Kettingslot ontroesten

En dankzij dit topic bedenk ik me net dat ik mijn fietsketting van zn roest moet ontdoen. Keertje door de pekel mee gefietst, nat binnengezet en daarna was ie compleet bruin :(

Azijn daarvoor gebruiken om het in te laten weken?
 
Azijn ontroest goed, maar het kleurt meteen bruin..
Ga nog even verder kijken.. 150 euro is me wat teveel om iets gewoon weer mooi te maken ;)

Van t weekend eerst maar hiermee aan de gang..
borstel-messing-breed.jpg
 
Hmmm, daar was ik al bang voor..
Dit is bij elkaar wel zo'n 500 euro aan oud ijzer.. Zal eens kijken waar ik het spul kan laten bewerken.. Normaal zagen ze er goudkleurig uit. Dan waren ze niet verzinkt toch of wel? Verzinken is toch altijd zilverkleurig?

Volbad Verzinken is vaak voor spul wat hele dagen buiten staat. Dat is altijd zilverkleurig.

Galvaniseren , passiveren, thermisch verzinken (is het misschien allemaal hetzelfde, geen zin om op te zoeken) is volgens mij van mindere kwaliteit maar wel in allerlei kleurtjes.
 
Azijn ontroest goed, maar het kleurt meteen bruin..
Ga nog even verder kijken.. 150 euro is me wat teveel om iets gewoon weer mooi te maken ;)

Van t weekend eerst maar hiermee aan de gang..
[afbeelding]


Hmm, flink in laten weken en daarna de hogedrukspuit erover? Mits je die hebt, lijkt me dat makkelijker want met zo'n draaiding kom je niet in het middelste van de schakels.
 
Even mijn oude topic na jaren omhoog.
Gezien aanstaande woensdag mn X-ADV komt moet dat ding opslot met ART4. Het enige slot wat ik op dit moment heb is een Abus 12KS120 loop met de Victory 68. Hele bekende combi. Nu gebruikte ik due sloten eigenlijk nooit bij de SV. Maar de ADV is wat pikgevoelig. Heb ook naar nieuwe ketting gekeken (Pewag, HRC63 hardheid) maar dat kost toch ook weer gekd en deze roesthoop heb ik nog steeds liggen.

vandaag er maar sinds jaren mee aan de gang. met een messing borstelkop in een boormachine.
ben inmiddels een heel eind gekomen en het gedeelte wat ik klaar heb (behalve nog de binnenkant van de schakels) ziet er netjes uit.

Heb wel een vraag; de oorspronkelijke passiveerlaag; die haal ik toch met een messing borstelkop er niet mee af?
er komt mooi goud/geel kleurig staal onder vandaan. Of is dat de kale staalkleur van het geharde staal en zit er nu helemaal niets meer op? Wellicht kan ik het achteraf behandelen met zincspray maar ik vermoed dat dat er weer zó af is..

10496BA5-45D7-43D8-9D5E-736BAAF39FDB.jpeg
 
En als je die ganse ketting nu in een citroenzuuroplossing kwakt?

Volgens mij kun je namelijk met een messing borstel de zinklaag verwijderen.

db
 
De roest die je ziet is de verdwenen beschermlaag, dat het er voor nu mooi uitziet is heel tijdelijk.
Met messing borstel haal je de beschermlaag ook weg en met zuur ook.
Zinkspray ligt er zo weer af.
Misschien als je de ketting vettig houd maar wie wil er met een vette ketting rondsjouwen.
 
De roest die je ziet is de verdwenen beschermlaag, dat het er voor nu mooi uitziet is heel tijdelijk.
Met messing borstel haal je de beschermlaag ook weg en met zuur ook.
Zinkspray ligt er zo weer af.
Misschien als je de ketting vettig houd maar wie wil er met een vette ketting rondsjouwen.
Aii.. ja daar was ik eigenlijk wel beetje bang voor.. het is nu behoorlijk schoon.. maar waar komt die gelige kleur dan vandaan? Het lijkt alsof er nog wat op zit of is dit de kale staal kleur? En is deze gelige kleur dan een gevolg van het harden?
 
nieuw art5 kettingslot kost je de kop niet
Die heb ik vaker gezien.. dit “merk” kun je echt amper iets over vinden.. afgezien dat bepaalde slotbeugels ook verkocht worden onder andere namen (oxford, hema en nog een paar). En sloten online is ook de enige die Vinz verkoopt. Bij stichting art staat wel de chinese fabrikant vermeld; tongyong.

nee als ik een nieuwe ketting ga kopen word t een Pewag.
 
Wellicht van het messing ?
Je zou de ketting opnieuw kunnen laten verzinken/passiveren maar volgens mij tast dat ook weer de hardheid aan (in welke mate weet ik niet)
Al met al misschien goedkoper om een nieuw slot te kopen of te leren leven met de roest…
 
Misschien het ding na ontroesten in hete olie houden, afvegen en een condoom er omheen?


db
De hoezen heb ik nog wel, 2 van de 3. Niet meer de mooiste maar ze zijn ook debiel duur als vervanging. 2 nieuwe abus hoezen zou ik op 48 euro uitkomen 8)7

Wellicht van het messing ?
Je zou de ketting opnieuw kunnen laten verzinken/passiveren maar volgens mij tast dat ook weer de hardheid aan (in welke mate weet ik niet)
Al met al misschien goedkoper om een nieuw slot te kopen of te leren leven met de roest…
Ja dat zou zomaar eens kunnen ja want van de gebruikte komborstel is weinig meer over..
idd is nieuwe ketting voordeliger dan dut spul te laten verzinken..
 
Even mijn oude topic na jaren omhoog.
Gezien aanstaande woensdag mn X-ADV komt moet dat ding opslot met ART4. Het enige slot wat ik op dit moment heb is een Abus 12KS120 loop met de Victory 68. Hele bekende combi. Nu gebruikte ik due sloten eigenlijk nooit bij de SV. Maar de ADV is wat pikgevoelig. Heb ook naar nieuwe ketting gekeken (Pewag, HRC63 hardheid) maar dat kost toch ook weer gekd en deze roesthoop heb ik nog steeds liggen.

Controleer of het ART certificaat nog geldig is ;)
 
Misschien het ding na ontroesten in hete olie houden, afvegen en een condoom er omheen?


db
Ik weet niet hoe dat met deze hoes zit maar mijn ervaring is dat deze dan nog niet goed vast zit aan het begin en eind van je ketting. Soms zit er wel zo n klein lusje aan met klittenband waar je dus niks aan hebt. Het gevolg is dat je hele hoes na verloop van tijd tijd gaat “ korter” worden c.q. gaat opkrullen waardoor het begin en eind van de ketting open ligt en het een heel gedoe is om je velg niet te beschadigen. Ik heb zelf bij de aflevering van motor een nieuwe iets lichtere ART 4 ketting met slot bij den dealer gekocht. Dealer zelf heeft dit toen met certificaat nummer op rekening gezet.
Het schijnt zo te zijn dat die sloten ook een goedkeuring hebben voor een aantal jaar. Dus pas op met een oud slot op je nieuwe motor.
 
Heb even een water-zout oplossing erop gesmeerd en idd met een paar uurtjes zat er al bruine roest. Met het schoonmaken dus ook het restant van de passiveerlaag eraf.. prima zo. Dan weet ik dat het definitief einde oefening is. Want wegbrengen om te verzinken is het me niet waard.

FDFABE00-26CD-472F-A7B9-3A975B7B15A1.jpeg
 
Ja klopt heb gezien hoe dat moet maar ga ik niet aan beginnen denk ik.. zuurbad.. accuvoeding stukkie zink etc.. maar dat is lastig voor zo’n grote ketting en gaat lang duren..
 
Ja klopt heb gezien hoe dat moet maar ga ik niet aan beginnen denk ik.. zuurbad.. accuvoeding stukkie zink etc.. maar dat is lastig voor zo’n grote ketting en gaat lang duren..
Gezien het feit dat je er al n hoop werk in hebt zitten zou ik m nu afmaken als ik jou was. Lijkt me nog best n geinig project.
 
Ik zou gewoon el cheapo de losse roest er af halen en in een paar lagen Hammerite zetten. Gaat ie weer jaren mee.
Ja is ook leuk. En als je dan bv een wit blauwe scooter hebt het kettingslot “hammerite “ (of zandstralen) en dan gewoon met een spuitbusje van de action (3-4 euro) grondverven en hoogglans WIT spuiten. Nog beter, als dat bestaat, een doorzichtige krimpkous erover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan