Kawasaki zephyr 550 project

pindakaas

MF veteraan
15 jul 2008
1.457
744
Ik ga ook maar eens een projectje hier vastleggen in het grote MF. Even over mij: ik ben pindakaas 49 lentes jong en heb en kleine werkplaats in voorburg waar ik wat hobby aan motoren in de avonduren en op mijn vrije middag. Ik heb nu een paar motoren aangepakt z650, 305 ltd, cx500, maar nog geen zephyr. Deze zephyr 550 heb ik gekocht hier op MF voor een net bedrag met 28.000km op de teller.
zephyr dag1.jpg

stond al 2 jaar te wachten op een beetje liefde die de vorige eigenaar hem niet meer kon geven. hij wilde niet meer starten en ongeveer alles behalve de accu is moe, oud en toe aan wat aandacht. de banden komen uit 2007 dus die mogen ook gaan.
Stap 1: motor laten lopen. Dat was niet zo moeilijk, compressie was prima, alleen de benzine was oud, carburateurs even schoonmaken en wat verse benzine en hij loopt, mooi! dan kan hij uit elkaar, want het gaat een caferacer/scrambler oid worden.
Er lag wat olie op de brug, dus ik denk dat er een keerring of pakking los zit. Vogelen we wel uit als het blok op de werkbank ligt. er gaan toch nieuwe keerringen en pakkingen in.
Verder moeten we wat gaan doen aan een deukje in de tank:
deukje.jpg
 
Even een uurtje boos maken en je bent al heel ver met het uit elkaar trekken van een motor. Even goed nadenken wat we met het subframe gaan doen, want die moet ter hoogte van de tank wat omhoog om het zadel beter aan te laten sluiten op de tank.
zphyrzonderblok.jpg

En even een doosje onderdelen laten komen. pakkingen keerringen, voorvorkolie en dat soort spul.
zephyronderdelen.jpg

De oorzaak van de lekkage is ook al gevonden. De tip van de dag: als je een lekke pakking hebt moet je die niet laten zitten en er een nieuwe overheen doen, maar dat wisten jullie al natuurlijk, maar ergens iemand in het verleden wist dat nog niet blijkbaar. beetje dichtkitten en doorrijden.
zephyr pakkingen.jpg
 
Tof, welkom bij de Zephyr 550 projectjes op het forum :)

Ik zie dat bij jou de YSS veren er ook al onder zitten.
 
Tof, welkom bij de Zephyr 550 projectjes op het forum :)

Ik zie dat bij jou de YSS veren er ook al onder zitten.
😀dank. Ik denk niet dat het yss veren zijn eigenlijk, maar iets low budget, maar het ziet er ok uit.
 
Ha! Wat vet!
Ik heb even geleden nog met interesse naar deze MF advertentie zitten kijken. Ook om er een cafe racer van te maken of m netjes op te knappen!

Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
 
Kijk maar eens goed naar het topic van mn garage. Ziet er exact hetzelfde uit.


Werkt overigens prima. Beter dan het origineel
Screenshot_20220217-202615_Gallery.jpg

Screenshot_20220217-202531_Samsung Internet.jpg

Die zijn zeker niet hetzelfde. Die yss zien er trouwens wel mooi uit.
 
Ha! Wat vet!
Ik heb even geleden nog met interesse naar deze MF advertentie zitten kijken. Ook om er een cafe racer van te maken of m netjes op te knappen!

Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Netjes opknappen is financieel gezien niet verstandig. Hij heeft een paar jaar onder een motorhoes buiten gestaan en volgens mij kan een zephyr niet zo goed tegen vocht. Als hij nog een jaartje buiten zou staan was het niet meer de moeite waard geweest. Maar als caferacer heeft hij nog wel een 2e leven voor de boeg. Is mijn motor dan trans-bike-ueel?
 
Laatst bewerkt:
Het was prima sleutelweer dit weekend, dus het blok maar even goed bekeken. Klepspeling was prima, koppelingsplaten zo goed als nieuw en de compressie nog prima, dus soms zit het mee.
geen reden om de cilinders eraf te halen dus die heb ik maar laten zitten.
het blok is geschuurd en voorzien van een laagje lak. De deksels blijven aluminum kleurig, misschien polijsten. Ik haat polijsten, maar ik hou van het resultaat, nog maar even over nadenken.
Nieuwe keerringen en pakkingen en dan is het blok klaar.
 

Bijlagen

  • 20220220_151650.jpg
    20220220_151650.jpg
    166,6 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Bij mijn zephyr liet de zilveren lak ook heel erg los, dus heb ik het blok ook zwart geverfd. De klepdeksels, blokdeksels en de koelribben zijn kaal gebleven en intensief gepolijst. Dat vind ik persoonlijk wel echt het mooiste wat je er mee kan doen, net als de Klassieke Kawa’s🤩
 
Bij mijn zephyr liet de zilveren lak ook heel erg los, dus heb ik het blok ook zwart geverfd. De klepdeksels, blokdeksels en de koelribben zijn kaal gebleven en intensief gepolijst. Dat vind ik persoonlijk wel echt het mooiste wat je er mee kan doen, net als de Klassieke Kawa’s🤩
Dat is zeker mooi. Ik heb ook nog een klassieke kawa met een volledig zwart blok, leek me ook wel mooi.
20220129_132651.jpg

En een 305 met een zilveren blok, maar met gepolijste delen.

20210723_153220.jpg

Dus een beetje variatie mag wel. Ik twijfel nog over de kleur van het frame, misschien zilverkleurig.
 
Laatst bewerkt:
Oh wauw dat is een super verzameling! Tja, ik heb er voor gekozen om de Zephyr 1100 in het rood met het hoogglans zwarte frame na te apen, maar zilver kan ook heel mooi uitpakken met een compleet zwart blok! Hoe zit het met jouw tank? Dat is het enige deel van mijn project waar ik nu nog het meeste werk van heb😂 Hopelijk heb jij niet net zo’n bak roest
 
Thnx. Deze gaan weer in de verkoop om het volgende project te kunnen betalen. Heb je een foto van die van jou? Inspiratie is altijd welkom.
Mijn tank is roestvrij, maar er zit wel een deuk in. Helaas liggen de tanken niet voor het oprapen, dus dit moet ik maar zien te fixen.
 
Ah ja, die van mij blijft hopelijk nog wel een paar jaar in mijn bezit! Oh dan heb je geluk! Ik ben zeker wel drie weken bezig geweest met elektrolytisch ontroesten. De deuken heb ik in stapjes steeds verder opgevuld met plamuur, maar die waren lang niet zo diep als die van jou😅 Ik ben nu zo ver dat alleen de tank nog gespoten moet worden, en dan kan mijn seizoen beginnen! Hieronder een mooi spelletje zoek de verschillen:
 

Bijlagen

  • 9D0A3173-D9D3-4D64-9B13-096E702E364E.jpeg
    9D0A3173-D9D3-4D64-9B13-096E702E364E.jpeg
    349,6 KB · Weergaven: 87
  • ABED8543-602B-4BFB-BF82-909BE03E147A.jpeg
    ABED8543-602B-4BFB-BF82-909BE03E147A.jpeg
    63,4 KB · Weergaven: 84
Ah ja, die van mij blijft hopelijk nog wel een paar jaar in mijn bezit! Oh dan heb je geluk! Ik ben zeker wel drie weken bezig geweest met elektrolytisch ontroesten. De deuken heb ik in stapjes steeds verder opgevuld met plamuur, maar die waren lang niet zo diep als die van jou😅 Ik ben nu zo ver dat alleen de tank nog gespoten moet worden, en dan kan mijn seizoen beginnen! Hieronder een mooi spelletje zoek de verschillen:
Wow, de lat ligt hoog zie ik. dat gaat een hele nette zephyr worden. Ik denk dat ik jouw idee van de koelribben aan de zijkant blank maken over ga nemen, dat is wel mooi.
 
Ah ja, die van mij blijft hopelijk nog wel een paar jaar in mijn bezit! Oh dan heb je geluk! Ik ben zeker wel drie weken bezig geweest met elektrolytisch ontroesten. De deuken heb ik in stapjes steeds verder opgevuld met plamuur, maar die waren lang niet zo diep als die van jou😅 Ik ben nu zo ver dat alleen de tank nog gespoten moet worden, en dan kan mijn seizoen beginnen! Hieronder een mooi spelletje zoek de verschillen:
Dat ontroesten van die tank heb ik ook lang mee lopen klooien. Gewoon die zut van tankcure erin heeft in een keer alles opgelost. En na die coating kwam de roest ook niet meer terug.
 
Hallo meneer Pindakaas
Ik heb heb nog een Haynes service manual voor een kawasaki zr 550 & 66750 zephyr. Heb je interesse in dit boek, zoja laat maar wat weten!
9B5BB558-C09D-4A01-AC11-E2D446CCCF80.jpeg
9B5BB558-C09D-4A01-AC11-E2D446CCCF80.jpeg
 
Zo'n 305 Ltd met riemaandrijving heb ik ook gehad. Een importmotor uit Canada, dus met kilometer teller. Wel tot 2 keer toe een doorgebrande veldwikkeling gehad.
Daarom kreeg ik er misschien een extra dynamo bij, Alle riemaangedreven 305's komen uit canada en hebben een mijlenteller origineel, de mijne ook. Het is een leuk licht vlot dingetje, meer lol dan ik had verwacht voor 300cc en nog zuinig ook, 1 op 30 als je veel gas geeft.
 
Ha! Wat vet!
Ik heb even geleden nog met interesse naar deze MF advertentie zitten kijken. Ook om er een cafe racer van te maken of m netjes op te knappen!

Ben benieuwd wat je er van gaat maken!
Voor de liefhebbers, heb er nog een 2 staan 550-1100 die geschikt zijn om wat leuks van te maken.
 
gisteren waren de voorvorken aan de beurt, heel vervelende de impusbout aan de onderzijde wilde niet los, want het binnenwerk draait mee.
20220316_204140.jpg


Ik had geen idee waar ik mee bezig was, uiteindelijk een koperen buis platgeslagen en die in de voorvork geschoven en die kon het binnenwerk tegenhouden waardoor ik hem los kreeg. eenmaal uit elkaar was het wel duidelijk dus kon ik voor de 2e een tool improviseren.
20220316_211323.jpg
.
Dan haal je de poot los en komt er toch van die vieze stinkende grijze drab uit waarvan je denkt dat dit nog van de fabriek uit is, beide poten zat trouwens opvallend weinig olie in.
Eenmaal de vork uit elkaar kom ik iets tegen waarvan ik denk dat dit niet origineel is. Er zitten 2 bussen in boven elkaar. volgens de tekening hoort er maar 1 in te zitten. Ik neem aan dat dit een poging is om de veer iets strakker te zetten.
20220316_213625.jpg
 
gisteren waren de voorvorken aan de beurt, heel vervelende de impusbout aan de onderzijde wilde niet los, want het binnenwerk draait mee.
Bekijk bijlage 1738851

Ik had geen idee waar ik mee bezig was, uiteindelijk een koperen buis platgeslagen en die in de voorvork geschoven en die kon het binnenwerk tegenhouden waardoor ik hem los kreeg. eenmaal uit elkaar was het wel duidelijk dus kon ik voor de 2e een tool improviseren.
Bekijk bijlage 1738852.
Dan haal je de poot los en komt er toch van die vieze stinkende grijze drab uit waarvan je denkt dat dit nog van de fabriek uit is, beide poten zat trouwens opvallend weinig olie in.
Eenmaal de vork uit elkaar kom ik iets tegen waarvan ik denk dat dit niet origineel is. Er zitten 2 bussen in boven elkaar. volgens de tekening hoort er maar 1 in te zitten. Ik neem aan dat dit een poging is om de veer iets strakker te zetten.
Bekijk bijlage 1738853
Ik heb toevallig net zo'n vork uit elkaar liggen.

De andere imbus zit ook knettertje vast hiero.

Maar er hoort maar 1 bus in te zitten ja.
 
Terug
Bovenaan Onderaan