kind achterop de motor

Mijn dochter is 9 jaar en wil graag achterop en nu hoorden ik van een gollega dat je min12 jaar moet zijn
Ik heb dat mijn kinderen ook wijs gemaakt. Officieel is er geen leeftijdsgrens voor kinderen achterop maar je wil niet die vader zijn die zijn eigen kind van de motor heeft laten stuiteren.

Mijn twee dochters waren respectievelijk 12 en 11 bij het eerste ritje achterop. Wel op de Savage, die standaard een sissy-bar heeft. Zij hebben er allebei van genoten en het is nog steeds ruzie wie er achterop mag.

Er zit een klein nadeel aan kinderen achterop de motor. Na een paar ritjes hoor je geluiden zoals "mag ik later ook een motor" en "als jij die oude die plof toch niet wegdoet }) ???" ...
En nog erger: "als ik die plof heb, gaat er een ander stuur op, die sissy-bar moet eraf en hij moet roze worden"... :r

Nou ja, de een wil hem roze hebben, de ander wil hem kaal slopen.

Ik merk het wel als het zover is.
 
zo gaat mijn zoon mee van 10 jaar , hij heeft het gevoel om mee te rijden en is ook totaal geen probleem om hem achter op te hebben.
zijn broer van 12 er integen die heeft totaal nog geen gevoel er bij en die heb ik ook nog niet achter op gehad ,omdat hij ook niet wil en dan gaat ie ook niet mee ,maar dat komt nog wel.
aan mijn jas zit een soort band en daar kan hij zich heel goed aan vast houden (band kan nartuulijk ook knappen zeker weten) gemiddeld rijd ik niet harder dan 80 kmp en als we ff harder gaan dan zeg ik dat ff en dan moet hij zich beter vast zetten aan mij zowel de benen als de armen zodat ik hem ook goed voel gaat ie verslappen dan gaat het gas er ook meteen af en terug naar course snelheid van 80 kmp of minder.

ik denk een kind meenemen achterop moet heel goed samen gaan als het kind zelf ook wil en goed mee doet op de motor , zit een kind als een vaatdoek achter op laat het dan thuis. :]
full
 
Vanmiddag na lang zoeken eindelijk een motorjas in de goede maat gevonden :) plus handschoenen.

de broek pastte niet goed, maatje groter komt later binnen.


:) ik ben d'r blij mee, en zij ook...




full
 
Vanmiddag na lang zoeken eindelijk een motorjas in de goede maat gevonden :) plus handschoenen.

de broek pastte niet goed, maatje groter komt later binnen.


:) ik ben d'r blij mee, en zij ook...




[afbeelding]

En pas achterop laten als ze een broek heeft, ziet er goed uit! :Y
 
mijn zoon gaat ook mee achterop van af zijn elfde ..... mijn dochter wil ook wel heel graag mee (ze is negen) ik heb gezegd dat ze nog een jaartje moet wachten

[me="w84me"]ging al met zijn vader mee toen ie 4 was .....[/me] op de tank :X O-) van de bonneville
 
Laatst bewerkt:
Er is wel wat voor een ruggesteun te zeggen. Er is een filmpje op Youtube of zo, ik kan het niet meer vinden, van een vader die hard optrekt en dan zie je zo dat kind er af waaien. Ik heb mijn kinderen pas meegenomen vanaf hun 11e jaar. Mijn eerste val was in de Eifel met mijn zoon achterop. Hoewel hij zelf zijn rijbewijs wil gaan halen nu, 9 jaar later, weet hij dat nog donders goed en het was stapvoets rijdend in een heel krappe haarspeld, met een gladde binnenkant van de bocht, de motor was opeens weg van onder ons en draaide een rondje. We hadden niks en de motor ook niet maar de schriik bij hem was heftig.
 
Laatst bewerkt:
tuurlijk zijn hier de meningen over verdeelt...
zelf geen kinderen, maar wel een zusje van 12.
Deze is vrij groot en sterk voor haar leeftijd (ze "moet" geregeld met me stoeien zoals het hoort in een echte broer-zus relatie) en heeft al meerdere malen korte en lange stukken achterop gezeten...
Tuurlijk rustig aan begonnen op mijn oude brommert, maar de motor durfde we ook aan, echter leeftijdsgenoten, en zelfs kennissen hun kinderen van 14-15 durf ik niet altijd achter op te nemen vanwege de lengte en kracht die ze hebben...

Ga vooral op je eigen verantwoordelijkheidsgevoel af zou ik zeggen met de volgende afwegingen,
-zijn ze lang genoeg om stevig zelf te zitten bij stilstand,
-zijn ze sterk genoeg om zich tijdens het rijden vast te kunnen houden aan de bestuurder
-zijn ze dusdanig geestelijk ontwikkeld dat ze hun hoofd de gehele rit erbij kunnen halen zonder weg te zakken of iets dergelijks...

verder mocht je besluiten ze mee te nemen: geen korte broek, potje en slippers, maar degelijke spullen aan en op waarmee jij ook zou rijden :Y
kom je er niet uit of twijfel je, zeker in het begin als je net je motor heb: NIET DOEN :N !
 
Toen ik een jaar of 10/11 was ging ik voor het eerst mee met m'n pa, na ongeveer 20 jaar niet te hebben gereden had hij toch maar een motor gekocht, Honda CB 450 Nighthawk. Ik weet het nog precies, vond het super stoer, hele buurt kwam kijken. Die Honda had zo'n leren band over het zadel, daar hield ik me aan vast. Topkoffer zat er ook op, mooi steuntje in de rug. Na ongeveer 2 jaar werd de CB een NTV. M'n pa kwam de deur niet uit voor een ritje zonder dat ik mee wilde. Toen ik een jaar of 12 was er ook mee op vakantie geweest, met z'n 2en een paar dagen. Wat wil je als kind van 12 nog meer als je helemaal gek bent van die motor. Totdat ik op m'n 21ste eigen roze motorpapiertje had ging ik nog af en toe achterop, inmiddels op een FJR. Gewacht tot m'n 21ste om gelijk voor het "echte" werk te kunnen gaan maar al vanaf m'n 12de was het voor mij duidelijk dat ik zou gaan motorrijden

Ik vond het altijd prachtig, en ook totaal niet eng. M'n zusje was (en is) wel altijd erg bang, zij is ooit een paar keer een kort stukje met m'n pa meegeweest maar ze wilde zelf niet en echt veilig was het ook niet.

Maar wat is wijsheid, zelf heb ik geen kinders dus ik zou niet weten wat ik zou doen. Toen ik voor het eerst mee ging was ik dus niet heel erg jong meer (10/11) maar ik had het ook zeker niet willen missen
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er een aantal eisen aan gesteld:

- kind moet bij de steps kunnen: check
- kind moet sterk genoeg zijn om zich te kunnen vasthouden: check
- kind moet goede helm en kleding aan: check
- kind moet ook achterop mee willen: check


Het resultaat:
full
 
Ik had een keer een vriendin van 28 achterop die de avond ervoor tot 6 uur aan de coke lag te snuiven. Ze moest de dag erna met het vliegtuig mee, maar we moesten nog wel van Sevilla naar Granada rijden. Nadat ze een paar keer in slaap was gevallen, en bijna van de motor viel op de snelweg, ben ik gestopt en heb haar een paar uur laten slapen achter een tankstation.
Eh.. waar wilde ik naartoe? Ah ja, gezond verstand, fit zijn, ontspannen, oplettend, etc.etc.
 
Kind achterop de motor? Ja!!
Je kan niet vroeg genoeg beginnen met een goede opvoeding ;)
Ik heb mijn zoon regelmatig achterop vanaf dat ie 5 was, daarvoor ook wel voorop, om even te wennen zeg maar.
Moet zeggen: hij vindt het super!!
Wel hele kleine stukjes met een aangepaste snelheid.
Toen ie 6 is geworden hebben we goedpassende helm en kleding gekocht (polo Duitsland, veel keuze, goeie prijs) en sinds kort ook intercommetje (lidl geloof ik), echt een aanrader. Daarnaast verhoogde voetsteunen en een topkoffer met rugleuning zodat ie d'r niet af kan vallen
Nu rijden we regelmatig stukjes van max 30 min in de omgeving. Vooral kleine (60 km-)weggetjes en een lage snelheid. Ook breng ik 'm regelmatig naar school op de motor (300 meter) Als ie 10 is gaan we samen naar engeland :Y

Zo lang hij het leuk vindt blijven we het doen.
Moet zeggen dat het intercommetje echt een uitkomst is, kun je even checken of je kind het nog naar z'n zin heeft.
 
hallo zelf zat ik vanaf 4 jaar achterop in een zogeheten easyrider (draagzak alleen dan groter)

mijn dochter is nu 6 en zit in een soort zitje achterop gaat perfect.......
deze zitje zijn gewoon te krijgen nieuw rond de 125 euro.....

full
 
Haha wij rijden inmiddels best vaak hoor, zie Yes! Ik ben officieel een slechte vader!

Zoals je ziet heb ik op kleding niet bezuinigd, en kun je dus eigenlijk niet "voor een keer" gaan rijden want dan is het wel duur zo. Maak je geen zorgen we rijden genoeg.

Om op je vraag te antwoorden: de wetgever vind het goed zo. Geen leeftijd, je moet alleen goed kunnen blijven zitten. Zolang je bij de steps kunt en een helm ophebt heeft de copper alleen artikeltje 5 nog denk ik.

Doe niet zoals sommige ouders: niet king aan je vast binnen met een riem en ook gene stoeltje op de motor waar'ie in zit. Als er wat gebeurt kun je beter los van elkaar en de motor glijden.

IK zie dat er genoeg ouders reageren. Misschien een moment om een oud topic te reanimeren? zie MF Kids-meeting?
 
Kijk, hier zie ik tenminste verstandige mensen die hun kinderen willen meenemen.

Vorige week kreeg ik de schrik van me leven toen ik een motorrijder op een CB zag. Kind achterop van maximaal 5/6 jaar oud.... Opzich niet zo erg, maar het kind had enkelt een helm op en een shirtje en korte broek aan!!!!!

Gebruik je verstand en pak zo een kind in. Is toch wel het minste wat je kan doen :)
 
Er is hier op MF al zoveel over gezegd/geschreven. En uiteindelijk komt het allemaal neer op gezond verstand.
Ik ben het met verscheidene van bovenstaande meningen eens, maar pik die van W-Instent er even tussenuit omdat die me het meeste aansprak. Het ligt idd ook een groot deel aan de bouw van degene die meegaat. En vooral ook de laatste zin: Als je twijfelt of bijvoorbeeld net je rijbewijs hebt (of je nwe motor hebt opgehaald): Bij twijfel niet doen!! En leer eerst goed je eigen motor beheersen en kennen.

Ikzelf heb 2 dochters: eentje van 17 en eentje van 15. De jongste is helemaal motorgek en weet nu ook al dat ze als eerste haar A-tje wil halen. :}
De oudste daarentegen vind het allemaal wel grappig en dan vooral als ze erg hard en schuin door een bocht gaat (achterop dan ;) ), maar heeft er verder totaal geen feeling mee.

Ik heb geen idee sinds welke leeftijd mijn meiden mee achterop zijn gegaan, maar dat is iig niet ontzettend jong. Zoals gezegd komt het neer op ten eerste gezond verstand, daarna de logica (kunnen ze bij de stepjes, goede kleding, niet bang en in staat om 'instructies' op te volgen) en tot slot het allerbelangrijkste: vinden zij het leuk (ipv dat de ouder het graag wil, maar het kind liever niet). Zoals gezegd doe ik er mijn oudste dochter er niet echt een plezier mee, terwijl de jongste een complete outfit heeft en dit jaar voor het eerst met me meegaat op motorvakantie in Frankrijk. :} *O*

Natuurlijk is het fantastisch als je kind mee wil, maar zoals eerder gezegd kunnen ze zich de risico's niet indenken als ze zo klein zijn. Daarom heb ik ze pas meegenomen toen ik ze ook dát uit kon leggen. En wat voor effect het heeft als ze 'tegenhangen'. Want wat voor gevoel hou je eraan over als het kind iets overkomt? Je bent en blijft nu eenmaal kwetsbaarder op een motor dan in een koekblik. En nee, ik voel me helemaal geen doemdenker (of hoe noemen ze dat hier ook alweer?) maar meer een realist. En het welzijn van je kids gaat je toch boven alles?

Daarom geef ik de oudste dochter ook maar een beautybehandeling voor haar 18e verjaardag en de jongste tzt haar eerste motorrijlessen. :+
 
Laatst bewerkt:
Haha wij rijden inmiddels best vaak hoor, zie Yes! Ik ben officieel een slechte vader!

Zoals je ziet heb ik op kleding niet bezuinigd, en kun je dus eigenlijk niet "voor een keer" gaan rijden want dan is het wel duur zo. Maak je geen zorgen we rijden genoeg.

Om op je vraag te antwoorden: de wetgever vind het goed zo. Geen leeftijd, je moet alleen goed kunnen blijven zitten. Zolang je bij de steps kunt en een helm ophebt heeft de copper alleen artikeltje 5 nog denk ik.

Doe niet zoals sommige ouders: niet king aan je vast binnen met een riem en ook gene stoeltje op de motor waar'ie in zit. Als er wat gebeurt kun je beter los van elkaar en de motor glijden.

IK zie dat er genoeg ouders reageren. Misschien een moment om een oud topic te reanimeren? zie MF Kids-meeting?

Heb het oude topic weer eens wat leven ingeblazen. ;)
 
Van die foto's met motorpapa's en hun bijbehorende motorkindjes in stoere motorkleding, smelt ik een beetje *O* . Ik vind het niet alleen verstandig, het ziet er ook nog eens heel erg geweldig uit, vaders die hun hobby op deze manier delen met de kids! :}
 
daarom, lang leve het zijspan *O*
Die 2 van mij (5 en 6) vinden het erg leuk, ze vallen er niet af, en als ze in slaap vallen is het niet erg.
Het rijden met een zijspan daarentegen is weer een ander verhaal *D
 
Van die foto's met motorpapa's en hun bijbehorende motorkindjes in stoere motorkleding, smelt ik een beetje *O* . Ik vind het niet alleen verstandig, het ziet er ook nog eens heel erg geweldig uit, vaders die hun hobby op deze manier delen met de kids! :}

En vergeet vooral de motormama's niet!! :N *O* *O* Want van hun vader krijgen mijn kids het virus echt niet mee. :N _O-
 
Laatst bewerkt:
daarom, lang leve het zijspan *O*
Die 2 van mij (5 en 6) vinden het erg leuk, ze vallen er niet af, en als ze in slaap vallen is het niet erg.
Het rijden met een zijspan daarentegen is weer een ander verhaal *D

helemaal mee eens, is voor jonge kinderen de beste optie, mijn dochter (nu bijna 3) gaat al mee vanaf een maand of 7 en vindt het nog steeds fantastisch..................

en het rijden?? het is even wennen en het is iets waar je voor valt of niet maar ik vindt het in ieder geval schitterend en gebruik eigelijk altijd het span, ook als mijn dochter niet mee hoeft (ik heb geen auto, dat scheelt mischien)
 
helemaal mee eens, is voor jonge kinderen de beste optie, mijn dochter (nu bijna 3) gaat al mee vanaf een maand of 7 en vindt het nog steeds fantastisch..................

en het rijden?? het is even wennen en het is iets waar je voor valt of niet maar ik vindt het in ieder geval schitterend en gebruik eigelijk altijd het span, ook als mijn dochter niet mee hoeft (ik heb geen auto, dat scheelt mischien)

Helemaal mee eens. Alleen had/heb ik niet de mogelijkheid om een zijspan te stallen en ondertussen is ze dus oud genoeg om mee achterop te gaan. Toch zou ik er zelf wel eens in willen zitten (meerijden dus) en ook wel eens proberen ermee te rijden. Moet toch een vak apart zijn. ;)
 
Ik ging vanaf mijn 9e mee achterop de motor voor korte stukjes! O-)
Mijn eigen kinderen gaan mee met de auto, ik vind kinderen achterop de motor teveel risico!
Maar dat is mijn mening ;)
 
Ik heb er een aantal eisen aan gesteld:

- kind moet bij de steps kunnen: check
- kind moet sterk genoeg zijn om zich te kunnen vasthouden: check
- kind moet goede helm en kleding aan: check
- kind moet ook achterop mee willen: check


Het resultaat:
[afbeelding]
Die zit ook nog eens lekker tussen die side-cases zodat als je ooit eens plat gaat, die beentjes niet meteen verbrijzeld zijn! *D

Ik neem zelf bij voorkeur geen kinderen achterop. Mijn zusje van 11 is wel eens meegeweest, en dan in tenminste een motorjas, helm en stevige schoenen, maar echt prettig vind ik dat niet. (Zij wel).

Sinds gisteren heb ik ook een topkoffer, maar ik heb toch het liefst een lekker mokkel achterop, en tja.... daar vallen kinderen nou eenmaal niet onder... :)
 
Vorige maand de dochter (6.5 jaar) van vrienden na lang zeuren een stukje mee laten rijden. Ging prima had haar tussen mij en de tank neer gezet en we zijn rustig (bijna stapvoets) een paar keer de straat op en neer gereden. :]

Ze was kwaad toen ik het na 5 keer die straat op en neer het toch echt voor gezien hield. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan