Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Helemaal waar, en de dingen die je opsomt hebben allemaal tot doel om óf'de vullingsgraad te verbeteren, óf de temperatuur onder controle te houden m.u.v. lijn/boxer/V, want dat gaat gewoon om de omvang en omtrek van het motorblok, hetgeen van belang kan zijn voor een optimale gewichtsverdeling (plaatsing van het blok) en/of vormgeving van de hele motorfiets.Zit je ook nog met het feit van de lengte voor de gasklep, of er kelken zijn, aantal kleppen per cilinder, hoe de nokkenas timing is, hoelang de kleppen openstaan, het uitlaatspruitstuk 4-2-1 of 4-1, lijn/boxer/v, je kan zo toch nog best lang door blijven gaan.
Edit: in dit bericht hierboven is al best veel genoemd zie ik nu.
Je kan ook met vestelbare nokkenassen en inlaattraject werken om onderin koppel te krijgen en bovenin pk's.
Ook wel mooi zijn die olie"spuiters" die onder op de zuiger spuiten nu je het over opwarmen van de zuiger hebt.
En, niet te vergeten!
E=mc2
Dirtbag, heb jij toevallig zin om de werking van langere/kortere inlaat uit te leggen?
Vind ik wel interessant namelijk.
Ah... Ik vermoedde inderdaad al iets in die richting. Mazda had vroeger het VRIS systeem, waarbij inderdaad gebruik werd gemaakt van een variabele inlaatlengte. Snap alleen de reden nog niet waarom dan bij een langere intake de puls bij hogere toerentallen 'goed' is. En vica versa.Ik ga googlen! Dankje voor de uitleg in ieder geval en good night!
Ja als je niet boven de 140 km/u wil komen..In het kort, 4 cylinders zijn saai, 2 cylinder zozo en 1 cylinders zijn de motoren die je wil hebben!
Ja als je niet boven de 140 km/u wil komen..
Zie me nog niet op Zandvoort 270 km/u halen met een 1 pitter.
Dat is niet te snappen want het is toch andersom?
Een boel ware dingen die er geroepen worden, maar ik mis de samenhang een beetje. Even een poging:
.. dit is het volgens mij wel zo'n beetje, op hoofdlijnen.
Maar als de cilinderinhoud gelijk is - het totaal van alle cilinders - dan komt de hoeveelheid tot ontbranding gebrachte brandstof overeen, waarmee de hoeveelheid kinetische energie gelijk is... Een 500 cc 1-cilinder heeft immers 1 grote cilinder van 500 cc, maar een 500cc 4-cilinder heeft 4 cilinders van elk 125 cc.Zoiezo zal een 2 cilinder al meer koppel hebben als een 1 cilinder omdat de kruk op 2 momenten aangedreven word zo is het bij 4 cilinder op 4 momenten enz enz. mijn excuses als ik dit verkeerd heb
Met een hele berg koppel?
In dit verhaal zal er altijd gegevens missen, wil je op ongeveer de helft van de kennis zitten die nodig is om alles te weten dan kan ik je aanraden om dit boek te kopen en volledig te leren.
Ik heb er veel uit kunnen leren.
mvg
db
@v.d.v Daar zou ik inderdaad even over na moeten denken. Iets in me zegt me dat 1 grote ontploffing meer energie afgeeft dan 2 kleinere. (ook al hebben ze opgeteld evenveel inhoud). Maar ik kan dat niet echt onderbouwen.
@=lvt= Is er dan verschil in compressie tussen 1, 2 en 4 cilinders? Volgens mij krijg je detonatie als je hogere compressie gebruikt dan zeg 1:10/11. Of je zou een brandstof met een hoger octaangehalte moeten gebruiken dan. Care to explain?
Duidelijk geen 1 pitter, want mèn die zijn niet wakker te schudden of voor lange afstanden.Nee daarvoor heb je een vx hey
Zoiezo zal een 2 cilinder al meer koppel hebben als een 1 cilinder omdat de kruk op 2 momenten aangedreven word zo is het bij 4 cilinder op 4 momenten enz enz. mijn excuses als ik dit verkeerd heb
Met een hele berg koppel?
Moest je het erin wrijfen?
Wacht maar als de tentamens over zijn.
(Lijkt al een eeuwigheid te duren en de eerste moet nog komen. )