Ketting - tandwiel combi's

Charles

Die hard MF'er
16 aug 2010
297
0
Hellevoetsluis
Ik wil toch even een oud onderwerp oprakelen namelijk de veelbesproken kettingset combi's. Ik heb veel gezocht naar antwoorden, maar tevergeefs. Iedereen heeft uiteraard andere mening / ervaringen met kettingsetjes, maar is er niet ergens op het net een overzicht welk kettingset voor welke motor en bouwjaar het beste bevonden / getest zijn ? Of kunnen we niet iets zelf knutselen ?

Merk van de motor - bouwjaar - merk van de Ketting - merk van het tandwiel

Dit zal de eeuwige discussie betreft dit onderwerp wellicht meer duidelijkheid kunnen verschaffen. ( ook in de zoekfunctie )

NB: Slechts een idee dus geen moddergooien :P
 
volgens mij maakt de combinatie merk ketting/tandwiel en type motor niets uit. Als je een goed merk ketting/tandwiel hebt, dan is dat goed voor alle types motoren. Enige verschil dat ik me kan bedenken is bijvoorbeeld tussen een crossmotor en een wegmotor.
 
Ik wil toch even een oud onderwerp oprakelen namelijk de veelbesproken kettingset combi's. Ik heb veel gezocht naar antwoorden, maar tevergeefs. Iedereen heeft uiteraard andere mening / ervaringen met kettingsetjes, maar is er niet ergens op het net een overzicht welk kettingset voor welke motor en bouwjaar het beste bevonden / getest zijn ? Of kunnen we niet iets zelf knutselen ?

Merk van de motor - bouwjaar - merk van de Ketting - merk van het tandwiel

Dit zal de eeuwige discussie betreft dit onderwerp wellicht meer duidelijkheid kunnen verschaffen. ( ook in de zoekfunctie )

NB: Slechts een idee dus geen moddergooien :P


Kettingsets worden meestal bij de verkopende partij samengesteld, en hoe goedkoper hoe minder de kwaliteit.
Een Tsubaki, DID, RK, EK , maken geen kettingwielen, dus je wordt vaak op het verkeerde been gezet als men een merk kettingset aanbied.
Inkoopmarges spelen ook een rol, als iemand beslag weten te leggen op een grote partij kettingwielen dan kunnen ze heel voordelig het een en ander samenstellen.
De motor fabrikanten kopen ook kettingsets in bij toeleveranciers, Honda DID en Kawasaki RK en de kettingwielen komen ook ergens anders vandaan, maar deze voldoen ruim aan de hoge eisen van de motorfietsfabrikant.
Dit zijn ook doorgaans de beste kettingsets onder de merknaam van je motorfiets.
Kettingwielen zijn ook in vele merken verkrijgbaar, waaronder JT, BEA, Sunstar en AFAM.
Nu is AFAM een franse fabrikant van kettingwielen die ruim aan de hoogste eisen voldoen, en AFAM laat kettingen maken bij een bekende ketting fabrikant die gelijk loopt met de kwaliteit van de kettingwielen.
Deze ketting is niet gelijk aan wat bij de bewuste kettingfabrikant van de band afrolt.
Waar ook een groot verschil inzit is de ontworpen treksterkte van de ketting, voor een bepaalde motor kan je weleens kiezen tussen 3 types kettingen.
De fabrikant geeft met een sterretje wel aan wat ze aanbevelen onder die motor, maar je kan een kwaliteit lager en hoger gaan.
En natuurlijk zie je weer een prijsverschil.
Maar uiteindelijk is de levensduur bepalend door het onderhoud wat met pleegt aan de kettingset.
Niet te droog rijden, de goede smeermiddelen gebruiken, het juiste reinigen van de ketting en wielen en de speling van de ketting.
Persoonlijk ga ik voor de echte AFAM en orgineel.
De rest laat ik graag over aan de koopjes aanbieders.
 
Kevinblade,

Couldn't argee more, maar er word te vaak door winkeliers spullen aangeprijst die eigenlijk qua kwaliteit te wensen overlaat waardoor mensen op het verkeerde been worden gebracht. verkooppraatjes zoals " deze heb ikzelf ook " of " bij ons de meeste verkochte ..." je kent het wel.
 
Korte voorspelling:
-Speculatie A
-Speculatie B
-Ik heb ervaring C, dus klopt mijn redenatie
-Ik heb ervaring D, dus klopt wat ik zeg
-Er ontstaan twee kampen
-Die kampen worden het niet eens met elkaar
-Gemiep over te kleine piemeltjes, te lange tenen en te grote ego's of arrogantie
-Leeftijd/ervaring/beroep wordt weer in de strijd gegooid
-Ondertussen is er dan een enkele forumgebruiker die zijn gebruikerservaring in cijfers post en daadwerkelijk met feiten komt, in plaats van alle bovenstaande onderdelen er tegenaan te gooien.

Jammer dat ik vandaag naar m'n werk moet, anders had ik nog wel een bak popcorn erbij gepakt, full-screen, auto F5 op 1 minuut en dan een lekkere achtergrondmuziek erbij. Ter verbeelding nog een Joe Bar stripboek erbij, om het net wat extra vermakelijk te maken.

Nou bij deze dan, berust op feiten:
Motor: Yamaha FZS600 (Fazer), bouwjaar 2000, afgeknepen op 25kW
Levensduur originele kettingset: 54.000 kilometer
Vervangen voor: DID X-ring 530 serie, met JT tandwielen
Huidige kilometerstand: iets meer dan 70.000km
Staat ketting: in mijn beleving goed
Staat tandwielen: in mijn beleving goed



Zo, nu afwachten wat voor gezeur hier nou weer van gaat komen.........
 
Jammer dat ik vandaag naar m'n werk moet, anders had ik nog wel een bak popcorn erbij gepakt, full-screen, auto F5 op 1 minuut en dan een lekkere achtergrondmuziek erbij. Ter verbeelding nog een Joe Bar stripboek erbij, om het net wat extra vermakelijk te maken.

_O- , hij is leuk

Deze is niet bedoeld om meningen te geven alleen inderdaad zoals je zelf aangeeft ervaringen. Het liefst echte testrapporten oid.
 
Bij mijn motor ligt de originele kettingset er nog om, ongeveer 29.000 km meegereden :P Wel bijna alle kilometers op 25 kW, weet niet of dat veel uitmaakt? :+
 
Zinloos topic.
De meeste consumenten hebben te weinig ervaring met verschillende kettingsets op dezelfde motor om ze te kunnen vergelijken.......
De profi's hebben wel degelijk vergelijkingsmateriaal, maar ook zij weten meestal niet hoe hun klanten ermee omgaan (alleen hoe die ZEGGEN dat ze ermee omgaan).
Daarnaast heeft een dealer natuurlijk ook een zakelijk belang te verdedigen, dus is hun advies in veel ogen verdacht.

Dat allemaal gezegd hebbende:
- ik verkoop vrijwel altijd DID met JT kettingwielen (en soms Stealth kettingwielen)
- soms met originele voorkettingwielen (Honda heeft zo'n fijn rubberen dempermateriaal op deVKW's)
- als het goedkoop moet, dan ga ik voor Tsubaki
 
Super Blackbird, waarom zinloos ? Je slaat de spijker op zijn kop.... ik wil geen ervaringen, maar cijfers die onderbouwen welk merk tandwiel / ketting eventueel icm merk van de motor de aanbevolen sets zijn voor de desbetreffende motor.

Zoals je zelf zegt iedereen heeft te weinig of in ieder geval zijn/haar eigen ervaringen, maar daar zou ikzelf mij niet op willen oriënteren bij aanschaf van een set.
Tests van onafhankelijke instanties zullen mensen wellicht meer kunnen vertellen waarna iedereen daaruit zijn/haar conclusies kan trekken oftewel harde cijfers. Je hebt tests van alles en nog wat van kettingspray tot ventieldopjes, maar van kettingsets ?

Gr,
Charles
 
Super Blackbird, waarom zinloos ? Je slaat de spijker op zijn kop.... ik wil geen ervaringen, maar cijfers die onderbouwen welk merk tandwiel / ketting eventueel icm merk van de motor de aanbevolen sets zijn voor de desbetreffende motor.

Zoals je zelf zegt iedereen heeft te weinig of in ieder geval zijn/haar eigen ervaringen, maar daar zou ikzelf mij niet op willen oriënteren bij aanschaf van een set.
Tests van onafhankelijke instanties zullen mensen wellicht meer kunnen vertellen waarna iedereen daaruit zijn/haar conclusies kan trekken oftewel harde cijfers. Je hebt tests van alles en nog wat van kettingspray tot ventieldopjes, maar van kettingsets ?

Gr,
Charles


Iedereen roept hier feiten en onderbouwingen, en iedereen gelooft ook wildvreemden.
Zo zie ik het maar dat dit een zinloos topic is laat je zelf nu wel doorschemeren.
Je krijgt antwoord op jouw vraag en nu ga je de boel omdraaien omdat je feiten, cijfers en onderbouwingen moet hebben.
Dus stel je vraag maar opnieuw en ik wacht weer af.
Maar een directe vergelijkingstest van verschillende kettingsets onder gelijke omstandigheden zal ik ook wel leuk vinden.
Jij wilt cijfers en onderbouwingen weten van vreemden die of de waarheid spreken of liegen dat het gedrukt staat.
En elke gebruiker van een kettingset zal ook niet gelijk zijn aan elkaar wat ik in een eerdere post had omschreven.
Nu wel een mooi voorbeeld van 70.000 km met een kettingset, dat houdt in dat die beste man gewoon heel netjes omgaat met zijn spulletjes.
 
Korte voorspelling:
-Speculatie A
-Speculatie B
-Ik heb ervaring C, dus klopt mijn redenatie
-Ik heb ervaring D, dus klopt wat ik zeg
-Er ontstaan twee kampen
-Die kampen worden het niet eens met elkaar
-Gemiep over te kleine piemeltjes, te lange tenen en te grote ego's of arrogantie
-Leeftijd/ervaring/beroep wordt weer in de strijd gegooid
-Ondertussen is er dan een enkele forumgebruiker die zijn gebruikerservaring in cijfers post en daadwerkelijk met feiten komt, in plaats van alle bovenstaande onderdelen er tegenaan te gooien.

Jammer dat ik vandaag naar m'n werk moet, anders had ik nog wel een bak popcorn erbij gepakt, full-screen, auto F5 op 1 minuut en dan een lekkere achtergrondmuziek erbij. Ter verbeelding nog een Joe Bar stripboek erbij, om het net wat extra vermakelijk te maken.

Nou bij deze dan, berust op feiten:
Motor: Yamaha FZS600 (Fazer), bouwjaar 2000, afgeknepen op 25kW
Levensduur originele kettingset: 54.000 kilometer
Vervangen voor: DID X-ring 530 serie, met JT tandwielen
Huidige kilometerstand: iets meer dan 70.000km
Staat ketting: in mijn beleving goed
Staat tandwielen: in mijn beleving goed



Zo, nu afwachten wat voor gezeur hier nou weer van gaat komen.........


Maar jouw feiten zijn wel erg geloofwaardig.
54.000 km voor de orginele kettingset ( je weet niet hoe de vorige eigenaar er mee is omgesprongen).
Gezien jouw leeftijd van 19 jaar heb je die motor niet nieuw gekocht.
Ruim 70.000 km gereden met de DID met JT kettingwielen.
Vind ik voor een jonge snaak wel erg veel kilometers en zeker met 25kw. O-)
Terwijl je ook graag naar films kijkt, blijk je ook nog eventjes een hoop kilometers weg te kunnen sturen.
En ik begrijp heel goed dat het irriterend is voor jou als iemand gaat komen met argumenten die je net zat te omschrijven.
Want helaas kan jij nog maar net eventjes mee praten over motorfietsen, maar ik hoop dat je nog heel lang erover zal gaan meepraten, want dan leer je het meeste van.
Mijn dochter in 4 jaar jonger dan jou en die weet ook precies hoe de wereld in elkaar steekt, die hoef je ook helemaal niets meer te vertellen O-)
 
Het lijkt mij interessanter om te zien welke smeermethode het beste werkt, met een testopstelling die ook zo af en toe water (met zand en/of zout) op het geheel mikt.

Sowieso zul je met elke test van zo'n kettingset moeten bepalen hoeveel variatie in kwaliteit er is tussen verschillende exemplaren van hetzelfde type.
 
Maar jouw feiten zijn wel erg geloofwaardig.
54.000 km voor de orginele kettingset ( je weet niet hoe de vorige eigenaar er mee is omgesprongen).
Gezien jouw leeftijd van 19 jaar heb je die motor niet nieuw gekocht.
Ruim 70.000 km gereden met de DID met JT kettingwielen.
Vind ik voor een jonge snaak wel erg veel kilometers en zeker met 25kw. O-)
Terwijl je ook graag naar films kijkt, blijk je ook nog eventjes een hoop kilometers weg te kunnen sturen.
En ik begrijp heel goed dat het irriterend is voor jou als iemand gaat komen met argumenten die je net zat te omschrijven.
Want helaas kan jij nog maar net eventjes mee praten over motorfietsen, maar ik hoop dat je nog heel lang erover zal gaan meepraten, want dan leer je het meeste van.
Mijn dochter in 4 jaar jonger dan jou en die weet ook precies hoe de wereld in elkaar steekt, die hoef je ook helemaal niets meer te vertellen O-)

er staat dat de huidige kilometerstand 70.000 is, niet dat hij 70.000 met die set gereden heeft *:)
 
@ Kevinblade , ik begrijp je niet helemaal ... ik wil juist geen meningen van vreemden, maar testresultaten zoals je zelf ook aangeeft. Blijkbaar is dat er niet en kan het uitkomst bieden bij het maken van je keuze.

" Maar een directe vergelijkingstest van verschillende kettingsets onder gelijke omstandigheden zal ik ook wel leuk vinden. "

Het gaat er mij juist om dat er veel onduidellijkheid is over bijvoorbeeld het merk DID icm JT tandwielen. De een vind DID & JT geweldig en de ander juist %$#@ en wanneer je onafhankelijke resultaten naast elkaar kan leggen van diverse merken kan dit doorslaggevend zijn.

Nogmaals ik vind het geen onzin topic, maar das slecht mijn bescheiden mening.
 
Als vervolg op mijn eerdere post: de ketting smeer ik met Putoline kettingspray (eigenlijk bedoeld voor crossers) en regelmatig wat druppeltjes Kroon olie erop. Tevens heb ik sinds kort een soort van automatisch 'smeersysteem' in gebruik, dat langzaam 5W40 motorolie op de ketting drupt tijdens het rijden :)

Ohja, de ketting heeft de exacte speling die hij moet hebben en staat perfect uitgelijnd. Hoe ik dit weet (speciaal voor kevinblade), de monteur (bij wie ik de motor kocht) met 30 jaar hands-on approach heeft dit afgeregeld :+
 
Laatst bewerkt:
Bij 25KW kun je net zo goed een ketting voor een rolgordijn halen bij de Gamma. _O-


:+

@TS

Jij bedoelde eigenlijk dat jij een database op wilt zetten en dat wij aan jou door moeten geven welke ketting en tandwielen wij op onze fietsen gebruiken? :?
 
@TS

Jij bedoelde eigenlijk dat jij een database op wilt zetten en dat wij aan jou door moeten geven welke ketting en tandwielen wij op onze fietsen gebruiken? :?

Nee, ik zou alleen willen weten of er onafhanelijke testresultaten bestaan van kettingsetjes zoals tegenwoordig van alles wel een testresutaat is.

Wanneer ik iets zou opzetten is het een ervaring van jullie zelf terwijl ik iets zoek wat door "ik noem maar een zijstraat" motoplus is getest net zoals er ook bij bijvoorbeeld motorbanden wordt gedaan.

voorbeeld:

DID ketting = goed
Regina ketting = slecht

X-ring = uitmuntend
O-ring = goed

Jt tandwielen = goed

enzovoort.
 
er staat dat de huidige kilometerstand 70.000 is, niet dat hij 70.000 met die set gereden heeft *:)


:$ :$ :$ :$
lezen is ook een vak.
En hebben we eindelijk een puber die leesbaar abn schrijft zit ik als ouwe lul het gewoon verkeerd te lezen |(
schaam schaam.
Maar dan is het verhaal ineens nog veel geloofwaardiger geworden *O*
 
Nee, ik zou alleen willen weten of er onafhanelijke testresultaten bestaan van kettingsetjes zoals tegenwoordig van alles wel een testresutaat is.

Wanneer ik iets zou opzetten is het een ervaring van jullie zelf terwijl ik iets zoek wat door "ik noem maar een zijstraat" motoplus is getest net zoals er ook bij bijvoorbeeld motorbanden wordt gedaan.

voorbeeld:

DID ketting = goed
Regina ketting = slecht

X-ring = uitmuntend
O-ring = goed

Jt tandwielen = goed

enzovoort.

Doe eens gek, schrijf een brief naar de redactie. E-mail is voor butjes :)
 
Doe eens gek, schrijf een brief naar de redactie. E-mail is voor butjes :)

Wellicht, ik heb onlangs wel mijn lidmaatschap opgezegd omdat er in mijn beleving te veel MotoGP in voor kwam. Ik werd door hun teruggebeld en ze konden het vinden in mijn beweegredenen omdat ze al meerdere klachten ontvangen hebben over MotoGP, maar ik dwaal af.

Anyway, ik denk dat mij vraag ondertussen beantwoord is en het antwoord NEE is.
Helaas.
 
:$ :$ :$ :$
lezen is ook een vak.
En hebben we eindelijk een puber die leesbaar abn schrijft zit ik als ouwe lul het gewoon verkeerd te lezen |(
schaam schaam.
Maar dan is het verhaal ineens nog veel geloofwaardiger geworden *O*

Had ik net een lap tekst geschreven in de zin van 'kan zo een oude lul nou niet eens lezen, terwijl ik als jonge puber eindelijk eens in ABN schrijf,' lees ik net op tijd deze post nog _O- . Humor :+ .

Natuurlijk heb je wel gelijk, ik kan niet onomstotelijk bewijzen dat het de originele kettingset was, toen ik de motorfiets kocht. Echter hoor je vaker dat bij de FZS600 de originele set ergens rondom de 50k vervangen word. Daarbij was de rijstijl van m'n voorganger niet echt vlammend, laat staan ketting verslindend. Beste jongen/man mocht al een paar jaar vol vermogen, maar vond de 25kW wel genoeg en heeft het maar zo gelaten. Tel daarbij de schaamranden op en het verhaal van rustig gebruik is toch wel aannemelijk.

Maar laat ik het dan anders verwoorden, voor de zekerheid ;) :
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gereden kilometers met de originele kettingset: 54.000km
Huidige kilometerstand van de motorfiets: iets meer dan 70.000km
Aantal kilometers gereden met de DID ketting en JT tandwielen: 16.000km

Maar nee, ik rij geen 70k per jaar. Was het leven maar zo mooi, had het graag gedaan *O* . Moet het als arme student toch maar doen met maar 15k á 20k per jaar -O- . Overigens is vermogen niet direct gerelateerd aan het te rijden kilometers. Het is maar net wat voor kont/zitvlees je hebt :+ . Volgend jaar misschien wat minder kilometers, toch sparen voor een andere motor O-) . Tijd voor een cardan, worden discussies als deze alleen nog maar vermakelijker _O-
 
Laatst bewerkt:
Had ik net een lap tekst geschreven in de zin van 'kan zo een oude lul nou niet eens lezen, terwijl ik als jonge puber eindelijk eens in ABN schrijf,' lees ik net op tijd deze post nog _O- . Humor :+ .

Natuurlijk heb je wel gelijk, ik kan niet onomstotelijk bewijzen dat het de originele kettingset was, toen ik de motorfiets kocht. Echter hoor je vaker dat bij de FZS600 de originele set ergens rondom de 50k vervangen word. Daarbij was de rijstijl van m'n voorganger niet echt vlammend, laat staan ketting verslindend. Beste jongen/man mocht al een paar jaar vol vermogen, maar vond de 25kW wel genoeg en heeft het maar zo gelaten. Tel daarbij de schaamranden op en het verhaal van rustig gebruik is toch wel aannemelijk.

Maar laat ik het dan anders verwoorden, voor de zekerheid ;) :
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gereden kilometers met de originele kettingset: 54.000km
Huidige kilometerstand van de motorfiets: iets meer dan 70.000km
Aantal kilometers gereden met de DID ketting en JT tandwielen: 16.000km

Maar nee, ik rij geen 70k per jaar. Was het leven maar zo mooi, had het graag gedaan *O* . Moet het als arme student toch maar doen met maar 15k á 20k per jaar -O- . Overigens is vermogen niet direct gerelateerd aan het te rijden kilometers. Het is maar net wat voor kont/zitvlees je hebt :+ . Volgend jaar misschien wat minder kilometers, toch sparen voor een andere motor O-) . Tijd voor een cardan, worden discussies als deze alleen nog maar vermakelijker _O-


Ik zal ook wel 70.000km willen rijden per jaar, maar helaas heb ik een 6 daagse werkweek en zondag ben ik ook te druk om zelf te rijden.
Vond het zelf ook wel humor :Y
 
Ik zal ook wel 70.000km willen rijden per jaar, maar helaas heb ik een 6 daagse werkweek en zondag ben ik ook te druk om zelf te rijden.
Vond het zelf ook wel humor :Y

Laat ik dan het geluk hebben dat m'n zondag nog wel over is om te rijden O-) . Maandag tot en met vrijdag studeren, zaterdag werken en zondag het verdiende geld opmaken met de motor :] .

Waar een kleine verwarring in de tekst al toe kan lijden hé ;) _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan