, ben wel benieuwd of straks het optrekken van uit de lage toeren soepeler gaat.
 
Nou de kleppen zijn gesteld , timing staat ook goed, morgen verder met het terug plaatsen van het kleppen deksel.
Hen het nu een paar gedaan voor dat het binnen spec is, gaat steeds sneller, wel blij dat ik de carburateurs verwijderd heb, kan je er
makkelijker bij.
Alleen nog ff uitzoeken hoe je het beste de oude pakking resten kan verwijderen. 8-)
 

Bijlagen

  • timing inlaat kawa.jpg
    timing inlaat kawa.jpg
    58,5 KB · Weergaven: 8
  • timing uitlaat kawa.jpg
    timing uitlaat kawa.jpg
    90,6 KB · Weergaven: 8
Nou de kleppen zijn gesteld , timing staat ook goed, morgen verder met het terug plaatsen van het kleppen deksel.
Hen het nu een paar gedaan voor dat het binnen spec is, gaat steeds sneller, wel blij dat ik de carburateurs verwijderd heb, kan je er
makkelijker bij.
Alleen nog ff uitzoeken hoe je het beste de oude pakking resten kan verwijderen. 8-)
Ziet er goed uit. Ja die spanner is best n dingetje ja. Je moet n kort klein schroefdraaien hebben om hem te activeren.
 
Ik vind het nog steeds fris in de schuur. Maar vandaag toch eens de pakking pas gemaakt. Is goed gelukt. Gaten-tang voor leer gebruikt. Werkte goed. En ach het is nu toch geen weer om te rijden. 20200306_111303.jpg
20200306_111303.jpg
20200306_111318.jpg
20200306_115717.jpg
 
Kleppendeksel zit er ook weer op. Nu de volgende stap carburateurs na kijken en weer terug plaatsen. Wordt weer vervolgt
 
Nou afgelopen week carburateurs gedaan. Had ergens gelezen om de naalden en sproeiers in het citroen zuur te leggen. Nou na een half uurtje waren ze weer mooi schoon. Dit kan je ook zien aan de mooie openingen in de sproeiers. Echt nog schoner. Ook lag er vuil in het citroen zuur.
Het citroedn zuur kan je gewoon kopen in de supermarkt in zo'n bolletje. Gisteren nog ff een reparatie setje in de benzine kraan gezet, want die lekte ook een beetje door. Tank er op en starten... En lopen 😁. Straks eens een stukje rijden. Dan bouten kleppen deksel natrekken. Dit staat in het wph. Dan nog een ritje maken. Volgende week nog een olie wissel doen en dan kan het seizoen weer beginnen. 😎
 
Vandaag een stukje gereden, wat rijdt de Kawa lekker, nu kan ik gewoon rustig gas geven bij 2000 toeren, zonder dat de motor inhoud of stottert.
Hij is helemaal in orde nu, behalve het uiterlijk, maar dat komt nog wel. 8-)
 
Ik heb n verlichtingsprobleem. Toen ik mijn motor kocht was hij al uitgerust met exnon verlichting. Nu doet hij het niet meer? De zekeringen zijn nog goed. Ik weet niet of ik de lamp kan testen zonder eerst de kuip de demonteren.
 
Kan je langs de onderkant de stekker er af halen en dan de spanning op de stekker meten. Ik had er ook zo'n xenon lamp op zitten maar die heb ik er afgehaald toen de kuip er af ging. Ik heb die set nog liggen dus ik kan altijd hier ook meten wat er aan spanning uit moet komen.

Ik zie het hier wel verschijnen
 
Net even opgezocht wat xenon nu eigenlijk is. Dit is een gasonladings lamp. Er wordt in het begin iets van 20 KV op gezet de lamp ontsteekt dan. Hier na zakt de spanning. Dus dat is dat geluid wat ik hoorde als ik de verlichting inschakelde . En van daar ook dat er nog een relais tussen zit ivm de hoge ontsteekt spanning.

Dus doe maar niet meten. Anders krijg je nog een flinke opdoffer van die 20 KV en dat wil ik niet op mij geweten hebben.

Hebben ze bij de action geen goed kopen xenon lamp om die te proberen.
 
Net even opgezocht wat xenon nu eigenlijk is. Dit is een gasonladings lamp. Er wordt in het begin iets van 20 KV op gezet de lamp ontsteekt dan. Hier na zakt de spanning. Dus dat is dat geluid wat ik hoorde als ik de verlichting inschakelde . En van daar ook dat er nog een relais tussen zit ivm de hoge ontsteekt spanning.

Dus doe maar niet meten. Anders krijg je nog een flinke opdoffer van die 20 KV en dat wil ik niet op mij geweten hebben.

Hebben ze bij de action geen goed kopen xenon lamp om die te proberen.
Probleem is dat de lamp niet orgineel voor deze motor is. Hij zit met n soort hars in de houder gegoten. En ja ik zou n deskundige moeten raadplegen eer ik er verder mee gaat.
 
Net nog gevonden op de site van Hella. Dat je het voorschakel apparaat kan controleren door als je het licht aan zet je bij de lamp kortstondig een hoog gezoem moet horen. Dit is de ontstekkings spanning van 20KV . Dit wordt een paar keer herhaald. Hoor je dat niet dan zou dat voorschakel apparaat defect zijn. Maar is inderdaad verstandig om er mee naar iemand te gaan die er meer verstand van heeft. Ik heb nu geen xenon lamp meer , ik rij toch bijna nooit als het donker is. En dat de lamp in de hars zit dat wist ik niet. Zal bij mij ook wel zo iets zijn. Maar ja lamp ligt op zolder sinds ik hem omgebouwd heb naar ronde koplamp zonder kuip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan