Jorg M
Die hard MF'er
- 3 sep 2021
- 327
- 269
Dat de Z900RS de meest geslaagde ’new retro’ en beeldmooi is, is uiteraard evident. Die wat het tegendeel beweert heeft gewoon geen enkele notie van goede smaak en loopt waarschijnlijk ook rond met een waggelende troela aan de arm bij wie de vetkwabben doorheen haar fluo roze legging puilen.
Nu na 19.000km en nieuw setje Dunlop Roadsmart 3’s erop wil ik me wel wagen aan enkele licht kritische, technische bemerkingen, waarvan sommige blijkbaar bij Kawasaki bekend en ondertussen bij de ’SE’ opgelost ook (met name de slappe, mottig witte producten rommel spiraal achterveer waarvoor de designer die beslist heeft dat gedrocht aan de vorige versies te lappen verdient van twee vingerkootjes geamputeerd te worden met een botte lepel). De vormgeving van de velgen, meerbepaald de positie van het ventiel t.o.v de alu spaken en daardoor nefast plaatsgebrek, maakt het verdomde moeilijk om de simpelste essentiële handelingen zoals het meten vd bandendruk of wat dan ook aan te sluiten alsook ontkoppelen van dat ventiel vlot te kunnen doen. De digitale tellers met de meting van de hoeveelheid brandstof (de balkjes), de autonomie ’schatting’ en het knipperde balkje dat de ’reserve’ aanduid zijn dermate hallucinant foutief en louter onbetrouw dat je de indruk krijgt aan het bureau te zitten tegenover een overmatig geschminkte bankierster bij Morgan Chase, met Louboutin naaldhakken en doordrongen in de Chanel n°5 .. In het kort gebeurt dit als volgt; je pompt ze tot de rand vol (met véél geduld want tanken gaat zo vlot als een maniakaal geschudde 2L fles lauwe coca-cola 180° vertikaal rechtop leeggieten in een champagne fluit) met 17liter E5.. De RS zegt alle blokjes vol en verwachtte autonomie bij modaal gemengd verkeer, in mijn geval, zo rond de 340km bij een gemiddeld verbruik van 5.1 á 5.2L/100km.. tot daartoe lijkt dit juist maar na amper 80km zijn er plots nog maar 3 blokjes, oftewel de helft, wtf!? Waar is alle poen naartoe dievegge?? En na amper 180km is ze al gezakt tot het laatste blokje dat knippert en dus de reserve aangeeft maar d’er zou nog voor +140km oftewel toch een dikke 5.5L benzine (iets minder dan een derde dus) op de rekening moeten staan.. Totaal niet te vertrouwen, héél dat meetsysteem en weergave is jereinste rommel. Diegene bij Kawa die dat misbaksel bedacht heeft verdient eens zelf in het holst van de nacht, pikke donker en knal in het midden van een gevaarlijke bocht met steile helling, zonder enige pechstrook, naast een ravijn, in panne zonder brandstof te vallen en eigenlijk ook door een beer verkracht in z’n rechter oogkas. Temeer dat het waarschijnlijk dezelfde ingenieur is die bepaald heeft wat voor een idioot over-the-top sterk blauw, ’groot licht indicatie’-lampje er in moest! Dat ding verblind Uzelf meer dan het verdwaasd konijn dat knal voor u op de baan gehuppeld is en verstijft in uw verstralers gaapt.. Door de omringende duisternis brandt dat onnozel fel blauw licht dermate in uw netvlies dat je evengoed uw groot licht terug af kunt zetten en uw ’Jedi kracht’ gebruikt want je ziet toch geen moer meer voor uw neus. Uit noodzaak is er dus bij mij een verhullend stukje electriciteitstape opgeplakt wanneer ik ’s nachts rijden moet. Voor de rest valt het tot nu toe allemaal goed mee, de Z900RS is denk ik vooral een alleskunner, de ideale Jack of all trades, Master at none.
Nu na 19.000km en nieuw setje Dunlop Roadsmart 3’s erop wil ik me wel wagen aan enkele licht kritische, technische bemerkingen, waarvan sommige blijkbaar bij Kawasaki bekend en ondertussen bij de ’SE’ opgelost ook (met name de slappe, mottig witte producten rommel spiraal achterveer waarvoor de designer die beslist heeft dat gedrocht aan de vorige versies te lappen verdient van twee vingerkootjes geamputeerd te worden met een botte lepel). De vormgeving van de velgen, meerbepaald de positie van het ventiel t.o.v de alu spaken en daardoor nefast plaatsgebrek, maakt het verdomde moeilijk om de simpelste essentiële handelingen zoals het meten vd bandendruk of wat dan ook aan te sluiten alsook ontkoppelen van dat ventiel vlot te kunnen doen. De digitale tellers met de meting van de hoeveelheid brandstof (de balkjes), de autonomie ’schatting’ en het knipperde balkje dat de ’reserve’ aanduid zijn dermate hallucinant foutief en louter onbetrouw dat je de indruk krijgt aan het bureau te zitten tegenover een overmatig geschminkte bankierster bij Morgan Chase, met Louboutin naaldhakken en doordrongen in de Chanel n°5 .. In het kort gebeurt dit als volgt; je pompt ze tot de rand vol (met véél geduld want tanken gaat zo vlot als een maniakaal geschudde 2L fles lauwe coca-cola 180° vertikaal rechtop leeggieten in een champagne fluit) met 17liter E5.. De RS zegt alle blokjes vol en verwachtte autonomie bij modaal gemengd verkeer, in mijn geval, zo rond de 340km bij een gemiddeld verbruik van 5.1 á 5.2L/100km.. tot daartoe lijkt dit juist maar na amper 80km zijn er plots nog maar 3 blokjes, oftewel de helft, wtf!? Waar is alle poen naartoe dievegge?? En na amper 180km is ze al gezakt tot het laatste blokje dat knippert en dus de reserve aangeeft maar d’er zou nog voor +140km oftewel toch een dikke 5.5L benzine (iets minder dan een derde dus) op de rekening moeten staan.. Totaal niet te vertrouwen, héél dat meetsysteem en weergave is jereinste rommel. Diegene bij Kawa die dat misbaksel bedacht heeft verdient eens zelf in het holst van de nacht, pikke donker en knal in het midden van een gevaarlijke bocht met steile helling, zonder enige pechstrook, naast een ravijn, in panne zonder brandstof te vallen en eigenlijk ook door een beer verkracht in z’n rechter oogkas. Temeer dat het waarschijnlijk dezelfde ingenieur is die bepaald heeft wat voor een idioot over-the-top sterk blauw, ’groot licht indicatie’-lampje er in moest! Dat ding verblind Uzelf meer dan het verdwaasd konijn dat knal voor u op de baan gehuppeld is en verstijft in uw verstralers gaapt.. Door de omringende duisternis brandt dat onnozel fel blauw licht dermate in uw netvlies dat je evengoed uw groot licht terug af kunt zetten en uw ’Jedi kracht’ gebruikt want je ziet toch geen moer meer voor uw neus. Uit noodzaak is er dus bij mij een verhullend stukje electriciteitstape opgeplakt wanneer ik ’s nachts rijden moet. Voor de rest valt het tot nu toe allemaal goed mee, de Z900RS is denk ik vooral een alleskunner, de ideale Jack of all trades, Master at none.
Laatst bewerkt: