Kilometerstand

Sja, hoe je het ook wendt of keert, het zal nooit een investering zijn. Een jongere motor met minder km betekent een hogere prijs met een hogere afschrijving die vervolgens nog wel redelijk goed verkocht kan worden.

Ik denk dat je het beste een berekening kan maken :)
 
Bij aanschaf van een gebruikte motor kijk ik altijd naar het aantal km's per jaar dat ie sinds de bouwtijd gelopen heeft. Heb meer vertrouwen in een motor met een wat hogere km stand dan met een extreem lage. (laten we zeggen 2000 km per jaar is toch wel het minimum)
En verder is het vooral een kwestie van gevoel. :Y :)
Helaas denken maar weinig mensen zo.
Ik heb een GS500e uit '96 met ruim 71000km op de teller te koop staan, hij ziet er super uit en hij loopt ook super. Na in de winter 4 maanden stil gestaan te hebben startte hij in 1x. Maar interesse ho maar...
Interesse die er wel is voor eentje uit '89 met 25000km op de teller. Hoe lang zitten die banden er dan al onder, hoe lang geleden heeft die een beurt gehad?

Niemand die zich er druk om maakt, het enige waar ze naar kijken is die km teller. -O-
 
Helaas denken maar weinig mensen zo.
Ik heb een GS500e uit '96 met ruim 71000km op de teller te koop staan, hij ziet er super uit en hij loopt ook super. Na in de winter 4 maanden stil gestaan te hebben startte hij in 1x. Maar interesse ho maar...
Interesse die er wel is voor eentje uit '89 met 25000km op de teller. Hoe lang zitten die banden er dan al onder, hoe lang geleden heeft die een beurt gehad?

Niemand die zich er druk om maakt, het enige waar ze naar kijken is die km teller. -O-

en prijs?


Ik ga met m'n vf gewoon klokkie rond. Ik hoef nog maar 58k. en rij 17k/jaar dus nog 3,5 jaar. Dan is ze 15 jaar met weinig kilometers! O-) :+
 
Minn taktiek is kopen met een lage km stand en hoger leeftijd. ca 20-30.000 dan is ie meestal nog netsje onderhouden en is de kop er af.

Vervolgens oprijden. Als je heb netjes onderhoud (niet overdeven maar gewoon de beurten) kan dat oprijden heel lang duren.

Mijn huidige motor heb ik 3 jaar geleden gekocht met 20k op de teller bj 2002 nu staat er 55k op de teller.

Tot nu toe
ongeveer 1,5 setjes banden. (M Pilot Road 2)
3 olie filters
3x3,6 liter olie SHell VSX
Een KN lucht filter
Een ketting set (1,5 jaar terug)
een accu (net een maand terug)
3 setjes remblokjes (dus 6 remblokjes in totaal)
Koelwater vloeistof en reinings middel
twee keer kleppen controle
4 koplamppitjes (zitten er twee in)
2 achterlicht pitjes
1x Remvloeistof
 
Psychologische grens ligt rond de 30.000km . Dus als jij 'm met zeg 70.000 wilt verkopen, krijg je 'm lastiger kwijt. Terwijl ie vast nog wel 2x zoveel kan doen met normaal onderhoud. Ik zou 'm trouwens gewoon kopen en dan minder terugkrijgen later. Als je 'm nieuw koopt, schrik je wat je er een jaar later voor terug kunt krijgen.
:^ je koopt hem voor jezelf toch, voor eigen gebruik?
Reken maar uit wat je afschrijving is per jaar als je er niks voor zou krijgen en of het je dat waard is, valt de rest reuze mee O-)
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Er werd al een aantal keer gezegd dat de kilometerstand niet toe doet, maar het juist gaat om het onderhoud. Daar ben ik het mee eens en ik weet zeker dat de motor vele mooie kilomters tegemoet gaat.

Waar ik mee zit, is dat je een motor hebt met 70K die het nog goed doet, maar die geen waarde meer heeft.
Over 4 jaar wil waarschijnlijk een andere motor, en dan hoef ik niet op een leuke inruilwaarde te hopen ben ik bang.

Is de slimste strategie die eerder werd gemeld dan: oprijden en dan geen inruil?
 
Waar ik mee zit, is dat je een motor hebt met 70K die het nog goed doet, maar die geen waarde meer heeft.
Daar hoef je niet mee te zitten, lekker blijven rijden.

Daarbij komt: Niet te ver vooruit kijken, de wereld, ook de jouwe, ziet er over 2 jaar al totaal anders uit.
 
Is de slimste strategie die eerder werd gemeld dan: oprijden en dan geen inruil?

Als je de motor doorrijdt tot 70k, dan zou ik me om de inruilprijs sowieso niet zo druk meer maken eigenlijk.
Dan kun je tegen die tijd eigenlijk 2 dingen doen: Een ander kopen met het geld dat je gespaard hebt en de 'oude' voor een zacht prijsje van de hand doen, of gewoon stug doorrijden. (en waarom zou je een motor die nog perfect loopt niet gewoon op rijden?)
 
Laatst bewerkt:
Een Honda pan-european (1100-1300) begint pas lekker te draaien op die km.stand.
200.000 km is bij deze type's geen uitzondering. :]
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je je berekening nog eens opnieuw moet doen want als je in 4 jaar 35k erbij gaat zetten voor woon-werk en ik neem aan ook nog wat fun dan woon je zo dichtbij je werk dat je beter op de trapfiets kan gaan.
voor minder dan minimaal 10Km moet je nog niet eens denken om de motor te starten B|
 
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe motor voor mijn woonwerk verkeer. Mijn oog is gevallen op een z750 maar dat terzijde.
Waar ik mee zit is de maximale kilomterstand wat nog schappelijk is als ik hem ga verkopen.
In de jaren dat ik hem ga rijden, ik gok op 4, komt er zo'n 35000 bij. Ik heb gehoord dat zo'n motor dat makkelijk aan kan, maar ik zit met de inruilwaarde. Is het slimmer om meer geld nu uit te geven voor een motor met minder kilometers, of is het net zo goed om een motor met meer kilometers te kopen en minder inruilwaarde hebben later.

De motor heeft 32000 gelopen die ik op het oog heb trouwens.

Bedankt!
Ik doe het anders met mijn 30 k per jaar. Een K100 met rond 70 k op de teller aanschaffen. Doorrijden tot 160 k en inruilen op de volgende. Afschrijving? rond 500 euro per jaar.
Wel belangrijk is dat het onderhoud op tijd wordt gedaan.
Misschien iets om over na te denken.
 
Helemaal mee eens met de psychologische grens van 30.000.
Echter is deze voor mij wel gebonden aan het doel voor de motor.

Ik heb vorige week een gsx750f uit '94 gekocht, alleen dan met 35.000 op de teller.
Voordat ik hem kocht, heb ik veel verkopers van dit model aan de lijn gehad voor wat meer informatie..en wat blijkt:

-motoren met 20.000 a 35.000 km: motor was niet erg boeiend voor de eigenaar, reed er weinig mee. Onderhoud werd alleen gedaan als er een onderdeel af viel.

-motoren met 70.000 a 120.000 km: verkoper kan echt alles over de motor vertellen, is veel enthousiaster en de motor had al het onderhoud perfect gehad.
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Er werd al een aantal keer gezegd dat de kilometerstand niet toe doet, maar het juist gaat om het onderhoud. Daar ben ik het mee eens en ik weet zeker dat de motor vele mooie kilomters tegemoet gaat.

Waar ik mee zit, is dat je een motor hebt met 70K die het nog goed doet, maar die geen waarde meer heeft.
Over 4 jaar wil waarschijnlijk een andere motor, en dan hoef ik niet op een leuke inruilwaarde te hopen ben ik bang.

Is de slimste strategie die eerder werd gemeld dan: oprijden en dan geen inruil?

Als je een motor koopt die al een aardige leeftijd en KMs heeft zeg maar tussen de 20-en de 30 duizend dan is de kop kwa afschrijving er al af. Daarna zal de motor weinig en langzaam nog in waarde dalen.

Als je het puur om de afschrijving gaat kan je het beste een motor kopen die oud is met een heel hoge km stand. Je weet dfan echter niet hoe het onderhoud is geweest en wat je dus aan hoge kosten kan verwacthen die voorkomen had kunnen worden als er gewoon onderhoud was gepleegd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan