Korte broek op motor levensgevaarlijk

Klopt, maar ik neem aan dat ie bedoelde dat de verzekering dan niet uitkeert.

Vind ik overigens geen goede zaak, dat dit soort zaken via het achterdeurtje van de verzekering geregeld zouden worden. Dan kom je ook weer op dat verhaal van die dikke man bij de McD uit, rokers, parachutespringers etc.

Ik heb daar toch wel een aantal problemen mee. Ten eerste dat je een hard oorzakelijk verband hangt aan activiteiten en gezondheid terwijl dat verband vaak niet zo hard is. Mensen krijgen ook longkanker zonder dat ze roken en het merendeel van de rokers krijgt helemaal geen longkanker.

Daarnaast klopt dat verhaal van die hoge kosten helemaal niet. Mensen die longkanker krijgen zijn juist goedkoper voor de verzekering. Ze hebben tientallen jaren premie betaald, krijgen een heel heftig ziektebeeld, overlijden in korte tijd waarbij de behandelkosten laag zijn en komen nooit in de levensjaren terecht waarin ze een echte kostenpost zijn.

En wat de dikkerds betreft, ik heb van nabij een aantal gevallen van anorexia mogen meemaken en dat kost de samenleving echt heel wat meer dan mensen die te dik zijn. Er is al genoeg pressure uit de samenleving om mager te zijn met alle bijbehorende ellende, daar hoeft de verzekering nog niet eens extra voor te gaan pushen.

Overigens ben ik zelf te dik, eet misschien 1-2 keer per maand fastfood en heb een perfecte bloeddruk, cholesterol e.d.. Toevallig laatst laten controleren waarbij de arts aangaf dat ik me vooral niet zo gek moest laten maken over die verhalen van obesitas en gezondheidsproblemen want dat is een beetje de nieuwe mode. Obesitas is een probleem, maar niet elke dikkerd lijdt aan obesitas.

Ik zou er wel voor zijn een wettelijke verplichting in te voeren als er bovenmatig veel gewonden vallen door het rondrijden zonder beschermende kleding. Volgens mij is dat (nog?) niet zo.

Met mijn gevoel verzet ik me daar heftig tegen. Maar mijn verstand kent ook de voorbeelden van Amerikanen die in staten zonder helmplicht rondrijden met hun helm achterop zodat ze die op kunnen zetten als ze over de staatsgrens heengaan.
 
Laatst bewerkt:
Met mijn gevoel verzet ik me daar heftig tegen. Maar mijn verstand kent ook de voorbeelden van Amerikanen die in staten zonder helmplicht rondrijden met hun helm achterop zodat ze die op kunnen zetten als ze over de staatsgrens heengaan.

Ja, zo iemand ken ik ook. Zodra hij vanuit MA de grens met NH over rijdt gaat de helm af. Ik vind het oerstom, maar verder heb ik er niet zoveel problemen mee. Ik vind dat je van een volwassen iemand mag verwachten dat die daarin een eigen keuze maakt, en voor zichzelf de voor- en nadelen afweegt. En als voor hem het risico ondergeschikt is aan het gevoel van vrijheid, dan vind ik dat echt een persoonlijke afweging.

Aan de andere kant ken ik ook Amerikanen die het onbegrijpelijk vinden dat onze kinderen zonder fietshelm rondfietsen. En dat is ook een persoonlijke afweging.
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant ken ik ook Amerikanen die het onbegrijpelijk vinden dat onze kinderen zonder fietshelm rondfietsen. En dat is ook een persoonlijke afweging.

Daarom zie ik verstandelijk gezien ook wel iets in een verplichting omdat daarmee de mentaliteit van de bevolking verandert. Mijn moeder reed vroeger ook met een hoofddoekje op haar scooter en dat was in die tijd heel normaal, niemand dacht na over een helm. En mijn opa reed blijkbaar met zo'n Willempiehelm op zijn motor en werd door iedereen voor gek verklaard.

Ik zie als ik naar mijn werk fiets regelmatig een man in een net pak fietsen die een fietshelm op zijn hoofd heeft. Overduidelijk een forens en ik merk dat ik het zelf ook raar vind, die helm terwijl hij nuchter gezien natuurlijk groot gelijk heeft. En een verplichting zou die mentaliteit veranderen.

Maar gevoelsmatig vind ik eigenlijk elke verplichting die niet strikt noodzakelijk is er eentje te veel.
 
Ik zie als ik naar mijn werk fiets regelmatig een man in een net pak fietsen die een fietshelm op zijn hoofd heeft. Overduidelijk een forens en ik merk dat ik het zelf ook raar vind, die helm terwijl hij nuchter gezien natuurlijk groot gelijk heeft.
Fiets hij dan echt snoeihard, of gewoon op een normaal fietstempo?
Ik kan me niet echt een ongeval voorstellen waarbij de fietser op een normaal tempo fietst (zo'n 15 a 20 km/u) waarbij de fietser ernstig hoofdletsel zou oplopen, wat voorkomen zou zijn door zo'n ongekeurd Halfords-helmpie :X
 
Fiets hij dan echt snoeihard, of gewoon op een normaal fietstempo?

Normaal fietstempo, ik haal hem meestal in.

Ik kan me niet echt een ongeval voorstellen waarbij de fietser op een normaal tempo fietst (zo'n 15 a 20 km/u) waarbij de fietser ernstig hoofdletsel zou oplopen, wat voorkomen zou zijn door zo'n ongekeurd Halfords-helmpie :X

Als je een brug afrijdt haal je snel een hogere snelheid en zeker hier in de stad zijn heel wat lelijke obstakels waar een goede helm heel wat ellende zou voorkomen als je daar met je hoofd op klapt. Of de helm die hij draagt de juiste bescherming biedt kan ik niet beoordelen, maar het idee van een helm dragen is niet gek.

Ik ben zelf ooit een keer met de motor gevallen terwijl ik stapvoets reed. Ik rolde daarbij van mijn motor af en kwam met mijn hoofd tegen de muur van een huis. Zonder helm had dat nog heel lelijk kunnen aflopen.
 
Ik ben zelf ooit een keer met de motor gevallen terwijl ik stapvoets reed. Ik rolde daarbij van mijn motor af en kwam met mijn hoofd tegen de muur van een huis. Zonder helm had dat nog heel lelijk kunnen aflopen.

Ja, als je van de trap valt kun je ook een been breken. Sterker nog, zo heb ik mijn knie voor altijd verknoeid (uitgegleden op een gladde betonnen trap, en doorgerold tot naar beneden).

Natuurlijk is een helm veel veiliger dan zonder helm. Ik zou er ook sterk voor zijn wanneer iedereen een goede helm en beschermende kleding zou dragen op de motor. Maar ik ben er fel op tegen om daar een wettelijke verplichting van te maken. We zijn toch geen kleuters met zijn allen?
 
Ja, als je van de trap valt kun je ook een been breken. Sterker nog, zo heb ik mijn knie voor altijd verknoeid (uitgegleden op een gladde betonnen trap, en doorgerold tot naar beneden).

Oh ja, dat was toch die dag dat je met het OV ging omdat met de motor wellicht te gevaarlijk was vanwege de weersverwachting?

Natuurlijk is een helm veel veiliger dan zonder helm. Ik zou er ook sterk voor zijn wanneer iedereen een goede helm en beschermende kleding zou dragen op de motor. Maar ik ben er fel op tegen om daar een wettelijke verplichting van te maken. We zijn toch geen kleuters met zijn allen?

Daar denk ik wel hetzelfde over. Maar het bijbehorende gedrag, wat voor bescherming vinden we normaal en wat vinden we overdreven is wel cultureel bepaald. En de overheid speelt ook een rol in het bepalen van de cultuur.
 
Daar denk ik wel hetzelfde over. Maar het bijbehorende gedrag, wat voor bescherming vinden we normaal en wat vinden we overdreven is wel cultureel bepaald. En de overheid speelt ook een rol in het bepalen van de cultuur.

Dat de overheid daaraan bijdraagt (niet altijd even succesvol) is op zich waar. Maar kijk eens naar wielrenners bijvoorbeeld? Geen wettelijke helmplicht, en toch worden steeds meer wielrenners verstandig, en gaan ze uit zichzelf een helm dragen. Omdat wielerclubs het afdwingen (dus niet de overheid), en omdat ze zelf hebben gezien wat er kan gebeuren wanneer je géén fietshelm draagt. Motivatie van binnenuit, zeg maar.

Mijn opa reed ook met een alpinopet op de motor. Maar in het toenmalige verkeer (zeker in Twente en de Achterhoek) was dat heel wat anders dan nu in het centrum van Utrecht. Ook zonder helmplicht denk ik dat vrijwel iedereen een helm zou opzetten wanneer hij zich in het hedendaagse verkeer stort. En wie dat niet doet? Die aanvaardt daarmee automatisch de risico's.
 
Hmja, gemengd, zoals te verwachten was. Komt ook weer het verhaal naar voren waar ik het met EGJ over had, hoe mensen vooral zaken voor ánderen willen bepalen.

Wat ik best triest vond was iemand die een motorrijder had zien rijden met een jong kind achterop. Motorrijder in vol ornaat, kind in t-shirtje en driekwart broek. Da's niet slim.....

Voor kinderen mag er wat mij betreft best een wettelijke verplichting komen. Die kunnen zelf nog niet kiezen, dus daar vind ik bescherming door de overheid zinvol.

Mijn dochters hebben trouwens een stevig motorpak, en mogen alleen met goede wandelschoenen achterop.
 
Voor kinderen mag er wat mij betreft best een wettelijke verplichting komen. Die kunnen zelf nog niet kiezen, dus daar vind ik bescherming door de overheid zinvol.

Mijn dochters hebben trouwens een stevig motorpak, en mogen alleen met goede wandelschoenen achterop.

Kinderen horen niet op een motor thuis. Dat jij "de 20 keer meer kans op een dodelijk ongeluk" wilt riskeren is jouw keuze. Maar die keuze aan een kind opleggen vind ik onverstandig. Zeker omdat een kind nog niet rationeel kan denken. Ik :] kinderen :] :N
 
Beste oplossing:

gewoon niet op je bek gaan, aangereden worden, buikschuiven, onderuitgaan enz enz enz.

motoren verbieden..... na das wel heel erg.
 
Kinderen horen niet op een motor thuis. Dat jij "de 20 keer meer kans op een dodelijk ongeluk" wilt riskeren is jouw keuze. Maar die keuze aan een kind opleggen vind ik onverstandig. Zeker omdat een kind nog niet rationeel kan denken. Ik :] kinderen :] :N

Pfff, ga jij dat mijn dochter uitleggen? En haar vertellen dat ze nog niet rationeel kan denken? _O-

Overigens doet ze VWO, dus dat rationeel denken zal nog wel meevallen ;)

(bovendien ... kinderen ervan overtuigen dat ze nog niet alles kunnen overzien is zowiezo soms een kunst O-) )
 
Laatst bewerkt:
Als ik de statitieken bekijk zijn er heel weinig kinderen die omkomen bij een motorongeval, gaan ze nu zo weinig mee of rijd men dan gewoon veel voorzichtiger?

Als het dat laatste is mag men zich in het algemeen dan nog wel even een keer achter de oren krabben of dan misschien de rijstijl met kind niet ietwat beter is dan die zonder kind achterop!!!
 
Als het dat laatste is mag men zich in het algemeen dan nog wel even een keer achter de oren krabben of dan misschien de rijstijl met kind niet ietwat beter is dan die zonder kind achterop!!!

Vanzelfsprekend rij je (onbewust) voorzichtiger met een passagier achterop, of dat nu je kind, je vrouw, of een kennis is.
 
Pfff, ga jij dat mijn dochter uitleggen? En haar vertellen dat ze nog niet rationeel kan denken? _O-

Overigens doet ze VWO, dus dat rationeel denken zal nog wel meevallen ;)

(bovendien ... kinderen ervan overtuigen dat ze nog niet alles kunnen overzien is zowiezo soms een kunst O-) )

Ik had het over (kleine) kinderen, geen pubers |( Laat ik het opnieuw zeggen: Kinderen onder de 12 jaar horen niet op een motor thuis...

(of jouw dochter heeft een aantal klassen overgeslagen :P
 
Ik had het over (kleine) kinderen, geen pubers |( Laat ik het opnieuw zeggen: Kinderen onder de 12 jaar horen niet op een motor thuis...

Hmm, en sinds wanneer zijn pubers geen kinderen meer?
(ok, daar denken ze zelf een béétje anders over :+ )

Wij hebben de leeftijdsgrens trouwens bij 10 jaar getrokken. Ik vind dat je jongere kinderen inderdaad eigenlijk niet mee moet nemen achterop de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik had het over (kleine) kinderen, geen pubers |( Laat ik het opnieuw zeggen: Kinderen onder de 12 jaar horen niet op een motor thuis...

Hmm, en sinds wanneer zijn pubers geen kinderen meer?
(ok, daar denken ze zelf een béétje anders over :+ )

Wij hebben de leeftijdsgrens trouwens bij 10 jaar getrokken. Ik vind dat je jongere kinderen inderdaad eigenlijk niet mee moet nemen achterop de motor.



Zijn we het toch eens :}
Persoonlijk zou ik zelfs "kinderen" van 16 t/m 18 niet meenemen. Laat ze maar zelf uitvogelen wat snelheid/risico is. Ik zou het niet op m'n geweten willen hebben als het mis gaat. Ook al was het mijn schuld niet....
 
Laatst bewerkt:
Kutregeltjes op alles.. Dus als ik ff aan mn motor gesleuteld heb en hem even 10 meter door de straat wil testrijden, moet ik me in volledig motorpak hijsen? Stelletje dwazen, ga maar lekker dit soort KNMV berichten ophemelen ja, nog meer wetten om niks.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan