krijg je geen rugpijn van een buikschuiver?

Op dinsdag 22 april 2003 09:25 schreef GuZ het volgende::?
volgens mij zijn ze voor de crossmannen uitgevonden....

[Off-Topic]

Van niergordels is bekend dat ze al in de middeleeuwen werden gebruikt door ridders etc. om meers steun en bescherming te bieden als ze paard reden.

Ze zijn al in een heel vroeg stadium in gebruik genomen door motorrijders, lang voordat er een echte splitsing was sport, cross, chopper etc.

Door het beter worden van de vering zijn ze een tijd stukken minder gebruikt. Voor al de mannen op de "hard-tails" en choppers bleven ze gebruiken, omdat bij deze motoren de rug uitzonderlijk zwaar word belast door de "verkeerde" zithouding. Alle klappen moeten namelijk worden opgevanngen in de lengterichting van de wervelkolom (harmonica effect). En kunnen dus niet door spierkracht worden opgevangen, zoals bij sport/toermotoren waarbij je iets voorover zit.
Daarnaast slaan de nieren iedere keer tegen de onderkent van de ribbenkast aan, dit is bij een voorovergebogen zithouding niet.


Crossers en Racers gebruiken de niergordel als extra steun voor de spieren om de klappen en trillingen op te vangen. Maar de niergordel zijn niet speciaal voor/door hun uitgevonden.

De vering is bedoeld om de grootste klappen op te vangen en de banden zo veel mogelijk op de weg te houden. Als de trillingen zo erg zijn dat je er last van hebt, kan ik me niet voorstellen dat de banden wel nog netjes op het asvalt blijven. Lijkt me dus dat de vering toch iets te hard staat.
 
Ik rij in de auto/truck altijd met kussen in de rug, want die is nogal hol, maar op de gixxer zit ik perfect. Zeker beter dan op chopper, dat is na 10 minuten al pijnlijk. Polsen waren na een week al gewend geraakt, maar als ik op mijn pa's Varadero rij, krijg ik last van mijn polsen :? en niet van mijn rug.
Kwestie van gewenning dus en hoe krom je rug van nature al is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan