ketting schoonmaken!

'We recommend that you clean your chain once a week' _O-

Ik ben al blij als ik één keer per jaar m'n motor was, laat staan elke week m'n ketting schoonmaken. Verder vind ik het een beetje onzinnig dit. Nu is ie schoon ja maar rij 5 meter en overal zit weer zand en grut en van allerlei troep.

Ik smeer hem wel dat vind ik al genoeg werk.
 
'We recommend that you clean your chain once a week' _O-

Ik ben al blij als ik één keer per jaar m'n motor was, laat staan elke week m'n ketting schoonmaken. Verder vind ik het een beetje onzinnig dit. Nu is ie schoon ja maar rij 5 meter en overal zit weer zand en grut en van allerlei troep.

Ik smeer hem wel dat vind ik al genoeg werk.
voor de meeste mss ook om te posen met een gouden ketting :P

maar je ketting gaat toch echt veel langer mee als je hem goed schoon maakt.
Bij meeste wegfietsen is de ketting trouwens alleen vies van overmatig vet
 
Nou vind het best handig, scheelt een hoop geklooi met wd40 en een tandenborstel!
Zo weet je ook zeker dat er geen olie op je banden komt, toch maar eens kijken wat dat kost!
Maareh, elke week? :N

Edit: 18.50 pond, das tegenwoordig €3 ofzo... Valt me mee moet ik zeggen
 
Laatst bewerkt:
Nou vind het best handig, scheelt een hoop geklooi met wd40 en een tandenborstel!
Zo weet je ook zeker dat er geen olie op je banden komt, toch maar eens kijken wat dat kost!
Maareh, elke week? :N
petroleum/diesel/lampenolie werkt ook prima, lekker goedkoop :)
 
:Y :Y Inderdaad, petroleum + borstel + 15 minutes = ook schone ketting.
ag ja, de eerste keer zal dat ding super werken, maar dat ding moet je daarna OOK schoonmaken.. gaat je tijdswinst weer!

we hebben er trouwen ook 1 voor fietskettingen kom ik net achter :P
Me pa gebruikt het al jaren en is er erg tevreden over.
 
Laatst bewerkt:
Ja lampenolie, das ook wel een goeie, goedkoper ook! Maar goed, dit gaat wel lekker snel hoor, maak je em ook wel vaker schoon, althans ik wel denk ik...
 
maar je ketting gaat toch echt veel langer mee als je hem goed schoon maakt.
Bij meeste wegfietsen is de ketting trouwens alleen vies van overmatig vet
Ik heb 50K met een ketting gedaan en die heeft nooit een borstel/poetslap of wat dan ook van dichtbij gezien. Gewoon smeren en de wetten van de natuur doen de rest :W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 50K met een ketting gedaan en die heeft nooit een borstel/poetslap of wat dan ook van dichtbij gezien. Gewoon smeren en de wetten van de natuur doen de rest :W
nee maar wat ik zeg, op wegfietsen zal er toch niet echt zand enzo tussen de ketting komen.

Als ik zie hoeveel troep er na 1 ritje met de husaberg bij komt, kan ik me goed voorstellen dat je ketting zo weg is als je het niet schoonmaakt.
Bewijs heb ik hier echter niet voor..
 
Als ik zie hoeveel troep er na 1 ritje met de husaberg bij komt, kan ik me goed voorstellen dat je ketting zo weg is als je het niet schoonmaakt.
Bewijs heb ik hier echter niet voor..
Een ketting voor een crosser/enduro hoef je sowieso niet een lange levensduur te verwachten. Eerst lekker door de bagger heen waarbij de zand alles gratis voor je slijpt om daarna de hogedrukreiniger eroverheen te gooien. Hoppa 110 bar over die ketting, dat zal 'm leren O-) Niet goed :N Dan is dat stukje tlc voor de ketting ook weggegooide tijd.
 
Een ketting voor een crosser/enduro hoef je sowieso niet een lange levensduur te verwachten. Eerst lekker door de bagger heen waarbij de zand alles gratis voor je slijpt om daarna de hogedrukreiniger eroverheen te gooien. Hoppa 110 bar over die ketting, dat zal 'm leren O-) Niet goed :N Dan is dat stukje tlc voor de ketting ook weggegooide tijd.
de hogedruk gaat dus ook niet over de ketting ;)
maar ben benieuwd wat de echte experts hiervan vinden..
Of het helpt of niet, ik blijf me ketting mooi schoon maken. Rijdt gewoon graag op een fiets waarvan ik weet dat ik het maximale heb gedaan om hem in goede conditie te houden. (niet rijden uitgesloten natuurlijk)
 
Terug
Bovenaan Onderaan